Sammenlign priser på udskiftning af tandrem eller taktkæde

  • Få tilbud fra 249 uafhængige værksteder
  • Du sparer i gennemsnit 19%* eller 1481 kr*. på udskiftning af tandrem eller taktkæde
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års FDM-godkendt garanti
Få tilbud
Du sparer i gennemsnit
19%*
Derfor bør du få tandremsskift eller udskiftning af taktkæde gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 19%,* svarende til 1481 kr*.
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på tandremsskift eller udskiftning af taktkæde.
  • Værksteder stikprøvekontrolleres af FDM
  • Ekstra tryghed med 3 års FDM-godkendt garanti
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Tandremsskift eller udskiftning af taktkæde.

Så meget sparer bilejere på tandremsskift eller udskiftning af taktkæde

De gennemsnitlige priser og besparelser, for de viste bilmærker, er baseret på forskellige modeller og årgange. Du skal derfor oprette en opgave og sammenligne tilbud for at se din faktiske pris og besparelse.
Bilmærke Gennemsnitspris* Sammenlign og spar* Du sparer i gennemsnit*
Audi DKK 7.956 DKK 1.723 18 %
Citroën DKK 5.470 DKK 1.300 20 %
Ford DKK 6.234 DKK 1.590 20 %
Opel DKK 6.905 DKK 1.450 17 %
Peugeot DKK 5.469 DKK 1.271 19 %
Renault DKK 6.458 DKK 1.563 20 %
Seat DKK 5.745 DKK 1.180 17 %
Skoda DKK 5.652 DKK 1.298 19 %
Volkswagen DKK 6.177 DKK 1.479 20 %
Volvo DKK 4.809 DKK 905 16 %

Bedømmelser af udskiftning af tandrem eller taktkæde

Rigtig god service. Man mærker virkelig at de vil dig som kunde.
Bjarne T.
Peugeot 2008 (2016)
Alt blev lavet som aftalt, og bilen var klar til tiden. Fik derudover smurt dørhængslerne som gra...
Hans S.
Ford C-Max (2013)
Fik skiftet taktkædesæt og tændrør. Da jeg fik den tilbage, kørte den mærkeligt. Kørte tilbage da...
Lina N.
Suzuki Swift (2015)

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Tandremsskift eller udskiftning af taktkæde.

Du kan spare tusindvis af kroner, når du skal have skiftet tandrem

Et tandremsskift kan være en dyr affære – men hvad er det, der gør reparationen dyr?

Årsagen til at et tandremsskift kan være dyrt, er ikke fordi tandremmen i sig selv er specielt dyr, men fordi det er en tidskrævende opgave. Eksempelvis skal vandpumpen også skiftes samtidig med tandremmen. Både fordi vandpumpen er drevet af tandremmen, og derfor ses de som et sæt, men også fordi området i sig selv er så svært at komme til.

Fordi et tandremsskift kan være dyrt at få lavet, kan der spares en del penge ved at få tilbud fra forskellige værksteder, da en forskellen i timepris virkelig kan ses på denne type opgave.

Hvornår er det tid til et tandremsskift?

Biler med tandrem skal som regel have den udskiftet inden for et givent interval. Du kan altid finde intervallet for tandremsskift i din bils servicemanual eller instruktionsbog. Hvis du skal køre langt, fx på ferie sydpå, kan det være en god ide at tjekke servicemanualen, og se om det er længe siden, tandremmen er blevet skiftet sidst.

Husk at intervallet er vejledende, og det kan være en dårlig idé at vente for længe med et tandremsskift. Hvis du venter for længe, kan du risikere at tandremmen sprænger.

Hvis en tandrem eksempelvis springer under kørsel, kan det skade motoren og blive en meget mere omfattende og dermed dyrere opgave end oprindeligt.

Hvad sker der, hvis tandremmen ikke skiftes?

Der er en del slitage på tandremmen, og det er derfor, at der i servicemanualen er nogle kilometer-intervaller for, hvornår den bør skiftes. Hvis du ikke kører så meget, er der også risiko for, at tandremmen bliver mør. Derfor er det altså også et ældnings-interval man skal være opmærksom på.

Tandremmen består af stålwire, glasfiber, polyester kabler og kevlar. Hvis du ikke får skiftet tandremmen, risikerer du, at den flosser, og at stumper af fornævnte materialer hvirvler rundt i motorrummet og ryger ud på vejbanen. Her kan det være med til at forårsage flyverust.

Det farligste er, hvis den bliver så slidt eller defekt, at den ikke længere synkroniserer stempler og ventiler. Nogle motorer har rigeligt med plads, mens andre er bygget, så der ikke er plads til at stempler og ventiler står forkert. Stemplet rammer ganske enkelt ventilerne, hvis de er åbne, når stemplet er trykket ind.

Hvis det sker, kan det betyde, at du skal have en ny bilmotor.

