Bilmærke | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Audi | 4.008 kr. | 1.965 kr. - 6.820 kr. | Få tilbud |
Citroën | 3.059 kr. | 1.747 kr. - 5.367 kr. | Få tilbud |
Ford | 2.862 kr. | 1.522 kr. - 4.840 kr. | Få tilbud |
Hyundai | 3.040 kr. | 1.831 kr. - 4.841 kr. | Få tilbud |
Kia | 3.241 kr. | 1.955 kr. - 4.917 kr. | Få tilbud |
Peugeot | 3.101 kr. | 1.773 kr. - 5.352 kr. | Få tilbud |
Renault | 3.108 kr. | 1.340 kr. - 5.750 kr. | Få tilbud |
Skoda | 2.834 kr. | 1.276 kr. - 4.448 kr. | Få tilbud |
Toyota | 2.887 kr. | 1.688 kr. - 4.785 kr. | Få tilbud |
Volkswagen | 3.088 kr. | 1.865 kr. - 4.970 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.
Defekte bremser opdages som regel kun til service og ved biluheld. Sørg derfor for at få bremserne kontrolleret jævnligt.
Bremserne er noget at det vigtigste sikkerhedsudstyr på din bil. Derfor er det vigtigt, at du sørger for, at de holdes i orden. I bilens servicehåndbog er der angivet, hvornår bilen skal til service, og her vil din mekaniker også kontrollere bremserne.
Hvis du er tæt på et service og snart skal køre langt, fx på ferie, kan det være en god ide at lade dit værksted give bilen et eftersyn før tid. De vil kontrollere bremserne med bremsevæske, bremseskiver, bremseklodser og -bakker, og hvis de er slidt eller snavsede, bliver de skiftet eller renset.
Hos autobutler.dk får du tilbud fra lokale værksteder. Du kommunikerer direkte med værkstederne og vælger selv det tilbud, du synes er bedst. Når du har fundet det bedste til prisen, kan du booke tid online hos det valgte værksted.
Få tilbud fra lokale værksteder - Du sparer i gns. 24%, svarende til 1.010 kr.
Det er meget generelt at sige, det er bremserne, der skal skiftes. Der findes flere forskellige typer bremser, og til biler bruges tromlebremser og skivebremser.
Traditionelt har forbremserne været skivebremser, og bagbremserne været tromlebremse. Bagbremsen bruges til håndbremsen.
Flere og flere modeller får i dag skivebremser både for og bag, hvor den bagerste bremse bliver en kombination af skive og tromle.
Foran bruges der udelukkende skivebremser, da de er mest effektive, og forbremserne skal klare 60 % af bremseeffekten. De består af en roterende skive, der bremses ved, at en kaliber klemmer bremseklodser mod skiven.
Da bremserne er så vigtig en del af bilens udstyr, anbefaler vi selvfølgelig, at der benyttes et professionelt værksted til at udføre opgaven.
Bagbremser kan være tromlebremser, eller kombineret tromlebremser og skivebremse.
Når man snakker om, at der skal skiftes bremser med tromlebremser, siger man ofte, at der skal skiftes bakker. Tromlebremsen består af en tromle, hvor to eller flere plader, der kaldes bremsebakker, presses imod tromlen. De er ikke helt så effektive som skivebremser, der får presset fra begge sider, hvor tromlebremsen kun får presset på indersiden.
Nedbremsning udvikler varme, og da det er inde i tromlen bremsebakkerne bremser, vil der ofte være riller til udluftning af bremserne. Samtidig afgives der bremsestøv, som skal fjernes en gang imellem, og kan være en årsag til defekte tromlebremser. Derfor er regelmæssig service på bremserne meget vigtigt.
Bremseforstærkeren sørger for at hjælpe føreren med at bremse, så der ikke skal trykkes så hårdt på bremsepedalen. På benzinbiler udnyttes det vakuum, der er i indsugningsmanifolden, mens der på dieselmotorer ofte anvendes elektrisk bremseforstærker.
Du skal være opmærksom på, at bremseforstærkeren ikke virker, når motoren er slukket.
ABS (Anti Blocking System) sørger for, at bremserne ikke blokerer, så bilen skrider ud. Det fungerer ved, at en føler i hjulnavet hele tiden sender data til en minicomputer, der kontrollerer trykket i bremsevæsken til hvert hjul. På den måde kan der lynhurtigt korrigeres, hvis et hjul ikke roterer, ved at sænke trykket, til det igen roterer. Det giver nogle uroligheder i bremsepedalen, når det sker, men er nødvendigt.
ABS-bremserne kontrolleres ved almindelige serviceeftersyn, og slidte dele skifter dit værksted efter behov.
Hvis du kører optimalt, kan du spare på dine bremser, og dermed forlænge deres levetid. Samtidig kan du spare brændstof, så det er en ren win-win situation. Jo mere du bruger motorbremsen, jo mere kan du undgå at bruge bremserne, og dermed mindske slitage på dem. At motorbremse betyder, at du slipper speederen, og tager fart af uden at bremse. Det går ikke lige så hurtigt, som med bremserne, men det er gratis.
En god bilist vil sjældent være nødsaget til at fortage sig et nødbremsning, men i nogle tilfælde kan selv den bedste bilist opleve det uforudseelige.
Vi har samlet på nogle gode råd til nedbremsning og nødbremsning
Det er vigtigt at få skiftet defekte bremser i tide. Bremsefunktionen spiller nemlig en afgørende rolle for sikkerheden i alle typer af biler (Ford, Renault, Ford, Citroën m.fl.). Sørg derfor at få kontrolleret din Volkswagen eller Peugeot bremser jævnligt, så du sikrer dig, at din bil altid bremser, som den skal. Du kan få tjekket din bils bremsefunktion på værksteder over hele landet, og de kan typisk hjælpe dig med alle typer af biler, heriblandt Opel og BMW.