Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Peugeot
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | DKK 681 | 48% | |
Andre opgaver | DKK 710 | 24% | |
Anhængertræk | DKK 1.789 | 19% | |
Basisservice | DKK 1.317 | 57% | |
Batteri | DKK 327 | 18% | |
Bilpleje | DKK 1.588 | 57% | |
Bremser | DKK 936 | 23% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | DKK 833 | 54% | |
Elektrisk arbejde | DKK 633 | 25% | |
Fejlsøgning | DKK 1.007 | 74% | |
Firehjulsudmåling & sporing | DKK 562 | 40% | |
Gearkasse | DKK 1.533 | 18% | |
Hjulskifte | DKK 649 | 74% | |
Kobling | DKK 2.166 | 25% | |
Lak- og malerarbejde | DKK 474 | 11% | |
Motor | DKK 2.198 | 24% | |
Olieskift | DKK 772 | 49% | |
Rudeskift & stenslag | DKK 1.113 | 20% | |
Serviceeftersyn | DKK 1.028 | 24% | |
Styretøj & undervogn | DKK 785 | 26% | |
Støddæmpere & affjedring | DKK 1.139 | 25% | |
Syn og synstjek | DKK 525 | 48% | |
Tandrem & taktkæde | DKK 1.468 | 21% | |
Tilbehør & ekstraudstyr | DKK 560 | 21% | |
Udstødning | DKK 892 | 18% | |
Undervognsbehandling | DKK 53 | 1% |
Bestil hjulskifte online og spar penge! Priser lige nu fra kun 197 kr.* Spar i gennemsnit 73%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!
Bestil dækskifte og spar i gennemsnit 58%*. Få skiftet og afbalanceret dine dæk nemt, hurtigt og nær dig. Lige nu priser fra 375 kr.* Få tilbud i dag på dækskifte!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 24%* på at sammenligne tilbud, svarende til 951 kr.*
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 695 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.
Peugeot blev grundlagt i 1810 i Hérimcourt i Frankrig, og dermed regnes det franske familieforetagende for at være verdens ældste fabrikantvirksomhed.
I begyndelsen blev der fremstillet stålstrimler i familiens jernstøberi, men fra midten af 1800-tallet gik man over til fremstillingen af værktøj.
Peugeot fremstillede blandt andet skæremaskiner, som var prydet med det senere så berømte løve-logo. Peugeot blev nu også kendt uden for landets grænser, og i 1896 grundlagdes det, som siden skulle gå hen og blive den kendte, franske bilproducent.
I dag producerer Peugeot både cykler, scootere, biler, forskellige maskiner og endda også peberkværne.
Før Peugeot ændrede strategi, nåede fabrikkens teknikere i 1889 at bygge en dampdreven bil, som fik navnet The Serpollet Tricycle. Ved brug af en motor fra Daimler blev Peugeot Type 2 produceret kort tid efter i 1890-91.
Den første rigtige Peugeot-model blev vist frem for offentligheden i Wien i 1896, og det blev samtidig den første bil, som blev sat i serieproduktion.
Før alle andre bilproducenter lykkedes det for Peugeot at opnå en stærk position på det globale marked.
Produktionen voksede konstant, og omkring år 1900 havde den franske producent allerede fremstillet 500 biler og godt 20.000 cykler. Samtidig var Peugeot hele tiden i stand til at udtænke nye ideer. I 1902 introduceredes rattet til biler, og dermed hørte de første typer af bilmodeller fortiden til.
De første bilmodeller blev Peugeot Type 36 og Peugeot Bébé. Samtidig begyndte Peugeot også at fokusere på fremstillingen af erhvervskøretøjer.
Peugeot begyndte at etablere produktionssteder på flere lokaliteter i Frankrig, og fra 1919 kunne der for alvor masseproduceres biler. Udviklingen blev dog sat imidlertid i stå pga. 1. Verdenskrig. Men efter krigen blev produktionen genoptaget.
Peugeot Quadrilette, eller Peugeot Type 161, som den også blev kaldt, blev fra 1921 og frem til 1930 fremstillet i 60.000 eksemplarer.
