For at give dig en bedre oplevelse, gemmer vi informationer om dit besøg på www.autobutler.dk. Læs mere

Skal din BMW på værksted?

Indhent 3 tilbud på reparation, service eller tilbehør til din BMW

  • Spar op til 40% på værkstedsregningen
  • Fuld prisgaranti på alle reparationer
  • Tryghed med FDM reparationsaftale
  • Hurtigt og nemt at bruge, det tager kun 2 min!

Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud nu
2 års garanti på din bilreparation
Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Prisgaranti på alle opgaver
Find et billigere tilbud, så matcher vi

Med Autobutler er du i trygge hænder

1

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på din bil og få 3 tilbud inden for 24 timer.
2

Vælg tilbud og bestil tid

Sammenlign tilbud på pris, afstand, bedømmelser og bestil tid online.
3

Kør på værksted

Få din bil repareret uden overraskelser.

BMW

Den store tyske bilkoncern BMW blev oprindeligt grundlagt i München i 1916.

Bag etableringen af det, som hurtigt skulle blive en motorcykel- og motorfabrikant, stod de tre virksomheder Rapp Motorenwerke, Schneeweis og Luftschiffbau Veeh fra Chemnitz i Sachsen.

Under 1. Verdenskrig producerede virksomheden udelukkende flymotorer til det bayerske luftfartsselskab, Bavarian Aircraft. Men i 1922 blev virksomheden omdøbt til Bayerische Motorenwerke (BMW), og i 1923 kom så den første BMW-motorcykel på markedet.

Motorcyklen, med navnet R32, var udviklet af fabrikkens designteam, Max Friz og Martin Stolle. BMW R32, der blev udviklet med en boxermotor, kardanaksler og en stelramme designet med tvillingrør, kom til at danne skole for, hvordan motorcykler blev fremstillet. Designet var så gennemført, at motorcykler den dag i dag bliver fremstillet med inspiration fra datidens BMW-konstruktioner.

Overtagelse af Eisenach-fabrikken

Bilfabrikanten Eisenach havde siden 1904 produceret en bil under navnet Dixi, og da BMW i 1928 købte Eisenach, overtog man også rettighederne til at producere Dixi-bilen.

Modellen DA 2, der var en videreudvikling af Dixi’s model 3/15 DA, blev rent faktisk udviklet af den britiske bilproducent Austin på en licensaftale fra 1927, som var indgået mellem de to producenter.

I de følgende år fortsatte BMW med at producere biler, og i 1932 fulgte så den teknisk innovative AM1 (Automobilkonstruktion München No. 1).

Det klassiske BMW kølergitter ser dagens lys

Grundet situationen i 1930’ernes Tyskland steg efterspørgslen igen på flymotorer, men samtidig med, at BMW genoptog produktionen af flymateriel, fortsatte man også med at udvikle nye bilmodeller.

I 1933 præsenterede Fritz Fiedler BMW 303, som var den første BMW med en 6-cylindret motor. Modellen var også udstyret med et særligt kølergitter, som gik hen og blev en del af BMW-brandet, og som derfor også kendes fra BMW den dag i dag.

Efter BMW 303 fulgte BMW 326 (1935) og BMW 327 i 1937.

Absolut rimelige priser og god service.
Ib J.
BMW 318d (2009)
Skulle have skiftet gearkaseolie på min BMW 535D for første gang (250.000 km). Fik en god behandl...
Henrik B.
BMW 535 (2008)
Fandt hurtigt en tid som passede mig, forstod mit problem og lavede en troværdig vurdering af hva...
Thomas W.
BMW 520d (2011)

Sporty design og succes inden for motorsport

Allerede i de tidlige år var BMW engageret inden for motorsporten. Dixi 3/15 HP var bilen bag den første store succes i International Austrian Alpine Rally i 1929, og i tiden herefter fulgte flere sportslige triumfer, heriblandt sejren i Eifelrennen i 1930.

Som en naturlig konsekvens af udviklingen hos BMW blev modellen BMW 328 Roadster sendt på gaden i 1936. Med denne sportsvognsmodel slog BMW for alvor sit navn fast inden for motorsportskredse. Med den nye roadster model blev det til sejre i det tyske Grand Prix på Avus (Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße) i 1938, og i 1940 blev det til BMW’s første sejr i det italienske løb, Gran Premio Brescia Delle Mille Miglia.

Efter 2. Verdenskrig fortsatte BMW sit engagement inden for motorsporten, og fra 1952 opnåede det tyske team bl.a. gode resultater med modellen BMW 501 Sedan i det berømte Monte Carlo Rally.

BMW blev ved med at levere gode resultater, og i 1960 blev Hans Stuck tysk mester i en BMW 700. Mere end 10 år senere grundlagdes BMW Motorsport GmbH (1972), og i de efterfølgende år blev det bl.a. til flere europamesterskabstitler i Touring Car-klassen.

