For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Skal din Mercedes på værksted?

Indhent 3 tilbud på reparation, service eller tilbehør til din Mercedes

  • Spar op til 40% på værkstedsregningen
  • Fuld prisgaranti på alle reparationer
  • Tryghed med FDM reparationsaftale
  • Hurtigt og nemt at bruge, det tager kun 2 min!

Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud nu
2 års garanti på din bilreparation
Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Prisgaranti på alle opgaver
Find et billigere tilbud, så matcher vi

Med Autobutler er du i trygge hænder

1

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på din bil og få 3 tilbud inden for 24 timer.
2

Vælg tilbud og bestil tid

Sammenlign tilbud på pris, afstand, bedømmelser og bestil tid online.
3

Kør på værksted

Få din bil repareret uden overraskelser.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz (Daimler-Benz AG) blev stiftet i 1926, som en fusion mellem Daimler-Motoren-Gesellschaft og Benz & Cie. Fusionen af de to virksomheder skete på et tidspunkt, hvor der havde fundet en række historiske fremskridt sted inden for automobilindustrien, og det var en periode, der havde været domineret af innovative opfindere, som Gottlieb Daimler, Carl Benz og Wilhelm Maybach.

Den første bil ser dagens lys

Wilhelm Maybach og Gottlieb Daimler mødtes første gang i 1865 på en maskinfabrik i Reutlingen. Mødet blev startskuddet til en tid, hvor de to ingeniører sammen begyndte at opfinde og udvikle motorer. Blandt mange eksperimenter var en enkeltcylindrede motor i stående design. Motoren fik tilnavnet ’grandfather’ eller ‘floor clock’ og blev den første motor i historien, som blev sendt i handlen.

Allerede året efter blev den første motorcykel produceret. Modellen kom til at hedde en ’Reitwagen’, som bedst kan oversættes til en ’ridebil’, og sandt er det da også, at designet var inspireret af en almindelig cykelmodel.

Efter dette grundlagde Gottlieb Daimler virksomheden Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG, Daimler Motors Corporation) sammen med Max Duttenhofer og Wilhelm Lorenz. Men grundet uenighed og divergerende interesser forlod Daimler og Maybach begge virksomheden kort tid efter. Først i 1895 vendte de begge tilbage, og det blev samtidig startskuddet til en økonomisk fremgang for Daimler-virksomheden.

Fremgangen skyldtes ikke mindst, at Maybach i mellemtiden havde udviklet en ny og forbedret bæltedreven motor. Phoenixmotoren med den særlige pumpedyse blev i de følgende årtier den mest anvendte motortype inden for automobilindustrien.

De første år som motoringeniør var for Carl Benz præget af en række svære udfordringer. Benz arbejdede i en del år alene, indtil dannelsen af Benz & Cie i 1885. I 1886 udviklede Benz den motoriserede og patenterede bil ’Number 1’, som ofte er blevet kaldt verdenshistoriens første rigtige bil.

Gennembruddet kom for alvor, da de nye partnere, Ganß og Fischer, kom til. Benz var nu den næststørste motorfabrik i Tyskland og blev ved århundredeskiftet verdens førende bilproducent.
I årene fra 1894 til 1901 kom den første serie af patenterede biler på gaden. Den såkaldte ’Velo’ blev produceret i omkring 1.200 eksemplarer, og bilen regnes i dag for at være Benz første store succes.

Biler til det bedre borgerskab

Lige siden de første år har fortællingen om Mercedes været tæt knyttet til historien om motorsportens fremkomst og udvikling. Det startede med, at den østrigske forretningsmand og forhandler af Daimler-biler, Emil Jellinek, omkring århundredeskiftet deltog i det berømte motorløb i Nice under synonymet Mercedes.

Mercedes var datterens navn, som Jellinek benyttede ved registreringen, og sidenhen blev navnet som bekendt en integreret del af Daimler-historien. Emil Jellinek overbeviste nemlig ledelsen i Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) om, at der skulle bygges en bil med en helt ny motor, som skulle hedde Daimler-Mercedes.

Den første Daimler-Mercedes model blev overdraget til Jellinek, og kort tid efter blev 36 biler solgt til fortrinsvis forretningsmænd, der hver især måtte betale en pris på 153.000 mark for nyerhvervelsen.

De bilmodeller, som Daimler-Mercedes siden har produceret, har alle været forbundet med luksus og overklasse. Og igennem mere end 100 år har Mercedes været i stand til at holde fast i forestillingen om, at Mercedes er noget særligt. I mange år var Mercedes endda det eneste luksusbrand på bilmarkedet.

DE havde helt styr på, hvem jeg var, og der var en lånebil klar som aftalt. Ved afhentningen hav...
Jan D.
Mercedes-Benz E 220 (2007)
Virker til at være et godt Pava center. Virker til at være omhyggelig med rustbeskyttelsen - har...
Torben N.
Mercedes-Benz A (2018)
Super fin og hurtig betjening
Bilejer
Mercedes-Benz C 220 CDI (203.006) (2003)

Etablering af brandet med den iøjefaldende stjerne

Bilerne fra Daimler-Motoren-Gesellschaft blev mere og mere populære som et resultat af en stribe vellykkede motorsportsresultater. Set med de historiske briller var det derfor også naturligt, at navnet Mercedes allerede i 1902 blev varemærkebeskyttet. Nogle år senere blev stjernen det også. Den ikoniske Mercedes-stjerne, der i dag er et af verdens mest kendte varemærker, har siden 1909 været firmaets varemærke. Oprindeligt sad stjernen på kølerproppen, og den unikke frontkølerfigur symboliserede tre elementer: Motorisering på land, til vands og i luften.

Over 400.000 andre bilejere

har allerede fået 3 tilbud på bilreparation. Gratis og uforpligtende.

Få 3 tilbud

Fra motorsport til globalt brand

I 1930'erne var engagementet og deltagelsen inden for motorsporten med til at skabe yderligere berømmelse omkring det efterhånden velkendte brand.

Med deltagelsen i de tyske Grand Prix’er fra 1932-1939 kom Mercedes’ racerbil, ’Sølvpilen’ (’Silberpfeilen’) på alles læber. Manfred von Brauchitsch sejrede i 1932 i Berlin AVUS, hvor tyskeren kørte i en sølvgrå Mercedes, og det fik en radiospeaker til at kalde bilen for ’sølvpil’.

Efter 2. Verdenskrig fortsatte produktionen, hvor handlen i USA voksede og gik hen og blev det vigtigste internationale marked. Udviklingen manifesteredes for alvor fra 1960’erne, men i segmentet for luksusbiler udviklede både Audi og BMW i Europa, og Lexus i USA, for første gang bilmodeller, som i 1980’erne åbnede op for en hård konkurrence med Mercedes-Benz.

Selv med den skærpede konkurrence formåede Mercedes-Benz og Daimler dog at fastholde førerpositionen på det globale marked, og koncernen opnåede i 2015 det bedste resultat nogensinde.

Mercedes rammer bredt i markedet

Mercedes Benz’s biler har gennem årene nået ud til en lang række forskellige kundesegmenter. Porteføljen tæller både rednings- og politibiler, varevogne og lastbiler, og Mercedes er stærkt repræsenteret inden for alle disse kategorier. Det samme gælder naturligvis også i kategorien ’Personbiler’, hvor eksempelvis den klassiske taxamodel, E-Klasse, siden 1984 har været den dominerende model i Tyskland.

Mercedes Benz’s minibil, også kaldet Smart, blev lanceret i 1998 ud fra et design fra grundlæggeren af Swatch-gruppen Nicolas G. Hayek, der dog trak sig fra opgaven, før den første Smart Fortwo rullede ud af fabrikken.

Siden er Smart blevet produceret i otte forskellige modeller. Fra A-klassen, som den mindste model, og til T-modellen, der kædes sammen med turisme og transport. Især den klassiske Smart, der er praktisk i byerne, har vist sig at være en kæmpe succes i eksempelvis Kina.

I 1997 blev den første forhjulstrukne Mercedes introduceret på markedet. A-Klassen oplevede dog at få masser af negativ opmærksomhed i offentligheden, da modellen ved den svenske Älgtest tippede om på siden, da der blev foretaget en undvigelsesmanøvre.

Men det, der startede som noget, der mindede om en kæmpe skandale og nedtur for Mercedes, førte på kort sigt til en række forbedringer. Mercedes indførte brugen af hårdere fjedre, og innovative fremskridt, såsom indførelsen af det elektroniske stabilitetsprogram (ESP), blev introduceret som standard i alle andre bilmodeller. Flere andre bilmærker indførte lignende systemer, og den tippede Mercedes A endte altså i sidste ende med at betyde en væsentlig forbedring af trafiksikkerheden, ikke kun for Mercedes, men også for en række andre bilmærker.

De mest producerede og dermed også mest efterspurgte modeller fra Mercedes er C-Klassen, E-Klassen og S-Klassen. Alle tre klassiske baghjulstrukne modeller med motoren liggende foran. Mercedes har gennem årene løbende udvidet porteføljen og har blandt andet også sendt CLA Coupé og CLA Shooting på markedet som efterfølgeren til GLA. Endelig har Mercedes også produceret en SUV-model.

