Hvilke problemer kan du få med dine bremser - Autobutler.dk blog

Blog

  • Forside
  • Blog

Hvilke problemer kan du få med dine bremser

22 februar 2016, 11:51

Service og reparation af bremser og bremseklodser

Bilens bremser er placeret under bilen, i nærheden af hjulene, og er derfor mere udsat end så mange andre dele af bilen. Da de samtidig er en af de vitale dele for sikkerheden, skal de bare virker hele tiden.

Specielt om vinteren, hvor vejene er våde, måske mudrede eller fyldt med sne og slud, er bremserne mere udsatte.

Hvis du får mistanke til at der er noget galt med bremserne, er det vigtigt straks at tage fat i værkstedet, så de kan blive fixet.

Mange ting kan få bremserne til at fejle

Nedslidte bremseklodser

Hvis dine bremseklodser bliver slidt ned, bremser de ikke lige så godt længere. Det kan du mærke når du træder på bremsepedalen, og skal træde lidt hårdere end du plejer. Det kan også være, du får en skurende lyd når du bremser, men så er det rigtigt slemt.

Du mærker det måske ikke så meget ved almindelig langsom kørsel, men hvis du kommer drønende på motorvejen, og pludselig skal bremse hårdt op, vil du kunne mærke de ikke bremser så godt som de plejer, og du skal træde hårdere for at få den samme effekt.

Du kan skifte bremseklodser selv, eller få en professionel til det, evt. få tre gratis og uforpligtende tilbud fra kvalitetsværksteder, der er underlagt FDMs kontrol og reperationsgaranti.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

For lidt bremsevæske

Hvis der ikke er nok bremsevæske, kan du pludselig træde pedalen i bund, uden du får bremset bilen. Det er et nemt problem at løse, da du bare skal hælde bremsevæske i beholderen. Pas på med ikke at få snavs i bremsevæske beholderen, når du fylder ekstra i.

Hvis du har været uheldig og bremserørene er drænet, kan det være de skal udluftes inden bremserne virker ordentligt igen. Du kan evt. bruge et bremseudluftnings kit til det.

Forurenet bremsevæske

Et par andre problemer med bremsevæsken kan være kondensvand og snavs. Når temperaturerne skifter meget, er der risiko for, at få kondensvand i beholderen, der betyder at væsken ikke længere kan holde trykket lige så godt, og bremsen begynder at virke blød og svampet. Hvis der er vand i bremsevæsken risikerer du at det fryser til is i kraftig frost, så bilen slet ikke kan bremse.

Problemet med vand i bremsesystemet er også, at kogepunktet ændres. Når du bruger bremserne, bliver bremseskive og bremseklodser meget varme, og den varme kan du ikke undgå forplanter sig til bremsekaliberen, hvor bremsevæsken sørger for at presse bremseklodserne ind mod bremseskiven.

Prop i bremseslangen

Hvis låget til bremsevæske beholderen ikke slutter helt tæt til, kan der komme snavs i bremsevæsken. Partiklerne kan samle sig på steder, hvor der er indsnævringer, og lave en prop. Det sker typisk i bremserørene, og så skal hele systemet tømmes.

Bremseskiven ruster

Bremseskiven er lavet af metal, og er meget udsat for at ruste, hvis der kommer vand til skiven. Rust på bremseskiven kan få bilen til at trække til siden, hvis du har en kraftig opbremsning. Ofte er det blot en smule rust, der kan “fjernes” ved at bremse et stykke tid, mens du kører. Pas på medtrafikanterne!

På de fleste biler kan du nemt se om skiven er rusten, ellers kan du fjerne hjulet, så der er fri adgang til bremseskiven. Hvis den er meget rusten, skal du skifte bremseskiven. Alternativt kan du få tre tilbud på opgaven.

Mudder på bremsekaliberen

Hvis du kører gennem en vandput, er der risiko for at få mudder i bremsesystemet. Hvis bremsekaliberen er ny og i orden, er der en gummihætte der beskytter mod vand og snavs. Når bilen bliver ældre, er der risiko for, at beskyttelseshætten bliver mør, evt. sidder skævt, og der kan komme vand eller mudder ind til selve stemplet. Det vil resultere i, at bremsen ikke slipper så nemt igen, efter en nedbremsning. Dermed kan du risikere at de “hænger”, og bliver slidt unødigt.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Defekt bremsepumpe

Bremsepumpen sørger for at når du træder på bremsen, øges trykket i bremsesystemet mere end du trykker. Derfor skal du ikke træde særlig hårdt på pedalen, for at standse bilen. Hvis bremsepumpen bliver defekt, skal du selv træde hårdt nok til at bilen stopper. Du er ikke i tvivl hvis det sker!

Alle nyere biler har ABS bremser, der fordeler trykket til de forskellige hjul, så bilen ikke skrider. Der sidder som regel følere på hvert hjuls ABS bremsestyring, der sender signal tilbage til den centrale kørecomputer. Hvis føleren får vand, kan den blive defekt, så bremsevæsken ikke fordeles korrekt, og bilen ikke bremser optimalt. Hvis det sker, skal du en tur på værkstedet.

Alt om bilens bremser

Få 3 gratis og uforpligtende tilbud på din bremseopgave


3 tilbud og sammenlign priser på bremser

FDM stikprøvekontrol
FDM har stikprøvekontrol af værkstederne på autobutler.dk. Det sikrer at kun de bedste mekanikere er med.
Prisgaranti
Med prisgaranti på alle opgaver er du sikker på altid at få den bedste pris.
Fair pris
Sammenlign priser hos flere værksteder.
2 års ekstra garanti
Vi sikrer dig med to års garanti på al service- og reparationsarbejde.

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har over 497 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil. Det er hurtigt, nemt og sikkert.

Få tilbud nu