Spar penge på rensning og udskiftning af indsugningsmanifold

  • Find det bedste værksted til den bedste pris
  • Spar i gennemsnit 37% på indsugningsmanifold reparationer
  • Du undgår ventetid, og kan trygt bestille tid online
  • Kun FDM-kontrollerede kvalitetsværksteder

Få tilbud
*Se vilkår og betingelser her
3 års garanti på din bilreparation
Ekstra sikkerhed

Din garanti for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prismatch på alle opgaver
Prismatch

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Derfor bør du udskifte indsugningsmanifold gennem Autobutler

  • Du sparer i gennemsnit 37% på rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud.
  • Alle værksteder stikprøvekontrolleres af FDM.
  • Vi giver dig tryghed med vores FDM-godkendt garanti.
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online, når det passer dig.
  • Professionel mekanikerrådgivning fra Autobutler.
  • Du undgår dyre overraskelser og får alle tilbud på skrift.
  • Vi giver dig prismatch - finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen.

Indsugningsmanifold

Få tilbud fra lokale værksteder

Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Hvad er et indsugningsmanifold?

Indsugningsmanifoldet er en del af motoren. Det er sidder placeret som indgangen til motoren og har at gøre med forbrændingsprocessen, der sker i motoren. Indsugningsmanifoldet er fysisk placeret mellem luftfilteret og motorens topstykke, der er monteret øverst på motorblokken. Herefter ledes luften ned i motorens cylindre og forbrændingskammer.

Manifoldet er normalt lavet af aluminium eller jern, men nyere biler er udstyret med et indsugningsmanifold af plast, som er et billigere materiale, men også lettere. Reservedelen udgøres af et enkelt rør, hvori luften suges ind, som siden deler sig ud i flere rør. Normalt er der fire rør, som udgør manifoldet.

I de fire rør i manifoldet er der indgang fra flere dyser, som sørger for at sende benzin nede fra tanken og ind i manifoldet. Her blandes benzin og luft, inden det trækkes ned i motorens cylindre af stemplerne.

Topstykket er udstyret med ventiler, der åbner og lukker, når benzin/luftblandingen skal sendes ned i motoren fra indsugningsmanifoldet. Det er blandingen af luft og benzin, der er vigtig for at skabe motorens forbrænding, hvilket i sidste ende får bilen til at køre. Forbrændingen sker, fordi ilten fungerer som et forbrændingsmiddel eller en katalysator for forbrændingen - inde i cylindrene kommer benzin/luftblandingen nemlig under et kompressionstryk, når stemplet presser det sammen. Når tændrøret så antænder gnisten, sker eksplosionen i cylindrene fordi der er ilt til stede, hvilket sætter forbrændingen i gang.

Indsugningsmanifold

På dieselbiler er der dog ikke noget tændrør. Her sker eksplosionen i cylindrene af sig selv, fordi der opstår et højere kompressionstryk, sådan at diesel/luftblandingen selvantænder.

Men tilbage til indsugningsmanifoldet: Luften, som skal bruges i motoren, passerer gennem flere komponenter: Luftfilteret, luftmassemåleren og - hvis din bil er udstyret med det - gennem turboen. Derefter sendes det gennem gasspjældet og til sidst sendes den ind i motorens indsugningsmanifold. Luften bliver derefter delt mellem rørene, hvorfra den sammen med benzinen kan komme ind i motoren.

Utæt indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er utæt, kan der være et problem med den pakning, indsugningsmanifold skal holde tæt ved hjælp af. Indsugningsmanifold-pakningen sørger for, at der ikke siver luft ud mellem manifoldet og selve topstykket. Hvis pakningen er slidt, kan det blive utæt, sådan at manifoldet ikke virker optimalt.

Hvis du mistænker et utæt indsugningsmanifold, vil dette påvirke motorens ydelse og forårsage problemer ved hastighed, motorens temperatur og kraft. I tilfælde af, at du ikke får repareret eller udskiftet en utæt manifoldpakning, slider det også på topstykket og motorens stempler efter nogen tid. Det er derfor vigtigt at få fat på en mekaniker, der kan udbedre skaden.

Rensning af indsugningsmanifold

Det betyder ikke noget, om din bil er en benzin- eller dieselbil. På et tidspunkt risikerer manifoldet at blive snavset og tilstoppet, især hvis lufttrykket er for lavt (dette sker, hvis du kun tager korte ture med lav hastighed). I dette tilfælde udføres forbrændingen ikke med sin fulde kraft, hvilket kan resultere i mere sod- og partikelaflejring end normalt i manifoldet. På lang sigt vil disse aflejringer tilstoppe rørene i manifoldet.