Mange års involvering i motorsporten

Mercedes-Benz begyndte sin succesfulde koncernhistorie gennem motorsporten. Allerede inden 1. Verdenskrig blev de første sejre vundet, i blandt andet Frankrigs Grand Prix i 1914 og det følgende år i Indianapolis 500.

Allerede dengang blev der sat hastighedsrekorder. Det skete for eksempel med en topfart på 228,1 km i timen i den såkaldte ’Blitzen-Benz’, som firmaet C. Benz & Sønner havde fremstillet i 1909.

Efter en fantastisk periode med Sølvpil-modellen i 1930'erne vendte Mercedes stærkt tilbage i motorsportsregi i 1950'erne, hvor Hermann Lang og Fritz Rieß i 1952 blev dobbeltvindere i 24- timers løbet i Le Mans. Sejre blev det også til for Mercedes i datidens udgave af Formel 1. En af de vigtigste var dobbeltsejren ved Grand Prix of France i 1954.

Men i 1955 blev der sat en foreløbig brat stopper for deltagelsen inden for motorsporten. Det skete efter en voldsom ulykke i Le Mans. Episoden, der stadig betragtes som en af de alvorligste katastrofer i motorsportens historie, kostede 86 personer livet efter et sammenstød mellem Pierre Leveghs i en Mercedes og Lance Macklin i en Austin Healey.

I begyndelsen af 1980’erne forsøgte Mercedes sig med et comeback i motorsporten, og efter et par mislykkedes forsøg lykkedes det endelig i 1983 at deltage i en rallysportsløb med en model Mercedes 190. Det var et langdistanceløb, og med en gennemsnitsfart på 247 km / t tilbagelagde Mercedes de mere end 50.000 km på 201 timer, 39 minutter og 43 sekunder. Dermed brød Mercedes hele tre verdensrekorder under Fédération Internationale de l'Automobile (FIA).

Dette blev begyndelsen på en masseproduktion af Mercedes 190E 2.3-16. Efterspørgslen, og den fortsatte popularitet, steg yderligere i slutningen af 1980’erne, hvor Mercedes for alvor blev en del af den internationale motorsport. I 1989 og 1990 vandt Mercedes verdensmesterskabet i Sauber C9 og Mercedes Benz C11 med Jean-Louis Schlesser, ligesom det i 1990'erne blev til talrige DTM-titler under sportschefs Norbert Haug.

Under Norbert Haug gjorde Mercedes også comeback inden for Formel 1-sporten. Det skete i 1993/1994 efter 40 års fravær med teamet Sauber-Mercedes. Under prøvekørslen til Monaco Grand Prix var en af holdets kørere, Karl Wendler, dog involveret i en ulykke, som siden førte til, at Sauber og Mercedes opløste team-samarbejdet.

Senere blev Mercedes en del af det britiske McLaren-team, et samarbejde der kørte frem til 2010. Det var i den periode, hvor store kørere, som Mika Häkkinen og Heikki Kovalainen, repræsenterede McLaren, og sammen med Mercedes vandt man verdensmesterskaberne i Formel 1 i både 1998 og 1999. Senere var det med Lewis Hamilton som den foretrukne løbskører, at VM blev vundet i 2008. I 2010 blev Nico Rosberg og Michael Schumacher kørerne for Mercedes eget Formel 1-hold, som kører under navnet Mercedes Grand Prix. Schumacher var i 2013 ude for en alvorlig skiulykke, hvor han endte i koma et halvt års tid, og efterfølgende har været under genoptræning.

I skrivende stund kører Lewis Hamilton og Valtterri Bottas for Mercedes. Hamilton fik en raketstart på sin Formel 1-karriere i 2007, da han næsten snuppede verdensmesterskabet, kun 1 point fra 1. pladsen.

Dét får du ved at bruge Autobutler

FDM stikprøvekontrol

Alle værksteder kontrolleres af FDM for at sikre kvaliteten i det udførte arbejde.

Læs mere om FDM stikprøvekontrol

2 års garanti på din bilreparation

Med 2 års fuld garanti er du sikret højeste kvalitet i både arbejde og reservedele.

Læs mere om 2 års garanti

Prisgaranti

Finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen. Så enkelt er det!

Læs mere om Autobutler Prisgaranti

Gratis rådgivning

Vores in-house mekanikere er klar til at hjælpe dig med uvildig rådgivning.

Ring gratis på tlf. 7734 3221

Vi kan hjælpe dig med alt på din bil

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 450 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud