Reparation af krumtapakslen

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Hvad er en krumtapaksel?

Krumtapakslen

En krumtapaksel er en vigtig reservedel i motoren, som sikrer, at motoren fungerer perfekt. Denne metalliske del er sammensat af flere krumtaparme (8 flade skiver), som er forbundet til den såkaldte hovedlejesøle. Tilsammen udgør de en cylindrisk stang, der fungerer som en akse, som genererer en roterende bevægelse.

5 krumtapslejer udgør midten af akslen på krumtappen, derfor kaldes de også hovedlejer. Mellem lejesølens hovedlejer finder du de såkaldte plejlstangssøler, som er andre krumtapslejer, der sidder “udenfor” selve aksens centrum, 4 styk i alt. Fordi de ikke er på linje med akslen, er det dem, der kan igangsætte rotationsbevægelsen. Disse 4 krumtapslejer har monteret en plejlstang på dem, som alle er forbundet til stemplerne.

Uanset motortype er der kun én krumtapaksel i motoren.

Formålet med krumtapakslen er at omdanne den lineære bevægelse til en cirkulær bevægelse, hvilket genererer en rotation. Takket være denne bevægelse kan krumtapakslen styre bevægelsen af dele som f.eks. tandremmen, koblingen eller krumtapremskiven, der driver kileribberemmen.

Denne sidste rem, kileribberemmen, driver blandt andet vandpumpen, aircondition-kompressoren og generatoren.

På akslens forende sidder takthjul og remskive, mens den bagerste ende kaldes en flange. Hertil er svinghjulet forbundet.

Hvad er symptomerne på en beskadiget krumtapaksel?

Hvis krumtapakslen svigter og skaber en rotation, der er i ubalance, på grund af slid eller mangel på smøring, vil dette forårsage stød mellem lejerne og stemplerne, og dette kan alvorligt skade motoren i din bil.

Det er udfordrende at se med det blotte øje, om krumtapakslen er beskadiget. Det er grunden til, at krumtapakslen er udstyret med en positionssensor tilsluttet bilens computer. Hvis motorens krumtapaksel er beskadiget, vises der en advarselslampe i bilens instrumentbræt. Ser du lampen lyse, er det vigtigt, at du kører din bil på værksted så hurtigt som muligt, så du kan få den undersøgt.

Hvad gør en krumtap-positionssensor?

Formålet med krumtapsensoren er at sende information om motorens omdrejningstal - hvilket betyder antallet af omdrejninger i bilmotoren pr. minut (rpm), om rotationshastigheden for krumtapakslen og om krumtapakslens position.

I tilfælde af, at krumtapakslens positionssensor svigter, vil nogle symptomer advare dig: Det kan forhindre din bil i at starte, motorlyset kan tænde i instrumentbrættet, og du kan ske at bemærke periodiske motorsvigt. Når dette sker, skal krumtap-positionssensoren udskiftes.

Hvad er krumtapremskiven?

Krumtapremskivens funktion er at drive kileribberem takket være dens roterende bevægelse, der genereres af motoren og knastakslen. Krumtappens remskive består af et stål- eller støbejernsnav og er lavet af stål. Den er placeret mellem krumtapakslen og generatorremmen og absorberer bevægelserne og vibrationerne mellem disse dele, hvilket beskytter motoren.

Svigt af remskiven - hvad så?

Hvis krumtapakslen er beskadiget eller slidt, kan du muligvis høre en susende støj eller føle vibrationer. Remskiven bliver muligvis også blokeret, når bilens krumtap er beskadiget, hvilket vil føre til motorfejl. I tilfælde af svigt i remskiven skal den skiftes. For at gøre det, er mekanikeren nødt til at afbryde batteriet og løfte bilen op, hvorefter han kan afmontere det rigtige dæk og stænkskærmen. Derefter fjerner mekanikeren generatorremmen. Først da vil det være muligt at fjerne og skifte krumtapakslens remskive ved at tage skruerne ud.

Pris på generelt motorarbejde

På autobutler.dk tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 5.827 kr. 1.290 kr. - 12.976 kr. Få tilbud
Citroën 4.306 kr. 768 kr. - 10.447 kr. Få tilbud
Fiat 3.595 kr. 1.342 kr. - 6.908 kr. Få tilbud
Ford 3.728 kr. 913 kr. - 9.723 kr. Få tilbud
Opel 4.250 kr. 1.293 kr. - 8.489 kr. Få tilbud
Peugeot 4.768 kr. 1.398 kr. - 8.906 kr. Få tilbud
Renault 4.469 kr. 802 kr. - 10.702 kr. Få tilbud
Skoda 4.647 kr. 1.688 kr. - 9.577 kr. Få tilbud
Toyota 5.305 kr. 954 kr. - 12.412 kr. Få tilbud
Volkswagen 5.931 kr. 1.823 kr. - 10.841 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Bedømmelser af reparation af motoren

Tina Ø.
Citroën C1 (2016)
Har ikke noget at sætte på mit olie skift. Af bilen.
Michael G.
Suzuki Baleno (2016)
Jens W.
Toyota Avensis (2010)

Alle bilreparationer