Sammenlign tilbud på: udskiftning af bremsevæske.
Et hydraulisk bremsesystem skal være velsmurt og uden luftbobler og snavs, der forringer bremsernes effekt. Bremserne er en af bilens vigtigste komponenter, da velholdte og velfungerende bremser sørger for din sikkerhed, når du navigerer i trafikken.
Bremsevæsken er med til at lægge et pres på bremsernes rotorer i hvert “hjørne” af bilen, når du trykker på bremsepedalen. Det lægger pres på bremsekaliberen, der herefter presser bremseklodserne mod bremseskiven, hvorefter hjulenes fart sænkes eller stopper helt, hvis der trykkes længe nok.
Over tid kan der komme snavs og luftbobler i den hydrauliske væske, og det nedbryder væsken. Der kan desuden komme kondensvand i væsken, så den mister sin effekt - ikke mindst ved katastrofeopbremsninger. Hvis du skal have udskiftet bremsevæsken i din bil, vil mekanikeren pumpe den snavsede væske ud, indtil væsken ikke længere er brun eller grumset, og derefter lave en bremsevæske påfyldning med helt ny væske.
Er det længe siden, du har fået ordnet din bils bremsevæske, vil et komplet bremsevæske skift sørge for, at dine bremser fungerer helt optimalt igen. Det danske vejr er hårdt for de fleste biler, så rutinemæssige tjek af bremserne er en rigtig god ide - især også med tanke på din sikkerhed.
Læs mere om, hvordan du bruger et bremseudluftningsværktøj, der er brugbart når bremsevæskestanden har været for lav, og der er kommet luft i systemet.
Sammenlign tilbud på: udskiftning af bremsevæske.
Bremsevæske klassificeres med forkortelsen DOT, der står for Department of Transport.
Som beskrevet ovenfor, så er bremsevæsken nødvendig for at kunne overføre trykket fra bremsepedalen til hjulene, så de bremser. I denne proces fungerer bremsevæsken som overførselsmedium for bremsekraften, hvorfor der er følgende krav til den:
De typiske karakteristika ved bremsevæske
Bremsevæskens viskositet - eller dens tykkelse - er vigtig, fordi den er afgørende for bremsesystemets funktion.
Kogepunktet afgør, hvornår de små luftbobler i væsken sprænger, og det er en central faktor i et velfungerende bremsesystem.
Det amerikanske Department of Transport (DOT) har defineret 116 forskellige slags krav til bremsevæsker, hvilket opnås med fire forskellige slags væsker, som du kan købe:
DOT 3: Glycerolbaseret. Findes oftest i ældre biler.
DOT 4: Glycerolbaseret. Findes oftest i nyere biler og modeller og har et højere kogepunkt end DOT 3. Holder også længere end DOT 3.
DOT 5: Silikonebaseret. Kan ikke blandes med DOT 3, 4 og 6 (5.1). Det kan ikke absorbere vand og bruges oftest i USA.
DOT 6 (5.1): Glycerolbaseret. DOT 6's fordele er, at den kan holde i mange år, hvis du ikke bruger din bil så meget (fx ved bykørsel). Den koster dog også en del mere end DOT 4, cirka det dobbelte. Du skal også være opmærksom på, at DOT 5 ikke er så følsom, når det kommer til kompression og tryk. Derfor føles det anderledes at bremse med DOT 5, da det giver en blødere bremse.
Sammenlign tilbud på: udskiftning af bremsevæske.
Normalvist skal bremsevæsken skiftes i henhold til producentens forskrifter. Disse findes i din bils servicehåndbog. Mange producenter anbefaler dog, at du skrifter bremsevæsken efter 2 år, uanset hvordan du kører eller hvor langt du har kørt. Efter 2 år stiger mængden af vand i bremsevæsken, hvilket er med til at danne små bobler i væsken, når dens temperatur stiger. Derfor falder kogepunktet i bremsevæsken. Når du bremser, sprænger boblerne, hvilket gør presset på bremserne lavere.