I den mindre M3-klasse vandt BMW det europæiske Touring Car-mesterskab i 1987, og BMW opnåede samlet over 1.500 sejre over hele verden, inden udgangen af 1992-sæsonen. BMW deltog også i VM og i Le Mans og skabte desuden også Procar Mesterskabet, hvor alle kørerne dystede i BMW M1-sportsvogne. I løbet deltog bl.a. flere Formel 1-racerkørere.

Fra begyndelsen af 1980'erne begyndte BMW også at levere motorer til Formel 1-hold, og siden 2000 har den tyske bilgigant været fast samarbejdspartner med det britiske Williams-Team.

Derudover kunne BMW i 1999, med deres V12 LMR, fejre den første og hidtil eneste sejr i 24-timers løbet i Le Mans. Men det var ikke kun i Le Mans, at BMW fik succes. Det gjorde det tyske team også i DTM, hvor den tyske kører Volker Strycek blev en suveræn sæsonvinder i sin BMW 635 CSi.

BMW droslede ned på sine motorsportsaktiviteter i DTM fra 1994, men vendte tilbage og sejrede i comeback-sæsonen i 2012. I 2005 havde BMW overtaget det schweiziske Team Sauber, men det samarbejde holdt kun indtil 2009, hvor BMW trak sig.

Over 400.000 andre bilejere

har allerede fået 3 tilbud på bilreparation. Gratis og uforpligtende.

Få 3 tilbud

Rekonstruktion efter krigen

Rekonstruktionen efter 2. Verdenskrig var vanskelig for BMW. Fabrikken i München var fuldstændig ødelagt, og fabrikken i Eisenach var blevet overtaget af de sovjetiske besættelsestropper.

Til trods for at BMW i 1948 sendte modeller som motorcyklen R24 1948 i handlen og senere i 1952 også den eksklusive model 501 samt Baroque Angel 501, så led BMW under svigtende salg. Meget hjalp det ikke, at man i 1955 også lancerede den lille smalle model Isetta. Krisen kradsede, og i sidste ende var det Herbert Quandt og et lån fra MAN ("Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg"), som i 1959 redede BMW fra et totalt økonomisk kollaps.

BMW bliver producent af luksusbiler

BMW fik altså tilført livsgivende kapital, og vendepunktet kom i 1961 med lancereingen af mellemklassebilen BMW 1500. Nu blæste der nye vinde over BMW, som i 1967 udvidede produktionsfaciliteterne med købet af Hans Glas GmbH.

Efter to årtier havde BMW etableret sig i toppen af det tyske bilhierarki. Det højeste antal solgte biler kom fra BMW 3-serien, der blev lanceret i 1975, og som frem til i dag er blevet fremstillet i seks forskellige modeller.

I 1990 beskæftigede BMW 70.900 medarbejdere og genererede en årlig omsætning på 27,1 mia. tyske mark (D-mark). I midten af halvfemserne åbnede BMW en afdeling i USA for at kunne producere off-road biler. Strategien var at skabe yderligere ekspansion og opnå nye markedsandele.

I 1994 blev der endvidere også indgået en samarbejdsaftale med Rover. Overtagelsen gik dog ikke som forventet, og af de to mærker, Landrover og Mini, er det i dag kun sidstnævnte, som er en del af BMW-sortimentet.

Siden 2003 har BMW samarbejdet med kinesiske BMW for at fastholde positionen i den øverste liga blandt verdens førende luksusbilproducenter.

De sporty Z-modeller var nogle af BMW’s mest opsigtsvækkende modeller i perioden 1989-2000, og det, at BMW Z3 var med i en James Bond-film, var med til at promovere BMW’s roadster-modeller som biler, der var skabt til bilejere med en særlig sofistikeret livsstil.

BMW, der ellers hovedsagelig havde produceret biler i mellemklassen og luksusklassen, introducerede i 2004 også den kompakte BMW 1-serie.

Lanceringen blev en kæmpe succes, og samme år overhalede BMW-konkurrenten Daimler.

Med et nyskabende design og avanceret teknologi er BMW i dag også førende inden for udviklingen af el- og brintbiler. Brintbilerne har endnu ikke ramt markedet, og er indtil videre kun i testfasen. Det bliver spændende at følge og se, hvornår den første brintbil fra BMW sendes på gaden.

Dét får du ved at bruge Autobutler

FDM stikprøvekontrol

Alle værksteder kontrolleres af FDM for at sikre kvaliteten i det udførte arbejde.

Læs mere om FDM stikprøvekontrol

2 års garanti på din bilreparation

Med 2 års fuld garanti er du sikret højeste kvalitet i både arbejde og reservedele.

Læs mere om 2 års garanti

Prisgaranti

Finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen. Så enkelt er det!

Læs mere om Autobutler Prisgaranti

Gratis rådgivning

Vores in-house mekanikere er klar til at hjælpe dig med uvildig rådgivning.

Ring gratis på tlf. 7734 3221

Vi kan hjælpe dig med alt på din bil

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 450 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud