For at give dig en bedre oplevelse, gemmer vi informationer om dit besøg på www.autobutler.dk. Læs mere

Indhent 3 gratis og uforpligtende tilbud

Få 3 tilbud på udskiftning eller reparation af affjedring og støddæmpere

  • Spar op til 40% på værkstedsregningen
  • Fuld prisgaranti på alle reparationer
  • Tryghed med FDM reparationsaftale
  • Hurtigt og nemt at bruge, det tager kun 2 min!

Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende Få 3 tilbud nu

Få 3 tilbud nu
2 års garanti på din bilreparation
Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Prisgaranti på alle opgaver
Find et billigere tilbud, så matcher vi

Med Autobutler er du i trygge hænder

1

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på din bil og få 3 tilbud inden for 24 timer.
2

Vælg tilbud og bestil tid

Sammenlign tilbud på pris, afstand, bedømmelser og bestil tid online.
3

Kør på værksted

Få din bil repareret uden overraskelser.

Støddæmpere og affjedring til den rigtige pris

Reparation eller udskiftning af støddæmpere og affjedring

Støddæmperne gør kørslen mere sikker og rolig.

Dine støddæmpere er den affjedring, der gør, at du ikke mærker bump i vejen så meget. Samtidig er støddæmperne med til at holde bilen stabilt på vejen i sving og kurver.

Støddæmperne er derfor både med til at skabe bedre kørekomfort, men har også en betydning for sikkerheden. Derfor er det utroligt vigtigt, at de altid er i orden.

Støddæmperne har ikke nogen bestemt kilometersats, da det afhænger meget af kvaliteten af vejen, du kører på. Jo mere ujævn vej, jo større slitage.

En udskiftning af støddæmpere kan dække over mange ting, og det er forskelligt fra bil til bil og fra scenarie til scenarie. Værkstedet vil oftest anbefale, at man får udskiftet sine støddæmpere parvis (enten for eller bag), eller måske alle fire.

Samtidig er prisen som oftest højere for at få udskiftet støddæmpere foran end bagved. I nogle tilfælde vil det også være nødvendigt at skifte de kraftige fjedre, som er monteret i samme område, samt evt. udskiftning af tårnlejer.

Beskriv din opgave så godt som muligt, så du får et tilbud, der matcher lige præcist din bil.

Sammenlign priser - spar tid og penge
Hurtigt & nemt
Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende

Tips til hvordan du ser om støddæmperne er defekte

Der er nogle klare tegn på, om dine støddæmpere er defekte. Du kan selv teste de fleste af disse punkter og finde ud af, om de bør efterses.

  • Den simple er, at du sætter dig på bilen og flytter dig igen. Den skal roligt og glidende gå ned, og i en glidende bevægelse vende tilbage til udgangspositionen. Det må ikke hakke, og det må ikke gå for hurtigt. En anden metode med samme resultat er at skubbe bilen hårdt ned flere gange i alle fire hjørner. Igen skal det være jævne bevægelser ned og op, til samme position.
  • Hvis bilen sejler, dvs. du drejer lidt, og det virker, som om bilen bevæger sig fra side til side, selvom du kører i en jævnt drejende bevægelse, er det også tegn på, at du bør få tjekket støddæmperne.
  • Når du kører over et hul i vejen eller et bump, fjedrer bilen ikke men går hårdt ned og op, eller omvendt. Du vil ofte høre en form for bankelyd, når bilen rammer et hul eller et bump.
  • Hvis du kører over et hul eller bump, og bilen gynger videre et øjeblik, i stedet for at blive stabil lige efter.
  • Hvis du kigger ind under skærmen, eller kravler under bilen, og kan se et stykke bart på stemlet der er rustent. Ofte er det pakket ind i en gummehætte, og så er det straks lidt sværere.

Hvordan virker støddæmperne?

Hvis bilen sejler hen over vejen, når du drejer, eller det dunker, hver gang du kører over et lille bump, har det været tid til at få skiftet støddæmpere længe.

Det er støddæmperne, der sørger for en komfortabel køreoplevelse. Uden dem ville hver en sten og hvert hul i vejen føles som et slag på bilen, og dermed dig. Og hver gang ville bilen miste noget vejgreb, når bilen ville blive kastet op i luften. Samtidig er støddæmperne med til at holde bilen i en passende position i skarpe vejsving.

