Få tilbud
For snart 20 år siden revolutionerede Volkswagen automatgearkassen med introduktionen af DSG-gearkassen. Men faktisk var det ikke VW, der kom først med den banebrydende teknologi. For allerede i 1980’erne havde Porsche udviklet det, som de kaldte for PDK (Porsche Doppelkupplung), mens også Audi benyttede nogenlunde samme type transmission i deres Audi S1 Quattro rallybil. Teknologien var på dette tidspunkt ikke færdigudviklet og derfor heller ikke klar til masseproduktion til almindelige biler.
Det skete først i 2003, da Volkswagen introducerede den banebrydende 6-trins DSG-gearkasse, der med sine lynhurtige gearskifte bød på en langt bedre kørekomfort, end man hidtil havde set.
DSG-gearkasserne begyndte for alvor at blive serieproduceret fra omkring 2007. I de følgende år blev 6-trins DSG-gearkassen (dobbeltkobling) introduceret i en række af Volkswagen-koncernens mærker (Golf, Passat og Touran m.fl.).
I dag findes DSG-gearsystemet i en lang række af Skodas, Seats og Audis modeller, og gearkassen er i dag så udbredt, at flere end 50 pct. af alle Volkswagen-kunder vælger en model med DSG-gearkasse fremfor manuel gearkasse.
DSG-gearkassen (Direkt Schalt Getriebe) er en blanding mellem et manuelt og automatisk gear.
Der er ingen koblingspedal i bilen, men gearkassen har det, som kaldes for dobbeltkobling. Det giver en ekstra god kørekomfort og et mere flydende gearskifte, hvor det næsten ikke mærkes, når der bliver skiftet gear.
Koblingen fungerer ved, at kobling 1 håndterer de ulige gear, mens kobling nummer 2 håndterer de lige gear samt bakgearet.
Systemet er yderst raffineret, og med to koblinger er gearkassen konstant klar til at foretage det næste gearskifte, inden der bliver koblet ud fra det aktuelle gear, som bilen kører i.
Kører bilen for eksempel i femte gear, så er sjette gear allerede klar i venteposition. Det er ikke aktivt endnu, men så snart det optimale tidspunkt for et gearskifte opstår, åbner koblingen sig automatisk på femte gear, mens den anden kobling lukker og pre-aktiverer sjette gear.
En optimeret DSG-gearkasse leverer således et glidende, et super hurtig og et næsten umærkeligt gearskift.
En styreenhed, der følger motorens omdrejninger og på baggrund af, om føreren er ved at accelerere eller bremse, afgør hvilket gear, der er det næste, som skal aktiveres.
Gearskiftet sker på 1/100 af et sekund og trækkraften er konstant. Derfor mærkes det nærmest ikke, når gearkassen med et glidende skift skifter mellem to gear.
Holdbarheden af en DSG-gearkasse med dobbeltkobling er lang. Men der kan opstå tekniske fejl eller gearkassens lejer kan blive slidte.
Symptomerne på, at lejerne er slidte opdages typisk ved, at der høres en skurrende lyd fra gearkassen.
Fejl på gearkassen mekanik kan medføre støj ved gearskifte, og man vil kunne opleve, at bilen springer ud af gear eller ikke kommer i første gear. Endelig kan der være tegn på, at noget er galt, hvis bilen meget pludseligt skrifter fra eksempelvis 6. eller 7. gear.
Gearskiftet skal altid forekomme at ske nemt og gnidningsfrit – både op og ned i gear.
En slidt kobling kan føre til, at motorens omdrejninger stiger, uden at der sker et gearskifte. Samtidig kan en slidt kobling også opleves som at gearskiftet ikke sker glidende, men mere opleves som et spring mellem gearene.
Flere specialværksteder tilbyder at udskifte de slidte lejer, så man behøver altså ikke at skulle have en helt ny og dyr gearkasse, fordi lejerne er blevet slidte.
Samtidig er det muligt at opdatere softwaren i mechatronic-enheden, så eventuelle børnesygdomme bliver fjernet, eller gearkassen kan stilles tilbage til den oprindelige grundindstilling af gearskiftet.
I de alvorligste tilfælde kan det blive nødvendigt med en udskiftning af dobbeltkoblingen, mechatronikken (styreenheden) eller hele gearkassen. Det kan meget hurtigt ende med at blive en dyr værkstedsregning.
Bilmærke | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Citroën | 6.215 kr. | 4.707 kr. - 8.526 kr. | Få tilbud |
Fiat | 4.569 kr. | 3.790 kr. - 5.660 kr. | Få tilbud |
Ford | 6.550 kr. | 5.063 kr. - 8.290 kr. | Få tilbud |
Hyundai | 4.661 kr. | 3.897 kr. - 5.481 kr. | Få tilbud |
Kia | 4.863 kr. | 4.127 kr. - 5.585 kr. | Få tilbud |
Peugeot | 5.688 kr. | 4.299 kr. - 7.379 kr. | Få tilbud |
Skoda | 6.771 kr. | 5.160 kr. - 9.524 kr. | Få tilbud |
Suzuki | 4.880 kr. | 4.140 kr. - 5.729 kr. | Få tilbud |
Toyota | 5.671 kr. | 4.429 kr. - 7.438 kr. | Få tilbud |
Volkswagen | 7.327 kr. | 5.467 kr. - 9.682 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.
Få serviceret dit airconditionanlæg, undgå dårlig lugt og få optimal køling. Gennemsnitspris - kun 771 kr*. Anlægget tjekkes for utætheder og der påfyldes ekstra kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Bestil hjulskifte online og spar penge! Gennemsnitspris - kun 331 kr*. Du sparer op til 40%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 31%* på at sammenligne tilbud, svarende til 1.312 kr*.
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Gennemsnitspris - kun 1291 kr*. Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.
Bestil olieskift online og spar penge! Gennemsnitspris - kun 957 kr*. Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få 20% rabat på din undervognsbehandling med førende, kvalitetsgodkendte rustbeskyttelsesmærker som PAVA, Dinitrol, SUVO, Tectyl og Mercasol. Sammenlign tilbud og spar op til 1.000 kr*!