Autobutler.dk er en uvildig værkstedportal, hvor du kan indhente 3 gratis og uforpligtende tilbud

3 tilbud og sammenlign priser på tandrem

Spotcheck dk

2 års garanti på alt værkstedsarbejde

Udarbejdet i samarbejde med FDM

Priceguarantee dk

Prisgaranti på alle opgaver

Vær sikker på at du altid får den bedste pris med prisgaranti

Sådan virker det

Quote bg

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på bilen eller bed om hjælp til at identificere problemet. Du modtager hurtigt 3 tilbud fra autoværksteder.
Calendar bg

Bestil en tid

Sammenlign tilbuddene og book tid hos dit udvalgte værksted ud fra tilgængelighed, pris eller bedømmelse.
Garage bg

Få din bil repareret

Sådan. Slut med at ringe rundt og besøge flere værksteder - Vores autoværksteder tilbyder hurtig, billig og pålidelig service.

Du kan spare tusindvis af kroner, når du skal have skiftet tandrem

Udskiftning af tandrem er dyrt – men hvad er det, der gør det dyrt?

Det er en lidt dyr opgave at få skiftet tandremmen. Ikke fordi tandremmen i sig selv er dyr, men fordi det er en tidskrævende opgave. Ofte skiftes vandpumpen samtidig med tandremmen, både fordi vandpumpen er drevet af tandremmen og derfor ses de som et sæt, og også fordi området er så svært at komme til. Men der kan spares en del penge ved at få tilbud fra forskellige værksteder, da en forskel i timepris virkelig kan ses på denne opgave.

Husk altid på at følge bilens servicemanual, hvor der står nogle intervaller for, hvornår tandremmen i din bil skal skiftes. Hvis du skal køre langt, fx på ferie, kan det være en god ide lige at tjekke servicemanualen for, om det er længe siden, tandremmen er blevet skiftet. Hvis en tandrem springer under kørsel, kan det skade motoren og blive en meget mere omfattende og dermed dyrere opgave.

Tandrem eller taktkæde?

Det er dog ikke alle biler, der har en tandrem. Nogle biler kører med en såkaldt taktkæde, som er designet til at holde hele bilens levetid. Man kan dog godt være ude for, at den skal skiftes alligevel.

Ud over en tandrem eller en taktkæde har alle biler en ekstra rem, som bl.a. kan drive generator og ventilator. Denne rem kan have mange forskellige navne, herunder kilerem (lidt ældre biler), multirem (mange nye biler) eller fx også ventilatorrem. Det er den, der ofte hyler/piver, når den er slidt. Den bliver tit skiftet samtidig med henholdsvis tandremmen eller taktkæden, da selve remmen er billig, og man sparer timelønnen, eftersom man har fat i den i forbindelse med skiftet. Udskiftning af multirem/kilerem kan også være en del af et udvidet service, afhængig af mærke, model, antal kørte kilometer og bilens alder.

Det kan være svært at vide, om din bil kører med tandrem eller taktkæde, men når du opretter en opgave på autobutler.dk, tjekker vi selvfølgelig din bilmodel for at give dig et så præcist tilbud som muligt.

Hos autobutler.dk får du 3 tilbud og kan sammenligne værkstederne både på pris, men også på andre bilejeres bedømmelser. Du kan søge efter dit sædvanlige værksted, og lade det være en af de valgte til opgaven. Vi hjælper dig på en nem og overskuelig måde med at finde det bedste værksted til prisen.

Opret din opgave her.

Indhent tilbud 

440.226 glade bilejere har brugt autobutler.dk

Dk11

Jimmi Bram

Renault Grand Scenic III (2012)

Fik lynhurtigt tre relevante tilbud på service og bremseskift, med gode kvalificerede svar fra værkstederne. Man kan se at dem der sidder i den anden ende rent faktisk forholder sig til hvad man skriver. Hele rating delen giver god ro i sjælen når man så vælger et af tilbuddene.

Dk22

Kim H. Hansen

Seat Toledo (2001)

Pålidelig hjemmeside Har fået tilbud fra dem de seneste 3 år tror jeg, på 3 forskellige biler. Der har altid været tilbud. Rigtige gode endda. Har endda lige brugt det idag. Man finder værksteder nær hvor man bor, man ikke vidste var der. Alt i alt, Fantastisk hjemmeside

Dk33

Mona Dahlquist

Fiat Grande Punto (2008)

Alletiders, så smart! God måde at få overblik over prisforskelle! Der var over 2000 kr ' s forskel på den billigste og dyreste! Og, den billigste havde gratis lånebil, det havde de 2 andre ikke!

