For at give dig en bedre oplevelse, gemmer vi informationer om dit besøg på www.autobutler.dk. Læs mere

Skal din Jaguar på værksted?

Indhent 3 tilbud på reparation, service eller tilbehør til din Jaguar

  • Spar op til 40% på værkstedsregningen
  • Fuld prisgaranti på alle reparationer
  • Tryghed med FDM reparationsaftale
  • Hurtigt og nemt at bruge, det tager kun 2 min!

Prøv selv! Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud nu
2 års garanti på din bilreparation
Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Prisgaranti på alle opgaver
Find et billigere tilbud, så matcher vi

Med Autobutler er du i trygge hænder

1

Få 3 tilbud

Fortæl os hvad der skal laves på din bil og få 3 tilbud inden for 24 timer.
2

Vælg tilbud og bestil tid

Sammenlign tilbud på pris, afstand, bedømmelser og bestil tid online.
3

Kør på værksted

Få din bil repareret uden overraskelser.

Jaguar

Det, der i dag kendes som bilproducenten Jaguar, blev stiftet i den engelske by Blackpool i 1922.

Stifteren var den unge William Lyons, der blot var i starten af 20’erne, da han sammen med William Walmsley lånte 1.000 pund i banken og stiftede The Swallow Sidecar Company.

William Lyons havde næse for at lave forretning og så mulighederne i at bygge en top, så åbne biler kunne blive overdækket. I 1927 introducerede bilfabrikanten Herbert Austin den første Austin Seven Swallow, der havde en top fremstillet af Swallow Sidecar Company.

Den lille Austin Seven Swallow kostede den nette sum af 175-185 pund, og en forhandler i London bestilte straks 500 eksemplarer.

Forretningen gik strygende, og ved det årlige London Motor Show i 1929 kunne Herbert Austin introducere hele tre nye Swallow-modeller.

Den ambitiøse William Lyons ville dog ikke nøjes med at bygge hardtops til andre bilfabrikanter. Han ville bygge sine egne biler, og derfor indgik den unge Lyons en aftale med Standard Motor Company om at bygge en bil med Swallow design og en indbygget Standard-motor.

Jaguar-navnet optræder for første gang

I 1935 sås Jaguar navnet for første gang i offentligheden. William Lyons fremstillede nu selv biler og havde lanceret en ny model med navnet SS Jaguar. Modellen havde en kraftigere motor end tidligere modeller og et mere afdæmpet, men også et mere elegant og sofistikeret design.

I London blev bilen præsenteret for pressen få dage inden det store London Motor Show. De fremmødte journalister var imponerede, og da de blev bedt om at gætte på prisen, lød buddene i gennemsnit på 632 pund. Den rigtige pris var blot 395 pund.

Før 2. Verdenskrig havde Lyons udtrykt ønske om at fremstille en af verdens fineste luksusbiler. Modellen skulle både have en kraftig motor og en stor kabine med masser af komfort.

Men efterkrigstidens England var en svær tid for landets bilfabrikker. Der var bl.a. mangel på stål og udenlandsk valuta. Den engelske regering indførte mottoet ’Eksporter eller luk’, og de begrænsede stålkvoter blev derfor brugt på virksomheder, der eksporterede.

XK motoren ser dagens lys

I 1945 besluttede ejerne af Jaguar at sløjfe SS-betegnelsen. Beslutningen blev fremlagt i diplomatiske vendinger, og fra nu af hed brandet udelukkende Jaguar. I 1948 lancerede Jaguar efterkrigstidens første model. Modellen kom til at hedde Jaguar Mark V. På dette tidspunkt var Jaguar-teamet langt fremme med udviklingen af en ny XK-motor, og det blev derfor besluttet, at William Lyons frem mod det store Motor Show i 1948 skulle designe en ny model, der skulle appellere til en større forbrugerskare.

