Få tilbud
Servostyring blev almindeligt udbredt i personbiler op igennem 1950’erne. Ordet servo stammer fra det latinske udtryk “servus”, som betyder slave. Servo udtrykker altså en støtte- eller hjælpefunktion, hvilket er hyppigt brugt i mekaniske sammenhænge i dag.
Servostyring er derfor defineret som et hjælpesystem, der skal gøre det nemt for føreren at styre bilen - og helt konkret at dreje rattet og forhjulene fra side til side. Hvis ikke servostyringen var installeret, ville det være meget svært at dreje rattet, når bilen f.eks. skal manøvreres ud af en parkeringsplads. Servostyringen er specifikt koblet til forhjulene, og da en større del af de nyere biler hører til de næsetunge, forhjulstrukne typer, er servostyringen en helt nødvendig del af manøvreringen i disse biler.
Det samme er gældende for biler med større motorer og bredere, blødere dæk - de har også stor gavn af en støttefunktion, som gør det langt nemmere for føreren at dreje forhjulene ved lav hastighed eller ved parkering.
En af fordelene ved servostyring er desuden en højere grad af fornemmelse for styringen, vejen og håndtering af bilens kurs hos føreren.
Servo-princippet kan fungere på flere forskellige måder. Her vil vi forklare de to mest udbredte systemer - hydraulisk og elektrisk servostyring.
Hydraulisk servostyring er et lukket system drevet af flere elementer: En motordrevet servostyring pumpe sørger for at skabe det hydrauliske tryk ved hjælp af en servoolie.
Olien føres via pumpen fra sin lille beholder i motoren og via lukkede slanger ned til tandstangen, der går på tværs mellem bilens to forhjul. Det er i tandstangen, at servoolien udnyttes til at skabe den hydrauliske mekanisme: I tandstangen sidder et stempel, som presser servoolien frem og tilbage, afhængig af bevægelsen fra rattet. Stemplet hjælpes på vej af det lille tandhjul, som reagerer, når der drejes på rattet.
Hele mekanismen er til for at forstærke den lille kraft, som bilens fører sætter i gang ved bevægelse af rattet, således at det bliver meget lettere at dreje.
Elektrisk servostyring er af nyere oprindelse, sammenlignet med det hydrauliske system. Det har dog helt samme funktion - at støtte rattets bevægelse, så bilens fører nemmere kan manøvrere bilen uden at skulle bruge mange kræfter på at dreje rattet. Systemet er tilsluttet bilens batteri.
Ved elektrisk servostyring er det bilens computer (ECU’en), som giver servomekanismen signal om, at der bliver drejet på rattet. Herefter bliver kraften genereret af en elektrisk motor, der ofte sidder nede ved tandstangen og hjælper med at føre tandhjulet frem eller tilbage inde i tandstangen. I en bil med elektrisk servostyring er typen af tandstang altså en lidt anden, da den ikke er forbundet til et lukket, hydraulisk system med servoolie.
Der er flere hjælpemekanismer i dette system. Samtidig med, at der drejes på rattet, modtager ECU’en også signal fra bilen om hastigheden på bilen. Der sidder derudover også en momentføler, der fortæller systemet om, hvor stor kraft, hvormed der drejes på rattet. Tilsammen sørger de mange sensorer for at tilpasse servostyringen.
Nogle gange kan det ske, at din servostyring larmer, eller at du opleve forskellige andre symptomer på at det er tid til reparation.
Er du interesseret i at vide mere om en servostyring reparation pris, så kommer det an på, hvad der skal skiftes og på størrelsen og mærket på din bil.
Er det en mindre reparation såsom udskiftning af rørene, er både prisen på reservedelen og arbejdstiden selvfølgelig mindre.
Taler vi modsat om, at det er hele tandstangen, pumpen eller motoren, der skal udskiftes, bliver det nemt en rigtig dyr reparation. Dette skyldes også, at der ofte skal en firehjulsudmåling til, så man sikrer at alle fire hjul er indstillet korrekt.
Derfor foreslår vi, at du undersøger, hvad der er galt, og hvad der skal repareres. Herefter kan du sende opgaven i udbud hos vores værksteder og får tilbud på reparationen. Det sparer vores kunder op til 40%* på!
Bilmærke | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Audi | 2.063 kr. | 714 kr. - 4.524 kr. | Få tilbud |
Citroën | 1.714 kr. | 752 kr. - 3.341 kr. | Få tilbud |
Ford | 1.971 kr. | 789 kr. - 3.771 kr. | Få tilbud |
Hyundai | 1.299 kr. | 714 kr. - 2.721 kr. | Få tilbud |
Peugeot | 1.732 kr. | 752 kr. - 3.564 kr. | Få tilbud |
Renault | 1.768 kr. | 754 kr. - 3.412 kr. | Få tilbud |
Skoda | 1.579 kr. | 714 kr. - 3.375 kr. | Få tilbud |
Suzuki | 1.796 kr. | 752 kr. - 4.240 kr. | Få tilbud |
Toyota | 1.924 kr. | 752 kr. - 4.049 kr. | Få tilbud |
Volkswagen | 1.400 kr. | 714 kr. - 3.243 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.
Få serviceret dit airconditionanlæg, undgå dårlig lugt og få optimal køling. Gennemsnitspris - kun 771 kr*. Anlægget tjekkes for utætheder og der påfyldes ekstra kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Bestil hjulskifte online og spar penge! Gennemsnitspris - kun 331 kr*. Du sparer op til 40%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 31%* på at sammenligne tilbud, svarende til 1.312 kr*.
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Gennemsnitspris - kun 1291 kr*. Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.
Bestil olieskift online og spar penge! Gennemsnitspris - kun 957 kr*. Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få 20% rabat på din undervognsbehandling med førende, kvalitetsgodkendte rustbeskyttelsesmærker som PAVA, Dinitrol, SUVO, Tectyl og Mercasol. Sammenlign tilbud og spar op til 1.000 kr*!