Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Mitsubishi
Opgave | Gennemsnitspris* | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|---|
Affjedring / støddæmpere | DKK 2.564 | DKK 731 | 27 % | |
Aircondition | DKK 1.021 | DKK 647 | 48 % | |
Andre opgaver | DKK 2.061 | DKK 522 | 29 % | |
Anhængertræk | DKK 8.509 | DKK 1.886 | 19 % | |
Basisservice | DKK 1.298 | DKK 1.244 | 48 % | |
Batteri | DKK 1.663 | DKK 398 | 21 % | |
Bremser | DKK 2.950 | DKK 928 | 28 % | |
Dæk & hjul | DKK 2.800 | DKK 836 | 43 % | |
Elektrisk arbejde | DKK 1.823 | DKK 556 | 31 % | |
Fejlsøgning | DKK 751 | DKK 1.190 | 68 % | |
Firehjulsudmåling / Sporing af bil | DKK 915 | DKK 300 | 25 % | |
Gearkasse | DKK 1.544 | DKK 344 | 36 % | |
Hjulskifte | DKK 399 | DKK 598 | 70 % | |
Kobling | DKK 6.829 | DKK 2.128 | 25 % | |
Motor | DKK 9.558 | DKK 1.726 | 28 % | |
Olieskift | DKK 1.034 | DKK 551 | 36 % | |
Serviceeftersyn | DKK 2.816 | DKK 873 | 25 % | |
Stenslag & rudeskift | DKK 5.444 | DKK 1.108 | 18 % | |
Styretøj | DKK 3.167 | DKK 673 | 20 % | |
Syn & klargøring | DKK 964 | DKK 352 | 21 % | |
Tandrem/kædekit | DKK 8.252 | DKK 2.546 | 25 % | |
Udstødning | DKK 3.232 | DKK 787 | 29 % | |
Undervognsbehandling | DKK 4.577 | DKK 13 | 3 % |
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 879 kr.*
Bestil olieskift online og spar penge! Lige nu priser fra 499 kr.* Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 599 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.
Sammenlign priser på udskiftning, fejlsøgning eller reparation af bremser. Du sparer i gennemsnit 24%* eller 936 kr.*
Historien om Mitsubishi begynder i 1870, hvor transportselskabet Tsukumo Shokai blev stiftet. Allerede tre år senere ændrede virksomheden navn, og kom fra da af til at hedde Mitsubishi.
Navnet Mitsubishi er en kombination af ’Mitsu’ og ’Hishi.’ ’Mitsu’ betyder tre og ‘Hishi’ er navnet for en vandkastanje. Mitsubishi er betegnelsen for det diamantformede logo, der består af tre dele.
Grundlæggeren Iwasaki Yataro døde i 1885, og med broderens overtagelse blev virksomheden udviklet yderligere. Et konglomerat blev etableret, og Mitsubishi opererede nu også inden for bankverdenen. Samtidig med dette havde man også med handel at gøre, bl.a. blev der handlet med fast ejendom. Senere begyndte Mitsubishi Electric at beskæftige sig med rumteknologi, og i krigstider blev der også produceret våben.
Yataro-familiens forretningsimperium voksede støt op gennem 1930’erne og 40’erne og gik fra at omfatte 70 til 200 virksomheder.
Efter afslutningen på 2. Verdenskrig begyndte konglomeratet dog at smuldre. Siden er en lang række af de oprindelige virksomheder, som i dag stadig bruger Mitsubishi-brandet, blevet økonomisk uafhængige aktører.
Selvom selve bilindustrivirksomheden først blev grundlagt i 1970, så har Mitsubishi en lang tradition for at fremstille biler. Helt tilbage i begyndelsen af det 20. århundrede fremstillede Mitsubishi således den første bil. Den kom til at hedde Mitsubishi Model A og er fra 1917.
I 1931 udviklede Mitsubishi den første dieselmotor med direkte indsprøjtning. Mitsubishi PX33 Touring Car havde et særligt firehjulstræk og er siden 1934 blevet produceret i fire forskellige prototyper. Under 2. Verdenskrig blev bilproduktionen indstillet og først genoptaget i begyndelsen af 1960'erne.
Mitsubishi A10 / 500-modellen blev frem til 1960 produceret i over 5.000 eksemplarer. Modellen kom dermed for alvor til at markere, at Mitsubishi var tilbage i bilindustrien.
Fra 1962 slog Mitsubishi sit navn fast med lanceringen af Mitsubishi Colt 600. 600-modellen var inspireret af både den tyske Goggomobil og den italienske Fiat 500.
Det første rigtig store salgssucces kom med Mitsubishi Colt 600. Fremgangen betød, at Mitsubishi fik etableret sig blandt Japans største bilproducenter.
Mitsubishi Colt blev produceret i seks forskellige versioner frem til 2012. På samme vis var Mitsubishi Minica på markedet fra 1962 og frem til 2011, hvor den blev produceret i 8 forskellige udgaver.
I klassen for luksusbiler var Debonair-serien Mitsubishis flagskib i perioden fra 1964 til 1999.
Topmodellen var så populær i Japan, at den igennem en årrække blev solgt med rekordtal, uden at der blev foretaget nogen tilpasninger. Alene i 1967 blev den solgt i 100.000 eksemplarer.
Succes på salgsdelen fik Mitsubishi også med modellerne Mitsubishi Galant fra 1969 og Mitsubishi Lancer fra 1973. Mitsubishi Galant blev solgt på det tyske marked helt indtil 2004. I dag sælges den i 9. udgave på det amerikanske marked.
Fra 1977 begyndte Mitsubishi at eksportere til Tyskland. Samme år blev Mitsubishi Lancer for første gang sat til salg på det europæiske marked. Modellen blev især kendt for sporty-udgaven, som Mitsubishi siden 1960’erne havde vundet mange titler med inden for rallysporten.
I 1983 deltog Mitsubishi for første gang i Dakar Rally. Mitsubishi opnåede generelt høj status inden for den internationale motorsport, og ved udgangen af 2007 var det blevet til 12 sejre i det prestigefyldte løb, Dakar Rally.
I Rally World Cup sikrede det japanske mærke sig hele fire titler fra 1996 og 1999. Efterfølgende blev det til flere sejre, inden Mitsubishi helt trak sig fra motorsporten i 2009.
I slutningen af 1990'erne blev den japanske bilfabrikant ramt af den asiatiske finanskrise.
Den alvorlige krise medførte, at den tyske bilgigant DaimlerChrysler i 2001 overtog Mitsubishi i en 4-årig periode.
Den fortsatte europæiske succes med Mitsubishi Colts, og lanceringen af Mitsubishi Outlander 2006, var dog med til at redde den japanske bilproducent. Siden 2005 har Mitsubishi indgået i en række strategiske alliancer. Først i et joint venture med DaimlerChrysler i 2005, og siden med Hyundai og derfor også med PSA-koncernen. Siden 2016 har Nissan og Renault-Nissan-alliancen også indgået som samarbejdspartnere med Mitsubishi.