For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Udskiftning af slavecylinder

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Hvad er en slavecylinder?

På en bil er gearkasse, kobling og motor forbundet, og det som kaldes for differentialet sørger for, at kraften fra motoren føres ud til bilens hjul.

Koblingen bygger bro mellem motoren og transmissionen (gearkassen), og gearkassen er med til at overføre en roterende bevægelse fra én aksel til en anden.

Når der skal skiftes gear, frakobles drivakslens bevægelige dele. Det sker når koblingspedalen trædes i bund, og det er nu muligt at skifte fra et gear til et andet.

I dette forløb arbejder koblingens slavecylinder sammen med koblingshovedcylinderen for at frigøre koblingen.

slavecylinder

Priser på koblingsreparationer

På autobutler tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Citroën 5.875 kr. 4.507 kr. - 7.856 kr. Få tilbud
Fiat 4.606 kr. 3.820 kr. - 6.022 kr. Få tilbud
Ford 6.611 kr. 5.037 kr. - 8.472 kr. Få tilbud
Hyundai 4.616 kr. 3.766 kr. - 5.539 kr. Få tilbud
Kia 4.877 kr. 4.062 kr. - 5.608 kr. Få tilbud
Peugeot 5.513 kr. 4.263 kr. - 7.177 kr. Få tilbud
Skoda 6.695 kr. 5.380 kr. - 9.002 kr. Få tilbud
Suzuki 4.754 kr. 4.152 kr. - 5.522 kr. Få tilbud
Toyota 5.316 kr. 4.216 kr. - 7.598 kr. Få tilbud
Volkswagen 7.466 kr. 5.819 kr. - 9.669 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Sådan opdages fejl eller slitage på koblingsslavecylinderen

Hver gang, der skiftes gear, slides koblingsslavecylinderen. Over tid kan der trænge fugt og snavs ind i systemet, fordi systemet, i takt med slitagen, risikerer at blive utæt.

Her er tre eksempler på symptomer på en defekt slavecylinder.

1. Koblingspedalen føles unormal
Et potentielt problem kan opdages ved, at koblingspedalen føles unormal. Ved slitage kan der opstå en lækage i slavecylinderen, og resultatet af dette er, at koblingspedalen føles unaturlig at træde på. Det kan endda være, at pedalen falder helt til bunds og ikke kommer tilbage til udgangspunktet, når foden flyttes. Samtidig kan man opleve, at det kan være svært at foretage et gearskifte.

2. Lav eller forurenet bremsevæske
Et andet problem med slavecylinderen kan være, at der konstateres et lavt bremsevæskeniveau eller ligefrem opdages forurenet væske i reservoiret. Et lavt væskeniveau kan være forårsaget af lækager i systemet omkring slave- eller hovedcylindrene. Gummipakningerne inde i slavecylinderen kan være blevet nedbrudt over tid og dermed opstår forureningen af bremsevæsken. Forurenet bremsevæske vil typisk se mørkt ud og ikke være den klare væske, som der oprindeligt blev hældt på.

3. Lækager ses på gulvet eller motorrummet
Ses der synlige tegn på lækager enten i motorrummet eller på gulvet inde i førerkabinen, så kan det være tegn på en defekt på koblingsslavecylinderen. Opstår der lækager, vil væsken dryppe ned og efterlade spor på gulvet eller i motorrummet. Er lækagen stor vil føreren af bilen også kunne mærke det ved, at koblingspedalen ikke føles rigtig at træde på.


Alle bilreparationer