Hvis du kører din bil på værksted for at skifte bremsevæske, er det første der sker, at mekanikeren måler indholdet af vand i væsken. Er andelen af vand i bremsevæsken over 3,5%, skal det udskiftes. Derfor er det vigtigt, at du får tjekket bremsevæsken med jævne mellemrum, så vandindholdet ikke overskrider denne procensats. Symbolet for skift af bremsevæske er en advarselslampe i din bils instrumentbræt, som indikerer problemer i bremsesystemet. Når symbolet med udråbstegn og en ring om lyser rødt, skal du have et bremsevæske skift. En anden indikation på ny bremsevæske er skurrende lyde, når du bremser.
Det kan være en god ide at få skiftet bremsevæske, når du alligevel har bilen på værksted til det regelmæssige serviceeftersyn - intervallerne er nemlig de samme. Hvis du er god til at vedligeholde din bil, bør du uanset hvad køre den på værksted med jævne mellemrum for at få den efterset. Du kan derfor med fordel få skiftet bremsevæske ved serviceeftersynet, så du ikke behøver at bekymre dig om, hvornår bremsevæsken sidst blev skiftet eller intervallerne for skiftet. Samtidig er et visuelt tjek af bremsevæsken en del af serviceeftersynet, så det vil være nemt at skifte eller påfylde, hvis der er brug for det.
Tab af bremsevæske eller endda et læk af bremsevæske øges af nedslidte og porøse bremseslanger og lukninger, samt utætte forbindelser i bremsesystemet. Derfor er det endnu mere vigtigt, at du tjekker bremsevæskestanden regelmæssigt, især når din bil bliver ældre. Du kan vælge at tjekke væskestanden selv, så slipper du for at køre bilen på værksted.
Husk, at det er bedst at test bremsevæskestanden på en plan overflade med kold motor. Første skridt er at åbne kølerhjelmen og tjekke standen for bremsevæske i beholderen. Mange køretøjer har en gennemsigtig beholder med tydelige markeringer for minimum og maximum. Markeringerne viser dig, hvorvidt bremsevæskestanden er optimal, eller om du skal skifte bremsevæske. Hvis du ikke kan se niveauet af bremsevæske i beholderen, kan du bruge en bremsevæske tester til at måle både niveauet og kogepunktet af væsken.
Nogle ældre biler har en metalbeholder i motoren fremfor en gennemsigtig udgave. For at aflæse bremsevæskestanden skal du blot skrue låget af beholderen og aflæse standen ved hjælp af markeringerne i tanken. Er niveaet under minimumkravet, er det en god ide at få tjekket bremseskiverne i samme omgang. Hvis der er tydelige fordybninger og riller fra bremseklodserne, bør du køre bilen på værksted for at få skiftet bremsevæske.
Bilmærke | Gennemsnitspris* | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|---|
Audi | DKK 5.071 | DKK 1.260 | 24 % | |
BMW | DKK 4.155 | DKK 990 | 24 % | |
Citroën | DKK 3.555 | DKK 934 | 24 % | |
Ford | DKK 3.590 | DKK 886 | 23 % | |
Hyundai | DKK 3.113 | DKK 769 | 23 % | |
Kia | DKK 3.273 | DKK 834 | 23 % | |
Peugeot | DKK 3.651 | DKK 886 | 22 % | |
Renault | DKK 3.682 | DKK 907 | 25 % | |
Skoda | DKK 3.299 | DKK 893 | 25 % | |
Volkswagen | DKK 3.819 | DKK 1.036 | 25 % |
Sammenlign tilbud på: udskiftning af bremsevæske.
Service af airconditionanlæg. Lige nu priser fra: 399 kr.* Anlægget tjekkes for utætheder og der påfyldes ekstra kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 896 kr.*
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 499 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.
Bestil olieskift online og spar penge! Lige nu priser fra 469 kr.* Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!