Sammenlign priser på fejlsøgning og diagnosticering
  • Få tilbud fra 275 uafhængige værksteder
  • Fejlsøgning fra kun: 0 kr.*
  • Du sparer i gennemsnit 52%* eller 776 kr*. på fejlsøgning + evt. reparation
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års FDM-godkendt garanti
Få tilbud
Fejlsøgning fra kun
0 kr*
Derfor skal du bestille fejlsøgning / diagnosticering af fejlkoder gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 52%,* svarende til 776 kr*. på fejlsøgning + evt. reparation
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på diagnosticering af fejlkoder på din bil.
  • Værksteder stikprøvekontrolleres af FDM
  • Ekstra tryghed med 3 års FDM-godkendt garanti
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Diagnosticering af fejlkoder på bil.

Så meget sparer bilejere på fejlsøgning

Sammenlign altid online priser inden du skal på værksted. Se hvor meget du kan spare. Få tilbud allerede i dag

Bilmærke Gns. pris Sammenlign og spar Potentiel besparelse i %
Audi DKK 550 DKK 615 49 %
BMW DKK 672 DKK 723 54 %
Citroën DKK 637 DKK 642 48 %
Ford DKK 594 DKK 661 52 %
Kia DKK 623 DKK 825 55 %
Mercedes-Benz DKK 706 DKK 778 55 %
Peugeot DKK 663 DKK 990 54 %
Renault DKK 613 DKK 783 55 %
Skoda DKK 599 DKK 690 52 %
Volkswagen DKK 597 DKK 826 49 %

Bedømmelser af fejlsøgningsopgaver

Da Michael er udekørende, kom han på min arbejdsplads og skiftede min rude. Fremragende og rigti...
Henrik P.
Seat Mii (2017)
Hurtigt, nemt og professionelt
Christian B.
Toyota Aygo (2015)
cirka 21 timer
fremragende service og meget venligt og imødekommende personale. Jeg vil fremover bruge dette vær...
Jens H.
Audi A6 (2007)

Få tilbud
Sammenlign tilbud på: Diagnosticering af fejlkoder på bil.

Vælg professionelle værksteder med fejlsøgningsværktøjer

Fejlsøgning og diagnose af bilen

Fejlsøgning på bilen kan være noget af det mest tidskrævende arbejde med bilen – og dermed kan det også være dyrt.

Biler i dag er fulde af elektronik, og mange biler styres i dag af en computer, som kan overvåges, opgraderes og styres, hvis du har det rigtige værktøj til det.

De fleste værksteder har et fejlsøgningsværktøj stående, hvor de kan tilslutte bilens computer, og se en masse informationer om din bil. Her kan de bl.a. se, om der er nogle sensorer, der måler fejl i systemet, og således nemmere finde de defekte dele og udskifte dem.

Udstyret udvikler sig hele tiden – i takt med at bilerne får mere kompliceret elektronik – og derfor er de fleste mekanikere løbende på efteruddannelse i det tekniske udstyr.

Når du sender en opgave i udbud via autobutler.dk, kan du være sikker på, at værkstedet lever op til en omfattende reparationsaftale med krav om det rette diagnosticeringsværktøj.

Fejlfinding på værkstedet

Under en fejlfinding undersøges alle de parametre der vises i fejlsøgningsværktøjet. Det er både elektromekaniske- og elektroniske anlæg, der undersøges.

Mekanikeren har sin erfaring, han kan bruge, men har også brug for reparationshåndbøger, oplysninger på computeren og sparring med sine kollegaer.

Nogle gange er det lige til at finde fejlen med fejlsøgningsværktøjet, mens det andre gange kan være en tidskrævende opgave. Det kan være et kabel, der sidder løst, som giver en fejl et helt andet sted end der, hvor den løse forbindelse er.

Når du bestiller en opgave hos autobutler.dk, får du en fast pris på opgaven - det er din sikkerhed. Men hvis opgaven viser sig at være en helt anden, eller der dukker flere fejl op, ringer værkstedet. inden de foretager sig noget, så du er klar over det.

Den faste pris dækker det. der er aftalt, ikke det der opdages under reparationen. Det er en del af FDM reparationsaftalen, som alle værksteder på autobutler.dk overholder.

Hvis du har en fejl, som er svær at beskrive, skal du være ekstra opmærksom på de tilbud, du får. Det er ikke sikkert, at det billigste tilbud også er det, når bilen er på værkstedet.

Læs de tilbud du får grundigt, og overvej om en af beskrivelserne giver tryghed for, at værkstedet, der har skrevet den, også er opmærksom på, at det kan være en drilsk fejl, der kan være tidskrævende at fejlsøge på.

Du kan også kigge på de bedømmelser, andre bilejere har givet værkstederne, og vurdere hvem du har mest tillid til at udføre opgaven.

Sammenlign priser

Prøv selv. Spar penge.

Typiske fejl og defekte dele

Der er utroligt mange dele, der kan være defekte og give fejl på instrumenter eller i fejlsøgningsværktøjet. Nogle af fejlene er ret indlysende, og du vil sikkert kunne fikse dem selv. Andre fejl er mindre synlige og kræver en del indsigt i, hvordan bilen er skruet sammen.

Her er blot et lille udsnit, så du har en ide om hvad du måske kan bruge i din beskrivelse af opgaven til værkstedet:

  • Sikringer: Hvis et eller andet pludselig ikke virker, f.eks. vinduesvisker, rudevarme eller autoradio, kan det meget vel være en sikring, der er gået. Du kan kigge i manualen, og se hvilket nummer sikringen har til det, der er defekt, og derefter pille laget af sikringsboksen, for at tjekke sikringen. Hvis du ikke ved, hvor sikringerne sidder, står det også i manualen.

  • Autopærer: De fleste nyere biler har en servicelampe, der lyser, hvis der er en pære der er gået. Så skal du blot finde ud af, hvilken lygte du skal skifte pæren i. Man skulle tro, det er lige til at skifte pærer selv, men på nogle biler er specielt de små baglygte pærer gemt bag ved beklædningen. Her er det rart at kende en venlig mekaniker, der kan hjælpe.

  • Navigationssystemer: Flere og flere biler får indbyggede navigationssystemer. Hvis de pludselig ikke virker mere, er det ikke så nemt at komme til, med mindre det er en løs enhed. Det er begrænset, hvad du selv kan gøre ved navigationssystemer, andet end at genstarte dem. Hvis det er en løs enhed, vil det ofte være muligt at tilslutte den en pc og dermed opdatere eller genstarte den.

  • Generator: Biler kræver strøm for at starte, men også for at køre. Det er generatoren, der sørger for at lade batteriet op og levere strøm til alle bilens elektriske komponenter og gadgets. Hvis generatoren er defekt, hjælper det ikke noget at få hjælp til at sætte strøm til bilen, da du i så fald kun vil kunne køre, så længe der er strøm på batteriet. Når batteriet bliver fladt, går bilen i stå.

  • Starter: For at starte bilen skal der skabes nogle omdrejninger i motoren. I gamle dage brugte man håndsving, men det er i dag erstattet af en starter. Hvis den ikke virker, kan man skubbe benzinbiler i gang, men ikke dieselbiler.

  • Tricket er her, at sætte bilen i 2. gear, slippe håndbremsen og få nogle til at skubbe, mens koblingen er trådt i bund. Slip koblingen langsomt, mens du drejer nøglen for at starte. Bilen skulle nu gerne sætte i gang.

  • Tændrør: Hvis bilen har en urolig tomgang, kan det være tændrørene. Hvis du ikke er bleg for at få snavsede fingre, kan du finde en specialnøgle til at pille tændrør ud med, og prøve at rense dem. Evt. bruge et stykke fint sandpapir mellem de to kontaktpunkter. Hvis de er meget snavsede og slidte, kan du skifte dem. På den anden side, er det et af punkterne, som værkstedet meget nemt kan fikse for dig, og sørger for at tjekke ved serviceeftersynet.

