Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende Få 3 tilbud nu
Få 3 tilbud nuStyretøjet skal være i orden, for sikkerhedens skyld.
Bilens styretøj er en afgørende faktor i din bils sikkerhedsudstyr, og en forkert sporing slider mere på dæk og benzinøkonomi, end de fleste er klar over.
Derfor er det også vigtigt, at du regelmæssigt kontrollerer bilens styretøj. Det gælder især, hvis du har været oppe over en kantsten, for der skal nemlig ikke meget til for at rykke på hjulindstillingen, og er det først sket, så slides dine dæk uhensigtsmæssigt.
Hvis du oplever, at der er ratslør eller andre uroligheder i styretøjet, mens du kører, skal du have det efterset på dit lokale autoværksted.
Det samme gør sig gældende, hvis du kan se, at dine dæk er blevet slidt skæve.
På dit autoværksted udmåles og justeres styretøjet ved hjælp af computerudstyr. Det sikrer en korrekt sporing, retningsstabilitet og i sidste ende større sikkerhed i trafikken.
Det kan være svært at gennemskue, præcist hvor problemet ligger, men forsøg at beskrive opgaven så godt som muligt for at få det mest korrekte tilbud. Ellers kan du benytte dig af vores chat eller support, som kan hjælpe dig videre.
Når du opretter din opgave på Autobutler, kan du være sikker på, at den bliver udført af professionelle mekanikere.
Et defekt hjulleje – det mest almindelige symptom på et dårligt hjulleje er støj eller en skurrende mislyd fra hjulet. Samtidig vil man kunne opleve, at der er en smule slør i hjulet, hvis man prøver at tage fat i toppen af hjulet og vrikke det ind- og udad.
Er der problemer med slør i styretøjet kan det ofte skyldes fejl eller slitage i enten styrekugle eller bærekugle.
Hvilken funktion har bilens hjulophæng?
Bilens hjulophæng består af drivaksler, støddæmpere, fjedre, øvre og nedre bærearme samt en krængningsstabilisator.
Hjulophænget har primært tre hovedfunktioner: At "udglatte" bump eller stød fra vejen, så der ikke forekommer for store rystelser. Samtidig sikrer hjulophænget, at hjulene rører jorden, og endelig kontrollerer det køretøjets stabilitet.
Hvis du oplever en eller flere af følgende forhold med din bil er det en god ide at bestille et tilbud på autobutler.dk og efterfølgende køre din bil på et værksted til en styretøjsmåling.
* Hvis du slipper rattet på lige vej og bilen trækker til den ene side
* Hvis du kører lige ud, men rattet i din bil står skævt
* Hvis dine dæk slides skævt på henholdsvis yder- og inderside
* Hvis du kan mærke forandringer på bilens retningsstabilitet og selvopretning
Glatte veje eller ej, så bør din kørsel og styring altid foregå så skridsikkert som muligt. Derfor skal sporingen være i orden, og hvis styrekugler, bærekugler, forhjulslejer, tandstangen, bærearmene eller andre dele er slidte eller defekte efter mange kilometers kørsel, må du en tur på autoværksted for at få det fikset. Værkstedets mekanikere er uddannet til at finde fejlen, så du igen kan slippe for ratslør og få køreglæden tilbage.
Finder du bilværkstedet via Autobutler, kan du regne med, at reparationen sker efter forskrifterne, og at du nemt og hurtigt får overblik over tilbuddene. Desuden kan du se, hvordan andre bilister har vurderet værkstedet. Det er med til at sikre, at kvaliteten af arbejdet er helt i top.
Er indstillingen af bilens hjul ikke korrekt, vil det hurtigt kunne ses på bilens dækslid. Samtidig giver en forkert sporing også dårligere køreegenskaber og manglende retningsstabilitet. Derfor foretager værkstedet en udmåling/sporing af samtlige 4 hjul for at sikre, at bilens hjul har den korrekte vinkel i henhold til bilproducentens specifikationer.
Arbejdet kræver et særligt styretøjs apparat, som spændes på bilens hjul og tilkobles en computer. Herefter kan mekanikeren, ud fra bilproducentens specifikationer, måle hjulenes position og se om alt er korrekt justeret og om de 4 hjul arbejder symmetrisk.
Spørger man ind til, hvad præcist det er mekanikeren måler på er svaret:
1) Hjulenes hældning indad eller udad ift. det lodrette plan (Cambervinklen).
3) Fjederbenets hældning frem eller tilbage ift. det lodrette plan (Castervinklen).
2) Vinklen mellem baghjulenes løbslinie og akslernes centerlinie (løbsvinklen).
4) Den vinkel der dannes ved at hjulene peger mod eller fra hinanden (Toe-in/Toe-out)
Læs mere om 4 hjuls udmåling her
Vi har over 450 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende
Få 3 tilbud