For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

ESP og ABS: Diagnosticering og tjek

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder

ESP og ABS - Derfor er de så vigtige

Hvad er ESP?

Forkortelsen ESP står for "Elektronisk stabilitetsprogram". Siden november 2011 har alle køretøjer været udstyret med en ESP. Det betyder, at sikkerhedsfunktionen sandsynligvis er installeret i din bil. ESP kaldes også undertiden ESC, der står for "Eletronic Stability Control".

Hvordan fungerer ESP?

ESP er en meget vigtig sikkerhedsfunktion for dit køretøj, da det forhindrer eller i det mindste nedsætter risiciene, når bilen skrider ud. ESP'et kontrollerer konstant forskellige oplysninger under kørslen, såsom hastighed og styrevinkel. Hvis køretøjet opfører sig anderledes end føreren angiver via rattet, registrerer ESP-kontrolenheden denne afvigelse og griber ind i systemet.

I tilfælde af en risiko for en ulykke, hvor bilen skrider ud, bremser ESP hjulene individuelt. Det indebærer f.eks., at stabilitetsprogrammet regulerer hastigheden og sænker bilens fart. Derudover forhindrer ESP'et også, at hjulene roterer voldsomt, hvis føreren træder for hårdt på speederen, når bilen startes.

ESP i min bil

For de fleste biler er det elektroniske stabilitetsprogram repræsenteret af dette ikon, men ikke alle bilproducenter bruger de samme symboler. Derfor skal du se nærmere på de forskellige indikatorlamper i din bil, så du ved nøjagtigt, hvilket symbol i din bil der står for ESP. Hvis lampen for ESP i din bil lyser, fungerer stabilitetsprogrammet. Også hvis symbolet for ESP lyser konstant.

ESP-symbolet

Hvad er ABS?

Mange spørger: "Hvad betyder ABS?" Forkortelsen ABS står for antilock-bremsesystemet (Anti-Lock Braking System). I dag er antilock-bremserne en uundværlig del af alle biler og er også en vigtig del af sikkerhedsstandarden. Normalt har alle biler, der sælges i Europa, et ABS.

Hvordan fungerer ABS-bremser?

Antilock-bremsesystemet forhindrer hjulene i at blokere under en nødbremseproces, da det ellers ville få føreren til at miste kontrollen over køretøjet. Når man bremser køretøjet, modvirker ABS en mulig blokering af hjulene ved at reducere bremsetrykket. Dette sikrer, at køretøjet fortsat kan styres under bremseprocessen og derved give dig kontrol over din bil.

ABS-bremser er meget vigtige, især på våde veje, da det forkorter bremselængden markant. Derudover øger det køretøjets retningsstabilitet selv i kurver, hvorved man undgår ukontrolleret spin. På løs grund, såsom grus eller sne, kan bremseafstanden imidlertid strække sig gennem ABS.

ABS i min bil

I de fleste køretøjer er antilock-bremsesystemet repræsenteret af dette symbol. Bemærk, at ikke alle bilproducenter bruger de samme symboler. Derfor skal du kontrollere, hvilke symboler der bruges i din bil for altid at være i stand til at kontrollere, om ABS-bremserne er funktionelle.

ABS-symbolet

Hvad er en ABS-sensor?

ABS-sensorer er en del af antilocking-systemet, og de måler hjulets hastighed og videresender disse data til den elektroniske kontrolenhed.

Hvorfor lyser ABS lampen?
Hvis en ABS føler i dit køretøj er defekt, vil du se, at at din ABS lampe lyser. Det er muligt at køre videre med den defekte sensor, men det betyder, at ABS'et mangler vigtige data. Derudover mangler andre hjælpesystemer vigtige oplysninger, såsom ESP, TCS (tracking control system) og stabilitetsstyringen.

Hvis du oplever en ABS sensor fejl, skal du køre til et værksted så hurtigt som muligt og holde en sikker afstand til andre biler på vej til værkstedet. Uden sensoren skal du bruge markant mere kraft til at bremse, og hjulene kan muligvis blokere, når du bremser, så du ikke er i stand til at styre din bil. Forbindelsearbejdet til antiblokeringsbremsesystemet og det elektroniske stabilitetsprogram kan også påvirkes.

Læs mere i vores blogpost om bilens advarselslamper.

