Udskiftning af bremseforstærker

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Hvad er en bremseforstærker?

bremseforstærker / vakuumforstærker

En bremseforstærker understøtter kraften på bremsepedalen. Nedenfor kan du læse om bremseforstærker opbygning. Bremsesystemet er en af de vigtigste dele i din bil, da det giver sikkerhed i din kørsel. I dag finder man en bremseforstærker - også kaldet vakuumforstærker - i enhver fungerende bremse i nye biler.

Bremseforstærkeren blev udviklet i 1960'erne, men blev oprindeligt kun brugt i køretøjer med højere værdi, såsom en Mercedes 300 SL. På dette tidspunkt blev systemet hovedsageligt omtalt som “bremsehjælper”. I 1980'erne spredte brugen af en bremseforstærker i biler sig, men mindre køretøjsklasser som Fiat Panda, VW Polo og VW Golf blev stadig produceret uden en vakuumforstærker.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg opdager en bremseforstærker defekt?

Symptomer på en defekt bremseforstærker

  • Du skal bruge meget mere kraft for at betjene bremsepedalen
  • Det er lige så vanskeligt at trykke på bremsepedalen, når motoren er tændt, som den er, når motoren er slukket. Bremsepedalen bliver ikke "blød", når du starter motoren
  • Du kan høre en støj fra bremseforstærkeren, mens motoren kører

Hvorfor kan bremseforstærkeren gå i stykker?

Bremseforstærkeren er kun fuldt funktionsdygtig, når systemet er hermetisk forseglet. Dette betyder, at systemet skal forsegles, så ingen væsker eller dampe kan trænge ind eller ud. Derfor udløses et svigt i bremseforstærkere ofte af huller og skader på de tilhørende slanger, ventiler og manifolder.

Hvis du kører til et værksted med en defekt bremseforstærker, kontrollerer de først manchetterne, ventilerne og slangerne i bremsesystemet for at afgøre, om vakuumforstærkeren skal udskiftes. Desværre er rør og slanger meget modtagelige for slid, da de kan revne på grund af snavs og koldere temperaturer. Derudover kan de angribes af dyr, såsom mår, hvilket forårsager skader på systemet.

Selv selve bremseforstærkeren kan være defekt. Så tætningerne på bremseforstærkeren kan være slidt ned. Derudover er kammeret modtageligt for rust, så med tiden kan luft og resterende vand trænge ind i slangerne.

Sådan kontrolleres bremseforstærkeren

Hvis du mener, at din bremseforstærker svigter, kan du nemt kontrollere det selv og finde det potentielle problem. Man skal blot kende lidt til bremseforstærker virkemåden. Hvis motoren i din bil er slukket, skal du trykke på bremsepedalen flere gange. Normalt skulle dette blive vanskeligere hver gang. Du skal bruge mere og mere kraft for at presse bremsepedalen ned. Fortsæt indtil modstanden bliver for stor og du ikke kan trykke på bremsepedalen mere. Dette skal være tilfældet efter ca. tre til fem tryk.

Start derefter motoren. Med en fungerende bremseforstærker bør modstanden i bremsepedalen normaliseres igen. Er bremsepedalen derimod hård og vanskelig at trykke ned stadigvæk, selv når motoren kører, er det meget sandsynligt, at din bremseforstærker svigter.

Kan jeg fortsætte med at køre med en bremseforstærker defekt?

Hvis du har mistanke om, at din bil har en defekt bremsebooster, skal du besøge et værksted så hurtigt som muligt. For det første kan det være farligt at køre med en svigtende bremseforstærker, da føreren af bilen er nødt til at bruge meget mere kraft for at betjene bremsepedalen. Dette forlænger ofte bremselængden, hvilket kan være farligt, især når du kører på landeveje og motorveje.

Desuden fører det til yderligere skader at fortsætte med at køre med en defekt bremseforstærker, og reparationen bliver derfor meget dyrere. For eksempel kan hovedcylinderen være beskadiget. Du skal derfor bede om tilbud på reparation af bremseforstærkeren, når du ser det første tegn på svigt for at forhindre følgeskader på din bil.


Hvordan virker en bremseforstærker?

