For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Reparation af indsugningsmanifold

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Hvad er et indsugningsmanifold?

Indsugningsmanifoldet er en del af motoren. Det er sidder placeret som indgangen til motoren og har at gøre med forbrændingsprocessen, der sker i motoren. Indsugningsmanifoldet er fysisk placeret mellem luftfilteret og motorens topstykke, der er monteret øverst på motorblokken. Herefter ledes luften ned i motorens cylindre og forbrændingskammer.

Manifoldet er normalt lavet af aluminium eller jern, men nyere biler er udstyret med et indsugningsmanifold af plast, som er et billigere materiale, men også lettere. Reservedelen udgøres af et enkelt rør, hvori luften suges ind, som siden deler sig ud i flere rør. Normalt er der fire rør, som udgør manifoldet.

I de fire rør i manifoldet er der indgang fra flere dyser, som sørger for at sende benzin nede fra tanken og ind i manifoldet. Her blandes benzin og luft, inden det trækkes ned i motorens cylindre af stemplerne.

Topstykket er udstyret med ventiler, der åbner og lukker, når benzin/luftblandingen skal sendes ned i motoren fra indsugningsmanifoldet. Det er blandingen af luft og benzin, der er vigtig for at skabe motorens forbrænding, hvilket i sidste ende får bilen til at køre. Forbrændingen sker, fordi ilten fungerer som et forbrændingsmiddel eller en katalysator for forbrændingen - inde i cylindrene kommer benzin/luftblandingen nemlig under et kompressionstryk, når stemplet presser det sammen. Når tændrøret så antænder gnisten, sker eksplosionen i cylindrene fordi der er ilt til stede, hvilket sætter forbrændingen i gang.

Indsugningsmanifold

På dieselbiler er der dog ikke noget tændrør. Her sker eksplosionen i cylindrene af sig selv, fordi der opstår et højere kompressionstryk, sådan at diesel/luftblandingen selvantænder.

Men tilbage til indsugningsmanifoldet: Luften, som skal bruges i motoren, passerer gennem flere komponenter: Luftfilteret, luftmassemåleren og - hvis din bil er udstyret med det - gennem turboen. Derefter sendes det gennem gasspjældet og til sidst sendes den ind i motorens indsugningsmanifold. Luften bliver derefter delt mellem rørene, hvorfra den sammen med benzinen kan komme ind i motoren.

Pris på generelt motorarbejde

På autobutler tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 5.575 kr. 1.144 kr. - 12.735 kr. Få tilbud
Citroën 4.101 kr. 759 kr. - 10.092 kr. Få tilbud
Fiat 3.597 kr. 1.382 kr. - 6.829 kr. Få tilbud
Ford 3.637 kr. 916 kr. - 9.170 kr. Få tilbud
Opel 4.388 kr. 1.436 kr. - 8.704 kr. Få tilbud
Peugeot 4.846 kr. 1.400 kr. - 8.941 kr. Få tilbud
Renault 5.058 kr. 976 kr. - 11.298 kr. Få tilbud
Skoda 4.671 kr. 1.702 kr. - 9.804 kr. Få tilbud
Toyota 5.182 kr. 924 kr. - 12.370 kr. Få tilbud
Volkswagen 5.873 kr. 1.814 kr. - 10.673 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Utæt indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er utæt, kan der være et problem med den pakning, indsugningsmanifold skal holde tæt ved hjælp af. Indsugningsmanifold-pakningen sørger for, at der ikke siver luft ud mellem manifoldet og selve topstykket. Hvis pakningen er slidt, kan det blive utæt, sådan at manifoldet ikke virker optimalt.

Hvis du mistænker et utæt indsugningsmanifold, vil dette påvirke motorens ydelse og forårsage problemer ved hastighed, motorens temperatur og kraft. I tilfælde af, at du ikke får repareret eller udskiftet en utæt manifoldpakning, slider det også på topstykket og motorens stempler efter nogen tid. Det er derfor vigtigt at få fat på en mekaniker, der kan udbedre skaden.

Rensning af indsugningsmanifold

Det betyder ikke noget, om din bil er en benzin- eller dieselbil. På et tidspunkt risikerer manifoldet at blive snavset og tilstoppet, især hvis lufttrykket er for lavt (dette sker, hvis du kun tager korte ture med lav hastighed). I dette tilfælde udføres forbrændingen ikke med sin fulde kraft, hvilket kan resultere i mere sod- og partikelaflejring end normalt i manifoldet. På lang sigt vil disse aflejringer tilstoppe rørene i manifoldet.

I dieselbiler der der dog endnu større risiko, fordi de fleste biler har installeret en turbolader og en EGR-ventil, der begge kan tilsode forholdsvist nemt. Har du en dieselbil, kan tilsodning og aflejring af partikler derfor være en god ide at holde øje med.

En af mulighederne for rengøring af indsugningsmanifold kan gøres med en brint rensning af motoren, inklusive en rens specielt til indsugningsmanifoldet. Hvis rørene ikke er helt tilstoppede, kan en mekaniker være i stand til at udføre rengøringen.

Det er også muligt med en rengøring af indsugningsmanifold manuelt. Først vil det være nødvendigt at udføre en højtryksrensning (ved f.eks. at bruge en Kärcher). Påfør derefter et renseproduktet, og skyl det af efter nogle minutter.

Udskiftning af indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er revnet eller ødelagt, er det nødvendigt at skifte hele reservedelen. Hvis du beslutter at udføre udskiftningen selv, skal du sørge for at følge en række trin.

Når motoren er kølet af, skal du tage bilbatteriet ud. Åbn derefter hætten og fjern motordækslet. Afmontér luftfilteret, og frakobl rør, kabler og sensorer. Bagefter kan du få adgang til manifoldet. Afmonter det med passende værktøjer, og installér det nye indsugningsmanifold.

Udskiftningen kræver desuden, at du har tilstrækkelig mekanisk viden, og at du ejer de rigtige værktøjer. Derfor anbefaler vi kraftigt, at du lader en mekaniker udføre udskiftningen for dig.

Bedømmelser af reparation af motoren

Hurtigt arbejde, gratis lånebil, flinke folk og bilen var støvsuget indvendigt da de var færdige!
Mads K.
Volkswagen Golf (2016)
Meget høflig og sympatisk værksted Kommer gerne igen
Erik T.
Audi A4 (2013)
Perfekt.Virkelig god kommunikation.
Ib M.
Fiat Multipla (2003)

Alle bilreparationer