Spar penge på fejlsøgning og diagnosticering

  • Find det bedste værksted til den bedste pris
  • Spar i gennemsnit 56% eller 1.382 kr. på fejlsøgning + evt. reparation
  • Du undgår ventetid, og kan trygt bestille tid online med prisgaranti
  • Kun FDM-kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Derfor skal du bestille fejlsøgning / diagnosticering af fejlkoder gennem Autobutler

  • Du sparer i gennemsnit 56%, svarende til 1.382 kr.
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på diagnosticering af fejlkoder på din bil.
  • Alle værksteder stikprøvekontrolleres af FDM.
  • Vi giver dig tryghed med vores FDM-godkendt garanti.
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online, når det passer dig.
  • Professionel mekanikerrådgivning fra Autobutler.
  • Du undgår dyre overraskelser.
  • Du får alle tilbud på skrift.
  • Vi giver dig prisgaranti - finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen.

fejlsøgning-diagnosticering-fejlkoder-bil

Få tilbud fra lokale værksteder
Sammenlign tilbud på: Diagnosticering af fejlkoder på bil.

Pris på fejlsøgning

På autobutler.dk tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 350 kr. 281 kr. - 539 kr. Få tilbud
Citroën 355 kr. 285 kr. - 475 kr. Få tilbud
Ford 348 kr. 281 kr. - 422 kr. Få tilbud
Hyundai 347 kr. 281 kr. - 436 kr. Få tilbud
Opel 359 kr. 300 kr. - 469 kr. Få tilbud
Peugeot 343 kr. 277 kr. - 422 kr. Få tilbud
Renault 340 kr. 278 kr. - 395 kr. Få tilbud
Skoda 346 kr. 281 kr. - 375 kr. Få tilbud
Toyota 346 kr. 281 kr. - 469 kr. Få tilbud
Volkswagen 348 kr. 281 kr. - 428 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Bedømmelser af fejlsøgningsopgaver

Den var squ god.
Michael A.
Fiat Panda (2012)
God modtagelse og alt ok.
Tatjana M.
Kia Picanto (2018)
Flinke og rare og virkede meget reelle.
Philip K.
Ford Fiesta (2016)

Vælg professionelle værksteder med fejlsøgningsværktøjer

Fejlsøgning og diagnose af bilen

Fejlsøgning på bilen kan være noget af det mest tidskrævende arbejde med bilen – og dermed kan det også være dyrt.

Biler i dag er fulde af elektronik, og mange biler styres i dag af en computer, som kan overvåges, opgraderes og styres, hvis du har det rigtige værktøj til det.

De fleste værksteder har et fejlsøgningsværktøj stående, hvor de kan tilslutte bilens computer, og se en masse informationer om din bil. Her kan de bl.a. se, om der er nogle sensorer, der måler fejl i systemet, og således nemmere finde de defekte dele og udskifte dem.

Udstyret udvikler sig hele tiden – i takt med at bilerne får mere kompliceret elektronik – og derfor er de fleste mekanikere løbende på efteruddannelse i det tekniske udstyr.

Når du sender en opgave i udbud via autobutler.dk, kan du være sikker på, at værkstedet lever op til en omfattende reparationsaftale med krav om det rette diagnosticeringsværktøj.

Sammenlign priser
Prøv selv. Spar penge.

Fejlfinding på værkstedet

Under en fejlfinding undersøges alle de parametre der vises i fejlsøgningsværktøjet. Det er både elektromekaniske- og elektroniske anlæg, der undersøges.

Mekanikeren har sin erfaring, han kan bruge, men har også brug for reparationshåndbøger, oplysninger på computeren og sparring med sine kollegaer.

Nogle gange er det lige til at finde fejlen med fejlsøgningsværktøjet, mens det andre gange kan være en tidskrævende opgave. Det kan være et kabel, der sidder løst, som giver en fejl et helt andet sted end der, hvor den løse forbindelse er.

Når du bestiller en opgave hos autobutler.dk, får du en fast pris på opgaven - det er din sikkerhed. Men hvis opgaven viser sig at være en helt anden, eller der dukker flere fejl op, ringer værkstedet. inden de foretager sig noget, så du er klar over det.