Helt frem til i dag har Peugeot været kendt for ikke at navngive deres modeller, men i stedet give dem numre. Reglen gælder dog ikke for erhvervskøretøjer og varevogne. I 1920'erne og 30'erne var den franske bilproducent for alvor produktiv og kunne allerede i 1928 sende modellen Peugeot Type 190 på gaden.
Lanceringen af Peugeot’s model 201 på Paris-messen i 1929 markerede endnu en milepæl for den franske bilproducent. Nummeringen af modeller, som verden første gang blev præsenteret for med 201-modellen, fik Peugeot taget patent på, og med netop 201-modellen opnåede Peugeot hidtil uset succes. Peugeot 201 blev således solgt i 140.000 eksemplarer.
Under 2. Verdenskrig måtte Peugeot endnu engang indstille bilproduktionen. Efter krigen fik den franske bilproducent igen vind i sejlene og begyndte at eksportere til fransktalende lande i Afrika.
Med lanceringen af Peugeot 203, der både kom i et nyt design og nu også kunne fås med en dieselmotor, fortsatte salgstallene med at stige. Peugeot 203 blev fra 1949 til 1954 solgt i 685.000 eksemplarer.
Peugeot 404, der var efterfølgeren til Peugeot 203, blev solgt i stor stil til eksportmarkederne i Afrika, hvor den helt frem til 1990’erne bl.a. blev brugt som taxa-model.
Fra 1974 begyndte Peugeot at opkøbe aktier i den franske bilproducent Citroën. Senere førte det til en fusion mellem de to bilproducenter under det, som blev til PSA-koncernen.
Siden da blev PSA kendt som værende producenten af køretøjer fra de to mærker, og det fælles Premium brand, DS, blev den næststørste bilproducent i Europa i årene fra 2007-2010.
Den økonomiske konsolidering siden midten af 1970'erne gjorde det muligt for Peugeot at gå aktivt ind i motorsporten.
I 1981 blev Peugeot Talbot Sport grundlagt, og i de følgende år markerede Peugeot sig på lige god med andre store fabriksnavne, som Audi, Lancia og Ford. Peugeot vandt både flere verdensmesterskabstitler og triumferede også i Dakar Rally. I 2009 lykkedes det for Peugeot at hive en dobbeltsejr hjem i Le Mans, og i 2015 sejrede franskmændene også i FIA-Rallycross World Championship.
Selv om Peugeot havde været til stede på det tyske marked siden 1936, så blev Peugeot Germany først grundlagt i 1967.
Siden 2013 har Peugeot arbejdet tæt sammen med søsterbrandet Citroën med base i Köln.
Peugeots modeller spænder lige fra 100'erne til 500'erne. Fra 2005 til 2014 var Peugeot 107 den mindste model fra den franske bilgigant. Det var i øvrigt en model, som var næsten identisk med Citroën C1 og Toyota Aygo. Efterfølgeren på markedet hedder Peugeot 108.
Peugeot 308 II er den nyeste model i klassen for kompakte biler. Den noget større Peugeot 408 sælges udelukkende i Kina og Brasilien. Mindre end Peugeot 108 er Peugeot iOn, som er en mellemting mellem Mitsubishi i og elbilen Citroën C-Zero. I den øverste mellemklassen findes der Peugeot 508, som har været på markedet i Tyskland siden 2011 i fire forskellige udgaver.
Den mindre crossover, som hedder Peugeot 2008, har været en del af produktsortimentet fra Peugeot siden 2013. På det tyske marked har den kompakte SUV-model Peugeot 3008 siden 2009 ligget i hård konkurrence med modeller som VW Golf Plus, Mercedes B-Klassen og Opel Meriva.
Peugeot 4008 er en rigtig SUV. Den blev produceret som Mitsubishis søstermodel, men har ikke været tilgængelig på det tyske marked siden slutningen af 2015. Den kompakte varebil 5008 fra 2009 er til gengæld stadig i handlen i den oprindelige udgave, som ikke er blevet ændret, siden de første udgaver kom på markedet.