For at give dig en bedre oplevelse, gemmer vi informationer om dit besøg på www.autobutler.dk. Læs mere

Indhent 3 gratis og uforpligtende tilbud

Få 3 tilbud på skift til sommerdæk

  • Spar op til 40% på værkstedsregningen
  • Fuld prisgaranti på alle reparationer
  • Tryghed med FDM reparationsaftale
  • Hurtigt og nemt at bruge, det tager kun 2 min!

Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende Få 3 tilbud nu

Få 3 tilbud nu
2 års garanti på din bilreparation
Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Prisgaranti på alle opgaver
Find et billigere tilbud, så matcher vi

Med Autobutler er du i trygge hænder

1

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på din bil og få 3 tilbud inden for 24 timer.
2

Vælg tilbud og bestil tid

Sammenlign tilbud på pris, afstand, bedømmelser og bestil tid online.
3

Kør på værksted

Få din bil repareret uden overraskelser.

Skift til sommerdæk - få et bedre vejgreb og spar penge

Skift til sommerdæk - hjulskifte

De fleste ved, hvor vigtigt det er at skifte til vinterdæk om vinteren, så man ikke skrider ud på de glatte veje. Men der er faktisk også rigtig mange gode grunde til at skifte til sommerdæk, når vejret bliver varmere - og det gælder både din sikkerhed og din pengepung.

Bedre vejgreb
Sommerdækket har en mere glat overflade end vinterdækket og har mindre riller i selve dækket. Det er også hårdere i gummiet, og de ting tilsammen gør, at det er rarere at køre på, når vejret og vejene er tørre og varme. Samtidig får du et meget bedre vejgreb på sommerdæk, når det ikke er frostvejr.

Du bruger mindre benzin
Det hårdere dæk og de mindre riller i sommerdækket gør også, at de har mindre friktion med vejen - det betyder, at du bruger mindre benzin, når du har sommerdæk på bilen. Det er svært at sige præcist hvor meget, det drejer sig om, og det afhænger af mange faktorer, men nogle undersøgelser har vist op til 10 % mindre benzinforbrug.

Dine vinterdæk slides lynhurtigt om sommeren
Som vi skrev længere oppe, så er vinterdæk meget blødere end sommerdæk. Det er de, så de er mere fleksible på glatte veje om vinteren, men det har den kæmpestore ulempe, at de bliver slidt meget hurtigt ned på varme og tørre veje. Så selvom benzinbesparelsen måske ikke virker som det mest tungtvejende argument, så kan det være, at flere tusind kroner til nye vinterdæk senere på året er det.

Sammenlign priser - spar tid og penge
Hurtigt & nemt
Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende

Hvornår skal jeg skifte til sommerdæk?

Det er svært at sige præcist hvornår, det er smart at skifte til sommerdæk. For det første skal frosten være væk, men foråret i Danmark kan være lidt drilsk, og vi kan have 15 grader en uge og så -5 den næste. Som regel ved vi det nogenlunde, når foråret bider sig fast, og en tommelfingerregel er, at når termometeret rammer 7 grader, så er det ved at være tid til sommerdæk. Rent kalendermæssigt kan det typisk være fra midten af marts til midten af april, så hold godt øje med vejrudsigten.

Samtidig er det godt at huske på, at når der kommer en pludselig varmeperiode i foråret, så bliver der altid meget travlt på værkstederne, og så kan det være svært at få en tid. Derfor er det godt at være lidt på forkant og få bestilt værkstedstid i god tid.

Husk, at hvis du bruger pigdæk om vinteren, så må du kun have dem på indtil 15. april (og først få dem på 1. november). Hvis det er tilfældet, så er det en god idé at bestille tid i god tid, så du ikke risikerer ikke at kunne få tid på værkstedet.

Hvad med helårsdæk?

Det kan være, at du har overvejet helårsdæk, og det kan også være en ganske god ide, men der er et par ting, du skal overveje, hvis du gerne vil have helårsdæk.

Generelt kan man sige, at helårsdæk er bedre end at køre på vinterdæk om sommeren og bedre end sommerdæk end vinteren. Så hvis du er typen, der glemmer at skifte dæk, og måske godt kan lade bilen stå, når der er allermest frost, så kan det sagtens være, at det er en god idé med helårsdæk.

Men helårsdæk er lidt laveste fællesnævner, som ikke er rigtig godt til nogen af delene, så vi anbefaler klart, at du har to sæt dæk og skifter mellem dem. Helårsdæk bliver desuden også slidt hurtigere om sommeren end almindelige sommerdæk, fordi de har nogle af de sammen egenskaber som vinterdæk.

Sådan kender du forskel på vinter- og sommerdæk

Har du købt brugt bil og ikke fået spurgt, hvilke dæk der er på? Eller står du pludselig og bliver i tvivl om, hvorvidt du nu også fik skiftet dæk for 4 måneder siden, så du ikke er helt sikker på, hvilke dæk der er på bilen?

Et lille tip er, at vinterdæk har en mærkning, der hedder "M+S" (Mud + Snow), som er markeret på siden af dækket. Men da nogle andre typer af dæk også godt kan have M+S-mærket, skal du især kigge et mærke med en snefnug på et bjerg.

Bedømmelser af dækskifte og hjulskifte

Super tilfreds med arbejdet. Venlig og god service. Kommer helt sikkert igen.
Dan P.
Fiat Punto (2006)
Julius J.
Ford Fiesta (2011)
God, hurtig og meget hjælpsom service. Det bedste er at der ikke var ventetid
Kirsten L.
Volkswagen Golf (1998)

Få hjælp til at bestemme dæktype og størrelse

Ligesom med vinterdæk findes der mange forskellige slags sommerdæk, og hvilket et du skal vælge, afhænger helt af dit behov - herunder hvor meget du kører, hvordan du kører, og også på hvilken slags veje du typisk kører.

Hvis du er på udkig efter nye sommerdæk, og du er i tvivl om, hvad du skal vælge, så kan du chatte med vores support nederst til højre (Brug for hjælp?) eller du kan ringe på 77 34 32 21, hvor vores flinke mekanikere og øvrige supportere sidder klar til at besvare dine spørgsmål.

Hold øje med dine dæk

En ting, der er let at tjekke, og som er noget af det vigtigste for dine dæk, er dæktrykket. Du kan for det første holde øje med, om dine dæk ser lidt fladere ud, end de plejer, men ellers er det en rigtig god idé at tjekke dæktrykket, når du tanker. Langt de fleste tankstationer har en lille maskine til at tjekke dæktryk, og det er lettere end du tror. Gør det en gang om måneden, da fx skiftende temperaturer kan påvirke dine dæk en del. Ved for lavt dæktryk slides dækkene både mere og slides forkert. Du får desuden dårligere vejgreb, fordi dækket ikke rører ved vejen, som det er beregnet til det.

Samtidig må dæktrykket selvfølgelig heller ikke være for højt. Du kan typisk se, hvad det optimale dæktryk er for netop din bilmodel, i benzindækslet eller i inderrammen af fordøren. Vær opmærksom på, at der ofte er forskel på det optimale dæktryk til for- og bagdæk.

En anden ting du skal holde øje med, er, hvor slidt dækket er. Det kan du tjekke på rilledybden, som lovmæssigt skal være mindste 1,6 mm. Den anbefalede rilledybde er dog mindst 3 mm. En for lille rilledybde betyder længere bremselængde. Et dæk har typisk 7-8 mm. rilledybde, når de er nye.

Vi kan hjælpe dig med alt på din bil

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 450 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud