Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.
For snart 20 år siden revolutionerede Volkswagen automatgearkassen med introduktionen af DSG-gearkassen. Men faktisk var det ikke VW, der kom først med den banebrydende teknologi. For allerede i 1980’erne havde Porsche udviklet det, som de kaldte for PDK (Porsche Doppelkupplung), mens også Audi benyttede nogenlunde samme type transmission i deres Audi S1 Quattro rallybil. Teknologien var på dette tidspunkt ikke færdigudviklet og derfor heller ikke klar til masseproduktion til almindelige biler.
Det skete først i 2003, da Volkswagen introducerede den banebrydende 6-trins DSG-gearkasse, der med sine lynhurtige gearskifte bød på en langt bedre kørekomfort, end man hidtil havde set.
DSG-gearkasserne begyndte for alvor at blive serieproduceret fra omkring 2007. I de følgende år blev 6-trins DSG-gearkassen (dobbeltkobling) introduceret i en række af Volkswagen-koncernens mærker (Golf, Passat og Touran m.fl.).
I dag findes DSG-gearsystemet i en lang række af Skodas, Seats og Audis modeller, og gearkassen er i dag så udbredt, at flere end 50 pct. af alle Volkswagen-kunder vælger en model med DSG-gearkasse fremfor manuel gearkasse.
Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.
DSG-gearkassen (Direkt Schalt Getriebe) er en blanding mellem et manuelt og automatisk gear.
Der er ingen koblingspedal i bilen, men gearkassen har det, som kaldes for dobbeltkobling. Det giver en ekstra god kørekomfort og et mere flydende gearskifte, hvor det næsten ikke mærkes, når der bliver skiftet gear.
Koblingen fungerer ved, at kobling 1 håndterer de ulige gear, mens kobling nummer 2 håndterer de lige gear samt bakgearet.
Systemet er yderst raffineret, og med to koblinger er gearkassen konstant klar til at foretage det næste gearskifte, inden der bliver koblet ud fra det aktuelle gear, som bilen kører i.
Kører bilen for eksempel i femte gear, så er sjette gear allerede klar i venteposition. Det er ikke aktivt endnu, men så snart det optimale tidspunkt for et gearskifte opstår, åbner koblingen sig automatisk på femte gear, mens den anden kobling lukker og pre-aktiverer sjette gear.
En optimeret DSG-gearkasse leverer således et glidende, et super hurtig og et næsten umærkeligt gearskift.
En styreenhed, der følger motorens omdrejninger og på baggrund af, om føreren er ved at accelerere eller bremse, afgør hvilket gear, der er det næste, som skal aktiveres.
Gearskiftet sker på 1/100 af et sekund og trækkraften er konstant. Derfor mærkes det nærmest ikke, når gearkassen med et glidende skift skifter mellem to gear.
Holdbarheden af en DSG-gearkasse med dobbeltkobling er lang. Men der kan opstå tekniske fejl eller gearkassens lejer kan blive slidte.
Symptomerne på, at lejerne er slidte opdages typisk ved, at der høres en skurrende lyd fra gearkassen.
Fejl på gearkassen mekanik kan medføre støj ved gearskifte, og man vil kunne opleve, at bilen springer ud af gear eller ikke kommer i første gear. Endelig kan der være tegn på, at noget er galt, hvis bilen meget pludseligt skrifter fra eksempelvis 6. eller 7. gear.
Gearskiftet skal altid forekomme at ske nemt og gnidningsfrit – både op og ned i gear.
En slidt kobling kan føre til, at motorens omdrejninger stiger, uden at der sker et gearskifte. Samtidig kan en slidt kobling også opleves som at gearskiftet ikke sker glidende, men mere opleves som et spring mellem gearene.
Flere specialværksteder tilbyder at udskifte de slidte lejer, så man behøver altså ikke at skulle have en helt ny og dyr gearkasse, fordi lejerne er blevet slidte.
Samtidig er det muligt at opdatere softwaren i mechatronic-enheden, så eventuelle børnesygdomme bliver fjernet, eller gearkassen kan stilles tilbage til den oprindelige grundindstilling af gearskiftet.
I de alvorligste tilfælde kan det blive nødvendigt med en udskiftning af dobbeltkoblingen, mechatronikken (styreenheden) eller hele gearkassen. Det kan meget hurtigt ende med at blive en dyr værkstedsregning.
Bilmærke | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | Bedømmelser | |
---|---|---|---|---|
Citroën | 2.768 kr. | 29% |
4.5
(349)
×
238
77
17
5
12
Læs bedømmelserne
|
|
Fiat | 1.961 kr. | 29% |
4.6
(160)
×
120
26
9
2
3
Læs bedømmelserne
|
|
Ford | 1.997 kr. | 26% |
4.5
(205)
×
133
50
9
8
5
Læs bedømmelserne
|
|
Hyundai | 1.540 kr. | 27% |
4.6
(326)
×
242
58
12
4
10
Læs bedømmelserne
|
|
Kia | 1.621 kr. | 27% |
4.6
(335)
×
248
64
12
5
6
Læs bedømmelserne
|
|
Peugeot | 2.409 kr. | 28% |
4.5
(502)
×
349
105
26
8
14
Læs bedømmelserne
|
|
Skoda | 2.239 kr. | 25% |
4.5
(80)
×
56
16
2
2
4
Læs bedømmelserne
|
|
Suzuki | 1.878 kr. | 27% |
4.6
(145)
×
105
29
7
1
3
Læs bedømmelserne
|
|
Toyota | 2.439 kr. | 28% |
4.6
(249)
×
179
46
14
4
6
Læs bedømmelserne
|
|
Volkswagen | 2.557 kr. | 25% |
4.5
(211)
×
140
49
14
1
7
Læs bedømmelserne
|
|
Bilmærke | Spar i gennemsnit* | |||
Citroën
4.5
(349)
×
238
77
17
5
12
Læs bedømmelserne
|
2.768 kr. / 29% | |||
Fiat
4.6
(160)
×
120
26
9
2
3
Læs bedømmelserne
|
1.961 kr. / 29% | |||
Ford
4.5
(205)
×
133
50
9
8
5
Læs bedømmelserne
|
1.997 kr. / 26% | |||
Hyundai
4.6
(326)
×
242
58
12
4
10
Læs bedømmelserne
|
1.540 kr. / 27% | |||
Kia
4.6
(335)
×
248
64
12
5
6
Læs bedømmelserne
|
1.621 kr. / 27% | |||
Peugeot
4.5
(502)
×
349
105
26
8
14
Læs bedømmelserne
|
2.409 kr. / 28% | |||
Skoda
4.5
(80)
×
56
16
2
2
4
Læs bedømmelserne
|
2.239 kr. / 25% | |||
Suzuki
4.6
(145)
×
105
29
7
1
3
Læs bedømmelserne
|
1.878 kr. / 27% | |||
Toyota
4.6
(249)
×
179
46
14
4
6
Læs bedømmelserne
|
2.439 kr. / 28% | |||
Volkswagen
4.5
(211)
×
140
49
14
1
7
Læs bedømmelserne
|
2.557 kr. / 25% |
Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.
Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få tilbud på de mest almindelige reparationer som skift af kondensator, kompressor m.m. Beskriv din reparation eller de problemer, du har med din aircondition.
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.