Hver gang, der skiftes gear, slides koblingsslavecylinderen. Over tid kan der trænge fugt og snavs ind i systemet, fordi systemet, i takt med slitagen, risikerer at blive utæt.
Her er tre eksempler på symptomer på en defekt slavecylinder.
1. Koblingspedalen føles unormal
Et potentielt problem kan opdages ved, at koblingspedalen føles unormal. Ved slitage kan der opstå en lækage i slavecylinderen, og resultatet af dette er, at koblingspedalen føles unaturlig at træde på. Det kan endda være, at pedalen falder helt til bunds og ikke kommer tilbage til udgangspunktet, når foden flyttes. Samtidig kan man opleve, at det kan være svært at foretage et gearskifte.
2. Lav eller forurenet bremsevæske
Et andet problem med slavecylinderen kan være, at der konstateres et lavt bremsevæskeniveau eller ligefrem opdages forurenet væske i reservoiret. Et lavt væskeniveau kan være forårsaget af lækager i systemet omkring slave- eller hovedcylindrene. Gummipakningerne inde i slavecylinderen kan være blevet nedbrudt over tid og dermed opstår forureningen af bremsevæsken. Forurenet bremsevæske vil typisk se mørkt ud og ikke være den klare væske, som der oprindeligt blev hældt på.
3. Lækager ses på gulvet eller motorrummet
Ses der synlige tegn på lækager enten i motorrummet eller på gulvet inde i førerkabinen, så kan det være tegn på en defekt på koblingsslavecylinderen. Opstår der lækager, vil væsken dryppe ned og efterlade spor på gulvet eller i motorrummet. Er lækagen stor vil føreren af bilen også kunne mærke det ved, at koblingspedalen ikke føles rigtig at træde på.
På en bil er gearkasse, kobling og motor forbundet, og det som kaldes for differentialet sørger for, at kraften fra motoren føres ud til bilens hjul.
Koblingen bygger bro mellem motoren og transmissionen (gearkassen), og gearkassen er med til at overføre en roterende bevægelse fra én aksel til en anden.
Når der skal skiftes gear, frakobles drivakslens bevægelige dele. Det sker når koblingspedalen trædes i bund, og det er nu muligt at skifte fra et gear til et andet.
I dette forløb arbejder koblingens slavecylinder sammen med koblingshovedcylinderen for at frigøre koblingen.
Bilmærke | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Citroën | 5.933 kr. | 4.539 kr. - 7.999 kr. | Få tilbud |
Fiat | 4.592 kr. | 3.814 kr. - 6.000 kr. | Få tilbud |
Ford | 6.636 kr. | 5.037 kr. - 8.589 kr. | Få tilbud |
Hyundai | 4.615 kr. | 3.813 kr. - 5.464 kr. | Få tilbud |
Kia | 4.858 kr. | 4.062 kr. - 5.588 kr. | Få tilbud |
Peugeot | 5.555 kr. | 4.279 kr. - 7.263 kr. | Få tilbud |
Skoda | 6.745 kr. | 5.394 kr. - 9.104 kr. | Få tilbud |
Suzuki | 4.814 kr. | 4.198 kr. - 5.617 kr. | Få tilbud |
Toyota | 5.337 kr. | 4.235 kr. - 7.296 kr. | Få tilbud |
Volkswagen | 7.431 kr. | 5.845 kr. - 9.525 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.