Sammenlign priser på rensning og udskiftning af indsugningsmanifold

4.5 (3.560)
  • Få tilbud fra 268 uafhængige værksteder
  • Du sparer i gennemsnit 25%* eller 3.008 kr*. på motorreparationer
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års godkendt garanti
Få tilbud
Du sparer i gennemsnit
25%*
Derfor bør du udskifte indsugningsmanifold gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 25%,* svarende til 3.008 kr*. på motorreparationer
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.
  • FDM Værkstedskontrol for udvalgte værksteder.
  • Ekstra tryghed med 3 års godkendt garanti
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Hvad er et indsugningsmanifold?

Indsugningsmanifoldet er en del af motoren. Det er sidder placeret som indgangen til motoren og har at gøre med forbrændingsprocessen, der sker i motoren. Indsugningsmanifoldet er fysisk placeret mellem luftfilteret og motorens topstykke, der er monteret øverst på motorblokken. Herefter ledes luften ned i motorens cylindre og forbrændingskammer.

Manifoldet er normalt lavet af aluminium eller jern, men nyere biler er udstyret med et indsugningsmanifold af plast, som er et billigere materiale, men også lettere. Reservedelen udgøres af et enkelt rør, hvori luften suges ind, som siden deler sig ud i flere rør. Normalt er der fire rør, som udgør manifoldet.

I de fire rør i manifoldet er der indgang fra flere dyser, som sørger for at sende benzin nede fra tanken og ind i manifoldet. Her blandes benzin og luft, inden det trækkes ned i motorens cylindre af stemplerne.

Topstykket er udstyret med ventiler, der åbner og lukker, når benzin/luftblandingen skal sendes ned i motoren fra indsugningsmanifoldet. Det er blandingen af luft og benzin, der er vigtig for at skabe motorens forbrænding, hvilket i sidste ende får bilen til at køre. Forbrændingen sker, fordi ilten fungerer som et forbrændingsmiddel eller en katalysator for forbrændingen - inde i cylindrene kommer benzin/luftblandingen nemlig under et kompressionstryk, når stemplet presser det sammen. Når tændrøret så antænder gnisten, sker eksplosionen i cylindrene fordi der er ilt til stede, hvilket sætter forbrændingen i gang.

Indsugningsmanifold

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

På dieselbiler er der dog ikke noget tændrør. Her sker eksplosionen i cylindrene af sig selv, fordi der opstår et højere kompressionstryk, sådan at diesel/luftblandingen selvantænder.

Men tilbage til indsugningsmanifoldet: Luften, som skal bruges i motoren, passerer gennem flere komponenter: Luftfilteret, luftmassemåleren og - hvis din bil er udstyret med det - gennem turboen. Derefter sendes det gennem gasspjældet og til sidst sendes den ind i motorens indsugningsmanifold. Luften bliver derefter delt mellem rørene, hvorfra den sammen med benzinen kan komme ind i motoren.

Utæt indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er utæt, kan der være et problem med den pakning, indsugningsmanifold skal holde tæt ved hjælp af. Indsugningsmanifold-pakningen sørger for, at der ikke siver luft ud mellem manifoldet og selve topstykket. Hvis pakningen er slidt, kan det blive utæt, sådan at manifoldet ikke virker optimalt.

Hvis du mistænker et utæt indsugningsmanifold, vil dette påvirke motorens ydelse og forårsage problemer ved hastighed, motorens temperatur og kraft. I tilfælde af, at du ikke får repareret eller udskiftet en utæt manifoldpakning, slider det også på topstykket og motorens stempler efter nogen tid. Det er derfor vigtigt at få fat på en mekaniker, der kan udbedre skaden.

Rensning af indsugningsmanifold

Det betyder ikke noget, om din bil er en benzin- eller dieselbil. På et tidspunkt risikerer manifoldet at blive snavset og tilstoppet, især hvis lufttrykket er for lavt (dette sker, hvis du kun tager korte ture med lav hastighed). I dette tilfælde udføres forbrændingen ikke med sin fulde kraft, hvilket kan resultere i mere sod- og partikelaflejring end normalt i manifoldet. På lang sigt vil disse aflejringer tilstoppe rørene i manifoldet.

I dieselbiler der der dog endnu større risiko, fordi de fleste biler har installeret en turbolader og en EGR-ventil, der begge kan tilsode forholdsvist nemt. Har du en dieselbil, kan tilsodning og aflejring af partikler derfor være en god ide at holde øje med.

En af mulighederne for rengøring af indsugningsmanifold kan gøres med en brint rensning af motoren, inklusive en rens specielt til indsugningsmanifoldet. Hvis rørene ikke er helt tilstoppede, kan en mekaniker være i stand til at udføre rengøringen.

Det er også muligt med en rengøring af indsugningsmanifold manuelt. Først vil det være nødvendigt at udføre en højtryksrensning (ved f.eks. at bruge en Kärcher). Påfør derefter et renseproduktet, og skyl det af efter nogle minutter.

Udskiftning af indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er revnet eller ødelagt, er det nødvendigt at skifte hele reservedelen. Hvis du beslutter at udføre udskiftningen selv, skal du sørge for at følge en række trin.

Når motoren er kølet af, skal du tage bilbatteriet ud. Åbn derefter hætten og fjern motordækslet. Afmontér luftfilteret, og frakobl rør, kabler og sensorer. Bagefter kan du få adgang til manifoldet. Afmonter det med passende værktøjer, og installér det nye indsugningsmanifold.

Udskiftningen kræver desuden, at du har tilstrækkelig mekanisk viden, og at du ejer de rigtige værktøjer. Derfor anbefaler vi kraftigt, at du lader en mekaniker udføre udskiftningen for dig.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Så meget sparer bilejere på generelt motorarbejde

Priser og besparelser for de viste bilmærker, er baseret på et gennemsnit af forskellige modeller og årgange. Du skal derfor oprette en opgave for at se din faktiske pris og besparelse.
Bilmærke Spar i gennemsnit*
Audi
4.6
(178)
3.989 kr. / 28%
BMW
4.4
(122)
4.376 kr. / 27%
Citroën
4.5
(268)
3.112 kr. / 26%
Ford
4.4
(393)
3.458 kr. / 23%
Mercedes-Benz
4.4
(112)
2.940 kr. / 30%
Opel
4.5
(222)
2.300 kr. / 23%
Peugeot
4.4
(364)
2.962 kr. / 25%
Renault
4.5
(178)
3.542 kr. / 24%
Skoda
4.6
(177)
2.270 kr. / 24%
Volkswagen
4.5
(441)
3.058 kr. / 25%

Bedømmelser af reparation af motoren

Magneti Marelli - Checkstar værksted Hillerød (Bilhuset-engmark A/S)
10-07-25
Superfin service, meget venlig betjening og gode priser på godt udført arbejde
Lars H.
Peugeot 107 (2012)
Ølstykke Auto - Din Bilpartner
10-07-25
Kommende dag for tidligt, men de tog min biler alligevel. Super service supersøde mennesker
Rikke
MG EHS Plug-in Hybrid (2021)
Din Bilpartner Ejby
09-07-25
Mekanikeren lykkedes med at skifte generatoren i en Alfa 156 med aircon. Det er en meget svær opg...
Simon R.
Alfa Romeo 156 (2004)

Mest populære service og reparationer

Lige nu priser fra 375 kr.*
4.5 (6.115)
Typisk biler fra 1970-2017 (kølemiddel R134A)

Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!

Lige nu priser fra 449 kr.*
4.7 (252)
Bilårgang 2018 eller nyere (kølemiddel R1234YF)

Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!

Spar i gennemsnit 852 kr.*
4.5 (12.869)
Spar i gennemsnit 53%*

Få tilbud på de mest almindelige reparationer som skift af kondensator, kompressor m.m. Beskriv din reparation eller de problemer, du har med din aircondition.

Spar i gennemsnit 1.174 kr.*
4.6 (29.560)
Spar i gennemsnit 28%*

Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.

Få tilbud nær dig

Vi har 268 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.