  • Tændspole (benzin): I tændspolen skabes den strøm, der får tændrørene til at lave en gnist, der tænder brændstoffet i cylindrene. Tændspolen sender strømmen til karburatoren, der styrer tændingen.

  • Karburator: Ældre benzinbiler! Fra tændrørene og tændspolen går der ledninger op til karburatoren. Det er vigtigt, at kablerne fra tændrørene sidder i den rigtige rækkefølge, da der ellers tændes en gnist på et forkert tidspunkt. Er du uheldig, kan motoren ødelækkes, så de fleste har kun akkurat så lange kabler, at det kan lade sig gøre. Sæt det korteste kabel på først, og det længste til sidst. En typisk fejl kan være en utæthed, så der kommer fugt i karburatoren. Derved ”kortslutter karburatoren” og giver ikke strømmen videre til tændrørene. Her kan Pronto måske hjælpe ved både at være fugtfortrængende og samtidig en olie.

  • Elektronisk indsprøjtning: På stort set alle nyere benzinbiler benyttes elektronisk indsprøjtning af benzin, i stedet for den traditionelle karburator.

  • Aircondition og klimaanlæg: Du kan tjekke, om kabler og samlinger er tætte, og at der ikke er skidt og snavs, der generer, men det er stort set også det. Ved fejl på aircondition og klimaanlæg er du nødt til at kontakte et værksted. Der bruges kemikalier i anlægget, og det er både dyrt og giftigt for miljøet, hvis det ikke behandles korrekt.

  • Oliespild: Hvis du kan se, at der spildes olie, er der mange dele, der kan være årsagen. Kig der, hvor olien ligger på jorden, og se om du kan finde lækagen oppefra i motorrummet. Du kan blive nødt til at kigge nedefra, men det er lidt besværligt. Hvis du ikke kan se, hvor olien kommer fra, kan du i hvert fald tage et billede for at dokumentere, hvor olien ca. løber ned på jorden. Det kan give værkstedet en ide om, hvad der kan være utæt. Når du opretter en opgave, kan du vedhæfte billedet.

  • Sikkerhedssystem: Hvis lamper lyser omkring sikkerhedssystemer, som ABS-bremser, airbag eller andet udstyr, bør du få et værksted til at kigge på det. Der er ingen grund til at tage chancer. Det kan også være den elektroniske startspærrer, bremseassistent, vognbaneskift-alarm, dæktryksovervågning eller en af de andre sikkerhedsforanstaltninger, der er opfundet, og alle har de selvfølgelig nogle følere eller sensorer, der kan afgive signal om, at de fejler. I manualen kan du se, hvad de forskellige lamper betyder.

Læs mere om fejlsøgning og diagnosticering

Har din Peugeot eller Renault et problem, som du ikke umiddelbart kan identificere? Så er en fejlfinding formentlig løsningen. Når du sender din Opel, Toyota eller Citroën til fejlfinding på et værksted, så vil en specialist finde det egentlige problem med bilen. På den måde kan du hurtigt få det repareret, så din bil, uanset bilmærke (Volkswagen, BMW, Ford m.fl.), igen fungerer upåklageligt.

Få tilbud
Sammenlign tilbud på: Diagnosticering af fejlkoder på bil.

Mest populære service og reparationer

Spar i gennemsnit 869 kr.*
Med stempel i servicebogen

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 869 kr* .

Priser fra kun: 834 kr.*
Spar op til 76%*

Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Priser fra kun 834 kr*. Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.

Priser fra kun: 664 kr.*
Spar op til 68%*

Bestil olieskift online og spar penge! Priser fra kun 664 kr*. Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!

Priser fra kun: 175 kr.*
Spar op til 79%*

Bestil hjulskifte online og spar penge! Priser fra kun 175 kr*. Du sparer op til 79%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!

Få tilbud nær dig

Vi har 275 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.