Spar penge på reparation af servostyring

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du får tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Hvad er servostyring?

Servostyring blev almindeligt udbredt i personbiler op igennem 1950’erne. Ordet servo stammer fra det latinske udtryk “servus”, som betyder slave. Servo udtrykker altså en støtte- eller hjælpefunktion, hvilket er hyppigt brugt i mekaniske sammenhænge i dag.

Servostyring er derfor defineret som et hjælpesystem, der skal gøre det nemt for føreren at styre bilen - og helt konkret at dreje rattet og forhjulene fra side til side. Hvis ikke servostyringen var installeret, ville det være meget svært at dreje rattet, når bilen f.eks. skal manøvreres ud af en parkeringsplads. Servostyringen er specifikt koblet til forhjulene, og da en større del af de nyere biler hører til de næsetunge, forhjulstrukne typer, er servostyringen en helt nødvendig del af manøvreringen i disse biler.

Det samme er gældende for biler med større motorer og bredere, blødere dæk - de har også stor gavn af en støttefunktion, som gør det langt nemmere for føreren at dreje forhjulene ved lav hastighed eller ved parkering.

En af fordelene ved servostyring er desuden en højere grad af fornemmelse for styringen, vejen og håndtering af bilens kurs hos føreren.

Hvordan virker servostyring?

Hydraulisk servostyring

Servo-princippet kan fungere på flere forskellige måder. Her vil vi forklare de to mest udbredte systemer - hydraulisk og elektrisk servostyring.

Hydraulisk servostyring er et lukket system drevet af flere elementer: En motordrevet servostyring pumpe sørger for at skabe det hydrauliske tryk ved hjælp af en servoolie.

Olien føres via pumpen fra sin lille beholder i motoren og via lukkede slanger ned til tandstangen, der går på tværs mellem bilens to forhjul. Det er i tandstangen, at servoolien udnyttes til at skabe den hydrauliske mekanisme: I tandstangen sidder et stempel, som presser servoolien frem og tilbage, afhængig af bevægelsen fra rattet. Stemplet hjælpes på vej af det lille tandhjul, som reagerer, når der drejes på rattet.

Hele mekanismen er til for at forstærke den lille kraft, som bilens fører sætter i gang ved bevægelse af rattet, således at det bliver meget lettere at dreje.

Hvordan virker elektrisk servostyring

Elektrisk servostyring er af nyere oprindelse, sammenlignet med det hydrauliske system. Det har dog helt samme funktion - at støtte rattets bevægelse, så bilens fører nemmere kan manøvrere bilen uden at skulle bruge mange kræfter på at dreje rattet. Systemet er tilsluttet bilens batteri.

Ved elektrisk servostyring er det bilens computer (ECU’en), som giver servomekanismen signal om, at der bliver drejet på rattet. Herefter bliver kraften genereret af en elektrisk motor, der ofte sidder nede ved tandstangen og hjælper med at føre tandhjulet frem eller tilbage inde i tandstangen. I en bil med elektrisk servostyring er typen af tandstang altså en lidt anden, da den ikke er forbundet til et lukket, hydraulisk system med servoolie.

Der er flere hjælpemekanismer i dette system. Samtidig med, at der drejes på rattet, modtager ECU’en også signal fra bilen om hastigheden på bilen. Der sidder derudover også en momentføler, der fortæller systemet om, hvor stor kraft, hvormed der drejes på rattet. Tilsammen sørger de mange sensorer for at tilpasse servostyringen.

Elektrisk servostyring

Servostyring virker ikke - hvad gør man?

Nogle gange kan det ske, at din servostyring larmer, eller at du opleve forskellige andre symptomer på at det er tid til reparation.

  • Rattet er svært og tungt at dreje.
  • Du hører en lys hylelyd fra motorrummet.
  • Hvis der f.eks. er en utæt pakning på én af slangerne til servoolien, kan du opleve at finde olie enten under bilen eller på styrekuglerne.

Er du interesseret i at vide mere om en servostyring reparation pris, så kommer det an på, hvad der skal skiftes og på størrelsen og mærket på din bil.

Er det en mindre reparation såsom udskiftning af rørene, er både prisen på reservedelen og arbejdstiden selvfølgelig mindre.

Taler vi modsat om, at det er hele tandstangen, pumpen eller motoren, der skal udskiftes, bliver det nemt en rigtig dyr reparation. Dette skyldes også, at der ofte skal en firehjulsudmåling til, så man sikrer at alle fire hjul er indstillet korrekt.

Derfor foreslår vi, at du undersøger, hvad der er galt, og hvad der skal repareres. Herefter kan du sende opgaven i udbud hos vores værksteder og får tilbud på reparationen. Det sparer vores kunder 20-40% på!

Bedømmelser af styretøjsopgaver

God service, venlig personale, arbejdet udført som aftalt, bilen færdig til aftalt tid, alt i al...
Bilejer
Suzuki Swift (2009)
Super service
Casper V.
Peugeot 206 (2003)
Ahmed H.
Volkswagen Polo (2009)

Priser på opgaver m. styretøj

På autobutler.dk tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 1.926 kr. 737 kr. - 4.042 kr. Få tilbud
Citroën 1.778 kr. 767 kr. - 3.404 kr. Få tilbud
Fiat 1.630 kr. 752 kr. - 3.178 kr. Få tilbud
Ford 1.990 kr. 789 kr. - 3.640 kr. Få tilbud
Peugeot 1.877 kr. 752 kr. - 3.762 kr. Få tilbud
Renault 1.653 kr. 752 kr. - 3.263 kr. Få tilbud
Skoda 1.660 kr. 752 kr. - 3.499 kr. Få tilbud
Suzuki 1.632 kr. 752 kr. - 3.715 kr. Få tilbud
Toyota 2.102 kr. 789 kr. - 4.835 kr. Få tilbud
Volkswagen 1.362 kr. 714 kr. - 3.385 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Alle bilreparationer

Få tilbud nær dig

Vi har 269 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få tilbud