For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Vores blog om biler

Hvornår er det tid til at skifte tandrem?

Alt om tandremmen – hvad, hvornår, hvordan og hvorfor

Hvor ofte skal tandremmen skiftes?

Tandremmen lever måske et lidt stille liv - modsat hjul, bremsen, koblingen og gearstangen, så kan man ikke se tandremmen, og det er ikke lige så indlysende, hvilken funktion den har i bilen.

Men tag ikke fejl – tandremmen er livsvigtig for, at din bil kan køre, og selvom du måske ikke lægger mærke til den, når den fungerer, så garanterer vi, at du vil lægge mærke til det, hvis den en dag går i stykker. tandrem

Få 3 tilbud på udskiftning af tandrem

Her er de vigtigste punkter om tandremmen:

  • Tandremmen er en gummiring, formet som en stor elastik med tænder på
  • Den sørger for, at alting i motoren kører i takt, herunder knastakslen, drivakslen og krumtapakslen
  • Tandremmen skal skiftes efter et vist kilometerinterval, som du finder i din bils servicehåndbog
  • Det er en lidt dyrere reparation, da det er besværligt at komme ind til tandremmen
  • Du kan med fordel få skiftet vandpumpen og din kilerem eller multirem samtidig med tandremmen
  • Kør regelmæssigt i din bil, prøv at undgå ekstreme og skiftende temperaturer samt for tørt klima og undgå væskespild i motoren – så gør du, hvad du kan, for din tandrem
  • Det er i princippet muligt selv at skifte tandremmen, men du skal være helt sikker på, hvad du laver, for ellers kan det gå grueligt galt

Nysgerrig efter flere detaljer? Læs med nedenfor.

Indhold:

  • Hvad er en tandrem, og hvad er dens funktion?
  • Hvor ofte skal tandremmen skiftes?
  • Kontroller din tandrem
  • Hvad koster det at få skiftet tandrem?
  • Hvorfor er det så dyrt at få skiftet tandrem?
  • Hvordan er det lige med vandpumpen, når tandremmen bliver skiftet?
  • Tandrem eller taktkæde? Og hvad med kileremmen?
  • Sådan passer du godt på tandremmen
  • Kan jeg selv skifte min bils tandrem?

Hvad er en tandrem, og hvad er dens funktion?

Tandremmen er en gummirem af såkaldt syntetisk gummi, og den er formet som en stor elastik. På dens inderside er der tænder, som sørger for, at drivakslen og knastakslen kører i ”hak” i samme tempo.

Inde i bilens interne motorsystem skal alting køre meget præcist, og det er bl.a. det, som tandremmen altså sørger for. Motorens stempler skal drives korrekt, hvilket er knastakslens opgave, og knastakslens takt styres altså af tandremmen – så hele systemet er på den måde forbundet.

Det er altså tandremmens fornemmeste opgave at sikre, at drivakslen, knastakslen og også krumtapakslen arbejder i det korrekte tempo.

Knastakslen bevæger sig i takt med stemplerne, op og ned, og her giver forbrændingen energi og kraft til at skubbe stemplerne, der forplanter energien i knastakslen, og videre til drivremmen. Dernæst overføres kraften til krumtapakslen, der sørger for korrekt at åbne og lukke ventilerne. Hvis det ikke er synkroniseret korrekt, kan man risikere, at stemplerne rammer ventilerne, og det kan forårsage stor skade.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Hvor ofte skal tandremmen skiftes?

Med koblingen eller bremsen er det ret enkelt at se og mærke, når det er ved at være tid til at få dem kontrolleret eller skiftet.

Det er dog en smule anderledes med tandremmen, da den er skjult af en beskyttende kappe, og sørger du ikke for jævnligt at tjekke den, vil du først opdage det, når den sprænger. Og så er det desværre allerede for sent.

Du kan ende med en utroligt dyr værkstedsregning, da tandremmen ofte forvolder skade på andre dele af motoren, hvis den springer, mens bilen er tændt.

På de forskellige bilmodeller er der sat nogle kilometergrænser på, så du har en idé om, hvornår tandremmen skal skiftes.

Kig i din bils servicehåndbog for helt præcist at se, hvor tit dens tandrem bør udskiftes. Som tommelfingerregel er det i forbindelse med et regelmæssigt serviceeftersyn.

Udfordringen er, at en tandrem ikke, som andre bildele, bliver gradvist defekt med tiden. Den knækker ofte helt uforudset, og når du mindst forventer det. Det vil være lidt af en katastrofe, så sørg for at få den skiftet ved de intervaller, der er angivet i servicehåndbogen. Desuden anbefaler vi, at du ind imellem selv tjekker, for at være på den sikre side, og altid hvis du køber en brugt bil.

