For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Vores blog om biler

Bilens støddæmpere handler ikke kun om komfort

I årevis har bilproducenterne, forsikringsselskaberne og myndighederne gennem diverse kampagner gjort en massiv indsats for at ’uddanne’ os bilister til at være opmærksomme på bilens vigtigste sikkerhedspunkter.

Det har resulteret i, at de fleste bilister i dag godt er klar over, at det er en god ide at skifte fra sommerdæk til vinterdæk, og at både dæk med tilstrækkelig slidmønster og bremser, som ikke er totalt nedslidte, er vigtige for trafiksikkerheden.

Til gengæld er der knap så mange bilister, der er opmærksomme på, at bilens støddæmpere rent faktisk også har stor betydning for trafiksikkerheden.

Få kontrolleret dine støddæmpere

Slidte støddæmpere mindsker trafiksikkerheden

Mange bilister anser således udelukkende støddæmperne for at være en ekstra komfort, men bilens støddæmpere handler så langt fra kun om dette.

Bilens affjedringssystem er med til at sikre, at hjulene holdes på vejen, og støddæmpere og fjedre sikrer samtidig, at stød og bump fra vejbanen ikke forplanter sig direkte op i karosseriet.

Støddæmperne, der altså absorberer større ujævnheder fra vejen, har stor betydning for kørekomforten, men så sandelig også for trafiksikkerheden. For fungerer affjedringen ikke, som den skal, vil hjulene miste vejgrebet, hver gang bilen passerer et bump.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Når hjulene ikke har kontakt med vejen, kan bilisten ikke styre bilen, og selvom der ofte kun er tale om splitsekunder, så kan det få fatale konsekvenser.

Jo ældre bilen er, og jo flere kilometer den har kørt, jo større risiko er der for, at støddæmperne er slidte og defekte.

Et slidt affjedringssystem er samtidig også med til at gøre bilen mere ustabil, og der kan derfor nemt opstå farlige situationer, hvis man bliver tvunget til at foretage en hurtig undvigelsesmanøvre. Endelig så er slidte eller defekte støddæmpere lig med forøget bremselængde. Ofte med flere meter, selv ved lav hastighed.

Udskiftning af slidte støddæmpere er derfor mindst lige så vigtig en sikkerhedsforanstaltning, som det er at få udskiftet nedslidte dæk og bremseklodser.

Alt for mange kører rundt med defekte støddæmpere

Med jævne mellemrum gennemfører bl.a. støddæmperproducenterne undersøgelser af, hvor mange biler der egentlig kører rundt med slidte eller ligefrem defekte støddæmpere og dermed er til fare for trafiksikkerheden.

Støddæmperproducenterne har nemlig flere interesser at varetage. Dels skal der sælges nogle støddæmpere, og dels så vil producenterne nødigt have deres navn kædet sammen med ulykker, som skyldes slidte støddæmpere. Derfor er det vigtigt at afdække, hvor mange biler der rent faktisk kører rundt med støddæmpere, som for længst burde have været skiftet.

Tidligere har den tyske støddæmperproducent Monroe, som er en del af Tenneco, foretaget en undersøgelse blandt næsten 40.000 tyske biler. Undersøgelsen viste, at godt hver anden tyske bilist kørte rundt med støddæmpere, der ikke var i orden. Andre undersøgelser har vist, at det drejede sig om hver fjerde tyske bilist, der havde fejl på støddæmperne.

Uanset om det er det ene eller anden undersøgelse, der refereres til, så er der tale om store tal. Og begynder man at regne på, hvor mange biler det drejer sig om i den tyske undersøgelse, så kommer man hurtigt op på flere millioner tyske biler, som kører rundt med defekte støddæmpere.

Der foreligger ingen lignende aktuelle danske undersøgelser, men der er ikke nogen grund til at tro, at tendensen skulle være anderledes i herhjemme. Danskerne kører generelt i lidt ældre biler, da vi pga. den høje afgift på biler sjældnere skifter dem ud, og det kunne også betyde, at vi er i risiko for at have slidte støddæmpere.

Få udskiftning eller reparation af affejdring

Hold øje med bilens støddæmpere

Selvom støddæmperne lever deres eget liv i det skjulte, så er det altså en god ide, at man som bilist holder øje med dem. Værkstederne skal nok kontrollere dem, når bilen er til service, og skal bilen til syn, så får affjedringssystemet også ekstra opmærksomhed.

Men ind imellem disse kontroltjek er det vigtigt, at man selv holder et vågent øje med bilens støddæmpere. Man skal regne med, at støddæmperne skal skiftes, når bilen har kørt i omegnen af 80.000 km., men er man uheldig, at en støddæmper får en defekt, så den taber olien, så skal den selvfølgelig skiftes straks.

Præcis hvornår støddæmperne skal skiftes, afhænger bl.a. også af, hvilket underlag man typisk kører på. Kører du mest på motorvej, hvor bilen sjældent passerer et bump og undgår du generelt at foretage kraftige opbremsninger, hvor kraften overføres til den forreste del af bilen og dermed belaster støddæmperne, ja så holder affjedringssystemet længere, end hvis du hver dag kører på hullede veje med masser af bump.

Foretag den klassiske vippetest

Der er flere ting, som du selv kan gøre for at kontrollere, om støddæmperne på din bil er slidte. De fleste har hørt om den klassiske vippetest. Stil dig ved hjørnet af bilen, der hvor forskærmen slutter ude ved kofangeren. Prøv så at presse ned på hjørnet af karrosseriet. Når du slipper, må bilen kun vippe én enkelt gang, førend den falder til ro. Vipper den flere gange, så er det nok et tegn på, at støddæmperne er slidte. Det samme er tilfældet, hvis det føles underligt nemt at presse bilen ned.

6 ting der fortæller dig, at støddæmperne er slidte

Slitagen på bilens støddæmpere sker gradvist. Måske opdager du det slet ikke, fordi du kører i bilen hver dag og derfor ikke registrerer de små forandringer. Men der er nogle helt klare signaler, som vil fortælle dig, at du nok bør få et værksted til at kontrollere bilens støddæmpere.

Oplever du eksempelvis underlige bevægelser eller lyde, når du svinger, bremser eller accelerer, så bør der være en advarselslampe, som begynder at blinke.

Nedenfor får du 6 tips til, hvad du skal være opmærksom på:

  1. Du er pludselig længere om at få bilen bremset.
  2. Hver gang du kører over et bump på vejen, hører du en underlig ’dunklyd’.
  3. Tager du fat i rattet, så føles det som om, at der er ratslør.
  4. Når du drejer rattet for at svinge, så hører du også en lyd, som vist ikke burde være der.
  5. Bilen virker lidt for livlig, og som om den sejler, både når du drejer, og når du bremser.
  6. Du har lagt mærke til, at dækkene slides uregelmæssigt.

Læs mere her:
Beskyt din affjedring

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

3 tilbud og sammenlign priser på støddæmpere og affjedring

FDM stikprøvekontrol
FDM har stikprøvekontrol af værkstederne på Autobutler. Det sikrer, at de bedste mekanikere er med.
Prisgaranti
Med prisgaranti på alle opgaver er du sikker på at få et godt tilbud.
Fair pris
Sammenlign priser hos flere værksteder.
2 års ekstra garanti
Vi sikrer dig med to års garanti på al service- og reparationsarbejde.

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 303 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud

Vi hjælper dig med alle typer af reparationer