Bilens tandrem, hvor man tydeligt kan se takkerne

Sådan skifter du tandrem

30 april 2015, 11:34

Det er ikke den mest besværlige opgave at udskifte tandrem, men det er selvfølgelig vigtigt, at det bliver gjort perfekt.

Hvis du selv skifter tandrem, skal du sørge for, at timingen er helt perfekt, ellers kan du smadre stemplerne, der kan ødelægge andet i motorrummet.

Du får her en lille manual til at skifte tandremmen selv. Du skal dog huske på at have korrekt dokumentation til din bilmodel, alternativt en Haynes-manual.

Få tilbud på reparation

  1. Køb den rigtige tandrem. I bilens servicebog kan du se specifikationerne til tandremmen, og ellers skal du blot bruge dit bilmærke og model. Ofte kan du blot ved at have oplysningerne om nummerpladen med, få de rigtige dele hos reservedelsforhandleren.
  2. Pakninger, remstrammer og vandpumpe. Når du køber tandremmen, kan du også lige så godt sørge for nye pakninger samtidig. Der er en del kits, der indeholder alt det, du skal bruge, så det kan være en fordel ikke at købe alt som enkeltdele. Det vil også være en fordel at skifte vandpumpen med det samme, da den også bliver slidt, og så slipper du for besværet en gang til, når den går i stykker.
  3. Kobl batteriet fra. Du skal være sikker på ikke at få stød, når du arbejder med tandremmen. Pil det negative kabel fra batteriet. Du behøver ikke at koble batteriet helt fra. Husk at du måske skal bruge en kode for at få adgang til indbyggede systemer, når strømmen tilsluttes igen.
  4. Fjern andre remme og bælter. Du kan risikere at skulle fjerne ventilatorremmen (kileremmen) og andre remme, før du kan komme til selve tandremmen.
  5. Afmonter eller løsn tilbehør. Der er ret meget forskelligt biltilbehør, der kan være i vejen, så du ikke kan komme til tandremmen. Det kan f.eks. være pumpen til servostyring og kompressoren til klimaanlæggett. Pas på med ikke at løsne nogle kabler med væske i, det burde ikke være nødvendigt for at skifte tandremmen.
  6. Strømfordeler. Hvis din bil har strømfordeler, skal den pilles fra. Fjern clips og skruer.
  7. Mærker til tandremmen. Drej krumtapakslen, så mærkerne til tandremmen står lige ud for 0 på skalaen. Tjek manualen hvor de sidder, hvis du ikke kan se dem. Hvis der ikke er nogle mærker, er manualen også god at slå op i for at finde ud af, hvordan din model fungerer.
  8. Skruer og bolte. Fjern alle skruer og bolte, der holder tandremmens skjold. Tag skjoldet af, det kan evt. bestå af flere dele.
  9. Justering. Kontroller at krumtappens og knastaksels timingmærker er korrekt justeret. Der er prikker eller linjer på begge remskiver og selve akslen, som skal være på det rigtige sted.
  10. Utætheder. Sørg for, at der ikke er utætheder af olie eller vand omkring det område, hvor du vil arbejde.
  11. Remstrammer. Løsn boltene, som holder remstrammeren på plads for at skabe den luft imellem delene, der vil gøre, at du kan skubbe gamle tandremmen af.
  12. Ny rem. Sæt den nye rem på plads, og sørg for at du holder drejningsmoment i henhold til de korrekte specifikationer, der er angivet i fabrikantens manual til bilen.
  13. Saml stumperne. Når den nye tandrem er på plads og korrekt spændt, skal du samle alle stumperne igen i modsat rækkefølge af, da du skilte bilen ad.
  14. Testkørsel. Start motoren, lyt efter at alt lyder, som det skal. Kør forsigtigt rundt i et område, hvor der ikke er andre først, og kør så en tur for at sikre dig, at du har gjort det rigtigt, og udskiftningen er gået godt.

Få tilbud på udskiftning af tandrem

Alt om tandrem, kilerem og ventilatorring

Få tilbud og sammenlign priser på tandrem

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 60%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16371 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 200 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.