Knækket tandrem

Kontroller din tandrem

Den bedste måde at undersøge tandremmen på, er at åbne motorhjelmen og løsne den kappe, der er ud over remmen. Herefter kan du fjerne kappen og undersøge tandremmen. Hvis overfladen er synligt slidt, er det tid til at skifte den. Kan du ligefrem se mærker eller flosser og revner i gummiet, er det kritisk og tid til et værkstedsbesøg.

Hvis du ikke selv er helt sikker på, om tandremmen skal skiftes, er det bedst at kontakte et værksted for at få dem til at kontrollere den for dig. Det kan i sidste ende spare dig rigtigt mange ærgerlige penge, hvis uheldet skulle være ude, og den springer, mens du kører.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Hvad koster det at få skiftet tandrem?

Det er utroligt svært at give en helt generel pris på udskiftning af tandremmen, da der er mange faktorer i spil, herunder bilmærke, model og årgang, bare for at nævne nogle få. Men for de fleste biler kan du regne med, at det koster ca. 3.000-6.000 kroner. Hvis du vil vide, hvad det præcist koster netop til din bil, kan du oprette et tilbud her på siden og modtage 3 skræddersyede tilbud.

Hvorfor er det så dyrt at få skiftet tandrem?

Tandremmen i sig selv er ikke særlig dyr, men den sidder et sted, der gør, at den er temmelig besværlig at komme til. Flere andre dele skal afmonteres, før mekanikeren kan komme ind til tandremmen, og derfor ryger der ofte en del timer på sådan en opgave. Derfor kan det især her betale sig at sammenligne tilbud, da en forskel i timeprisen på forskellige værksteder kan betyde en stor prisforskel.

Hvordan er det lige med vandpumpen, når tandremmen bliver skiftet?

Ofte vil man få skiftet vandpumpen, samtidig med at man får skiftet tandremmen. Grunden er, at vandpumpen i sig selv ikke koster særlig meget, og at den alligevel skal afmonteres for at komme til tandremmen. Altså kan du ”spare” timelønnen for at komme ind til den, da mekanikeren alligevel er der. På den måde slår du to fluer med ét smæk og risikerer ikke at skulle skifte vandpumpen et par måneder senere til en noget højere pris end kun reservedelen.

Få tilbud på tandremsskifte

Tandrem eller taktkæde? Og hvad med kileremmen?

Det er ikke alle biler, der kører med tandrem, men de fleste. Hvis bilen ikke har en tandrem, har de en taktkæde. Den er lavet til at kunne holde i hele bilens levetid, men man skal være opmærksom på, at der alligevel er en risiko for, at den skal skiftes.

Derudover har alle biler endnu en rem. Den driver som oftest generatoren og ventilatoren. Den kan både hedde kilerem, multirem og ventilatorrem, og det kommer lidt an på bl.a. din bils alder hvad den kaldes. Når den er blevet slidt, så kan du høre, at den hyler, og så er det tid til at få den skiftet. Ofte vil mekanikeren skifte den, når tandremmen eller taktkæden bliver skiftet, da den ikke koster særlig meget i sig selv, men den er, ligesom tandremmen, lidt besværlig at komme til – dermed sparer man altså timelønnen. Nogle gange er udskiftningen inkluderet i et udvidet serviceeftersyn, men det kommer helt an på bilens alder, mærke, model og hvor langt du har kørt.

Om du kører med tandrem eller taktkæde, kan være lidt svært at vide, men det tjekker vi selvfølgelig, når du opretter en opgave på Autobutler. Så er du sikker på at få et så præcist tilbud som muligt.

Sådan passer du godt på tandremmen

En bils tandrem kommer til at blive slidt over tid, ligegyldig hvad du gør. Men der er et par ting, der slider mere på tandremmen, end nødvendigt. Vi beskriver her 3 ting, som du kan holde for øje for at slide mindre på tandremmen.

  • Husk at køre i bilen jævnligt
    Det er vigtigt for tandremmen, at du jævnligt kører i din bil, da den er lavet af gummi og ellers kan blive stiv.

  • Tjek motoren for lækkede væsker
    Hvis der er kommet olie eller vand ned til bl.a. tandremmen, så kan den forskubbe sig, og så kan motoren komme ud af takt i værste fald – i ”bedste” fald slides tandremmen lidt hurtigere. Når du alligevel putter fx sprinklervæske eller efterfylder olie, kan du derfor med fordel se, om alt ser pænt ud i motoren.