Bedømmelser af bremsearbejde

God og personlig betjening, god pris og fleksible åbningstider for afhentning.
Jeppe V.
Hyundai Getz (2008)
Super god service og super arbejde!
Nadja
Peugeot 208 (2017)
Ud af de tre tilbud jeg modtog, valgte jeg dette værksted. De havde fået en masse anmeldelser og ...
Mads L.
Mercedes-Benz C320 (2008)

Funktionerne i ESP

Det elektroniske stabilitetsprogram bestemmer førerens styrebevægelser og måler bilens acceleration. Disse data indsamles af sensorerne og sendes derefter til ESP. Hvis dataene viser, at kørselsretningen og styringsvinklen ikke stemmer overens, griber udskridningsbeskyttelsen ind. Således decelereres de enkelte hjul, og motoreffekten justeres i overensstemmelse hermed for at stabilisere bilen igen.

Mens ESP afbryder hjulets hastighed, forhindrer det også overstyring eller understyring af køretøjet. En enstyring sker, når et køretøj bryder ud over baghjulene til ydersiden af kurven, hvis køretøjet drejer for hurtigt i en kurve. I en understyring skubbes køretøjet imidlertid over forhjulene til den ydre kant af kurven.

ESP er knyttet til den elektroniske bremsekraftfordeling, antiblokeringsbremsesystemet og trækkontrollen i din bil. En vinkelsensor måler, hvor føreren er på vej, og sender disse data til computeren. En slingresensor registrerer desuden køretøjets rotationsbevægelser. En lateral accelerationssensor måler også, om bilen glider sidelæns.

Helt grundlæggende sker der altså følgende: Hvis det elektroniske stabilitetsprogram bestemmer, om føreren styrer til venstre, men bilen bryder ud til højre, bremser systemet det højre forhjul. På denne måde holdes bilen i sin bane. Ser du, at bilens ESP lampe lyser, er det fordi ESP er aktivt.

Hvad er ABS bremser?

Der er flere typer af antilock-bremsesystemer, der fungerer på hver deres måde.

Sådan fungerer tre-kanals antilock-systemer
Et tre-kanals antilock-bremsesystem findes hovedsageligt i ældre biler. Baghjulene styres sammen, mens forhjulene styres individuelt.

Sådan fungerer fire-kanals antilock-systemer
I nyere køretøjsmodeller bruges et fire-kanals antilock-bremsesystem i højere grad, hvor hvert hjul styres individuelt. Der sidder en hastighedssensor ved hvert hjul, som leverer data om hastigheden til den elektroniske kontrolenhed. Hvis et af hjulene decelererer mere end de andre under bremseprocessen, sænkes hjulets bremsetryk. Hastigheden på bilen og hjulene justeres kontinuerligt, når føreren trykker på bremsepedalen. Dette justerer også bremsetrykket permanent.

ESP og ABS skal altid være funktionelle

Du skal ikke slukke for ESP

I mange biler kan et system for antispinregulering (TCS, Traction Control System) eller endda hele det elektroniske stabilitetsprogram slås fra. Denne funktion skal dog kun bruges i nogle få ekstraordinære tilfælde, da ESP giver større kørselssikkerhed og forhindrer et stort antal ulykker.

Specielt om vinteren har TCS og ESP en vigtig funktion, da de kan forhindre eller mindske at bilen skrider ud, selv på våde, sneklædte og glatte veje. Ikke desto mindre er der situationer, hvor en kortvarig deaktivering af systemet kan være fordelagtig. Et eksempel på en sådan situation er kørsel på en snedækket vej om vinteren. ESP kan sænke motoreffekten, når hjulene drejer hurtigt rundt. Derfor kan køretøjet tabe det nødvendige momentum til at komme ud af eller begynde at køre i sneen, og i værste tilfælde kan du sidde fast i sneen.

Inden du slukker for ESP-systemet, skal du først udføre nogle tests på, hvordan man kører uden stabilitetsprogrammet. Du bør prøve dette på en skrånende, hvis muligt bred, vej, hvor der ikke er fare for, at bilen skrider ud.

Hvad gør et anti-lock bremsesystem?

Antilock-bremser giver en større kørestabilitet og kontrol, og de forkorter bremselængden, især i ekstreme situationer. Derfor er de meget vigtige for kørselssikkerheden. Hvis du ser, at din ABS lampe lyser under kørsel, fungerer ABS sandsynligvis ikke. Ifølge loven skal bremserne fungere uden begrænsning, selv uden ABS, men du skal stadig besøge et værksted så hurtigt som muligt, når din bils ABS lampe lyser.

Hvis controlleren opdager et problem med bilens ABS-bremser, tændes ABS-lampen og forbliver tændt, indtil defekten er korrigeret. For at bestemme, hvilken ABS sensor fejl der er tale om, skal du køre til en garage, der kan identificere fejlen. Når du læser bilens fejlhukommelse, modtager værkstedet en firecifret kode, der angiver med stor sikkerhed, hvilken slags fejl det er.

Da ABS'en er meget kompliceret, kan en defekt have mange årsager, så den skal undersøges af en mekaniker.

Alle bilreparationer