Støddæmperne sørger for, at hjulene kan hoppe op og ned til en vis grænse, uden selve bilen behøver at følge med. Det er krængningsstabilisatoren, der sørger for at overføre kraften på tværs af hjulene i sving, for at kompensere for over- eller understyring.

Bedømmelser af udskiftning eller reparation af støddæmpere og affjedring

God og positiv oplevelse. De var meget billigere end konkurrenterne, men både service og håndværk...
Allan B.
Opel Corsa (2010)
God service og flinke folk. Laver godt arbejde til den rigtige pris.
Jesper P.
Peugeot RCZ (2010)
Tuta er en fin fyr og alt var som aftalt. Jeg vender gerne tilbage.
Anders
Volvo V60 (2011)

Hvilke dele indgår i støddæmperne?

Når man snakker om støddæmpere, er der flere forskellige dele involveret, der hver især kan blive defekte. De fleste servicemanualer har indbygget et tjek af undervognen til serviceeftersynet, og her bør mekanikeren også kigge på støddæmperne. Hvis du er i tvivl, så spørg mekanikeren før service.

Affjedring: Egentlig er grundprincippet i affjedring blot, at der er sat en fjeder mellem bilens karosseri og hjulene. På den måde kan fjederen sørge for, at hjulene holdes på vejbanen og ikke slipper, når bilen kører ned i et hul eller over et bump. Samtidig sørger fjederen for, at det stød, det giver, ikke forplantes til bilen og passagererne. En fjeder er utroligt nok meget ufleksibel og kan ikke tåle for meget udstrækning eller sammenpresning. Derfor er der også en støddæmper, der hjælper med at gøre bevægelsen mere smidig og blød.

Støddæmper: Støddæmperne er en ekstra beskyttelse til affjedringen, så den ikke banker i bund, eller bliver trukket for voldsomt. Samtidig sørger de for at dæmpe fjedrenes egenbevægelse, så vognen hurtigere bliver stabil.

Bump-stop: Affjedringen har nogle gummiklodser, der sørger for, at i ekstreme tilfælde dunker stemplet ikke bare imod bunden/toppen af stemplet, men bliver stoppet lidt blødt.

Bærearm: Det er bærearmen, der holder fjederen og støddæmperen fast til karrosseriet. For at dæmpe støj og rumlen fra vejen er bærearmen ophængt i bøsninger med gummimellemlæg. Det er sjældent bærearmen, der går i stykker, men derimod bøsninger og/eller gummiet, der bliver mørt og defekt. Hvis bærearmen ikke fungerer optimalt, risikerer du. at dækket slides skævt, da det er bærearmen, der sørger for den rigtige vinkel på dækket til vejbanen. En defekt bærearm kan desuden være med til at ødelægge bremsesystemet og bremseklodser. Bærearmen kaldes også en svingarm.

Krængningsstabilisator: Når bilen drejer, er der risiko for, at dækkene krænger. Jo højere fart og skarpere sving, jo større er kraften, der presser på dækkene. For at modvirke at vinklen mellem dæk og vej bliver forkert, og det ene sæt dæk letter, er krængningsstabilisatorer sat fast mellem henholdsvis de to fordæk og de to bagdæk.

Støddæmperne bør tjekkes inden kørsel med tung last

Skal du hente forsyninger i Tyskland, flytte for din kammerat eller veninde – eller skal du sydpå med campingvogn? I alle disse situationer bør du tjekke støddæmperne, inden du spænder noget på anhængertrækket.

  • Hvis støddæmperne ikke er i top, bliver køreegenskaberne svækket, hvilket går ud over sikkerheden. Hvis bilen er ustabil, skrider den nemmere ud, og hvis du samtidig har vægt på krogen, reagerer den anderledes, og fordækkene kan have mindre vejgreb.
  • Hvis der er rust på den frie del af støddæmperne, risikerer du, at pakningen bliver ødelagt, eller der kommer rustpartikler ind i stemplets kerne.

Læs mere om støddæmpere og affjedring

Vi kan hjælpe dig med alt på din bil

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 450 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud