Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Suzuki
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Aircondition | 778 kr. | 50% | |
Andre opgaver | 634 kr. | 25% | |
Anhængertræk | 1.545 kr. | 18% | |
Batteri | 296 kr. | 15% | |
Bilpleje | 1.603 kr. | 74% | |
Bremser | 779 kr. | 23% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | 640 kr. | 44% | |
Elektrisk arbejde | 680 kr. | 21% | |
Fejlsøgning | 1.084 kr. | 80% | |
Firehjulsudmåling & sporing | 580 kr. | 40% | |
Gearkasse | 1.406 kr. | 20% | |
Hjulskifte | 571 kr. | 70% | |
Kobling | 1.626 kr. | 25% | |
Lille Serviceeftersyn | 1.393 kr. | 60% | |
Motor | 1.770 kr. | 24% | |
Olieskift | 978 kr. | 54% | |
Rudeskift & stenslag | 1.173 kr. | 22% | |
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 969 kr. | 16% | |
Serviceeftersyn | 887 kr. | 25% | |
Styretøj & undervogn | 742 kr. | 27% | |
Støddæmpere & affjedring | 747 kr. | 21% | |
Syn og synstjek | 808 kr. | 66% | |
Tandrem & taktkæde | 2.203 kr. | 27% | |
Udstødning | 842 kr. | 18% | |
Opgave | Spar i gennemsnit* | ||
Aircondition | 778 kr. / 50% | ||
Andre opgaver | 634 kr. / 25% | ||
Anhængertræk | 1.545 kr. / 18% | ||
Batteri | 296 kr. / 15% | ||
Bilpleje | 1.603 kr. / 74% | ||
Bremser | 779 kr. / 23% | ||
Dæk, hjul & hjulskifte | 640 kr. / 44% | ||
Elektrisk arbejde | 680 kr. / 21% | ||
Fejlsøgning | 1.084 kr. / 80% | ||
Firehjulsudmåling & sporing | 580 kr. / 40% | ||
Gearkasse | 1.406 kr. / 20% | ||
Hjulskifte | 571 kr. / 70% | ||
Kobling | 1.626 kr. / 25% | ||
Lille Serviceeftersyn | 1.393 kr. / 60% | ||
Motor | 1.770 kr. / 24% | ||
Olieskift | 978 kr. / 54% | ||
Rudeskift & stenslag | 1.173 kr. / 22% | ||
Rustbeskyttelse / Undervognsbehandling | 969 kr. / 16% | ||
Serviceeftersyn | 887 kr. / 25% | ||
Styretøj & undervogn | 742 kr. / 27% | ||
Støddæmpere & affjedring | 747 kr. / 21% | ||
Syn og synstjek | 808 kr. / 66% | ||
Tandrem & taktkæde | 2.203 kr. / 27% | ||
Udstødning | 842 kr. / 18% |
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
En undervognsbehandling og rustbeskyttelse beskytter bilens undervogn mod rust. Med den rette behandling og beskyttelse kan du forlænge bilens levetid og opretholde dens værdi.
Køb dine dæk online inkl. montering og få skarpe priser på populære mærker som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.
Bestil dit olieskift online. Du får tømt bilens gamle olie og fyldt op til 4 liter kvalitetsolie på bilen. Værkstedet skifter også dit oliefilter og sørger for at bortskaffe den gamle olie.
Suzuki blev etableret i Tokyo i 1909. I starten fremstillede virksomheden vævemaskiner, men da Suzuki blev noteret på børsen i 1920, begyndte det japanske firma også at fremstille biler.
Den første prototype blev dog først lanceret i 1937. Modellen blev bygget som en kopi af Austin 7, der allerede i 1909 var blevet præsenteret i England. Det var Suzukis grundlægger, Michio Suzuki, som havde importeret en Austin 7 for nærmere at studere, hvordan bilen var bygget. Dette feltarbejde blev gjort med henblik på, at Suzuki skulle kunne producere deres egen bil, og dermed imødekomme den stigende japanske efterspørgsel efter biler.
Suzuki begyndte gradvist at fremstille flere og flere biler. Starten på 2. Verdenskrig betød imidlertid et stop for bilproduktionen, mens der i stedet begyndte at tikke ordrer ind på militært udstyr.
Efter krigens afslutning blev de ødelagte produktionsfaciliteter genetableret, men frem for igen at begynde at producere biler, valgte Suzuki nu at fremstille landbrugsmaskiner og varmelegemer.
Fra 1952 trådte Suzuki igen for alvor ind på markedet for motoriserede køretøjer. Først blev der produceret en række motordrevne cykler, som Powerfree fra 1952, DiamondFree fra 1953 og MiniFree fra 1954. Og samtidig fulgte den første motorcykel, som hurtigt blev et af kerneforretningsområderne for Suzuki.