  • Temperaturændringer
    Som sagt er tandremmen lavet af gummi, der bliver påvirket af store temperaturskift. Hvis der dermed er store skift mellem kulde og varme, så kan du risikere, at gummiet sprækker eller revner. Samtidig vil et meget tørt vejr også være hårdt for gummiet.

Kan jeg selv skifte min bils tandrem?

Det er i princippet muligt at skifte tandremmen på sin bil selv, men det er alfa-omega, at der bliver gjort helt korrekt, så timingen og synkroniseringen i motoren er perfekt. Det kræver en god portion viden om motoren samt snilde, men så er det også muligt.

Her er en overordnet guide til, hvad du skal gøre. Det er dog vigtigt, at du får den helt præcise dokumentation til netop din bil og bilmodel – ellers kan en Haynes-manual også være en mulighed.

Du skal købe:

  • Den korrekte tandrem. Du kan finde ud af hvilken en i bilens servicebog eller ved at oplyse nummerpladen hos reservedelsforhandleren.
  • Når du er i gang, så kan du lige så godt skifte pakninger, remstrammer og vandpumpe. Som vi også beskrev tidligere, så kan det godt betale sig at skifte det hele, nu man er der.

Sådan gør du:

  1. Start med at koble bilbatteriet fra, så du ikke får stød. Du behøver kun at tage det negative kabel af. Du kan godt risikere at skulle bruge koder til forskellige systemer i bilen, når du sætter batteriet på igen, så sørg for at have denne/disse klar.

  2. Fjern derefter de nødvendige remme og bælter, for at du kan komme til tandremmen. Du skal eventuelt også fjerne ventilatorremmen/kileremmen.

  3. Noget tilbehør skal nu løsnes eller fjernes, da det kan være i vejen, fx servostyringspumpen og kompressoren. Du burde ikke have behov for at fjerne eller løsne kabler med væske, så du bør straks undersøge sagen, hvis det sker.

  4. Hvis du har en ældre benzinbil med en strømfordeler, skal denne kobles fra - både clips og skruer skal fjernes.

  5. Nu skal tandremmen stå det korrekte sted, før du gør klar til at fjerne den. Tandremmens mærker skal stå ud for 0 på skalaen - du kan dreje krumtapakslen, så tandremmen står korrekt. Du kan slå op i manualen, hvis ikke din tandrem har mærker, og her kan du se, hvordan lige præcis din bils tandrem fungerer.

  6. Tandremmens skjold bliver holdt fast af skruer og bolte, som du nu skal fjerne og herefter tage skjoldet af - dette kan godt være i flere dele.

  7. Nu skal du sikre, at timingmærkerne på knastakslen og krumtappen er justeret rigtigt. Begge remme bør være markeret med prikker eller linjer, og det samme er akslen, som altså skal justeres til at være det korrekte sted.

  8. Der må ikke være lækager af væske - olie eller vand - i området i motoren, hvor du skal arbejde.

  9. For at få tandremmen af, skal du løsne remstrammerens bolte, så der bliver plads nok til at arbejde i og få tandremmen fri.

  10. Den nye tandrem skal nu sættes på plads. Drejningsmomentet skal være korrekt i forhold til specifikationerne i bilens manual.

  11. Nu har du sat den nye tandrem korrekt på plads og spændt den korrekt, og du skal nu sætte alting korrekt på plads i den omvendte rækkefølge af, da du tog dem af.

  12. Når alt er sat på plads og spændt, og du har sat batteri osv. til bilen igen, så start med en forsigtig testkørsel - lyt nøje efter, at motoren lyder, som den plejer, og som den skal, og tag et par forsigtige ture og og ned ad vejen fx, så du er sikker på, at det er gjort korrekt.

Vil du hellere være helt sikker på, at det bliver gjort korrekt og samtidig slippe for besværet? Opret din opgave her på siden og få 3 tilbud på skift af tandrem - så kan du let sammenligne priser, se andre bilejeres bedømmelse af hvert værksted og tjekke beliggenheden.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Læs mere om tandrem, kilerem og ventilatorring


3 tilbud og sammenlign priser på tandrem

FDM stikprøvekontrol
FDM har stikprøvekontrol af værkstederne på Autobutler. Det sikrer, at de bedste mekanikere er med.
Prisgaranti
Med prisgaranti på alle opgaver er du sikker på at få et godt tilbud.
Fair pris
Sammenlign priser hos flere værksteder.
2 års ekstra garanti
Vi sikrer dig med to års garanti på al service- og reparationsarbejde.

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 294 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer