Spar 20-40%
Prøv selv. Spar penge.
Få tilbudDu sparer i gennemsnit 31%, svarende til 1.312 kr på et serviceeftersyn efter bogen gennem autobutler.dk
Du sparer i gennemsnit 34%, svarende til 1.558 kr på bremse relateret opgaver gennem autobutler.dk
Du sparer i gennemsnit 24%, svarende til 1.748 kr på montering af anhængertræk gennem autobutler.dk
Opgave | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Affjedring / støddæmpere | 3.059 kr. | 1.658 kr. - 5.457 kr. | Få tilbud |
Aircondition | 872 kr. | 608 kr. - 3.243 kr. | Få tilbud |
Andre opgaver | 2.382 kr. | 560 kr. - 4.874 kr. | Få tilbud |
Anhængertræk | 7.008 kr. | 5.847 kr. - 8.037 kr. | Få tilbud |
Batteri | 1.430 kr. | 1.125 kr. - 1.740 kr. | Få tilbud |
Bilpleje | 2.260 kr. | 1.820 kr. - 2.539 kr. | Få tilbud |
Bremser | 3.003 kr. | 1.427 kr. - 4.979 kr. | Få tilbud |
Dæk & hjul | 1.975 kr. | 602 kr. - 5.138 kr. | Få tilbud |
Dækopbevaring | 644 kr. | 375 kr. - 789 kr. | Få tilbud |
Elektrisk arbejde | 1.931 kr. | 375 kr. - 4.562 kr. | Få tilbud |
Fejlsøgning | 350 kr. | 297 kr. - 375 kr. | Få tilbud |
Firehjulsudmåling / Sporing af bil | 767 kr. | 714 kr. - 789 kr. | Få tilbud |
Fælge | 2.572 kr. | 625 kr. - 4.719 kr. | Få tilbud |
Gearkasse | 1.109 kr. | 288 kr. - 2.353 kr. | Få tilbud |
Kobling | 5.838 kr. | 4.895 kr. - 7.200 kr. | Få tilbud |
Lak- og malerarbejde | 4.595 kr. | 2.539 kr. - 6.252 kr. | Få tilbud |
Motor | 3.424 kr. | 688 kr. - 10.514 kr. | Få tilbud |
Olieskift | 1.229 kr. | 1.058 kr. - 1.483 kr. | Få tilbud |
Pladearbejde (buler m.m.) | 2.280 kr. | 275 kr. - 6.619 kr. | Få tilbud |
Rustarbejde | 1.412 kr. | 270 kr. - 3.967 kr. | Få tilbud |
Service | 2.475 kr. | 1.859 kr. - 3.267 kr. | Få tilbud |
Skadesarbejde | 4.205 kr. | 2.561 kr. - 6.945 kr. | Få tilbud |
Stenslag & rudeskift | 4.339 kr. | 3.109 kr. - 5.648 kr. | Få tilbud |
Styretøj | 1.528 kr. | 752 kr. - 2.805 kr. | Få tilbud |
Syn | 890 kr. | 596 kr. - 2.277 kr. | Få tilbud |
Tandrem/kædekit | 6.100 kr. | 4.447 kr. - 7.970 kr. | Få tilbud |
Tilbehør | 5.705 kr. | 3.870 kr. - 7.381 kr. | Få tilbud |
Udstødning | 4.719 kr. | 1.945 kr. - 7.883 kr. | Få tilbud |
Undervognsbehandling | 4.356 kr. | 3.750 kr. - 4.829 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.
Mazda blev grundlagt i 1920 af japaneren Jujiro Matsuda. I begyndelsen fremstillede Hiroshima-fabrikken i udelukkende kork, men fra 1928 begyndte man også at fremstille maskindele. Siden 1939 har Mazda også produceret kraftige, industrielle boremaskiner samt motorcykler.
Det første motorkøretøj, som Mazda introducerede i 1931 blev kaldt Mazda-GO. Mazda-navnet refererer både til grundlæggeren Jujiro Matsuda og til Ahura Mazda, der var den højeste guddom inden for zoroastrismen. Siden 1931 er navnet blevet brugt som varemærke for Mazdas produkter.
Mazda var, ligesom andre japanske industriproducenter, involveret i 2. Verdenskrigs våbenfremstilling. Mazda blev hårdt ramt af bombningen i Hiroshima i 1945. I denne periode stillede Mazda samtidig også sine fabrikker til rådighed for offentligheden. Fabrikkerne blev brugt som militærhospitaler, og derfor lykkedes det heller ikke at igangsætte en serieproduktion af den første prototype af en 4-personers bil.
Da bilproduktionen først for alvor kom i gang, var det med fokus på fremstillingen af erhvervskøretøjer. I slutningen af 1945 fremstillede Mazda således en speciel lastbil med tre hjul, der blev eksporteret til Indien.