Succesen med at fremstille motorkøretøjer betød samtidig også, at produktionen af vævemaskiner blev indstillet. Samtidig blev den første motorcykel, med navnet Colleda, solgt i ny og forbedret udgave, som bl.a. omfattede en større motor.
Gradvist lykkedes det for Suzuki at finde fodfæste på markedet for motorkøretøjer, og i 1954 skiftede virksomheden navn til Suzuki Motor Cooperation.
Suzulight var navnet på Suzukis første egenproducerede bil, og med denne model lykkedes det for Suzuki at slå sit navn fast som et seriøst brand inden for den japanske bilindustri.
Den tocylindrede bil rullede ud af samlebåndet i 1955. Modellen tilhørte Kei-Car-klassen. Det var en såkaldt "light mobile", det vil sige en lille bil af den type, som allerede spillede en rolle på det japanske marked.
Suzulight blev fremstillet indtil 1969. I dag udgør disse mini- eller mikrobiler en tredjedel af alle biler i Japan.
I 1962 fulgte Suzuki Fronte, som var efterfølgeren til Suzulight TL Van. Den særlige ’notchback version’ var udstyret med en bagvedliggende motor. Modellen blev konstant videreudviklet frem til 1976.
Op gennem 1960'erne og 1970'erne sås en tydelig tendens til, at bilproducenterne, både i Europa og USA, begyndte at fremstille større modeller. Men hos Suzuki fortsatte man med at bygge de mindre modeller og sågar de helt små minibiler. I 1961 kom Suzuki med den første minibus, Suzuki Carry. Den mindede lidt om en lastvogn og fremstilles den dag i dag i en nyere og opdateret udgave. Inden for denne kategori af mindre lastbiler eller varebiler kæmper Suzuki med især Honda om at sikre sig markedsandele.
Op gennem 1960'erne lykkedes det også for Suzuki at komme ind på det globale bilmarked. Suzuki åbnede i 1963 en filial i USA, og allerede i 1969 kunne tyskerne købe Suzuki-motorcykler. Fra 1981 kom også Suzukis biler til salg i Tyskland.
De første 4-hjulstrukne Suzuki-modeller blev lanceret helt tilbage i 1968. Modellerne blev produceret via en licensaftale med den japanske bilproducent Hope Motor Company.
Salget af det terrængående køretøj HopeStar ON360, også kaldet LJ 80, skete gennem Suzuki. I 1970 kom den første firehjulstrukne model med en totaktsmotor. Den kom til at hedde Suzuki LJ10. Oprindeligt var det planen, at denne model primært skulle sælges på det australske marked. LJ10 kom også til at bane vejen for den senere succesrige Suzuki Jimny, som markerede et egentligt gennembrud for Suzuki. I Europa var denne model kun at finde i handlen i 1998, men Suzukis SJ-modeller havde været på det europæiske marked siden 1982.
Fra 1980 begyndte Suzuki så småt at etablere sig på det tyske marked. Men selvom det markerede en ny start for den japanske bilproducent, så var det nu alligevel 1981, som blev et epokegørende år for Suzuki. Her blev der nemlig indgået samarbejdsaftaler med både General Motors og Isuzu. Sidstnævnte var en anden japansk bilproducent med hovedsæde i Tokyo.
Samarbejdet udmøntede sig i lanceringen af Opel Agila og langt senere også Suzuki Splash (2008).
Alto-modellen fra 1979 blev den første lille bil, som Suzuki lancerede på det tyske marked i 1981. I 2011 rundede salgstallene 10 mio. på verdensplan. Efterfølgeren til Suzuki LJ80 kom til at hedde Suzuki SJ410 og blev solgt på det tyske marked fra 1982. Modellen havde blot en 1-liters motor med 33kW (45 hk) og en firetrins gearkasse.
I dag er Suzuki primært kendt for at være en af verdens største motorcykelproducenter. Den japanske producent har dog også specialiseret sig inden for segmentet af minibiler og kompakte off-road modeller, hvor Suzuki har opnået et godt ry. Sideløbende med, at Jimny-modellen konstant er blevet udviklet, så er SUV’en Suzuki Ignis i 2016 blevet genskabt i en 3. generationsudgave. Suzuki Ignis er designet som en efterfølger til Suzuki SX4, der er en mellemting mellem en SUV og en stationcar.
Suzuki Vitara, der har været i handlen siden 1988, anses for at være Suzukis "rigtige" SUV.
Suzuki Celerio er efterfølgeren til Suzuki Alto og Suzuki Splash, og begge modeller har været at finde på det tyske marked siden 2014.
Også Suzuki Swift, der har været på markedet for mini og mikrobiler siden 1984, samt den kompakte Baleno-klasse er i dag en del af sortimentet fra Suzuki.