En afbalancering sørger for, at din bils dæk kører med lige meget vægt på vejen. Hvis der er ubalance i ét af dækkene, og det f.eks. ikke vejer lige så meget som de tre andre dæk, kan det betyde urolig kørsel og generelt påvirke bilen, jo mere fart du kører med.
Ubalancen i dækket kan skyldes produktionen, der ikke helt præcist har sørget for, at dækket vejer lige meget hele vejen rundt. Ubalancen kan også sidde i fælgen, eller du kan over længere tid have slidt dine dæk mere i den ene side. Hvis der blot er en forskel på 20-40 gram et sted på dækket i forhold til de andre dæk, vil denne forskel blive forøget til flere kilo, når du kører med høj fart. Det kræver en afbalancering at afhjælpe det problem.
Afbalancering af dæk sker desuden normalt, når du skal have monteret nye dæk på dine fælge. Det sker for at sikre dig, at dine dæk er sat korrekt på og vil køre med helt samme vægt på vejen.
Mekanikeren vil afmontere bilens hjul og sætte dem i en såkaldt afbalanceringsmaskine. Her vil hjulet blive kørt rundt, mens en kontravægt på maskinen måler hvor i hjulet, der er et udslag af ubalance, dvs. hvor det vejer mindst. Det sender et signal til en computer, der fortæller mekanikeren, hvor han skal kigge på dækket. I virkeligheden er det også derfor, at mekanikere taler om afbalancering af hjul, fordi det egentlig er det komplette hjul, man får afbalanceret.
Herefter sørger mekanikeren for at montere små vægtklodser på fælgen. Det sker på forskellige måder afhængig af, om du har alu- eller stålfælge. Har du stålfælge på hjulet, bliver vægtklodsen banket fast på kanten af fælgen. Har du alufælge, bliver klodsen limet fast på indersiden af fælgen.
På nogle værksteders afbalanceringsmaskine kan du få foretaget en afbalancering med vejtryk. Det betyder grundlæggende at maskinen har flere sensorer installeret, samt en yderligere kontravægt, så hjulet bliver endnu mere præcist afbalanceret.
Hvis der mangler bare nogle få gram i dækket, kan det få betydning, når du kommer op i fart. Det vil ofte mærkes ved, at bilen ryster under kørsel. Det føles mest stærkt i rattet, når der er ubalance mellem dækkene.
Ellers kan man over tid slide dækkene skæve, hvis dit styretøj er forkert indstillet, og så kan der mangle noget vægt i dækkene. Dette vil også give sig udslag i at dit rat ryster og bilen hopper når du kører ved højere fart.
Afbalancering af et enkelt hjul koster 80 kroner eksklusiv moms. Det er dog ofte at du skal have tjekket alle fire hjul, fordi man ikke ved hvor ubalancen kommer fra. Derfor kan opgaven godt løbe op i nogle hundrede kroner, men heldigvis er det ikke en opgave, der tager særlig lang tid.
Skal du både have en dækmontering og afbalancering pris, så er afbalanceringen indeholdt i prisen for dækmonteringen. Det koster normalt 150 kroner eksklusiv moms pr. dæk, medmindre du har fælge større end f.eks. 18 tommer.
Bilmærke | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Audi | 2.043 kr. | 729 kr. - 4.238 kr. | Få tilbud |
Citroën | 1.772 kr. | 763 kr. - 3.344 kr. | Få tilbud |
Fiat | 1.655 kr. | 752 kr. - 3.175 kr. | Få tilbud |
Ford | 1.951 kr. | 789 kr. - 3.648 kr. | Få tilbud |
Peugeot | 1.858 kr. | 752 kr. - 3.788 kr. | Få tilbud |
Renault | 1.693 kr. | 753 kr. - 3.341 kr. | Få tilbud |
Skoda | 1.689 kr. | 729 kr. - 3.662 kr. | Få tilbud |
Suzuki | 1.798 kr. | 752 kr. - 4.320 kr. | Få tilbud |
Toyota | 2.163 kr. | 789 kr. - 4.805 kr. | Få tilbud |
Volkswagen | 1.363 kr. | 714 kr. - 3.379 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.