I dieselbiler der der dog endnu større risiko, fordi de fleste biler har installeret en turbolader og en EGR-ventil, der begge kan tilsode forholdsvist nemt. Har du en dieselbil, kan tilsodning og aflejring af partikler derfor være en god ide at holde øje med.

En af mulighederne for rengøring af indsugningsmanifold kan gøres med en brint rensning af motoren, inklusive en rens specielt til indsugningsmanifoldet. Hvis rørene ikke er helt tilstoppede, kan en mekaniker være i stand til at udføre rengøringen.

Det er også muligt med en rengøring af indsugningsmanifold manuelt. Først vil det være nødvendigt at udføre en højtryksrensning (ved f.eks. at bruge en Kärcher). Påfør derefter et renseproduktet, og skyl det af efter nogle minutter.

Udskiftning af indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifoldet er revnet eller ødelagt, er det nødvendigt at skifte hele reservedelen. Hvis du beslutter at udføre udskiftningen selv, skal du sørge for at følge en række trin.

Når motoren er kølet af, skal du tage bilbatteriet ud. Åbn derefter hætten og fjern motordækslet. Afmontér luftfilteret, og frakobl rør, kabler og sensorer. Bagefter kan du få adgang til manifoldet. Afmonter det med passende værktøjer, og installér det nye indsugningsmanifold.

Udskiftningen kræver desuden, at du har tilstrækkelig mekanisk viden, og at du ejer de rigtige værktøjer. Derfor anbefaler vi kraftigt, at du lader en mekaniker udføre udskiftningen for dig.

Få tilbud fra lokale værksteder

Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Pris på generelt motorarbejde

På autobutler tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 5.231 kr. 1.066 kr. - 12.306 kr. Få tilbud
Citroën 4.779 kr. 977 kr. - 11.634 kr. Få tilbud
Fiat 3.289 kr. 934 kr. - 6.886 kr. Få tilbud
Ford 3.911 kr. 915 kr. - 9.982 kr. Få tilbud
Opel 4.376 kr. 1.278 kr. - 8.500 kr. Få tilbud
Peugeot 4.589 kr. 893 kr. - 9.305 kr. Få tilbud
Renault 4.808 kr. 934 kr. - 10.795 kr. Få tilbud
Skoda 4.904 kr. 1.545 kr. - 9.817 kr. Få tilbud
Toyota 4.663 kr. 827 kr. - 11.354 kr. Få tilbud
Volkswagen 5.710 kr. 1.606 kr. - 10.749 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Bedømmelser af reparation af motoren

fed oplevelse :-)
Jimmi L.
Audi A6 (2014)
God service og hurtig betjening. Eneste minus er at det ikke blev oplyst at prisen var plus moms.
Naja S.
Fiat 500 (2008)
God service og vejledende omkring udført arbejde
Philip W.
Renault Clio (2015)

Få tilbud fra lokale værksteder

Sammenlign tilbud på: rensning og udskiftning af indsugningsmanifold.

Mest populære service og reparationer

Gennemsnitspris: 771 kr*.
Spar op til 40%*

Få serviceret dit airconditionanlæg, undgå dårlig lugt og få optimal køling. Gennemsnitspris - kun 771 kr*. Anlægget tjekkes for utætheder og der påfyldes ekstra kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!

Gennemsnitspris: 331 kr*.
Spar op til 40%*

Bestil hjulskifte online og spar penge! Gennemsnitspris - kun 331 kr*. Du sparer op til 40%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!

Spar op til 1.312 kr*.
Spar op til 40%*

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 31%* på at sammenligne tilbud, svarende til 1.312 kr*.

*Se vilkår og betingelser her
Se alle tilbud
Gennemsnitspris 1291 kr*.
Spar op til 40%*

Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Gennemsnitspris - kun 1291 kr*. Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.

Gennemsnitspris: 957 kr*.
Spar op til 40%*

Bestil olieskift online og spar penge! Gennemsnitspris - kun 957 kr*. Inkluderer påfyldning af 4 liter kvalitetsolie og montering af nyt oliefilter. Få tilbud og se din pris med det samme!

Spar op til 1.000 kr.*

20% rabat på din undervognsbehandling med førende, kvalitetsgodkendte rustbeskyttelsesmærker som PAVA, Dinitrol, SUVO, Tectyl og Mercasol. Sammenlign tilbud og spar op til 1.000 kr*!

*Se vilkår og betingelser her

Alle bilreparationer

Få tilbud nær dig

Vi har 261 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få tilbud