For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Udskiftning af bremseskiver

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder

Udskiftning af bremseskiver og klodser

Hvornår skal bremseskiver skiftes?

Kort fortalt, så fungerer skivebremser ved, at en stålskive er fastmonteret på indersiden af hjulet. Som en klemme på den ene side af skiven sidder bremsekaliberen, og bremseklodserne sidder på indersiden af kaliberen. Når du trykker på bremsepedalen, sker der et tryk ned igennem bremsesystemet, som presser bremsevæsken ind i bremsekaliberen. Når det sker, presses bremseklodserne ind mod skiven. Dette er den hydrauliske bremsefunktion, og det giver en blød og jævn opbremsning.

Symptomer på, at dine bremseskiver skal skiftes, er f.eks. når de har fået en anden farve - hen ad et lilla skær. Det er et tegn på, at bremseskiverne (der er lavet af stål) har været overophedede. Det bliver de blandt andet ved aggressiv kørsel, hvor der bremses meget og hårdt, men også når belægningen på bremseklodserne er slidt ned.

Et andet symptom er, at hvis dine bremseklodser er slidt ned, kan det give en skurrende lyd, når du bremser. Det kan gøre skiverne tyndslidte over tid. Så hvor tynde må bremseskiver være? Så snart du kan se tydelige riller eller furer efter bremseklodserne på skiverne, skal du have dem skiftet.

Se vores liste over, hvad de typiske bremseproblemer er.

Hvor lang tid holder bremseskiver?

Har din bil skivebremser, vil du på et tidspunkt blive nødt til at kigge på, hvilken stand hjulenes bremseskiver er i. Er du typen, der kører en del bykørsel og slider meget på bremserne, er det især en god ide at få bremserne efterset.

Tommelfingerreglen er, at man efter 80.000 til 120.000 kørte kilometer kan få brug for en udskiftning af bremseskiver. Dette skyldes, at selve skiverne bliver slidt ned over tid af bremseklodserne, der presser ind på skiven. I stort set alle tilfælde af udskiftning af bremseskiver, skifter man også bremseklodserne. Det skyldes, at når man alligevel har skilt hele hjulet ad, så kan man ligeså godt sætte nye klodser på - og så er de ikke særligt dyre.

Derfor kan du sagtens regne med, at når du skal have skiftet skiverne, så får du både en udskiftning af bremseskiver og klodser.

Læs mere om, hvordan skivebremserne fungerer, længere nede.

Læs mere om, hvordan du kontrollerer bremseskiver og -klodser i vores blogpost.

Bedømmelser af bremsearbejde

God og personlig betjening, god pris og fleksible åbningstider for afhentning.
Jeppe V.
Hyundai Getz (2008)
Super god service og super arbejde!
Nadja
Peugeot 208 (2017)
Ud af de tre tilbud jeg modtog, valgte jeg dette værksted. De havde fået en masse anmeldelser og ...
Mads L.
Mercedes-Benz C320 (2008)

Hvad koster en udskiftning af bremseskiver og klodser?

De fleste biler har skivebremser på alle fire hjul, mens nogle biler blot har det på de to forhjul. Så har de tromlebremser bagpå. Når du skal have udskiftet skiverne på dine skivebremser gøres det derfor parvist, og selve reservedelen kommer også i par.

Skiverne i sig selv varierer i pris, men kan koste mellem 250 og 900 kroner. Skal du have skiftet et enkelt sæt (og ikke på alle 4 hjul), ligger prisen inkl. arbejdstid, nye skiver og bremseklodser på mellem 2.000 og 4.500 kroner.

Læs mere i vores blogpost om, hvordan du lader bremserne leve længere.

Du kan også læse vores guide til, hvordan du selv udskifter bremseskiven, hvis du overvejer at klare opgaven selv.

Hvilke bremseskiver er bedst?

Hvilke skiver, der passer bedst til din bil, skal du spørge din mekaniker om. Du skal især være opmærksom på, hvad din bil er udstyret med fra producenten. Men det handler også om, hvad du vil betale - om du vælger standardmodellen fra Bosch eller den dyre fra Brembo, er op til dig. Vi anbefaler dog altid at vælge kvalitetsprodukter, da bremseskiver og klodser af dårlig kvalitet lettere slides ned og får skader.

Skal bremseskiverne skiftes, kan du desuden orientere dig i forhold til at få perforerede bremseskiver sat på hjulene. De jævnt fordelte lufthuller i skiven gør, at friktionen ved opbremsning bliver mindre, så skiverne ikke bliver ligeså varme som almindelige skiver. Når luftgennemstrømningen er større, bremser bilen også bedre.

Derudover findes der også coatede bremseskiver, der har en ekstra belægning på skiverne, som beskytter mod rust. De beskytter dog ikke dér, hvor bremseklodserne presser ind på skiverne, og coatingen slides desuden langsomt af.

Alle bilreparationer