Sammenlign priser på udskiftning af udstødningsmanifold

  • Få tilbud fra 228 uafhængige værksteder
  • Du sparer i gennemsnit 19%* eller 1048 kr*. på udstødnings relateret reparationer
  • Bestil tid online med prismatch og 3 års FDM-godkendt garanti
Få tilbud
Du sparer i gennemsnit
19%*
Derfor bør du udskifte udstødningsmanifolden gennem Autobutler
  • Du sparer i gennemsnit 19%,* svarende til 1048 kr*. på udstødnings relateret reparationer
  • Autobutler.dk hjælper dig med at sammenligne online tilbud på udskiftning af udstødningsmanifolden.
  • Værksteder stikprøvekontrolleres af FDM
  • Ekstra tryghed med 3 års FDM-godkendt garanti
  • Du undgår ventetid og kan trygt bestille tid online
Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Hvad er et udstødningsmanifold?

Udstødningsmanifoldet er et sæt metalrør, som normalt er lavet af støbejern. Det er første del af udstødningssystemet, idet det er forbundet til motoren og i den anden “ende” er fastgjort til udstødningsrøret med støttebolte.

Manifoldet modtager de gasser, der genereres ved forbrændingen i motoren og sendes ud gennem cylindrene. Mellem motoren og cylindrene sidder en pakning, der tætner overgangen mellem motoren og manifoldet. Den kaldes også en manifold pakning. Udstødningsmanifoldets formål er samtidig også at reducere den støj, der genereres ved forbrændingen.

Et udstødningsmanifold er sammensat af flere cylindre på række, generelt mellem 3 og 4, som derefter samles for enden i én enkelt cylinder, der er monteret på udstødningssystemet.

På nogle manifolder er bilens katalysator eller dieselpartikelfilter installeret i selve manifoldet i stedet for længere nede i udstødningssystemet.

I nogle motorer (V- eller flade motorer) kan der findes et dobbelt udstødningssystem. Denne opbygning sender gasserne gennem to rør og derpå videre gennem en dobbelt udstødning. I dette tilfælde har motoren brug for to udstødningsmanifolder for at kunne understøtte kraften fra motoren. På sports- eller avancerede biler kan udstødningsmanifoldet dog sagtens indeholde 6 til 12 cylindre.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Utæt udstødningsmanifold

Manifoldet udsættes for høje temperaturer, især hvis du kører længere strækninger på motorvejen. Det er bygget sådan, at det hhv. udvider sig og trækker sig sammen, når det varmes op og køler ned igen. Efter længere tids kørsel kan temperaturændringerne dog slide metallet op, hvilket kan føre til revner.

Hvis bilens udstødningsmanifold er revnet, vil du blandt andet bemærke en stigning i brændstofforbruget, et tab i køretøjets kraft eller mere støj fra motoren.

Skaden kan også nogle gange medføre, at der kan lugte af benzin eller gas i bilens kabine, hvilket kan være ubehageligt for bilens passagerer.

Revnen kan f.eks. ses på forrøret for cylindrene (leddet hvor cylindrene samles til ét rør) eller på de dele af leddet, hvor varmen er mest koncentreret.

Få tilbud

Sammenlign tilbud på: Reparation og udskiftning af udstødningsmanifolden.

Tætning af udstødningsmanifold

En revne i udstødningsmanifoldet eller et andet tætningsproblem omkring pakningen bør altid repareres. Selve forrøret, hvor cylindrene samles inden udstødningssystemet, er designet til at modstå meget høje temperaturer. Men i tilfælde af en skade på manifoldet eller en utæt pakning anbefaler vi, at du booker en aftale med et værksted for at undgå, at skaden udvikler sig og beskadiger andre dele af din bil.

Sådan repareres et ødelagt udstødningsmanifold

For at fikse et slidt udstødningsmanifold skal mekanikeren først afmontere det for at fjerne det fra motoren. For at gøre dette er det nødvendigt at skrue støtteboltene ud. Når udstødningsmanifoldet først er afmonteret, og hvis revnen ikke er for stor og til at komme til, kan det være en mulighed at svejse den.

Først og fremmest er det nødvendigt at rengøre overfladen og fjerne eventuelt støv. Derefter vil mekanikeren bruge en loddekolbe til at lodde metal ovenpå revnen, som vil tætne revnen igen.

Denne løsning kan dog ikke vare på ubestemt tid, og det kan også være svært at nå revnen med loddekolben: Her skal manifoldet sendes til en specialist, eller du kan blive nødt til at skifte manifoldet helt.

Så meget sparer bilejere på udstødnings-arbejde

De gennemsnitlige priser og besparelser, for de viste bilmærker, er baseret på forskellige modeller og årgange. Du skal derfor oprette en opgave og sammenligne tilbud for at se din faktiske pris og besparelse.
Bilmærke Gennemsnitspris* Sammenlign og spar* Du sparer i gennemsnit*
Audi DKK 14.381 DKK 1.998 17 %
BMW DKK 8.140 DKK 1.591 18 %
Citroën DKK 4.733 DKK 935 19 %
Fiat DKK 4.183 DKK 787 22 %
Ford DKK 5.624 DKK 971 18 %
Opel DKK 5.752 DKK 856 18 %
Peugeot DKK 4.620 DKK 903 19 %
Skoda DKK 8.009 DKK 1.275 20 %
Toyota DKK 3.750 DKK 807 21 %
Volkswagen DKK 9.212 DKK 1.367 17 %

Bedømmelser af arbejde på udstødningen

Bruno K.
Skoda Octavia (2017)
Godt værksted
Anne L.
Mazda 3 (2008)
cirka 14 timer
Jeg blev betjent godt og blev sat ind i rep. forløbet, udemærket. Desværre er det meget vanskeli...
Søren J.
Renault Clio (2012)

Mest populære service og reparationer

Lige nu priser fra 399 kr.*
Spar i gennemsnit 51%*

Service af airconditionanlæg. Lige nu priser fra: 399 kr.* Anlægget tjekkes for utætheder og der påfyldes ekstra kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!

Lige nu priser fra 197 kr.*
Spar i gennemsnit 72%*

Bestil hjulskifte online og spar penge! Priser lige nu fra kun 197 kr.* Spar i gennemsnit 72%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!

Lige nu priser fra 249 kr.*
Spar i gennemsnit 55%*

Bestil dækskifte og spar i gennemsnit 55%*. Få skiftet og afbalanceret dine dæk nemt, hurtigt og nær dig. Lige nu priser fra 249 kr.* Få tilbud i dag på dækskifte!

Spar i gennemsnit 896 kr.*
Med stempel i servicebogen

service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 23%* på at sammenligne tilbud, svarende til 896 kr.*

Få tilbud nær dig

Vi har 228 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.