For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Skal din Mazda på værksted?

Få 3 tilbud på reparation, service eller tilbehør til din Mazda

  • Spar op til 40% på bilværkstedet
  • Fuld prisgaranti på alle reparationer
  • Tryghed med FDM reparationsaftale
  • Hurtigt og nemt at bruge, det tager kun 2 min!

Prøv selv. Spar penge.

Få 3 tilbud
2 års garanti på din bilreparation
2 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen

Sådan virker det

Få tilbud på bilreparation inden for 24 timer
1

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på din bil og få 3 tilbud.
Vælg et reparationstilbud og bestil tid
2

Vælg tilbud og bestil tid

Sammenlign pris, afstand, bedømmelser.
Kør til nærmeste FDM godkendte værksted
3

Kør på værksted

Få din bil repareret uden overraskelser.

Mazda

Mazda blev grundlagt i 1920 af japaneren Jujiro Matsuda. I begyndelsen fremstillede Hiroshima-fabrikken i udelukkende kork, men fra 1928 begyndte man også at fremstille maskindele. Siden 1939 har Mazda også produceret kraftige, industrielle boremaskiner samt motorcykler.

Det første motorkøretøj, som Mazda introducerede i 1931 blev kaldt Mazda-GO. Mazda-navnet refererer både til grundlæggeren Jujiro Matsuda og til Ahura Mazda, der var den højeste guddom inden for zoroastrismen. Siden 1931 er navnet blevet brugt som varemærke for Mazdas produkter.

Gradvis overgang til produktion af personbiler

Mazda var, ligesom andre japanske industriproducenter, involveret i 2. Verdenskrigs våbenfremstilling. Mazda blev hårdt ramt af bombningen i Hiroshima i 1945. I denne periode stillede Mazda samtidig også sine fabrikker til rådighed for offentligheden. Fabrikkerne blev brugt som militærhospitaler, og derfor lykkedes det heller ikke at igangsætte en serieproduktion af den første prototype af en 4-personers bil.

Da bilproduktionen først for alvor kom i gang, var det med fokus på fremstillingen af erhvervskøretøjer. I slutningen af 1945 fremstillede Mazda således en speciel lastbil med tre hjul, der blev eksporteret til Indien.

1950’ernes ekspansion inden for fremstillingen af erhvervskøretøjer førte til, at Mazda i 1960 udviklede ’The Pyramid Vision’. Herfra blev Mazda ført ind i en ny fremtid med storskala-produktion. ’Pyramid Vision’ var en plan for, hvordan Mazda kunne øge produktionen af biler og dermed nå ud med flere modeller til forskellige kundesegmenter.

Den første masseproducerede model blev Mazda R360, som var en lille bybil i en coupe-udgave. Ud fra denne model udviklede Mazda i 1962 også limousinemodellen, Mazda Carol 360. Samme år fulgte så også den kompakte Mazda Familia 800.

Med et Bertone-design, og et ’europæisk’ look, opnåede Mazda med sin Mazda Luce fra 1965 stor succes både i Japan og i USA. Det skete på markedet for lidt bedre mellemklassebiler.

Fremgang gennem licensaftaler

I begyndelsen af 1960’erne begyndte japanske og tyske bilproducenter at indgå licensaftaler, og det var en stor nyhed, da Mazda i 1961 indgik en licensaftale med den tyske producent NSU. Aftalen indebar bl.a., at Mazda kunne bruge NSU’s cirkulære stempelmotor eller Wankel-motoren, som den også hed.

Allerede to år senere havde Mazda udviklet den første to-skive cirkulære stempelmotor. Den første model, der blev sendt på gaden med denne type motor, var Mazda Cosmo Sport 110S i 1967.

Mazdas innovation og vedholdenhed blev belønnet. Mazda Familia og Mazda Luce-modellerne var begge udstyret med den effektive, cirkulære stempelmotor, og mens disse to modeller blev sendt på markedet, fik flere af Mazdas modeller fra 1967 adgang til det europæiske marked.

Venlig betjening, gratis lånebil, alt på bilen blev lavet og checket og så til en fin pris.
Dennis K.
Mazda 3 (2007)
Hurtig service og flinke folk!
Mogens S.
Mazda 2 (2010)
2 års service. Gratis lånebil. Færdig samme dag. Kan anbefales.
Bjørn Ø.
Mazda CX-3 (2016)

Indtog på det tyske marked

Inden Mazda i 1972 åbnede kontor i Tyskland, havde den japanske bilproducent formået at etablere sig på det norske marked.

