Sammenlign priser på udskiftning og renovering af bremsekaliber
  • Få tilbud fra 254 uafhængige værksteder
  • Du sparer i gennemsnit 24%* eller 903 kr*. på bremsereparationer
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års FDM-godkendt garanti
Få tilbud
Du sparer i gennemsnit
24%*
Derfor bør du udskifte / renovere bremsekaliber gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 24%,* svarende til 903 kr*. på bremsereparationer.
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på udskiftning eller renovering af bremsekaliber.
  • Værksteder stikprøvekontrolleres af FDM.
  • Ekstra tryghed med 3 års FDM-godkendt garanti.
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online.
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Hvad er en bremsekaliber?

Hvordan kan en bremsekaliber standse hjulet?

En bremsekaliber er en hydraulisk aktuator, der sidder fastmonteret på hjulophænget. Den sidder som en slags klemme rundt om hjulets bremseskive, og på indersiden af kaliberen er bremseklodserne sat på.

Kaliberen fungerer sådan, at når man træder på bremsen, tilføres bremsevæske via slanger ind i kaliberen, som skaber et hydraulisk tryk. Dette tryk presser et stempel i gang i kaliberen, der får bremseklodserne til at skubbe på bremseskiven fra hver side, hvilket får hjulet til at sænke farten og stoppe.

For at kunne presse på bremseskiven fra hver side sidder desuden et sæt glidebøsninger ved siden af stemplet. De sørger for, at bremseklodserne bevarer presset på hver side af bremseskiven.

Det kan være lidt svært at se for sig, men trykket fra stemplet og de to glidelejer sørger for, at begge bremseklodser får kontakt med bremseskiven på hver side, hvilket får hjulet til at standse.

Hvis bremsekaliber hænger?

Der kan opstå forskellige problemer med bremsekaliberen, og ét af dem er, når din bremsekaliber sidder fast. Det er oftest de to glidebøsninger (eller glidelejer), som har sat sig fast. Det betyder, at når du slipper trykket fra bremsen, så bliver bremseklodserne stadig ved at trykke en smule på bremseskiven, fordi de ikke føres tilbage med stemplet.

For det første slider det den ene bremseklods langt hurtigere ned end den anden, og for det andet giver det nogle gange en skæv manøvrering, når du bremser. Det er det der sker, når din bremsekaliber hænger.

Jo ældre din bil bliver, jo mere skidt og snavs sætter sig i glidelejet for glidebøsningerne - og der kan komme rust. En bremsekaliber renovering er derfor oftest en rensning af glidebøsningerne og de lejer, der presser bremseklodserne mod bremseskiven. Sådan undgår du, at dine bremser hænger, og at dit bremsesystem vedligeholdes.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Hvordan bruger du bremsekaliber maling?

Hvis du er interesseret i at få malet din bremsekaliber, kan du enten gøre det selv eller få mekanikeren til at gøre det for dig.

Hvis du skal gøre det selv, er det en god idé at starte med at skrue kaliberen af og gerne lade kaliberen blive siddende på bremseslangen. Du kan derfra lægge kaliberen på et underlag, som du ikke har noget imod bliver lakeret. Næste trin er at slibe kaliberen ned til den får en pæn og glat overflade. Dernæst kan den eventuelt affedtes med bremserens.

Herfra skal du dække gummidelene på kaliberen ind med f.eks. malertape, samt udluftningsskruen og stemplet, så de ikke bliver malet, og dæk også gerne alle andre dele tæt på kaliberen ind, så de heller ikke bliver malet, såsom skiven, bærearme, styrekugle osv. Det kan du gøre med aviser tapet op med malertape.

Så begynder du at male, gerne med en varmefast grunder (2 lag), og dernæst males kaliberen med den “rigtige” bremsekaliber maling. Til sidst kan du vælge at give kaliberen ét eller to lag af varmefast klarlak, da dette giver en flot finish og en længere holdbarhed.

Tørretiden mellem lagene og produkterne er anvist på det produkt, du tager i brug. Derudover anbefales det at gennemføre lakering og maling ved indendørs temperatur mellem 18-25 grader og ikke i direkte sollys.

Lader du mekanikeren gøre arbejdet, skal du regne med en pris på mellem 3.500 og 4.000 kroner for alle fire bremsekalibre, inklusiv maling.

Hvad koster en bremsekaliber renovering?

Du skal regne med, at reparation af bremsekaliberen foregår parvist, dvs. enten på hjulene foran eller bagpå - eller på alle fire dæk.

Det tager omkring 1,5 time for mekanikeren at rense bremsekaliberen, så du skal regne med en regning på mellem 1.100 og 1.300 kroner for arbejdstiden. Ofte skal du også have udluftet bremsesystemet.

Det er sjældent, at man udskifter hele bremsekaliberen, det er kun hvis den er helt nedslidt og rustet. I stedet skal man smøre bremsekaliberen, nærmere bestemt det system, som glidebøsningerne løber i. På den måde bliver de fleksible og får bremseklodserne til at presse rigtigt på bremseskiven igen.

Læs mere i vores blogpost om, hvordan du lader bremserne leve længere.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Så meget sparer bilejere på bremsereparationer

De gennemsnitlige priser og besparelser, for de viste bilmærker, er baseret på forskellige modeller og årgange. Du skal derfor oprette en opgave og sammenligne tilbud for at se din faktiske pris og besparelse.
Bilmærke Gennemsnitspris* Sammenlign og spar* Du sparer i gennemsnit*
Audi DKK 4.394 DKK 1.113 24 %
Citroën DKK 3.445 DKK 892 24 %
Ford DKK 3.383 DKK 821 23 %
Hyundai DKK 3.058 DKK 815 24 %
Kia DKK 3.202 DKK 864 23 %
Peugeot DKK 3.458 DKK 824 21 %
Renault DKK 3.552 DKK 899 25 %
Skoda DKK 3.230 DKK 898 24 %
Toyota DKK 3.009 DKK 857 26 %
Volkswagen DKK 3.491 DKK 977 25 %

Bedømmelser af bremsearbejde

Super service og rigtig god komunikation. kan klart anbefales
Jacob S.
Skoda Citigo (2017)
Anders J.
Ford Focus (2017)
Arbejdet blev udført hurtigt. Men de ringede og sagde at de havde været på min adresse, til aftal...
Inge K.
Toyota Aygo (2018)

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: udskiftning og renovering af bremsekaliber.

Mest populære service og reparationer

Spar i gennemsnit 869 kr.*
Med stempel i servicebogen

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 869 kr.*

Spar i gennemsnit 903 kr.*
Spar i gennemsnit 24%*

Sammenlign priser på udskiftning, fejlsøgning eller reparation af bremser. Du sparer i gennemsnit 24%* eller 903 kr.*

Spar i gennemsnit 1442 kr.*
Spar i gennemsnit 19%*

Spar penge på udskiftning af tandrem eller taktkæde! Find et værksted nær dig og lad kvalificeret mekanikere håndtere opgaven. Spar i gennemsnit 19%* eller 1442 kr.*

Lige nu priser fra 175 kr.*
Spar i gennemsnit 67%*

Bestil hjulskifte online og spar penge! Lige nu priser fra 175 kr.* Du sparer i gennemsnit 67%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!

Få tilbud nær dig

Vi har 254 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.