Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Smart
Opgave | Gennemsnitspris* | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|---|
Aircondition | DKK 2.055 | DKK 744 | 41 % | |
Basisservice | DKK 949 | DKK 0 | 0 % | |
Bremser | DKK 1.798 | DKK 614 | 32 % | |
Dæk, hjul & hjulskifte | DKK 3.096 | DKK 547 | 39 % | |
Fejlsøgning | DKK 755 | DKK 1.077 | 75 % | |
Hjulskifte | DKK 425 | DKK 636 | 71 % | |
Kobling | DKK 7.313 | DKK 1.353 | 16 % | |
Motor | DKK 7.062 | DKK 2.838 | 29 % | |
Olieskift | DKK 1.026 | DKK 809 | 50 % | |
Serviceeftersyn | DKK 2.278 | DKK 642 | 22 % | |
Udstødning | DKK 5.002 | DKK 877 | 16 % |
Service af airconditionanlæg. Lige nu priser fra: 399 kr.* Anlægget tjekkes for utætheder og der påfyldes ekstra kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 896 kr.*
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 499 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.
Bestil olieskift online og spar penge! Lige nu priser fra 469 kr.* Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!
Mikrobilen Smart blev udviklet af stifteren af Swatch Group, den schweiziske urmager Nicolas G. Hayek. Smart blev grundlagt i 1994, hvor to designvirksomheder og konceptudviklere lancerede Smart-modellen, der byggede på inspiration fra nogle af 1980’ernes bilmodeller. Ideen var at producere en bil, som var mindre end VW Polo-klassen. Nicolas G. Hayek overdrog i 1998 alle sine aktier til Daimler-Benz, som dermed blev ejer af Smart. Fra 2002 blev Smart-mikrobilerne fremstillet og solgt gennem et selvstændigt selskab.
Navnet Smart udtrykker grundlæggerens tanker omkring modellen, og navnet refererer samtidig til forbindelsen med Daimler-Benz. Ordet "smart" skal forstås som "moderne" og "chik", og samtidig er ordet en sammensætning af forbogstaverne fra Swatch og Mercedes, som kobles sammen med ordet ’Art’ (kunst).
Den første Smart blev introduceret som City Coupé model i 1998. Med denne model fik Smart hurtigt etableret sig på markedet for små og innovative by- og mikrobiler. Den slags biler, der passer perfekt til bytrafik, og som bl.a. er nemme at finde parkering til. I 2010 kom Smart med en 2. generationsudgave i en moderniseret form. Den kom til at hedde Fortwo.
Smart lykkedes bl.a. med at fremstille en model med en høj reduktionen af CO2-partiklerne i dieselmotorerne. Det var ensbetydende med, at Smart opnåede en stærk position på det europæiske marked. I 2013 blev der produceret 1,5 millioner eksemplarer på Smartville Hambach-fabrikken i Frankrig. I de følgende år oplevede Smart en betydelig vækst, og brandet blev i 2015 anset for at være blandt de stærkeste brands af alle på det tyske marked.
I forlængelsen af, at Fortwo-modellen også blev udgivet både i en cabriolet-udgave samt i en sporty 2-personers roadster-udgave, præsenterede Smart i 2004 flere nye modeller. Men forsøget på at udvide sortimentet, med bl.a. en 4-personers model, mislykkedes på grund af svigtende salg. Produktionen af Forfour blev stoppet i 2006 efter blot to år.
Heller ikke Smart Roadster blev ved med at blive produceret. Til gengæld blev fremstillingen af Forfour genoptaget i 2014.
Økonomiske vanskeligheder medførte en omstrukturering af virksomheden. Smart GmbH blev opløst i 2006, mens at produktionen af Smart-modellerne fortsatte under Daimler-koncernen.
Brabus-udgaven af Fortwo blev forlænget med 20 centimeter, da Smart lancerede modellen på det amerikanske marked. På grund af de stigende brændstofpriser på verdensmarkedet har Smart-modellen siden 2008 været særdeles populær i USA.
Nye modeller som off-road Formore er blevet udviklet specielt med henblik på det nordamerikanske marked, men modellen er endnu ikke blevet lanceret.
Biler, der hører ind under elbil-kategorien, er både miljøvenlige og energibesparende som transportmiddel.
Smarts mikro-hybridmodeller fra 2007, med det såkaldte start-stop-system, var et første forsøg på at reducere energiforbruget under kørslen. Når bilen stoppede, så slukkede motoren automatisk.
Elbilerne fra Smart blev også introduceret på det engelske marked, og fra 2009 fortsatte udviklingen med lanceringen af Smart ED. Den første engelske udbyder af disse biler var faktisk et firma, der arbejdede med et delebil-koncept. Det blev betragtet som endnu et godt initiativ og forsøg på at skåne det globale klima.
EU’s program for beskyttelse mod klimaforandringer har bl.a. til formål at reducere CO2-udledningen. Disse programmer støtter indirekte op omkring fremstillingen af elbiler. Frem til 2012 var elbiler ikke noget, som bilproducenternes masseproducerede. Det var snarere noget, som blev fremstillet i få eksemplarer efter individuelle forespørgsler. Men fra 2012 og fremefter er det blevet mere og mere almindeligt at se elbiler på vejene. I Tyskland hang det bl.a. sammen med, at der blev gennemført flere større forsknings- og udviklingsprojekter inden for dette felt, og i 2015 var Smart ED den næstmest solgt elbil i Tyskland. Modellen blev kun overgået af Renault Zoe.
Smarts første eldrevne modeller blev i 2014 udviklet som et fællesprojekt med den tredje generation af Renault Twingo. Siden er modellerne blevet lanceret i reviderede udgaver, og nu fås Forfour, og Smart Fortwo i 453-serien fra 2016, i en eldrevet version.
Smart Fortwo tilbydes i dag i 11 forskellige udgaver, herunder i to Brabus-udgaver. 10 ud af de 11 Fortwo-modeller fås også i en Cabriolet-udgave. Den lille Forfour-model fås i øjeblikket i 9 forskellige udgaver.