Spar penge på rensning og udskiftning af indsugningsmanifold

  • Find det bedste værksted til den bedste pris
  • Spar i gennemsnit 37% på indsugningsmanifold reparationer
  • Du undgår ventetid, og kan trygt bestille tid online med prisgaranti
  • Kun FDM-kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Derfor bør du udskifte indsugningsmanifold gennem Autobutler

  • Du sparer i gennemsnit 37% på rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud.
  • Alle værksteder stikprøvekontrolleres af FDM.
  • Vi giver dig tryghed med vores FDM-godkendt garanti.
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online, når det passer dig.
  • Professionel mekanikerrådgivning fra Autobutler.
  • Du undgår dyre overraskelser og får alle tilbud på skrift.
  • Vi giver dig prisgaranti - finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen.

Få tilbud fra lokale værksteder
Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Hvad er et indsugningsmanifold?

Indsugningsmanifoldet er en del af motoren. Det er sidder placeret som indgangen til motoren og har at gøre med forbrændingsprocessen, der sker i motoren. Indsugningsmanifoldet er fysisk placeret mellem luftfilteret og motorens topstykke, der er monteret øverst på motorblokken. Herefter ledes luften ned i motorens cylindre og forbrændingskammer.

Manifoldet er normalt lavet af aluminium eller jern, men nyere biler er udstyret med et indsugningsmanifold af plast, som er et billigere materiale, men også lettere. Reservedelen udgøres af et enkelt rør, hvori luften suges ind, som siden deler sig ud i flere rør. Normalt er der fire rør, som udgør manifoldet.

I de fire rør i manifoldet er der indgang fra flere dyser, som sørger for at sende benzin nede fra tanken og ind i manifoldet. Her blandes benzin og luft, inden det trækkes ned i motorens cylindre af stemplerne.

Topstykket er udstyret med ventiler, der åbner og lukker, når benzin/luftblandingen skal sendes ned i motoren fra indsugningsmanifoldet. Det er blandingen af luft og benzin, der er vigtig for at skabe motorens forbrænding, hvilket i sidste ende får bilen til at køre. Forbrændingen sker, fordi ilten fungerer som et forbrændingsmiddel eller en katalysator for forbrændingen - inde i cylindrene kommer benzin/luftblandingen nemlig under et kompressionstryk, når stemplet presser det sammen. Når tændrøret så antænder gnisten, sker eksplosionen i cylindrene fordi der er ilt til stede, hvilket sætter forbrændingen i gang.

Indsugningsmanifold

På dieselbiler er der dog ikke noget tændrør. Her sker eksplosionen i cylindrene af sig selv, fordi der opstår et højere kompressionstryk, sådan at diesel/luftblandingen selvantænder.

Men tilbage til indsugningsmanifoldet: Luften, som skal bruges i motoren, passerer gennem flere komponenter: Luftfilteret, luftmassemåleren og - hvis din bil er udstyret med det - gennem turboen. Derefter sendes det gennem gasspjældet og til sidst sendes den ind i motorens indsugningsmanifold. Luften bliver derefter delt mellem rørene, hvorfra den sammen med benzinen kan komme ind i motoren.

Utæt indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er utæt, kan der være et problem med den pakning, indsugningsmanifold skal holde tæt ved hjælp af. Indsugningsmanifold-pakningen sørger for, at der ikke siver luft ud mellem manifoldet og selve topstykket. Hvis pakningen er slidt, kan det blive utæt, sådan at manifoldet ikke virker optimalt.

Hvis du mistænker et utæt indsugningsmanifold, vil dette påvirke motorens ydelse og forårsage problemer ved hastighed, motorens temperatur og kraft. I tilfælde af, at du ikke får repareret eller udskiftet en utæt manifoldpakning, slider det også på topstykket og motorens stempler efter nogen tid. Det er derfor vigtigt at få fat på en mekaniker, der kan udbedre skaden.

Rensning af indsugningsmanifold

Det betyder ikke noget, om din bil er en benzin- eller dieselbil. På et tidspunkt risikerer manifoldet at blive snavset og tilstoppet, især hvis lufttrykket er for lavt (dette sker, hvis du kun tager korte ture med lav hastighed). I dette tilfælde udføres forbrændingen ikke med sin fulde kraft, hvilket kan resultere i mere sod- og partikelaflejring end normalt i manifoldet. På lang sigt vil disse aflejringer tilstoppe rørene i manifoldet.

I dieselbiler der der dog endnu større risiko, fordi de fleste biler har installeret en turbolader og en EGR-ventil, der begge kan tilsode forholdsvist nemt. Har du en dieselbil, kan tilsodning og aflejring af partikler derfor være en god ide at holde øje med.

En af mulighederne for rengøring af indsugningsmanifold kan gøres med en brint rensning af motoren, inklusive en rens specielt til indsugningsmanifoldet. Hvis rørene ikke er helt tilstoppede, kan en mekaniker være i stand til at udføre rengøringen.

Det er også muligt med en rengøring af indsugningsmanifold manuelt. Først vil det være nødvendigt at udføre en højtryksrensning (ved f.eks. at bruge en Kärcher). Påfør derefter et renseproduktet, og skyl det af efter nogle minutter.

Udskiftning af indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er revnet eller ødelagt, er det nødvendigt at skifte hele reservedelen. Hvis du beslutter at udføre udskiftningen selv, skal du sørge for at følge en række trin.

Når motoren er kølet af, skal du tage bilbatteriet ud. Åbn derefter hætten og fjern motordækslet. Afmontér luftfilteret, og frakobl rør, kabler og sensorer. Bagefter kan du få adgang til manifoldet. Afmonter det med passende værktøjer, og installér det nye indsugningsmanifold.

Udskiftningen kræver desuden, at du har tilstrækkelig mekanisk viden, og at du ejer de rigtige værktøjer. Derfor anbefaler vi kraftigt, at du lader en mekaniker udføre udskiftningen for dig.

Få tilbud fra lokale værksteder
Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Pris på generelt motorarbejde

På autobutler tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 5.386 kr. 1.141 kr. - 12.351 kr. Få tilbud
Citroën 4.577 kr. 875 kr. - 11.280 kr. Få tilbud
Fiat 3.354 kr. 1.067 kr. - 6.881 kr. Få tilbud
Ford 3.996 kr. 1.073 kr. - 10.062 kr. Få tilbud
Opel 4.215 kr. 1.250 kr. - 8.204 kr. Få tilbud
Peugeot 4.640 kr. 1.036 kr. - 9.244 kr. Få tilbud
Renault 4.509 kr. 859 kr. - 10.557 kr. Få tilbud
Skoda 4.761 kr. 1.545 kr. - 9.557 kr. Få tilbud
Toyota 4.552 kr. 789 kr. - 11.471 kr. Få tilbud
Volkswagen 5.746 kr. 1.652 kr. - 10.731 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Bedømmelser af reparation af motoren

Fantastik oplevelse
Alexander P.
Audi A6 (1999)
Fin service og god rådgivning 👍
Lars H.
Mercedes-Benz B-Klasse (2017)
Dygtige og behagelige mennesker, Meget profesionelle. Kun +++++++👌👌👌👌👌 herfra
Aquiles
Citroën Jumpy (2019)

Få tilbud fra lokale værksteder
Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Kampagner & tilbud

Fast lav pris
Hjulskifte
Kun 199 kr.

Få hjulskifte til rekordlav pris - kun 199 kr. Du undgår ventetid, og kan trygt bestille tid online med prisgaranti.

Spar op til 1.000 kr.
Undervognsbehandling
20% rabat

20% rabat på undervognsbehandling fra kvalitetsgodkendte rustbeskyttelsesmærker som PAVA, Dinitrol, SUVO, Tectyl og Mercasol.

Spar 20-40%
Serviceeftersyn
Spar 1.312 kr.

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 31% på at sammenligne tilbud, svarende til 1.312 kr.

Se alle tilbud
Fast lav pris
Basisservice
Kun 949 kr.

Inkluderer olie- og filterskift med op til 4 liter kvalitetsolie og en komplet gennemgang af din bil ud fra et 25-punkts tjekskema.

Fast lav pris
Olieskift
Kun 749 kr.

Bestil olieskift til kun 749 kr. med påfyldning af op til 4 liter kvalitetsolie, montering af nyt oliefilter, og nulstilling af serviceindikator.

Fast lav pris
Aircondition service
Kun 549 kr.

Lige nu kan du få serviceret dit airconditionanlæg til kun 549 kr. Få anlægget tjekket for utætheder og påfyldt kølemiddel op til 150 gram.

Alle bilreparationer

Få tilbud nær dig

Vi har 251 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få tilbud