Den faste pris dækker det. der er aftalt, ikke det der opdages under reparationen. Det er en del af FDM reparationsaftalen, som alle værksteder på autobutler.dk overholder.

Hvis du har en fejl, som er svær at beskrive, skal du være ekstra opmærksom på de tilbud, du får. Det er ikke sikkert, at det billigste tilbud også er det, når bilen er på værkstedet.

Læs de tilbud du får grundigt, og overvej om en af beskrivelserne giver tryghed for, at værkstedet, der har skrevet den, også er opmærksom på, at det kan være en drilsk fejl, der kan være tidskrævende at fejlsøge på.

Du kan også kigge på de bedømmelser, andre bilejere har givet værkstederne, og vurdere hvem du har mest tillid til at udføre opgaven.

Typiske fejl og defekte dele

Der er utroligt mange dele, der kan være defekte og give fejl på instrumenter eller i fejlsøgningsværktøjet. Nogle af fejlene er ret indlysende, og du vil sikkert kunne fikse dem selv. Andre fejl er mindre synlige og kræver en del indsigt i, hvordan bilen er skruet sammen.

Her er blot et lille udsnit, så du har en ide om hvad du måske kan bruge i din beskrivelse af opgaven til værkstedet:

  • Sikringer: Hvis et eller andet pludselig ikke virker, f.eks. vinduesvisker, rudevarme eller autoradio, kan det meget vel være en sikring, der er gået. Du kan kigge i manualen, og se hvilket nummer sikringen har til det, der er defekt, og derefter pille laget af sikringsboksen, for at tjekke sikringen. Hvis du ikke ved, hvor sikringerne sidder, står det også i manualen.

  • Autopærer: De fleste nyere biler har en servicelampe, der lyser, hvis der er en pære der er gået. Så skal du blot finde ud af, hvilken lygte du skal skifte pæren i. Man skulle tro, det er lige til at skifte pærer selv, men på nogle biler er specielt de små baglygte pærer gemt bag ved beklædningen. Her er det rart at kende en venlig mekaniker, der kan hjælpe.

  • Navigationssystemer: Flere og flere biler får indbyggede navigationssystemer. Hvis de pludselig ikke virker mere, er det ikke så nemt at komme til, med mindre det er en løs enhed. Det er begrænset, hvad du selv kan gøre ved navigationssystemer, andet end at genstarte dem. Hvis det er en løs enhed, vil det ofte være muligt at tilslutte den en pc og dermed opdatere eller genstarte den.

  • Generator: Biler kræver strøm for at starte, men også for at køre. Det er generatoren, der sørger for at lade batteriet op og levere strøm til alle bilens elektriske komponenter og gadgets. Hvis generatoren er defekt, hjælper det ikke noget at få hjælp til at sætte strøm til bilen, da du i så fald kun vil kunne køre, så længe der er strøm på batteriet. Når batteriet bliver fladt, går bilen i stå.

  • Starter: For at starte bilen skal der skabes nogle omdrejninger i motoren. I gamle dage brugte man håndsving, men det er i dag erstattet af en starter. Hvis den ikke virker, kan man skubbe benzinbiler i gang, men ikke dieselbiler.

  • Tricket er her, at sætte bilen i 2. gear, slippe håndbremsen og få nogle til at skubbe, mens koblingen er trådt i bund. Slip koblingen langsomt, mens du drejer nøglen for at starte. Bilen skulle nu gerne sætte i gang.

  • Tændrør: Hvis bilen har en urolig tomgang, kan det være tændrørene. Hvis du ikke er bleg for at få snavsede fingre, kan du finde en specialnøgle til at pille tændrør ud med, og prøve at rense dem. Evt. bruge et stykke fint sandpapir mellem de to kontaktpunkter. Hvis de er meget snavsede og slidte, kan du skifte dem. På den anden side, er det et af punkterne, som værkstedet meget nemt kan fikse for dig, og sørger for at tjekke ved serviceeftersynet.

  • Tændspole (benzin): I tændspolen skabes den strøm, der får tændrørene til at lave en gnist, der tænder brændstoffet i cylindrene. Tændspolen sender strømmen til karburatoren, der styrer tændingen.