Den nye Jaguar XK120 kom i den grad til at stjæle opmærksomheden. Navnet hentydede til topfarten, som gjorde Jaguar-modellen til den hurtigste serieproducerede bil i verden. Skeptikerne troede ikke rigtig på, hvad de fik fortalt, og for at overbevise de værste kritikere gennemførte Jaguar en testkørsel på Jabbeke i Belgien. Her nåede den nye Jaguar XK120 op på en tophastighed på over 200 km/t.

Resultatet var opsigtsvækkende. Ordrene begyndte at strømme ind.

XK-modellen fik sin motorsportsdebut på Silverstone i 1949, hvor tre af fabrikkens biler blev udlånt til de kendte og respekterede racerkørere, Peter Walker, Leslie Johnson og Prince Bira of Siam. Bira var uheldig at punktere undervejs i løbet, men de to øvrige Jaguar-kørere sluttede på de to øverste podiepladser.

William Lyons blev nu overbevist om, at Jaguar skulle udvikle en model udelukkende med henblik på motorsport. Aerodynamikeren Malcolm Sayer, der havde en fortid inden for flyindustrien, fik lov til at optimere designet, og modellen kom til at hedde XK120C eller C-typen, som den senere blev kendt som.

OK værksted med en fin service (bil)
Aage J.
Jaguar X-type (2003)
Alt ok👍
Ole N.
Jaguar X-type (2005)
Fin betjening godt udført arbejde
Kirsten J.
Jaguar S-Type (2001)

Overbevisende sejr ved Le Mans

Det lykkedes lige akkurat at få tre Jaguar C-typer klar til Le Mans i 1951. Løbet blev en kæmpe succes. En af Jaguar-kørerne satte banerekord, og makkerparret Peter Walker og Peter Whitehead endte som samlede vindere.

Til Le Mans i 1953 stillede Jaguar til start med en XK120, der havde et helt nyudviklet skivebremsesystem, som tidligere kun var blevet benyttet af flyvemaskiner. Det nye bremsesystem blev udslagsgivende, for Jaguar-racerne kunne nu vente med at træde bremsen i bund til langt senere end konkurrenterne, når racerne nåede enden af Mulsanne Straight med hastigheder på 240 km/t. Jaguar endte som en suveræn vinder og snuppede både 1., 2. og 4. pladsen.

Over 400.000 andre bilejere

har allerede fået 3 tilbud på bilreparation. Gratis og uforpligtende.

Få 3 tilbud

Kongeligt besøg på Jaguar-fabrikken

1956 blev et særligt år for Jaguar. Jaguar havde efterhånden fået skabt sig et så godt renomme, at det fik Dronning Elizabeth II af Storbritannien og Prince Philip til at besøge Jaguar-fabrikken.

I 1955 havde Jaguar investeret en million pund i udviklingen af en mindre og mere kompakt Jaguar-model. Arbejdet resulterede i den nye Jaguar 2.4, som blev en vigtig model for Jaguar, og en model som blev produceret i forskellige udgaver i de følgende 10 år.

Udviklingen af de særlige skivebremser førte nu til, at bremserne blev introduceret på de almindelige personbiler. Den første model med skivebremser blev den nye XK150, der blev sendt på gaden i 1957. I de efterfølgende år begyndte Jaguar at producere alle deres modeller med skivebremser som standardudstyr.

Den smukkeste bil i verden

I 1961 var XK150 modellen ikke længere toneangivende på markedet, og derfor havde aerodynamikeren Malcolm Sayer arbejdet på en model, som både kunne blive en fantastisk personbil og en bil, som potentielt også kunne vinde Le Mans. E-typen blev den kaldt, og de to modelvarianter skabte nærmest sensationelle tilstande, da den i 1961 blev introduceret på Geneva Motor Show. Modellerne satte nye standarder for, hvordan en luksusbil skulle se ud. De havde bl.a. et smukt ydre design og blev lanceret med en kraftig 3,8 liter motor, der kunne accelerere fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder.

Igen vakte prisen begejstring hos både journalister og forbrugere. Begge modeller kostede nemlig under 2.000 pund, hvilket var signifikant lavere end tilsvarende modeller fra både Aston Martins og Ferrari, der kostede henholdsvis dobbelt og tre gange så meget.

Jaguar-stifter med flot eftermæle

I en alder af 71 år valgte Sir William Lyons i 1972 at lade sig pensionere. Jaguar havde eksisteret i 50 år, og det britiske bilmærke havde slået sit navn fast ved at fremstille iøjnefaldende biler, som Jaguar XK120 (1948–54), Jaguar XK140 (1954–57), Jaguar XK150 (1957–61) og Jaguar E-Type (1961-75).

Lyons kunne se tilbage på en periode, hvor salgstallene få år forinden havde rundet 200 mio. pund, alene på det amerikanske marked.

Gennem det meste af det 20. århundrede havde Lyons været med til at præge bilindustriens udvikling. Lyons havde bevist, at han var en fremragende forretningsmand og samtidig også en af bilindustriens bedste stylister eller designere.

I 1968 var udvalget af Jaguar-modeller blevet for stort til et relativt begrænset marked. Derfor valgte man at fokusere på langt færre modeller. En af disse blev den nye Jaguar XJ6. XJ6-modellen var endnu et designmæssigt mesterværk fra Lyons, og på et marked hvor mange bilmærker så småt var begyndt at miste noget af deres særegne karakter, formåede Jaguar at holde fast i sin identitet.

I begyndelsen af 1970’erne blev den nye Jaguar XJ12 lanceret som en 4-personers model. Med den kraftige motor blev den udråbt til at være verdens hurtigste personbil. Modellen betragtes den dag i dag som en af Sir William Lyons mest vellykkede modeller.

Mere brændstofvenlige Jaguar-modeller

I 1980’erne blæste der nye vinde over Jaguar, som op gennem 1970’erne havde mistet markedsandele. Oliekrisen i 70’erne havde ikke været gunstig for den britiske bilproducent, og i 1981 annoncerede Jaguar derfor, at en ny og mere brændstoføkonomisk udgave af V12 cylindermotoren var på trapperne.

Samtidig blev der også arbejdet på at udvikle en ny, avanceret 6-cylindrede motor med navnet AJ6. Den moderne aluminiumsmotor blev præsenteret i 1983 i XJ-S Coupe-modellen samt i den nye Jaguar XJ-S Cabriolet, der blev den første åbne Jaguar-model siden E-typen.

Nye ejere overtager Jaguar

Som et led i Thatcher regeringens privatiseringspolitik blev Jaguar i 1984 introduceret på London Stock Exchange. Interessen var så stor, at aktien blev overtegnet hele otte gange, og der skulle ikke gå mange år, førend potentielle opkøbere meldte sig på banen.

I 1990 kunne Ford Motor Company meddele, at de havde købt Jaguar. De nye ejere igangsatte straks et større investeringsprogram, hvor der blandt andet blev investeret 8,5 mio. pund i en udskiftning af de 30 år gamle produktionsfaciliteter på Browns Lane fabrikken. Med de nye produktionsforhold blev det muligt at øge både kvalitetskontrollen og samtidig effektivisere produktionen.

Få år forinden havde man indstillet produktionen af to af Jaguars mest klassiske modeller, Series III og Daimler Limousine. Den sidste Series III model nåede at blive produceret i 24 år og i mere end 400.000 eksemplarer.

Ved Paris Motor Show i 1994 lancerede Jaguar den første nye model siden Ford havde overtaget virksomheden. Der var blevet investeret mere end 200 mio. pund i den nye XJ-serie, der havde et elegant udtryk, som ikke tidligere var set, og som var blevet udviklet for at kunne appellere til en ny og større målgruppe.

Jaguar fejrer sit 75 års jubilæum

I 1996 fejrede bilindustrien 100 års jubilæum. Jaguar, der siden 1960 med en vis stolthed havde været forbundet med Daimler, fejrede jubilæet med at lancere en særlig ’Daimler Century’-model, der var en hyldest til Englands ældste bilproducent.

Året efter kunne Jaguar fejre sit 75-års jubilæum. I jubilæumsåret introducerede Jaguar det særlige Computer Active Technology Suspension (CATS), der gav en unik mulighed for både at kunne køre sporty og med stor komfort.

I 1998 blev 50-året for lanceringen af XK motoren og XK120 sportvognsudgaven markeret ved Paris Motor Show. Jaguar fremviste her en helt ny Jaguar XK180. Modellen, der havde en 450 hestekræfter stor motor, skulle ikke sættes i produktion, men blot vise offentligheden hvad Jaguar-teamets designere og ingeniører var i stand til at præstere.

Jaguar ender på indiske hænder

Jaguar blev i 1999, med Ford som ejere, en del af Premier Automotive Group, der også bestod af Aston Martin og Volvo. Året efter indtrådte Land Rover også i sammenslutningen. Jaguar og Land Rover blev nu markedsført sammen, og i mange lande havde de to brands samme salgs- og distributionskanaler.

Jaguar indledte det nye årtusinde med rekordhøje salgstal og med den største portefølje af modeller nogensinde. Men i 2004 blev Jaguar påvirket af den begyndende krise. Jaguar opererede på daværende tidspunkt med tre fabrikker, og efter næsten 55 års produktion blev det besluttet at lukke fabrikken i Browns Lane. Nogle af de mest berømte Jaguar-modeller, som XK120, C og D-Typen, Mark II, E-Typen og XJ samt XJS, var alle blevet produceret på den historiske fabrik.

I 2008 blev Jaguar og Land Rover solgt til det indiske selskab, Tata Motors of India.

Jaguar lever anno 2018 stadig i bedste velgående, og blandt modellerne finder man Jaguar XJ, der er blevet produceret i forskellige udgaver siden 1968.

Blandet succes inden for motorsport

Igennem årene har Jaguar opnået mange flotte resultater inden for motorsporten. Det gælder ikke mindst i USA, hvor det i begyndelsen af 1970’erne lykkedes at bryde Corvettes dominans.

I 1999 meldte Jaguar ud, at bilproducenten ville deltage i Formel 1-motorsporten, og i januar 2000 præsenteredes den nye Jaguar R1-racer ved en stor event i London. Efter en vanskelig start fik Jaguar sin første podieplads ved Monaco Grand Prix i 2001, da Eddie Irvine kørte sin Jaguar R2 frem til en samlet tredjeplads i løbet. R2-raceren viste sig ikke at være hurtig nok, og en ny R3 racer blev udviklet til sæsonen efter. Men frustrationerne fortsatte, og både team og kørere blev skiftet ud samtidig med, at Jaguar satte deres lid til en ny R4-racer. I 2004 sluttede eventyret, uden at Jaguar for alvor havde opnået succes inden for Formel 1-motorsporten.

Dét får du ved at bruge Autobutler

FDM stikprøvekontrol

Alle værksteder kontrolleres af FDM for at sikre kvaliteten i det udførte arbejde.

Læs mere om FDM stikprøvekontrol

2 års garanti på din bilreparation

Med 2 års fuld garanti er du sikret højeste kvalitet i både arbejde og reservedele.

Læs mere om 2 års garanti

Prisgaranti

Finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen. Så enkelt er det!

Læs mere om Autobutler Prisgaranti

Gratis rådgivning

Vores in-house mekanikere er klar til at hjælpe dig med uvildig rådgivning.

Ring gratis på tlf. 7734 3221

Find værksted

Vi kan hjælpe dig med alt på din bil

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 450 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert. Det er gratis og uforpligtende

Få 3 tilbud