Sammenlign priser på reparation af dobbeltkobling
  • Få tilbud fra 254 uafhængige værksteder
  • Du sparer i gennemsnit 23%* eller 1825 kr*. på kobling udskiftning & reparation
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års FDM-godkendt garanti
Få tilbud
Du sparer i gennemsnit
23%*
Derfor bør du bestille reparation & udskiftning af dobbeltkobling gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 23%* svarende til 1825 kr*. på kobling udskiftning & reparation
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på reparation & udskiftning af dobbeltkobling.
  • Værksteder stikprøvekontrolleres af FDM
  • Ekstra tryghed med 3 års FDM-godkendt garanti
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.

DSG-gear – gearkassen over dem alle

For snart 20 år siden revolutionerede Volkswagen automatgearkassen med introduktionen af DSG-gearkassen. Men faktisk var det ikke VW, der kom først med den banebrydende teknologi. For allerede i 1980’erne havde Porsche udviklet det, som de kaldte for PDK (Porsche Doppelkupplung), mens også Audi benyttede nogenlunde samme type transmission i deres Audi S1 Quattro rallybil. Teknologien var på dette tidspunkt ikke færdigudviklet og derfor heller ikke klar til masseproduktion til almindelige biler.

Det skete først i 2003, da Volkswagen introducerede den banebrydende 6-trins DSG-gearkasse, der med sine lynhurtige gearskifte bød på en langt bedre kørekomfort, end man hidtil havde set.

DSG-gearkasserne begyndte for alvor at blive serieproduceret fra omkring 2007. I de følgende år blev 6-trins DSG-gearkassen (dobbeltkobling) introduceret i en række af Volkswagen-koncernens mærker (Golf, Passat og Touran m.fl.).

I dag findes DSG-gearsystemet i en lang række af Skodas, Seats og Audis modeller, og gearkassen er i dag så udbredt, at flere end 50 pct. af alle Volkswagen-kunder vælger en model med DSG-gearkasse fremfor manuel gearkasse.

dobbeltkobling

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.

Hvordan virker DSG-gear?

DSG-gearkassen (Direkt Schalt Getriebe) er en blanding mellem et manuelt og automatisk gear.

Der er ingen koblingspedal i bilen, men gearkassen har det, som kaldes for dobbeltkobling. Det giver en ekstra god kørekomfort og et mere flydende gearskifte, hvor det næsten ikke mærkes, når der bliver skiftet gear.

Koblingen fungerer ved, at kobling 1 håndterer de ulige gear, mens kobling nummer 2 håndterer de lige gear samt bakgearet.

Systemet er yderst raffineret, og med to koblinger er gearkassen konstant klar til at foretage det næste gearskifte, inden der bliver koblet ud fra det aktuelle gear, som bilen kører i.

Kører bilen for eksempel i femte gear, så er sjette gear allerede klar i venteposition. Det er ikke aktivt endnu, men så snart det optimale tidspunkt for et gearskifte opstår, åbner koblingen sig automatisk på femte gear, mens den anden kobling lukker og pre-aktiverer sjette gear.

En optimeret DSG-gearkasse leverer således et glidende, et super hurtig og et næsten umærkeligt gearskift.

En styreenhed, der følger motorens omdrejninger og på baggrund af, om føreren er ved at accelerere eller bremse, afgør hvilket gear, der er det næste, som skal aktiveres.

Gearskiftet sker på 1/100 af et sekund og trækkraften er konstant. Derfor mærkes det nærmest ikke, når gearkassen med et glidende skift skifter mellem to gear.

Holdbarheden af en DSG-gearkasse

Holdbarheden af en DSG-gearkasse med dobbeltkobling er lang. Men der kan opstå tekniske fejl eller gearkassens lejer kan blive slidte.

Symptomerne på, at lejerne er slidte opdages typisk ved, at der høres en skurrende lyd fra gearkassen.

Fejl på gearkassen mekanik kan medføre støj ved gearskifte, og man vil kunne opleve, at bilen springer ud af gear eller ikke kommer i første gear. Endelig kan der være tegn på, at noget er galt, hvis bilen meget pludseligt skrifter fra eksempelvis 6. eller 7. gear.

Gearskiftet skal altid forekomme at ske nemt og gnidningsfrit – både op og ned i gear.

En slidt kobling kan føre til, at motorens omdrejninger stiger, uden at der sker et gearskifte. Samtidig kan en slidt kobling også opleves som at gearskiftet ikke sker glidende, men mere opleves som et spring mellem gearene.

Flere specialværksteder tilbyder at udskifte de slidte lejer, så man behøver altså ikke at skulle have en helt ny og dyr gearkasse, fordi lejerne er blevet slidte.

Samtidig er det muligt at opdatere softwaren i mechatronic-enheden, så eventuelle børnesygdomme bliver fjernet, eller gearkassen kan stilles tilbage til den oprindelige grundindstilling af gearskiftet.

I de alvorligste tilfælde kan det blive nødvendigt med en udskiftning af dobbeltkoblingen, mechatronikken (styreenheden) eller hele gearkassen. Det kan meget hurtigt ende med at blive en dyr værkstedsregning.

Få tilbud på fejlsøgning

Spar penge når bilen skal på værksted! Vi har 254 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe

Så meget sparer bilejere på koblingsreparationer

De gennemsnitlige priser og besparelser, for de viste bilmærker, er baseret på forskellige modeller og årgange. Du skal derfor oprette en opgave og sammenligne tilbud for at se din faktiske pris og besparelse.
Bilmærke Gennemsnitspris* Sammenlign og spar* Du sparer i gennemsnit*
Citroën DKK 7.589 DKK 2.194 24 %
Fiat DKK 4.999 DKK 1.595 25 %
Ford DKK 6.932 DKK 1.538 20 %
Hyundai DKK 4.885 DKK 1.299 22 %
Kia DKK 5.093 DKK 1.384 23 %
Peugeot DKK 6.626 DKK 1.913 24 %
Skoda DKK 6.974 DKK 1.594 21 %
Suzuki DKK 4.944 DKK 1.425 23 %
Toyota DKK 6.461 DKK 1.901 24 %
Volkswagen DKK 8.269 DKK 2.043 22 %

Over 1 mio. tilfredse bilejere

cirka 22 timer
hurtig og god service
Ove N.
Peugeot 208 (2018)
cirka 23 timer
Fin og hurtig reparation
Kasper
Volkswagen Golf IV (1999)
Låne bilen burde være en ikke ryger bil, ikke særligt fedt at alt kom til at lugte af røg:-(
Mikael S.
Peugeot 208 (2016)

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.

Mest populære service og reparationer

Spar i gennemsnit 869 kr.*
Med stempel i servicebogen

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 869 kr.*

Spar i gennemsnit 903 kr.*
Spar i gennemsnit 24%*

Sammenlign priser på udskiftning, fejlsøgning eller reparation af bremser. Du sparer i gennemsnit 24%* eller 903 kr.*

Spar i gennemsnit 1442 kr.*
Spar i gennemsnit 19%*

Spar penge på udskiftning af tandrem eller taktkæde! Find et værksted nær dig og lad kvalificeret mekanikere håndtere opgaven. Spar i gennemsnit 19%* eller 1442 kr.*

Lige nu priser fra 175 kr.*
Spar i gennemsnit 67%*

Bestil hjulskifte online og spar penge! Lige nu priser fra 175 kr.* Du sparer i gennemsnit 67%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!

Få tilbud nær dig

Vi har 254 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.