  • Karburator: Ældre benzinbiler! Fra tændrørene og tændspolen går der ledninger op til karburatoren. Det er vigtigt, at kablerne fra tændrørene sidder i den rigtige rækkefølge, da der ellers tændes en gnist på et forkert tidspunkt. Er du uheldig, kan motoren ødelækkes, så de fleste har kun akkurat så lange kabler, at det kan lade sig gøre. Sæt det korteste kabel på først, og det længste til sidst. En typisk fejl kan være en utæthed, så der kommer fugt i karburatoren. Derved ”kortslutter karburatoren” og giver ikke strømmen videre til tændrørene. Her kan Pronto måske hjælpe ved både at være fugtfortrængende og samtidig en olie.

  • Elektronisk indsprøjtning: På stort set alle nyere benzinbiler benyttes elektronisk indsprøjtning af benzin, i stedet for den traditionelle karburator.

  • Aircondition og klimaanlæg: Du kan tjekke, om kabler og samlinger er tætte, og at der ikke er skidt og snavs, der generer, men det er stort set også det. Ved fejl på aircondition og klimaanlæg er du nødt til at kontakte et værksted. Der bruges kemikalier i anlægget, og det er både dyrt og giftigt for miljøet, hvis det ikke behandles korrekt.

  • Oliespild: Hvis du kan se, at der spildes olie, er der mange dele, der kan være årsagen. Kig der, hvor olien ligger på jorden, og se om du kan finde lækagen oppefra i motorrummet. Du kan blive nødt til at kigge nedefra, men det er lidt besværligt. Hvis du ikke kan se, hvor olien kommer fra, kan du i hvert fald tage et billede for at dokumentere, hvor olien ca. løber ned på jorden. Det kan give værkstedet en ide om, hvad der kan være utæt. Når du opretter en opgave, kan du vedhæfte billedet.

  • Sikkerhedssystem: Hvis lamper lyser omkring sikkerhedssystemer, som ABS-bremser, airbag eller andet udstyr, bør du få et værksted til at kigge på det. Der er ingen grund til at tage chancer. Det kan også være den elektroniske startspærrer, bremseassistent, vognbaneskift-alarm, dæktryksovervågning eller en af de andre sikkerhedsforanstaltninger, der er opfundet, og alle har de selvfølgelig nogle følere eller sensorer, der kan afgive signal om, at de fejler. I manualen kan du se, hvad de forskellige lamper betyder.

Læs mere om fejlsøgning og diagnosticering


Har din Peugeot eller Renault et problem, som du ikke umiddelbart kan identificere? Så er en fejlfinding formentlig løsningen. Når du sender din Opel, Toyota eller Citroën til fejlfinding på et værksted, så vil en specialist finde det egentlige problem med bilen. På den måde kan du hurtigt få det repareret, så din bil, uanset bilmærke (Volkswagen, BMW, Ford m.fl.), igen fungerer upåklageligt.

Få tilbud fra lokale værksteder
Sammenlign tilbud på: Diagnosticering af fejlkoder på bil.

Kampagner & tilbud

Fast lav pris
Hjulskifte
Kun 199 kr.

Få hjulskifte til rekordlav pris - kun 199 kr. Du undgår ventetid, og kan trygt bestille tid online med prisgaranti.

Spar op til 1.000 kr.
Undervognsbehandling
20% rabat

20% rabat på undervognsbehandling fra kvalitetsgodkendte rustbeskyttelsesmærker som PAVA, Dinitrol, SUVO, Tectyl og Mercasol.

Spar 20-40%
Serviceeftersyn
Spar 1.312 kr.

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 31% på at sammenligne tilbud, svarende til 1.312 kr.

Se alle tilbud
Fast lav pris
Basisservice
Kun 949 kr.

Inkluderer olie- og filterskift med op til 4 liter kvalitetsolie og en komplet gennemgang af din bil ud fra et 25-punkts tjekskema.

Fast lav pris
Olieskift
Kun 749 kr.

Bestil olieskift til kun 749 kr. med påfyldning af op til 4 liter kvalitetsolie, montering af nyt oliefilter, og nulstilling af serviceindikator.

Fast lav pris
Aircondition service
Kun 549 kr.

Lige nu kan du få serviceret dit airconditionanlæg til kun 549 kr. Få anlægget tjekket for utætheder og påfyldt kølemiddel op til 150 gram.

Alle bilreparationer

Få tilbud nær dig

Vi har 251 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få tilbud