Langt de fleste nyere biler er i dag udstyret med enten et airconditionanlæg eller et klimaanlæg.
Disse køleanlæg består af flere forskellige komponenter, som forbundet med slanger. Typisk er der tale om fem komponenter i et hermetisk lukket system. Komponenterne er en fordamper, en klimakompressor, en kondensator, en opsamlingsbeholder for kølemiddelvæsken samt en indsprøjtningsventil, hvor væsketilførslen til fordamperen reguleres.
Systemet er fyldt med en freongas og en særlig kompressorolie, som opløses i den flydende freon.
Klimakompressoren, der er drevet af en kilerem, er den centrale enhed i systemet, og kompressoren er med til at nedkøle og tørrer den luft, som sendes ind i bilens kabine.
Kompressoren sørger også for, at kølemidlet omdannes til væske, som så fordamper inde i systemet, hvorved den kølende effekt opnås.
Et klima- eller airconditionanlæg mister gennemsnitligt 10 % af kølemidlet om året. Hvis anlægget løber tørt, kan klimakompressoren sætte sig fast og derved gå i stykker.
Et aircondition- eller klimaanlæg kræver nemlig konstant smørelse, og det sker kun, når anlægget er tændt og kompressoren kører. Inde i det lukkede system flyder en olie, som smører pakninger og stempler, og bruges anlægget ikke jævnligt, så risikerer man altså, at de vitale dele tørrer ud og anlægget går i stykker.
Manglende vedligehold og service af bilens klimaanlæg er den hyppigste årsag til, at klimakompressoren bliver slidt.
Fejl på klimakompressoren kan opdages ved, at systemet lækker kølemidlet. Hvis ikke klimaanlægget serviceres indenfor de fastsatte tidsintervaller, så risikerer man også, at der sker en tilstopning af kompressorventilerne.
Tilstoppelsen kan skyldes, at systemer er blevet utæt, måske pga. mørnede og revnede slanger, som gør, at der trænger fugt og skidt ind i det ellers lukkede system.
Fejl på klimakompressoren kan også opdages ved, at der høres støj ved brugen af klimaanlægget. Måske oplever man tilmed, at det kan være svært at styre temperaturen på luftstrømmen og samtidig lugter det ikke godt ind i kabinen.
Ved en kontrol af olien i kompressoren må der ikke ses tegn på urenheder eller vand i olien, da dette er tegn på, at der er utætheder i systemet.
Er olien mørk i farven eller lugter den brændt, så er det et tegn på, at kompressoren bliver overophedet under drift. Længere tids overophedning fører til en kemisk nedbrydning af olie, som i sidste ende vil ødelægge kompressoren.
Er kompressoren blevet slidt, så kan det sjældent betale sig at reparere på den. I visse tilfælde kan det dog være tiltrækkeligt at afmontere kompressoren for at rense den og for så efterfølgende igen at montere den på motorblokken.
Når kompressoren skal udskiftes kræver det samtidig et grundigt eftersyn af hele airconditionanlægget, Udskiftning af kølevæske og smøreolie bør kun foretages af et værksted, som er specialiseret i klimaanlæg og som derfor kan håndtere det giftige, miljøfarlige kølemiddel.
Når den nye klimakompressor monteres kan værkstedet ved brug af særligt måleudstyr sikre, at trykket på anlægget er det rigtige.
Ved påfyldning af ny olie er det hele afgørende at vælge det rette smøremiddel (en kvalitetsolie) med den rigtige viskositet i kompressoren. Ellers risikerer man, at klimaanlæggets dele alt for hurtigt nedslides.
Bilmærke | Gns. pris | Fra - til | |
---|---|---|---|
Citroën | 720 kr. | 608 kr. - 1.364 kr. | Få tilbud |
Ford | 829 kr. | 608 kr. - 2.969 kr. | Få tilbud |
Hyundai | 762 kr. | 608 kr. - 1.737 kr. | Få tilbud |
Nissan | 828 kr. | 608 kr. - 2.513 kr. | Få tilbud |
Opel | 838 kr. | 608 kr. - 2.105 kr. | Få tilbud |
Peugeot | 839 kr. | 608 kr. - 3.118 kr. | Få tilbud |
Renault | 848 kr. | 608 kr. - 3.274 kr. | Få tilbud |
Skoda | 724 kr. | 608 kr. - 1.382 kr. | Få tilbud |
Suzuki | 714 kr. | 608 kr. - 1.247 kr. | Få tilbud |
Volkswagen | 703 kr. | 608 kr. - 1.267 kr. | Få tilbud |
Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.