For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Indhent 3 gratis og uforpligtende tilbud

Få 3 tilbud på tjek af styretøj og reparation af ratslør

  • Spar op til 40% på værkstedsregningen
  • Fuld prisgaranti på alle reparationer
  • Tryghed med FDM reparationsaftale
  • Hurtigt og nemt at bruge, det tager kun 2 min!

Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende Få 3 tilbud nu

Få 3 tilbud nu
2 års garanti på din bilreparation
Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Prisgaranti på alle opgaver
Find et billigere tilbud, så matcher vi

Med Autobutler er du i trygge hænder

1

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på din bil og få 3 tilbud inden for 24 timer.
2

Vælg tilbud og bestil tid

Sammenlign tilbud på pris, afstand, bedømmelser og bestil tid online.
3

Kør på værksted

Få din bil repareret uden overraskelser.

Sikkert styretøj og rat uden slør

Kontrol af styretøj og reparation af ratslør

Styretøjet skal være i orden, for sikkerhedens skyld.

Bilens styretøj er en afgørende faktor i din bils sikkerhedsudstyr, og en forkert sporing slider mere på dæk og benzinøkonomi, end de fleste er klar over.

Derfor er det også vigtigt, at du regelmæssigt kontrollerer bilens styretøj. Det gælder især, hvis du har været oppe over en kantsten, for der skal nemlig ikke meget til for at rykke på hjulindstillingen, og er det først sket, så slides dine dæk uhensigtsmæssigt.

Hvis du oplever, at der er ratslør eller andre uroligheder i styretøjet, mens du kører, skal du have det efterset på dit lokale autoværksted.

Det samme gør sig gældende, hvis du kan se, at dine dæk er blevet slidt skæve.

På dit autoværksted udmåles og justeres styretøjet ved hjælp af computerudstyr. Det sikrer en korrekt sporing, retningsstabilitet og i sidste ende større sikkerhed i trafikken.

Det kan være svært at gennemskue, præcist hvor problemet ligger, men forsøg at beskrive opgaven så godt som muligt for at få det mest korrekte tilbud. Ellers kan du benytte dig af vores chat eller support, som kan hjælpe dig videre.

Når du opretter din opgave på Autobutler, kan du være sikker på, at den bliver udført af professionelle mekanikere.

Sammenlign priser - spar tid og penge
Hurtigt & nemt
Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende

Problemer med styretøjet – hvad kan der være galt?

Et defekt hjulleje – det mest almindelige symptom på et dårligt hjulleje er støj eller en skurrende mislyd fra hjulet. Samtidig vil man kunne opleve, at der er en smule slør i hjulet, hvis man prøver at tage fat i toppen af hjulet og vrikke det ind- og udad.

Er der problemer med slør i styretøjet kan det ofte skyldes fejl eller slitage i enten styrekugle eller bærekugle.

Hvilken funktion har bilens hjulophæng?

Bilens hjulophæng består af drivaksler, støddæmpere, fjedre, øvre og nedre bærearme samt en krængningsstabilisator.

Hjulophænget har primært tre hovedfunktioner: At "udglatte" bump eller stød fra vejen, så der ikke forekommer for store rystelser. Samtidig sikrer hjulophænget, at hjulene rører jorden, og endelig kontrollerer det køretøjets stabilitet.

  • Drivakslen sidder inde i hjulet og overfører motorens kraft til hjulene.
  • Støddæmpere er en vigtig del af bilens affjedringssystem og reducerer effekten af ujævnheder og bump i vejen.
  • Fjedrene, som har forbindelse fra hjulophænget til støddæmper, en vigtig del af bilens sikkerhedsudstyr og sørger for at holde bilens hjul nede i konstant berøring med jorden.
  • Bærearmene, både de øvre og nedre, sørger lidt populært sagt for, at hele karosseriet ikke hopper af.
  • Krængningsstabilisatoren sidder både på forhjuls-, og baghjulsophænget og fungerer som en ’hjælpefjeder’, der er med til at stabilisere bilen mod krængning. Funktionen er i al sin enkelthed at holde bilen vandret eller så tæt på vandret som muligt.

Har min bil brug for en styretøjsudmåling?

Hvis du oplever en eller flere af følgende forhold med din bil er det en god ide at bestille et tilbud på Autobutler og efterfølgende køre din bil på et værksted til en styretøjsmåling.

  • Hvis du slipper rattet på lige vej og bilen trækker til den ene side
  • Hvis du kører lige ud, men rattet i din bil står skævt
  • Hvis dine dæk slides skævt på henholdsvis yder- og inderside
  • Hvis du kan mærke forandringer på bilens retningsstabilitet og selvopretning

Bedømmelser af tjek af styretøj og reparation af ratslør

Tak for veludført arbejde, vi ses garanteret igen
Folmer O.
Fiat Qubo (2011)
Godt udført arbejde, til en god pris.
Sarah T.
Hyundai Getz (2004)
God service. Et klassisk "industriområde i Glostrup"-værksted, med alt hvad det indebærer. God st...
Christoffer R.
Volkswagen Passat (2000)

Styr uden om fejl og slidte dele

Glatte veje eller ej, så bør din kørsel og styring altid foregå så skridsikkert som muligt. Derfor skal sporingen være i orden, og hvis styrekugler, bærekugler, forhjulslejer, tandstangen, bærearmene eller andre dele er slidte eller defekte efter mange kilometers kørsel, må du en tur på autoværksted for at få det fikset. Værkstedets mekanikere er uddannet til at finde fejlen, så du igen kan slippe for ratslør og få køreglæden tilbage.

Finder du bilværkstedet via Autobutler, kan du regne med, at reparationen sker efter forskrifterne, og at du nemt og hurtigt får overblik over tilbuddene. Desuden kan du se, hvordan andre bilister har vurderet værkstedet. Det er med til at sikre, at kvaliteten af arbejdet er helt i top.

Hvad er en 4-hjuls udmåling?

Er indstillingen af bilens hjul ikke korrekt, vil det hurtigt kunne ses på bilens dækslid. Samtidig giver en forkert sporing også dårligere køreegenskaber og manglende retningsstabilitet. Derfor foretager værkstedet en udmåling/sporing af samtlige 4 hjul for at sikre, at bilens hjul har den korrekte vinkel i henhold til bilproducentens specifikationer.

Arbejdet kræver et særligt styretøjs apparat, som spændes på bilens hjul og tilkobles en computer. Herefter kan mekanikeren, ud fra bilproducentens specifikationer, måle hjulenes position og se om alt er korrekt justeret og om de 4 hjul arbejder symmetrisk.

Spørger man ind til, hvad præcist det er mekanikeren måler på er svaret:

1) Hjulenes hældning indad eller udad ift. det lodrette plan (Cambervinklen).
3) Fjederbenets hældning frem eller tilbage ift. det lodrette plan (Castervinklen).
2) Vinklen mellem baghjulenes løbslinie og akslernes centerlinie (løbsvinklen).
4) Den vinkel der dannes ved at hjulene peger mod eller fra hinanden (Toe-in/Toe-out)

Læs mere om sporing af dæk og 4-hjuls udmåling

Vi kan hjælpe dig med alt på din bil

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 450 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud