For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Reparation af krumtapakslen

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Hvad er en krumtapaksel?

Krumtapakslen

En krumtapaksel er en vigtig reservedel i motoren, som sikrer, at motoren fungerer perfekt. Denne metalliske del er sammensat af flere krumtaparme (8 flade skiver), som er forbundet til den såkaldte hovedlejesøle. Tilsammen udgør de en cylindrisk stang, der fungerer som en akse, som genererer en roterende bevægelse.

5 krumtapslejer udgør midten af akslen på krumtappen, derfor kaldes de også hovedlejer. Mellem lejesølens hovedlejer finder du de såkaldte plejlstangssøler, som er andre krumtapslejer, der sidder “udenfor” selve aksens centrum, 4 styk i alt. Fordi de ikke er på linje med akslen, er det dem, der kan igangsætte rotationsbevægelsen. Disse 4 krumtapslejer har monteret en plejlstang på dem, som alle er forbundet til stemplerne.

Uanset motortype er der kun én krumtapaksel i motoren.

Formålet med krumtapakslen er at omdanne den lineære bevægelse til en cirkulær bevægelse, hvilket genererer en rotation. Takket være denne bevægelse kan krumtapakslen styre bevægelsen af dele som f.eks. tandremmen, koblingen eller krumtapremskiven, der driver kileribberemmen.

Denne sidste rem, kileribberemmen, driver blandt andet vandpumpen, aircondition-kompressoren og generatoren.

På akslens forende sidder takthjul og remskive, mens den bagerste ende kaldes en flange. Hertil er svinghjulet forbundet.

Hvad er symptomerne på en beskadiget krumtapaksel?

Hvis krumtapakslen svigter og skaber en rotation, der er i ubalance, på grund af slid eller mangel på smøring, vil dette forårsage stød mellem lejerne og stemplerne, og dette kan alvorligt skade motoren i din bil.

Det er udfordrende at se med det blotte øje, om krumtapakslen er beskadiget. Det er grunden til, at krumtapakslen er udstyret med en positionssensor tilsluttet bilens computer. Hvis motorens krumtapaksel er beskadiget, vises der en advarselslampe i bilens instrumentbræt. Ser du lampen lyse, er det vigtigt, at du kører din bil på værksted så hurtigt som muligt, så du kan få den undersøgt.

Hvad gør en krumtap-positionssensor?

Formålet med krumtapsensoren er at sende information om motorens omdrejningstal - hvilket betyder antallet af omdrejninger i bilmotoren pr. minut (rpm), om rotationshastigheden for krumtapakslen og om krumtapakslens position.

I tilfælde af, at krumtapakslens positionssensor svigter, vil nogle symptomer advare dig: Det kan forhindre din bil i at starte, motorlyset kan tænde i instrumentbrættet, og du kan ske at bemærke periodiske motorsvigt. Når dette sker, skal krumtap-positionssensoren udskiftes.

Hvad er krumtapremskiven?

Krumtapremskivens funktion er at drive kileribberem takket være dens roterende bevægelse, der genereres af motoren og knastakslen. Krumtappens remskive består af et stål- eller støbejernsnav og er lavet af stål. Den er placeret mellem krumtapakslen og generatorremmen og absorberer bevægelserne og vibrationerne mellem disse dele, hvilket beskytter motoren.

Svigt af remskiven - hvad så?

Hvis krumtapakslen er beskadiget eller slidt, kan du muligvis høre en susende støj eller føle vibrationer. Remskiven bliver muligvis også blokeret, når bilens krumtap er beskadiget, hvilket vil føre til motorfejl. I tilfælde af svigt i remskiven skal den skiftes. For at gøre det, er mekanikeren nødt til at afbryde batteriet og løfte bilen op, hvorefter han kan afmontere det rigtige dæk og stænkskærmen. Derefter fjerner mekanikeren generatorremmen. Først da vil det være muligt at fjerne og skifte krumtapakslens remskive ved at tage skruerne ud.

Pris på generelt motorarbejde

På autobutler.dk tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 5.575 kr. 1.144 kr. - 12.735 kr. Få tilbud
Citroën 4.101 kr. 759 kr. - 10.092 kr. Få tilbud
Fiat 3.597 kr. 1.382 kr. - 6.829 kr. Få tilbud
Ford 3.637 kr. 916 kr. - 9.170 kr. Få tilbud
Opel 4.388 kr. 1.436 kr. - 8.704 kr. Få tilbud
Peugeot 4.846 kr. 1.400 kr. - 8.941 kr. Få tilbud
Renault 5.058 kr. 976 kr. - 11.298 kr. Få tilbud
Skoda 4.671 kr. 1.702 kr. - 9.804 kr. Få tilbud
Toyota 5.182 kr. 924 kr. - 12.370 kr. Få tilbud
Volkswagen 5.873 kr. 1.814 kr. - 10.673 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Bedømmelser af reparation af motoren

Meget høflig og sympatisk værksted Kommer gerne igen
Erik T.
Audi A4 (2013)
Perfekt.Virkelig god kommunikation.
Ib M.
Fiat Multipla (2003)
Fremragende service. Der skulle udover koblingen også skiftes svinghjul hvad var en udfordring da...
Kasper B.
Saab 9-3 (2000)

Alle bilreparationer