For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Reparation af dobbeltkobling

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

DSG-gear – gearkassen over dem alle

For snart 20 år siden revolutionerede Volkswagen automatgearkassen med introduktionen af DSG-gearkassen. Men faktisk var det ikke VW, der kom først med den banebrydende teknologi. For allerede i 1980’erne havde Porsche udviklet det, som de kaldte for PDK (Porsche Doppelkupplung), mens også Audi benyttede nogenlunde samme type transmission i deres Audi S1 Quattro rallybil. Teknologien var på dette tidspunkt ikke færdigudviklet og derfor heller ikke klar til masseproduktion til almindelige biler.

Det skete først i 2003, da Volkswagen introducerede den banebrydende 6-trins DSG-gearkasse, der med sine lynhurtige gearskifte bød på en langt bedre kørekomfort, end man hidtil havde set.

DSG-gearkasserne begyndte for alvor at blive serieproduceret fra omkring 2007. I de følgende år blev 6-trins DSG-gearkassen (dobbeltkobling) introduceret i en række af Volkswagen-koncernens mærker (Golf, Passat og Touran m.fl.).

I dag findes DSG-gearsystemet i en lang række af Skodas, Seats og Audis modeller, og gearkassen er i dag så udbredt, at flere end 50 pct. af alle Volkswagen-kunder vælger en model med DSG-gearkasse fremfor manuel gearkasse.

dobbeltkobling

Priser på koblingsreparationer

På autobutler tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Citroën 5.859 kr. 4.508 kr. - 7.783 kr. Få tilbud
Fiat 4.606 kr. 3.820 kr. - 6.022 kr. Få tilbud
Ford 6.650 kr. 5.053 kr. - 8.504 kr. Få tilbud
Hyundai 4.616 kr. 3.751 kr. - 5.539 kr. Få tilbud
Kia 4.865 kr. 4.046 kr. - 5.598 kr. Få tilbud
Peugeot 5.512 kr. 4.262 kr. - 7.164 kr. Få tilbud
Skoda 6.692 kr. 5.367 kr. - 9.026 kr. Få tilbud
Suzuki 4.752 kr. 4.148 kr. - 5.513 kr. Få tilbud
Toyota 5.311 kr. 4.205 kr. - 7.601 kr. Få tilbud
Volkswagen 7.448 kr. 5.798 kr. - 9.611 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Hvordan virker DSG-gear?

DSG-gearkassen (Direkt Schalt Getriebe) er en blanding mellem et manuelt og automatisk gear.

Der er ingen koblingspedal i bilen, men gearkassen har det, som kaldes for dobbeltkobling. Det giver en ekstra god kørekomfort og et mere flydende gearskifte, hvor det næsten ikke mærkes, når der bliver skiftet gear.

Koblingen fungerer ved, at kobling 1 håndterer de ulige gear, mens kobling nummer 2 håndterer de lige gear samt bakgearet.

Systemet er yderst raffineret, og med to koblinger er gearkassen konstant klar til at foretage det næste gearskifte, inden der bliver koblet ud fra det aktuelle gear, som bilen kører i.

Kører bilen for eksempel i femte gear, så er sjette gear allerede klar i venteposition. Det er ikke aktivt endnu, men så snart det optimale tidspunkt for et gearskifte opstår, åbner koblingen sig automatisk på femte gear, mens den anden kobling lukker og pre-aktiverer sjette gear.

En optimeret DSG-gearkasse leverer således et glidende, et super hurtig og et næsten umærkeligt gearskift.

En styreenhed, der følger motorens omdrejninger og på baggrund af, om føreren er ved at accelerere eller bremse, afgør hvilket gear, der er det næste, som skal aktiveres.

Gearskiftet sker på 1/100 af et sekund og trækkraften er konstant. Derfor mærkes det nærmest ikke, når gearkassen med et glidende skift skifter mellem to gear.

Holdbarheden af en DSG-gearkasse

Holdbarheden af en DSG-gearkasse med dobbeltkobling er lang. Men der kan opstå tekniske fejl eller gearkassens lejer kan blive slidte.

Symptomerne på, at lejerne er slidte opdages typisk ved, at der høres en skurrende lyd fra gearkassen.

Fejl på gearkassen mekanik kan medføre støj ved gearskifte, og man vil kunne opleve, at bilen springer ud af gear eller ikke kommer i første gear. Endelig kan der være tegn på, at noget er galt, hvis bilen meget pludseligt skrifter fra eksempelvis 6. eller 7. gear.

Gearskiftet skal altid forekomme at ske nemt og gnidningsfrit – både op og ned i gear.

En slidt kobling kan føre til, at motorens omdrejninger stiger, uden at der sker et gearskifte. Samtidig kan en slidt kobling også opleves som at gearskiftet ikke sker glidende, men mere opleves som et spring mellem gearene.

Flere specialværksteder tilbyder at udskifte de slidte lejer, så man behøver altså ikke at skulle have en helt ny og dyr gearkasse, fordi lejerne er blevet slidte.

Samtidig er det muligt at opdatere softwaren i mechatronic-enheden, så eventuelle børnesygdomme bliver fjernet, eller gearkassen kan stilles tilbage til den oprindelige grundindstilling af gearskiftet.

I de alvorligste tilfælde kan det blive nødvendigt med en udskiftning af dobbeltkoblingen, mechatronikken (styreenheden) eller hele gearkassen. Det kan meget hurtigt ende med at blive en dyr værkstedsregning.


Alle bilreparationer