Og allerede efter et enkelt år på det tyske marked havde mellemklasse-serien Mazda 616 og coupé-modellen RX-3 fået succes. I 1970’erne satte Mazda nye salgsrekorder og etablerede sig blandt verdens 10 førende bilproducenter.

Med til den stigende popularitet på det tyske marked hørte også lanceringen af Mazda 323 fra 1977. I Tyskland var 323-modellen i lang tid blandt de mest solgte importmodeller i kompaktklassen. Mazda 323 blev frem til 2003 solgt i seks forskellige udgaver. Det var ikke kun på det vesttyske marked, at Mazda 323 var en populær model. Det var den også i Østtyskland.

Over 600.000 andre bilejere

har allerede fået 3 tilbud på bilreparation. Spar penge.

Få 3 tilbud

Mazda 626 overgår dem alle

Mellemklasse- eller familiemodellen Mazda 626 fra 1978 blev en anden af Mazdas salgssucceser. Faktisk blev den så populær, at den i mange år var den bedst sælgende japanske model i Tyskland.
Mazda 626 blev solgt i 5 forskellige udgaver helt indtil 2012, og salget af denne ene model var medvirkende til en fordobling af bilproducentens salgstal. Modellen blev også solgt i en revideret udgave som Ford Telstar i både Asien, Australien og Sydafrika.

Mazda sendte også den sporty Mazda RX-7 på markedet. Modellen blev lanceret med den cirkulære stempelmotor og var en overgang verdens mest solgte sportsvogn.

Siden 1989 har Mazda haft massiv succes med deres Roadster MX-5, som blev taget godt imod både på det europæiske og det amerikanske marked. Modellen blev faktisk så populær, at den gik hen og blev den mest solgte roadster på markedet. Derfor kom modellen også til at danne forbillede for andre bilproducenters åbne sportsvognsmodeller.

Men den mest populære model i Tyskland var som sagt Mazda 6, der igennem årene blev lanceret i tre forskellige modeller.

I 2008 lancerede Mazda den nye sporty Mazda 2-model og senere også Mazda 3 MPWS, der hørte til i samme sporty kategori. Siden fulgte Van-modellen Mazda 5, som blev produceret frem til 2015.

Inden for kategorien af terrængående køretøjer har Mazda været kendt for sin CX-5 modeller, og indtil 2012 også den lidt større CX-7 model. Endelig så har den japanske bilproducent også lanceret en syv-personers model CX-9, som efter alt at bedømme også kommer i en anden generations-udgave på det europæiske marked.

Store motorsportssejre har gjort Mazda kendt

Et af de forhold, som har været med til at gøre Mazda brandet kendt verden over, er involveringen i motorsportsverdenen.

Med Mazda RX-7 vandt Mazda IMSA-GTP-mesterskabet otte gange i træk, og også i det belgiske 24-timers løb Circuit de Spa-Francorchamps har Mazda stået øverst på sejrskamlen.

Licensaftalen fra 1961, der omhandlede en videreudvikling af Wankel-motoren og den cirkulære stempelmotor, fik Mazda fuldt udbytte af 30 år senere, da japanerne i 1991, i en Mazda 787B, blev den første japanske bilproducent, som vandt 24-timers løbet i Le Mans.

Fordele med Autobutler

FDM Samarbejde

FDM stikprøvekontrol

Alle værksteder kontrolleres af FDM

Læs mere om FDM stikprøvekontrol

2 års garanti på din bilreparation

2 års garanti på din bilreparation

Med 2 års fuld garanti er du sikret høj kvalitet i både arbejde og reservedele.

Læs mere om 2 års garanti

Autobutler tilbyder prisgaranti

Prisgaranti

Finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen. Så enkelt er det!

Læs mere om Autobutler Prisgaranti

Gratis rådgivning vedr. bilreparation

Gratis rådgivning

Vores in-house mekanikere er klar til at hjælpe dig med rådgivning.

Ring på tlf. 7734 3221

Alle bilreparationer

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 294 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil.

Få 3 tilbud