Spar penge på udskiftning af udstødningsmanifold

  • Find det bedste værksted til den bedste pris
  • Spar i gennemsnit 34% på udstødnings relateret reparationer
  • Du undgår ventetid, og kan trygt bestille tid online med prisgaranti
  • Kun FDM-kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Derfor bør du udskifte udstødningsmanifolden gennem Autobutler

  • Du sparer i gennemsnit 34% på udskiftning af udstødningsmanifolden.
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud.
  • Alle værksteder stikprøvekontrolleres af FDM.
  • Vi giver dig tryghed med vores FDM-godkendt garanti.
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online, når det passer dig.
  • Professionel mekanikerrådgivning fra Autobutler.
  • Du undgår dyre overraskelser og får alle tilbud på skrift.
  • Vi giver dig prisgaranti - finder du et billigere tilbud, så matcher vi prisen.

Få tilbud fra lokale værksteder
Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Hvad er et udstødningsmanifold?

Udstødningsmanifoldet er et sæt metalrør, som normalt er lavet af støbejern. Det er første del af udstødningssystemet, idet det er forbundet til motoren og i den anden “ende” er fastgjort til udstødningsrøret med støttebolte.

Manifoldet modtager de gasser, der genereres ved forbrændingen i motoren og sendes ud gennem cylindrene. Mellem motoren og cylindrene sidder en pakning, der tætner overgangen mellem motoren og manifoldet. Den kaldes også en manifold pakning. Udstødningsmanifoldets formål er samtidig også at reducere den støj, der genereres ved forbrændingen.

Et udstødningsmanifold er sammensat af flere cylindre på række, generelt mellem 3 og 4, som derefter samles for enden i én enkelt cylinder, der er monteret på udstødningssystemet.

På nogle manifolder er bilens katalysator eller dieselpartikelfilter installeret i selve manifoldet i stedet for længere nede i udstødningssystemet.

I nogle motorer (V- eller flade motorer) kan der findes et dobbelt udstødningssystem. Denne opbygning sender gasserne gennem to rør og derpå videre gennem en dobbelt udstødning. I dette tilfælde har motoren brug for to udstødningsmanifolder for at kunne understøtte kraften fra motoren. På sports- eller avancerede biler kan udstødningsmanifoldet dog sagtens indeholde 6 til 12 cylindre.

Utæt udstødningsmanifold

Manifoldet udsættes for høje temperaturer, især hvis du kører længere strækninger på motorvejen. Det er bygget sådan, at det hhv. udvider sig og trækker sig sammen, når det varmes op og køler ned igen. Efter længere tids kørsel kan temperaturændringerne dog slide metallet op, hvilket kan føre til revner.

Hvis bilens udstødningsmanifold er revnet, vil du blandt andet bemærke en stigning i brændstofforbruget, et tab i køretøjets kraft eller mere støj fra motoren.

Skaden kan også nogle gange medføre, at der kan lugte af benzin eller gas i bilens kabine, hvilket kan være ubehageligt for bilens passagerer.

Revnen kan f.eks. ses på forrøret for cylindrene (leddet hvor cylindrene samles til ét rør) eller på de dele af leddet, hvor varmen er mest koncentreret.

Tætning af udstødningsmanifold

En revne i udstødningsmanifoldet eller et andet tætningsproblem omkring pakningen bør altid repareres. Selve forrøret, hvor cylindrene samles inden udstødningssystemet, er designet til at modstå meget høje temperaturer. Men i tilfælde af en skade på manifoldet eller en utæt pakning anbefaler vi, at du booker en aftale med et værksted for at undgå, at skaden udvikler sig og beskadiger andre dele af din bil.

Sådan repareres et ødelagt udstødningsmanifold

For at fikse et slidt udstødningsmanifold skal mekanikeren først afmontere det for at fjerne det fra motoren. For at gøre dette er det nødvendigt at skrue støtteboltene ud. Når udstødningsmanifoldet først er afmonteret, og hvis revnen ikke er for stor og til at komme til, kan det være en mulighed at svejse den.

Først og fremmest er det nødvendigt at rengøre overfladen og fjerne eventuelt støv. Derefter vil mekanikeren bruge en loddekolbe til at lodde metal ovenpå revnen, som vil tætne revnen igen.

Denne løsning kan dog ikke vare på ubestemt tid, og det kan også være svært at nå revnen med loddekolben: Her skal manifoldet sendes til en specialist, eller du kan blive nødt til at skifte manifoldet helt.

Få tilbud fra lokale værksteder
Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Pris på udstødnings-arbejde

På autobutler.dk tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Audi 4.876 kr. 1.655 kr. - 10.559 kr. Få tilbud
Citroën 3.320 kr. 1.499 kr. - 5.728 kr. Få tilbud
Fiat 2.669 kr. 1.619 kr. - 3.945 kr. Få tilbud
Ford 3.996 kr. 1.761 kr. - 7.017 kr. Få tilbud
Opel 4.133 kr. 2.037 kr. - 8.067 kr. Få tilbud
Peugeot 3.364 kr. 1.463 kr. - 5.492 kr. Få tilbud
Skoda 4.202 kr. 1.790 kr. - 8.465 kr. Få tilbud
Suzuki 4.656 kr. 1.965 kr. - 7.247 kr. Få tilbud
Toyota 3.556 kr. 1.438 kr. - 6.233 kr. Få tilbud
Volkswagen 4.785 kr. 1.911 kr. - 8.896 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Bedømmelser af arbejde på udstødningen

Ærgerligt at det ligner værkstedet ligger i Hillerød når autobutler viser tilbuddet. Resten var ...
Jonas
Citroën Xsara Picasso (2001)
Venlig og imødekommende personer
Hanne D.
Kia Niro Plug-in Hybrid (2021)
Fin service
Christian H.
Ford Transit (2013)

Kampagner & tilbud

Se alle kampagner & tilbud

Alle bilreparationer

Få tilbud nær dig

Vi har 254 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få tilbud