Prøv selv. Spar penge.
Få tilbudDu sparer i gennemsnit 31%, svarende til 1.312 kr på et serviceeftersyn efter bogen gennem autobutler.dk
Du sparer i gennemsnit 34%, svarende til 1.558 kr på bremse relateret opgaver gennem autobutler.dk
Du sparer i gennemsnit 24%, svarende til 1.748 kr på montering af anhængertræk gennem autobutler.dk
Opgave | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Affjedring / støddæmpere | 3.478 kr. | 2.537 kr. - 4.877 kr. | Få tilbud |
Aircondition | 870 kr. | 608 kr. - 3.344 kr. | Få tilbud |
Andre opgaver | 2.367 kr. | 450 kr. - 4.484 kr. | Få tilbud |
Anhængertræk | 6.253 kr. | 5.436 kr. - 7.179 kr. | Få tilbud |
Batteri | 1.946 kr. | 1.331 kr. - 2.321 kr. | Få tilbud |
Bilpleje | 2.406 kr. | 725 kr. - 3.039 kr. | Få tilbud |
Bremser | 3.053 kr. | 1.285 kr. - 5.718 kr. | Få tilbud |
Dæk & hjul | 2.707 kr. | 633 kr. - 5.459 kr. | Få tilbud |
Dækopbevaring | 418 kr. | 375 kr. - 789 kr. | Få tilbud |
Elektrisk arbejde | 1.541 kr. | 335 kr. - 3.486 kr. | Få tilbud |
Fejlsøgning | 346 kr. | 276 kr. - 469 kr. | Få tilbud |
Firehjulsudmåling / Sporing af bil | 772 kr. | 714 kr. - 789 kr. | Få tilbud |
Fælge | 7.753 kr. | 4.087 kr. - 10.991 kr. | Få tilbud |
Gearkasse | 3.051 kr. | 313 kr. - 15.566 kr. | Få tilbud |
Kobling | 7.262 kr. | 5.535 kr. - 9.544 kr. | Få tilbud |
Lak- og malerarbejde | 3.578 kr. | 325 kr. - 6.252 kr. | Få tilbud |
Motor | 4.269 kr. | 968 kr. - 10.331 kr. | Få tilbud |
Olieskift | 1.250 kr. | 1.059 kr. - 1.446 kr. | Få tilbud |
Pladearbejde (buler m.m.) | 3.365 kr. | 313 kr. - 6.289 kr. | Få tilbud |
Rustarbejde | 2.424 kr. | 1.793 kr. - 3.056 kr. | Få tilbud |
Service | 2.545 kr. | 1.965 kr. - 3.211 kr. | Få tilbud |
Skadesarbejde | 4.514 kr. | 2.151 kr. - 6.051 kr. | Få tilbud |
Stenslag & rudeskift | 3.359 kr. | 2.580 kr. - 4.330 kr. | Få tilbud |
Styretøj | 1.661 kr. | 752 kr. - 3.263 kr. | Få tilbud |
Syn | 698 kr. | 539 kr. - 727 kr. | Få tilbud |
Tandrem/kædekit | 5.412 kr. | 4.663 kr. - 6.539 kr. | Få tilbud |
Tilbehør | 4.116 kr. | 1.567 kr. - 7.040 kr. | Få tilbud |
Udstødning | 3.585 kr. | 1.755 kr. - 6.864 kr. | Få tilbud |
Undervognsbehandling | 4.318 kr. | 3.702 kr. - 4.829 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.
Det franske bilmærke Renault blev grundlagt i 1899 af de tre brødre Louis, Fernand og Marcel Renault.
Brødrene havde allerede på daværende tidspunkt skabt masser af opmærksomhed omkring sig selv. De havde nemlig bygget en vogn af træ, som kunne ses i gaderne i Paris.
Marcel Renault kastede sig over motorsporten, men døde i 1903 i en alder af bare 31 år. Dødsårsagen var kvæstelser, som han havde pådraget sig under et motorløb fra Paris til Madrid. Også Fernand Renault døde i 1909 i en relativ ung alder. Han blev 44 år.
Efter de to brødres død fortsatte Louis Renault med at lede bilfabrikken indtil sin død i 1944.
Renault formåede tidligt at skrive sig ind i historiebøgerne, da fabrikkens entreprenante teknikere stod bag opfindelsen af drivakslen, tændrøret og turboladeren.
Snart kunne virksomheden ekspandere, og Renault-brandet blev hurtigt endnu mere kendt takket være et parisisk taxa-selskab, som i 1906 begyndte at købe biler fra Renault.
