Sammenlign priser på udskiftning og renovering af bremsekaliber

4.6 (15.076)
  • Få tilbud fra 205 uafhængige værksteder
  • Du sparer i gennemsnit 23%* eller 929 kr*. på bremsereparationer
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års FDM-godkendt garanti
Få tilbud
Du sparer i gennemsnit
23%*
Derfor bør du udskifte / renovere bremsekaliber gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 23%,* svarende til 929 kr*. på bremsereparationer.
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på udskiftning eller renovering af bremsekaliber.
  • Værksteder stikprøvekontrolleres af FDM.
  • Ekstra tryghed med 3 års FDM-godkendt garanti.
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online.
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Hvad er en bremsekaliber?

Hvordan kan en bremsekaliber standse hjulet?

En bremsekaliber er en hydraulisk aktuator, der sidder fastmonteret på hjulophænget. Den sidder som en slags klemme rundt om hjulets bremseskive, og på indersiden af kaliberen er bremseklodserne sat på.

Kaliberen fungerer sådan, at når man træder på bremsen, tilføres bremsevæske via slanger ind i kaliberen, som skaber et hydraulisk tryk. Dette tryk presser et stempel i gang i kaliberen, der får bremseklodserne til at skubbe på bremseskiven fra hver side, hvilket får hjulet til at sænke farten og stoppe.

For at kunne presse på bremseskiven fra hver side sidder desuden et sæt glidebøsninger ved siden af stemplet. De sørger for, at bremseklodserne bevarer presset på hver side af bremseskiven.

Det kan være lidt svært at se for sig, men trykket fra stemplet og de to glidelejer sørger for, at begge bremseklodser får kontakt med bremseskiven på hver side, hvilket får hjulet til at standse.

Hvis bremsekaliber hænger?

Der kan opstå forskellige problemer med bremsekaliberen, og ét af dem er, når din bremsekaliber sidder fast. Det er oftest de to glidebøsninger (eller glidelejer), som har sat sig fast. Det betyder, at når du slipper trykket fra bremsen, så bliver bremseklodserne stadig ved at trykke en smule på bremseskiven, fordi de ikke føres tilbage med stemplet.

For det første slider det den ene bremseklods langt hurtigere ned end den anden, og for det andet giver det nogle gange en skæv manøvrering, når du bremser. Det er det der sker, når din bremsekaliber hænger.

Jo ældre din bil bliver, jo mere skidt og snavs sætter sig i glidelejet for glidebøsningerne - og der kan komme rust. En bremsekaliber renovering er derfor oftest en rensning af glidebøsningerne og de lejer, der presser bremseklodserne mod bremseskiven. Sådan undgår du, at dine bremser hænger, og at dit bremsesystem vedligeholdes.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Hvordan bruger du bremsekaliber maling?

Hvis du er interesseret i at få malet din bremsekaliber, kan du enten gøre det selv eller få mekanikeren til at gøre det for dig.

Hvis du skal gøre det selv, er det en god idé at starte med at skrue kaliberen af og gerne lade kaliberen blive siddende på bremseslangen. Du kan derfra lægge kaliberen på et underlag, som du ikke har noget imod bliver lakeret. Næste trin er at slibe kaliberen ned til den får en pæn og glat overflade. Dernæst kan den eventuelt affedtes med bremserens.

Herfra skal du dække gummidelene på kaliberen ind med f.eks. malertape, samt udluftningsskruen og stemplet, så de ikke bliver malet, og dæk også gerne alle andre dele tæt på kaliberen ind, så de heller ikke bliver malet, såsom skiven, bærearme, styrekugle osv. Det kan du gøre med aviser tapet op med malertape.

Så begynder du at male, gerne med en varmefast grunder (2 lag), og dernæst males kaliberen med den “rigtige” bremsekaliber maling. Til sidst kan du vælge at give kaliberen ét eller to lag af varmefast klarlak, da dette giver en flot finish og en længere holdbarhed.

Tørretiden mellem lagene og produkterne er anvist på det produkt, du tager i brug. Derudover anbefales det at gennemføre lakering og maling ved indendørs temperatur mellem 18-25 grader og ikke i direkte sollys.

Lader du mekanikeren gøre arbejdet, skal du regne med en pris på mellem 3.500 og 4.000 kroner for alle fire bremsekalibre, inklusiv maling.

Hvad koster en bremsekaliber renovering?

Du skal regne med, at reparation af bremsekaliberen foregår parvist, dvs. enten på hjulene foran eller bagpå - eller på alle fire dæk.

Det tager omkring 1,5 time for mekanikeren at rense bremsekaliberen, så du skal regne med en regning på mellem 1.100 og 1.300 kroner for arbejdstiden. Ofte skal du også have udluftet bremsesystemet.

Det er sjældent, at man udskifter hele bremsekaliberen, det er kun hvis den er helt nedslidt og rustet. I stedet skal man smøre bremsekaliberen, nærmere bestemt det system, som glidebøsningerne løber i. På den måde bliver de fleksible og får bremseklodserne til at presse rigtigt på bremseskiven igen.

Læs mere i vores blogpost om, hvordan du lader bremserne leve længere.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Så meget sparer bilejere på bremsereparationer

Priser og besparelser for de viste bilmærker, er baseret på et gennemsnit af forskellige modeller og årgange. Du skal derfor oprette en opgave for at se din faktiske pris og besparelse.
Bilmærke Spar i gennemsnit*
Audi
4.6
(574)
1.168 kr. / 23%
BMW
4.6
(469)
1.045 kr. / 24%
Citroën
4.7
(1.187)
920 kr. / 23%
Ford
4.6
(1.193)
809 kr. / 23%
Hyundai
4.6
(765)
635 kr. / 21%
Kia
4.6
(883)
729 kr. / 22%
Opel
4.6
(680)
878 kr. / 22%
Peugeot
4.6
(1.467)
948 kr. / 23%
Skoda
4.6
(925)
850 kr. / 24%
Volkswagen
4.6
(1.683)
1.072 kr. / 25%

Bedømmelser af bremsearbejde

ZN Autocenter - Teknicar
cirka 21 timer
Så sød og hjælpsom er hun på kontoret
Susanne
Kia Picanto (2016)
GS Autohus
en dag
Høfligbetjening
Erdal K.
Kia Ceed (2011)
Din Bilpartner Lystrup ApS
en dag
Alt var som forventet. Vil gerne anbefale værkstedet til andre autobutler brugere
Slawomir W.
Honda Jazz (2014)

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Mest populære service og reparationer

Lige nu priser fra 395 kr.*
4.5 (6.913)
Typisk biler fra 1970-2017 (kølemiddel R134A)

Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!

Lige nu priser fra 449 kr.*
4.7 (152)
Bilårgang 2018 eller nyere (kølemiddel R1234YF)

Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!

Spar i gennemsnit 933 kr.*
4.5 (33.676)
Spar i gennemsnit 24%*

Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.

Lige nu priser fra 595 kr.*
4.6 (4.020)
Spar i gennemsnit 52%*

Bestil dit olieskift online. Du får tømt bilens gamle olie og fyldt op til 4 liter kvalitetsolie på bilen. Værkstedet skifter også dit oliefilter og sørger for at bortskaffe den gamle olie.

Få tilbud nær dig

Vi har 205 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.