For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Reparation af bilens udstødningsmanifold

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Hvad er et udstødningsmanifold?

Udstødningsmanifoldet er et sæt metalrør, som normalt er lavet af støbejern. Det er første del af udstødningssystemet, idet det er forbundet til motoren og i den anden “ende” er fastgjort til udstødningsrøret med støttebolte.

Manifoldet modtager de gasser, der genereres ved forbrændingen i motoren og sendes ud gennem cylindrene. Mellem motoren og cylindrene sidder en pakning, der tætner overgangen mellem motoren og manifoldet. Den kaldes også en manifold pakning. Udstødningsmanifoldets formål er samtidig også at reducere den støj, der genereres ved forbrændingen.

Et udstødningsmanifold er sammensat af flere cylindre på række, generelt mellem 3 og 4, som derefter samles for enden i én enkelt cylinder, der er monteret på udstødningssystemet.

På nogle manifolder er bilens katalysator eller dieselpartikelfilter installeret i selve manifoldet i stedet for længere nede i udstødningssystemet.

I nogle motorer (V- eller flade motorer) kan der findes et dobbelt udstødningssystem. Denne opbygning sender gasserne gennem to rør og derpå videre gennem en dobbelt udstødning. I dette tilfælde har motoren brug for to udstødningsmanifolder for at kunne understøtte kraften fra motoren. På sports- eller avancerede biler kan udstødningsmanifoldet dog sagtens indeholde 6 til 12 cylindre.

Utæt udstødningsmanifold

Manifoldet udsættes for høje temperaturer, især hvis du kører længere strækninger på motorvejen. Det er bygget sådan, at det hhv. udvider sig og trækker sig sammen, når det varmes op og køler ned igen. Efter længere tids kørsel kan temperaturændringerne dog slide metallet op, hvilket kan føre til revner.

Hvis bilens udstødningsmanifold er revnet, vil du blandt andet bemærke en stigning i brændstofforbruget, et tab i køretøjets kraft eller mere støj fra motoren.

Skaden kan også nogle gange medføre, at der kan lugte af benzin eller gas i bilens kabine, hvilket kan være ubehageligt for bilens passagerer.

Revnen kan f.eks. ses på forrøret for cylindrene (leddet hvor cylindrene samles til ét rør) eller på de dele af leddet, hvor varmen er mest koncentreret.

Tætning af udstødningsmanifold

En revne i udstødningsmanifoldet eller et andet tætningsproblem omkring pakningen bør altid repareres. Selve forrøret, hvor cylindrene samles inden udstødningssystemet, er designet til at modstå meget høje temperaturer. Men i tilfælde af en skade på manifoldet eller en utæt pakning anbefaler vi, at du booker en aftale med et værksted for at undgå, at skaden udvikler sig og beskadiger andre dele af din bil.

Sådan repareres et ødelagt udstødningsmanifold

For at fikse et slidt udstødningsmanifold skal mekanikeren først afmontere det for at fjerne det fra motoren. For at gøre dette er det nødvendigt at skrue støtteboltene ud. Når udstødningsmanifoldet først er afmonteret, og hvis revnen ikke er for stor og til at komme til, kan det være en mulighed at svejse den.

Først og fremmest er det nødvendigt at rengøre overfladen og fjerne eventuelt støv. Derefter vil mekanikeren bruge en loddekolbe til at lodde metal ovenpå revnen, som vil tætne revnen igen.

Denne løsning kan dog ikke vare på ubestemt tid, og det kan også være svært at nå revnen med loddekolben: Her skal manifoldet sendes til en specialist, eller du kan blive nødt til at skifte manifoldet helt.

Pris på udstødnings-arbejde

På autobutler.dk tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Chevrolet 2.787 kr. 1.724 kr. - 4.152 kr. Få tilbud
Citroën 3.496 kr. 1.695 kr. - 5.936 kr. Få tilbud
Fiat 2.652 kr. 1.590 kr. - 3.725 kr. Få tilbud
Ford 4.148 kr. 1.807 kr. - 7.369 kr. Få tilbud
Opel 3.905 kr. 1.980 kr. - 7.208 kr. Få tilbud
Peugeot 3.347 kr. 1.423 kr. - 5.475 kr. Få tilbud
Skoda 4.170 kr. 1.778 kr. - 8.108 kr. Få tilbud
Suzuki 4.695 kr. 2.024 kr. - 7.372 kr. Få tilbud
Toyota 3.661 kr. 1.481 kr. - 6.250 kr. Få tilbud
Volkswagen 4.405 kr. 1.775 kr. - 7.766 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Alle bilreparationer