Et dobbeltmassesvinghjul er en konstruktion, der er med til at skabe en roligere tomgang i motoren. Samtidig skal svinghjulet forbinde motorens krumtapaksel med koblingen.
Tidligere benyttede man en anden type svinghjul, som var en massiv plade, og som holdt i hele bilens levetid. Men med det ’nye’ todelte svinghjul, der har vundet indpas de seneste 10-12 år, oplever flere bilejere en begrænset holdbarhed.
Dobbeltmassesvinghjulet, som det kaldes, slår ganske enkelt sig selv i stykker. Det skyldes bl.a., at dobbeltmassesvinghjulet ikke er en massiv plade, men en todelt mekanisk enhed.
Opstår der fejl på svinghjulet og udskiftes det ikke i tide, så kan det i værste fald føre til en defekt gearkasse, hvor både tandhjul og lejer bliver smadret, og hvor hele gearkassen derfor skal udskiftes.
Derfor er det en god ide at holde øje med symptomer på et defekt svinghjul.
Oplever du mærkelige lyde fra koblingshuset, som er placeret mellem motoren og gearkassen, eller er tomgangen ujævn, så kan det være tegn på, at dobbeltmassesvinghjulet er slidt.
En slidt dobbeltmassesvinghjul kan også opdages ved, at der forekommer rystelser fra motoren og mærkbare vibrationer i bilen under kørsel.
Er dobbeltmassesvinghjulet gammelt og slidt risikere man, at tænderne knækker. Det vil medføre uregelmæssigheder under kørslen.
Hold øje med disse 4 tegn på et slidt dobbeltmassesvinghjul:
Kommer der ydermere lyde fra motoren, som forsvinder, når koblingen trædes i bund, eller forekommer der vibrationer ved acceleration i de lavere gear, så er det i hvert fald tegn på, at bilen skal en tur på værksted for at få undersøgt om der er noget galt med dobbeltmassesvinghjulet.
Problemerne med dobbeltmassesvinghjulet opstår som oftest på grund af kørslen.
Kører du med manuelt gear, så undgå at file på koblingen. På den måde forlænger du dobbeltmassesvinghjulets levetid.
Har bilen en indbygget gearskifteindikator, så er den styret ud fra en brændstoføkonomisk betragtning. Indstillingerne er ikke altid helt hensigtsmæssige i forhold til at passe på gearkasse og svinghjul, så undlad evt. at følge gearskifteindikatoren og lyt i stedet til motorens omdrejninger og skift gear ud fra dette.
Sagt på en anden måde - kører man som bilist ofte med et lavt omdrejningstal i motoren, så slider det på dobbeltmassesvinghjulet. Kør hellere bilen lidt længere ud i hvert gear, hvorved du opnår højere motoromdrejninger.
Er svinghjulet blevet skadet, så kan man være heldig at en udskiftning kan holdes indenfor fabriksgarantien. Ellers skal man forvente, at en udskiftning af svinghjul og kobling kan løbe op i en værkstedregning på 15.000-30.000 kr.
Bilmærke | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Citroën | 5.943 kr. | 4.539 kr. - 8.039 kr. | Få tilbud |
Fiat | 4.534 kr. | 3.770 kr. - 5.747 kr. | Få tilbud |
Ford | 6.604 kr. | 5.032 kr. - 8.556 kr. | Få tilbud |
Hyundai | 4.611 kr. | 3.820 kr. - 5.430 kr. | Få tilbud |
Kia | 4.840 kr. | 4.054 kr. - 5.568 kr. | Få tilbud |
Peugeot | 5.544 kr. | 4.259 kr. - 7.244 kr. | Få tilbud |
Skoda | 6.788 kr. | 5.409 kr. - 9.270 kr. | Få tilbud |
Suzuki | 4.798 kr. | 4.164 kr. - 5.595 kr. | Få tilbud |
Toyota | 5.367 kr. | 4.236 kr. - 7.398 kr. | Få tilbud |
Volkswagen | 7.397 kr. | 5.814 kr. - 9.496 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.