Louis Renault’s deltagelse under fransk flag i 1. Verdenskrig gav ikke kun Hr. Renault en rang af officer. Han blev også hædret i Æreslegionen. Alt sammen var formentlig medvirkende til, at Renault faktisk oplevede vækst og yderligere fremgang selv i de svære, internationale kriseår mellem de to verdenskrige.
I 1930'erne åbnede Renault Europas mest moderne bilfabrik med den længste produktionslinje, som verden nogensinde havde set. Det skete på øen Séguin. Under den tyske besættelse i 2. Verdenskrig blev fabrikken brugt til fremstilling af krigsmateriel.
Louis Renault blev anklaget for at samarbejde med tyskerne, men døde i 1944 under uklare omstændigheder, mens han ventede på at komme for en domstol.
I 1945, ved afslutningen af 2. Verdenskrig, blev Renault som det eneste selskab i Frankrig nationaliseret.
Under krigen var den første bilmodel i al hemmelighed blevet udviklet. Da den kort tid efter krigen rullede af samlebåndet blev den en så stor succes, at Renault i de kommende år frem mod slutningen af 1940’erne blev Frankrigs største fabriksvirksomhed.
I 1949 blev Renault den første udenlandske repræsentant, der åbnede en filial i tyske Baden-Baden, og i en lang årrække var Renault den største bileksportør til det tyske marked.
Den vellykkede ekspansion på det tyske marked førte til, at Renault senere opnåede samme succesrater i andre lande. Det gjaldt bl.a. i Spanien, og efter flere strategiske opkøb og fusioner begyndte Renault også at fremstille både lastbiler og traktorer.
Ud fra Renault-fabrikkerne rullede der flere og flere biler, og i 1970’erne blev salgstallene fordoblet til 2 millioner solgte biler. Det var især modellen Renault 5, som blev en kæmpe succes i hele Europa, og med senere lanceringer af modeller, som Renault 16 og Renault 12, var den franske bilproducent i stand til at holde fast i den førende internationale markedsposition.
Efter en årrække med succes og fremgang ramte krisen Renault i midten af 1980'erne. Renault måtte nu betale af på en milliardgæld, og virksomheden led store tab. Krisen resulterede også i, at Renault måtte gennemføre store besparelser. Massefyringer fandt sted, samtidig med at dele af virksomheden blev solgt fra. I et forsøg på at komme ud af krisen udviklede Renault nye modeller som Renault Fuego, Renault 25 og Renault Espace, der med stor bevågenhed blev præsenteret på markedet.
I slutningen af 1980’erne begyndte udviklingen igen at gå i den rigtige retning, og lanceringen af Renault 19 blev i 1988 et historisk vendepunkt for den franske bilgigant. Mellemklassebilen fra Renault blev med salgstal på 100.000 i 1991 og 1992 den mest solgte importbil på det tyske marked i årene fra 1990-1994.
Små og mellemstore biler fra den franske bilgigant blev taget godt imod af markedet. Det gjaldt især i Tyskland. Her var efterfølgeren til Renault R5 fra 1972, og senere også den næsten lige så populære Renault Clio fra 1990, med til at manifestere Renaults position på det tyske marked.
Renault havde i disse år fokus på at fremstille små, teknisk stærke og visuelt flotte biler. Det resulterede i, at Renault sendte modeller som Renault Twingo samt Twizy, Zoe, Influcence og Kangoo på gaden. Flere af disse modeller var såkaldte elbiler, og dermed førte den innovative udvikling blandt Renaults ingeniører til, at den franske bilkoncern fik del i det nye marked for elbiler.
I klassen for mere kompakte modeller er både Renault Mégane og Renault Laguna gået hen og blevet to meget populære modeller. Renault fremstiller også SUV'er, som i dag er inspireret af Renualt Espace, som var den første luksusbil, Renault sendte på gaden tilbage i 1984. Espace blev erstattet af Renault Scénic i 1996. Seneste har Renault med lanceringen af Xmod og Captur-modellerne sendt nye biltyper på markedet med nogle flotte og attraktive former.
Inden for motorsporten har Renault også haft succes. Selvfølgelig mest af alt inden for Formel 1, hvor Renault har været involveret siden 1977. To verdensmesterskabstitler til det franske fabriksteam er det blevet til, og med en motor fra Renault er det også blevet til enkelte grandprix-sejre for tyskeren Sebastian Vettel. Siden 2016 har Renault deltaget med sit eget Formel 1-team.