1950’ernes ekspansion inden for fremstillingen af erhvervskøretøjer førte til, at Mazda i 1960 udviklede ’The Pyramid Vision’. Herfra blev Mazda ført ind i en ny fremtid med storskala-produktion. ’Pyramid Vision’ var en plan for, hvordan Mazda kunne øge produktionen af biler og dermed nå ud med flere modeller til forskellige kundesegmenter.
Den første masseproducerede model blev Mazda R360, som var en lille bybil i en coupe-udgave. Ud fra denne model udviklede Mazda i 1962 også limousinemodellen, Mazda Carol 360. Samme år fulgte så også den kompakte Mazda Familia 800.
Med et Bertone-design, og et ’europæisk’ look, opnåede Mazda med sin Mazda Luce fra 1965 stor succes både i Japan og i USA. Det skete på markedet for lidt bedre mellemklassebiler.
I begyndelsen af 1960’erne begyndte japanske og tyske bilproducenter at indgå licensaftaler, og det var en stor nyhed, da Mazda i 1961 indgik en licensaftale med den tyske producent NSU. Aftalen indebar bl.a., at Mazda kunne bruge NSU’s cirkulære stempelmotor eller Wankel-motoren, som den også hed.
Allerede to år senere havde Mazda udviklet den første to-skive cirkulære stempelmotor. Den første model, der blev sendt på gaden med denne type motor, var Mazda Cosmo Sport 110S i 1967.
Mazdas innovation og vedholdenhed blev belønnet. Mazda Familia og Mazda Luce-modellerne var begge udstyret med den effektive, cirkulære stempelmotor, og mens disse to modeller blev sendt på markedet, fik flere af Mazdas modeller fra 1967 adgang til det europæiske marked.
Inden Mazda i 1972 åbnede kontor i Tyskland, havde den japanske bilproducent formået at etablere sig på det norske marked.
Og allerede efter et enkelt år på det tyske marked havde mellemklasse-serien Mazda 616 og coupé-modellen RX-3 fået succes. I 1970’erne satte Mazda nye salgsrekorder og etablerede sig blandt verdens 10 førende bilproducenter.
Med til den stigende popularitet på det tyske marked hørte også lanceringen af Mazda 323 fra 1977. I Tyskland var 323-modellen i lang tid blandt de mest solgte importmodeller i kompaktklassen. Mazda 323 blev frem til 2003 solgt i seks forskellige udgaver. Det var ikke kun på det vesttyske marked, at Mazda 323 var en populær model. Det var den også i Østtyskland.
Mellemklasse- eller familiemodellen Mazda 626 fra 1978 blev en anden af Mazdas salgssucceser. Faktisk blev den så populær, at den i mange år var den bedst sælgende japanske model i Tyskland.
Mazda 626 blev solgt i 5 forskellige udgaver helt indtil 2012, og salget af denne ene model var medvirkende til en fordobling af bilproducentens salgstal. Modellen blev også solgt i en revideret udgave som Ford Telstar i både Asien, Australien og Sydafrika.
Mazda sendte også den sporty Mazda RX-7 på markedet. Modellen blev lanceret med den cirkulære stempelmotor og var en overgang verdens mest solgte sportsvogn.
Siden 1989 har Mazda haft massiv succes med deres Roadster MX-5, som blev taget godt imod både på det europæiske og det amerikanske marked. Modellen blev faktisk så populær, at den gik hen og blev den mest solgte roadster på markedet. Derfor kom modellen også til at danne forbillede for andre bilproducenters åbne sportsvognsmodeller.
Men den mest populære model i Tyskland var som sagt Mazda 6, der igennem årene blev lanceret i tre forskellige modeller.
I 2008 lancerede Mazda den nye sporty Mazda 2-model og senere også Mazda 3 MPWS, der hørte til i samme sporty kategori. Siden fulgte Van-modellen Mazda 5, som blev produceret frem til 2015.
Inden for kategorien af terrængående køretøjer har Mazda været kendt for sin CX-5 modeller, og indtil 2012 også den lidt større CX-7 model. Endelig så har den japanske bilproducent også lanceret en syv-personers model CX-9, som efter alt at bedømme også kommer i en anden generations-udgave på det europæiske marked.
Et af de forhold, som har været med til at gøre Mazda brandet kendt verden over, er involveringen i motorsportsverdenen.
Med Mazda RX-7 vandt Mazda IMSA-GTP-mesterskabet otte gange i træk, og også i det belgiske 24-timers løb Circuit de Spa-Francorchamps har Mazda stået øverst på sejrskamlen.
Licensaftalen fra 1961, der omhandlede en videreudvikling af Wankel-motoren og den cirkulære stempelmotor, fik Mazda fuldt udbytte af 30 år senere, da japanerne i 1991, i en Mazda 787B, blev den første japanske bilproducent, som vandt 24-timers løbet i Le Mans.