I en bils bremsesystem skubber bremsepedalen direkte på cylinderen. Hovedcylinderen presser herefter bremsevæsken ind i rørsystemet til bremserne, som fortsætter ned i bremsekaliberen, der til sidst sørger for at hjulene stopper. Dette hydrauliske tryk understøttes desuden af en membran, som sidder inde i bremseforstærkeren. De fleste biler har en bremseforstærker funktion, der virker på grund af et vakuum. Dette betyder, at bremseforstærkeren bruger det eksisterende undertryk til at øge bremsekraften.

Forstærkeren er opdelt i to kamre med en membran imellem. Begge sider af membranen er i undertryk - eller underinflation - når bremserne ikke er i brug. Untertrykket genereres fra motoren. Underinflationen genereres også i dieselmotorer af en vakuumpumpe. Hvis bremsepedalen bliver trykket ned, bliver kamrene isoleret fra hinanden. Samtidig sikrer en ventil, at det atmosfæriske tryk sendes ind.

På dette tidspunkt er der et atmosfærisk tryk på førersiden af membranen. På hovedcylindersiden - på den anden side af bremseforstærkeren - er der et undertryk. Dette øger kraften på bremsen og det bremsetryk, der anvendes på hjulene.

Når du igen løfter foden fra bremsepedalen, forbindes de to kamre i bremseforstærkeren igen. Derudover lukker ventilen igen, så atmosfæretrykket letter, og der igen er et fuldt undertryk i begge kamre.

Priser på bremsereparationer

På autobutler.dk tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 4.013 kr. 1.946 kr. - 6.871 kr. Få tilbud
Citroën 3.067 kr. 1.735 kr. - 5.423 kr. Få tilbud
Ford 2.835 kr. 1.503 kr. - 4.852 kr. Få tilbud
Hyundai 3.045 kr. 1.793 kr. - 4.874 kr. Få tilbud
Kia 3.240 kr. 1.955 kr. - 4.933 kr. Få tilbud
Peugeot 3.104 kr. 1.764 kr. - 5.363 kr. Få tilbud
Renault 3.192 kr. 1.489 kr. - 5.826 kr. Få tilbud
Skoda 2.843 kr. 1.258 kr. - 4.457 kr. Få tilbud
Toyota 2.861 kr. 1.639 kr. - 4.790 kr. Få tilbud
Volkswagen 3.135 kr. 1.934 kr. - 5.013 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Hvor meget koster det at udskifte bremseforstærkeren?

Omkostningerne ved udskiftning af en vakuumforstærker varierer meget, og de afhænger af køretøjstypen og -modellen. Derudover afhænger omkostningerne af, om hovedcylinderen også skal udskiftes. Ofte udløses defekten af bremseforstærkeren af en revnet ledning der lækker, så det kun er denne ledning, der skal skiftes. Men hvis hele bremseforstærkeren skal udskiftes, bliver reparationen mere kompliceret og omfattende.

Før bremseforstærkeren kan udskiftes, skal følgende ting afmonteres: Bremsepedalen, bremserørene, hovedcylinderen og vakuumledningen. Derefter kan den nye bremseforstærker installeres. I de fleste tilfælde anbefaler værkstedet også et skift af bremsevæsken på dette tidspunkt, da systemet allerede er åbent og udluftet.

Materialeomkostningerne til en ny bremseforstærker varierer meget, men de ligger normalt mellem 500 og 2.200 DKK, afhængigt af producenten. Blandt de bedst kendte producenter af denne reservedel er Bosch, ATE og TRW. Den nødvendige tid til udskiftningen er også meget forskellig, da den afhænger af hvor mange andre dele, der skal fjernes, før de skiftes. Normalt tager udskiftningen af bremseforstærker mellem 30 minutter og fire timer. Samlet set koster en ændring af bremseforstærkeren mellem ca. 1.000 og 6.000 DKK.

Over 900.000 tilfredse bilejere

Super hurtig og meget serviceminded - bedste anbefalinger :-)
Eva Ø.
Opel Karl (2016)
Fint sted, billigt at få skiftet dæk rundt. Kommer gerne igen
Henriette A.
Volkswagen Up! (2020)
Rigtig god service.
Christine K.
Toyota Aygo (2019)

Alle bilreparationer

Cyber Monday - Ekstra rabat hele dagen
Udløber om