Gode råd om udskiftning af tandrem

Det er forskelligt fra bil til bil hvornår de skal have skiftet tandrem. Nogle køre på intervaller på 250.000 km og 8 år, andre kører med 4 år og 120.000 eller kun 90.000 km, hvad end måtte komme først.

 Følg os på YouTube

Lige nu siger andre der har fået lavet tandrem/kædekit

4,6
3521 bedømmelser
Peugeot 407 – 2006
Godt værksted, med fokus på at levere et højt serviceniveau.
Kirk Auto - Hella Service Partner
8260 Viby J
Volvo XC90 – 2005
Problemfrit ..
GM Autoteknik - Teknicar
2610 Rødovre
Renault Clio II – 2007
Stadig rigtig god.
Smørum Autogård - Teknicar
2765 Smørum
Peugeot 407 – 2006
Godt værksted, med fokus på at levere et højt serviceniveau.
Kirk Auto - Hella Service Partner
8260 Viby J
Volvo XC90 – 2005
Problemfrit ..
GM Autoteknik - Teknicar
2610 Rødovre
Opret en opgave nu

Læs mere om tandremmen

Tandremmen styrer en af motorens vigtigste funktioner, nemlig samspillet mellem stempler og ventiler. Hvis de er ude af takt, kan det få katastrofale følger, ud over en uregelmæssig og uøkonomisk motorgang.
Tandremmen er en drivrem, der drives af krumtapakslen og driver knastakslen. Den sørger for, at ventiler og stempler i motoren, er i takt. Teknisk set sker der det, at indsugningsventilen åbner, og stemplet trækker luft ind i kammeret. Herefter lukkes ventilen, og stemplet trykkes i bund. Den brændstofholdige komprimerede luft antændes, og eksploderer. Det skubber stemplet, og driver processen i de andre kamre. Når stemplet er helt åbent, trækkes det sammen igen, imens udstødningsventilen er åben. Herefter starter processen forfra.

Ventilerne skal være åbne ved indsugning og udstødning, og stemplerne skal have den helt rigtige position, når den brændstofholdige luft antændes. Derfor består tandremmen af tænder, der passer med de hjul der trækker og trækkes af tandremmen.

En kilerem driver også nogle processer, men her er det ikke afgørende, om forløbet er helt nøjagtigt. Kileremmen er et bånd og har som regel (lidt) skrå sider. Kileremmen kiler sig ned i remskivens spor, for at få ordentlig fat.

Få 3 tilbud på skift af tandrem her

Alt om tandrem, kilerem og ventilatorring

Der er en del slitage på tandremmen, så derfor er der i servicemanualen nogle kilometer intervaller for, hvornår den bør skiftes. Hvis du ikke kører så meget, er der også risiko for at tandremmen bliver mør, så der er også et ældningsinterval. Tandremmen består af stålwire, glasfiber, polyester kabler og kevlar. Hvis du ikke får skiftet tandremmen, risikerer du, at den flosser, og stumper hvirvler rundt i motorrummet og ryger ud på vejbanen. Her kan det være med til at forårsage flyverust.

Det farligste er, hvis den bliver så slidt eller defekt, at den ikke længere synkroniserer stempler og ventiler. Nogle motorer har rigeligt med plads, mens andre er bygget, så der ikke er plads til at stempler og ventiler står forkert. Stemplet rammer ganske enkelt ventilerne hvis de er åbne, når stemplet er trykket ind. Hvis det sker, kan det betyde at du skal have en ny motor.

Det er sælgerens ansvar, at oplyse om hvornår tandremmen sidst har været skiftet (forbrug.dk). Hvis han ikke kan det, skal han sørge for at skifte den, eller gøre opmærksom på, at du bør få den skiftet snarest.

Gode råd når du køber brugt bil

Indhent tilbud 

Dét får du ved at bruge autobutler.dk

FDM stikprøvekontrol

Usp time

Nemt og hurtigt

Usp price

Prisgaranti

Usp fair

Fair værkstedsregning

Få 3 gratis og uforpligtende tilbud

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 467 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert.

Få tilbud nu