Har min bil tandrem eller kæde?

Det er dog ikke alle biler, der har en tandrem. Nogle biler kører med en såkaldt taktkæde, som er designet til at holde hele bilens levetid. Man kan dog godt være ude for, at den skal skiftes alligevel.

Ud over en tandrem eller en taktkæde, har alle biler en ekstra rem, som bl.a. kan drive generator og ventilator. Denne rem kan have mange forskellige navne, herunder kilerem (lidt ældre biler), multirem (mange nye biler) eller fx også ventilatorrem.

Det er den, der ofte hyler/piver, når den er slidt. Den bliver tit skiftet samtidig med henholdsvis tandremmen eller taktkæden, da selve remmen er billig, og man sparer timelønnen, eftersom man alligevel har fat i den i forbindelse med skiftet.

Udskiftning af multirem/kilerem kan også være en del af et udvidet serviceeftersyn, afhængig af mærke, model, antal kørte kilometer og bilens alder.

Det kan være svært at vide, om din bil kører med tandrem eller taktkæde, men når du opretter en opgave på autobutler.dk, tjekker vi selvfølgelig din bilmodel for at give dig et så præcist tilbud som muligt.

Hos autobutler.dk får du tilbud og kan sammenligne værkstederne både på pris, men også på andre bilejeres bedømmelser. Du kan søge efter dit sædvanlige værksted, og vælge det, så de kan byde på opgaven.
Vi hjælper dig på en nem og overskuelig måde med at finde det værksted som passer bedst til dig.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Tandremsskift eller udskiftning af taktkæde.

Hvad gør tandremmen, og hvad er en kilerem?

Tandremmen styrer en af motorens vigtigste funktioner, nemlig samspillet mellem stempler og ventiler. Hvis de er ude af takt, kan det få katastrofale følger, udover en uregelmæssig og uøkonomisk motorgang, som det også vil forårsage.

Tandremmen er en drivrem, der drives af krumtapakslen og driver knastakslen. Den sørger for, at ventiler og stempler i motoren er i takt. Teknisk set sker der det, at indsugningsventilen åbner, og stemplet trækker luft ind i kammeret. Herefter lukkes ventilen, og stemplet trykkes i bund.

Den brændstofholdige, komprimerede luft antændes og eksploderer. Det skubber stemplet, og driver processen i de andre kamre. Når stemplet er helt åbent, trækkes det sammen igen, imens udstødningsventilen er åben. Herefter starter processen forfra.

Ventilerne skal være åbne ved indsugning og udstødning, og stemplerne skal have den helt rigtige position, når den brændstofholdige luft antændes. Derfor består tandremmen af tænder, der passer med de hjul, der trækker og trækkes af tandremmen.

En kilerem driver også nogle processer, men her er det ikke afgørende, om forløbet er helt nøjagtigt. Kileremmen er et bånd og har som regel (lidt) skrå sider. Kileremmen kiler sig ned i remskivens spor, for at få ordentlig fat.

Se værkstedets tips om udskiftning af tandrem

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Tandremsskift eller udskiftning af taktkæde.

Hvad skal du være opmærksom på omkring tandremsskift, når du køber brugt bil?

Det er sælgerens ansvar at oplyse, hvornår tandremmen sidst har været skiftet. Hvis han ikke kan det, skal han sørge for at skifte den eller gøre opmærksom på, at du bør få den skiftet snarest.

Gode råd når du køber brugt bil

  • Kontroller i servicehæftet, at tandremmen er skiftet efter forskrifterne
  • Kontakt værkstedet, der har udført jobbet, og hør om det forløb planmæssigt
  • Er du i tvivl, kan du få lavet et Falck BilTjek – TilstandsAttest
  • Eller du kan få lavet et tjek af tandremmen på et værksted

Er det blevet tid til at skifte tandremmen i din Peugeot, Volkswagen eller Renault? Tandremmen skal skiftes efter et vist kilometerinterval, som afhænger af, om du ejer en bil fra henholdsvis BMW, Ford, Citroën eller et helt fjerde bilmærke. Du kan finde intervallet i din bils servicehåndbog eller få hjælp til det på et værksted. Her kan de servicere alle bilmærker som eksempelvis Toyota og Opel.

Mest populære service og reparationer

Spar i gennemsnit 879 kr.*
Med stempel i servicebogen

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 879 kr.*

Lige nu priser fra 499 kr.*
Spar i gennemsnit 43%*

Bestil olieskift online og spar penge! Lige nu priser fra 499 kr.* Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!

Lige nu priser fra 599 kr.*
Spar i gennemsnit 46%*

Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 599 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.

Spar i gennemsnit 936 kr.*
Spar i gennemsnit 24%*

Sammenlign priser på udskiftning, fejlsøgning eller reparation af bremser. Du sparer i gennemsnit 24%* eller 936 kr.*

Få tilbud nær dig

Vi har 249 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.