For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Udskiftning af koblingskabel

  • Spar 20-40% på værkstedet
  • Du modtager tilbud inden for 24 timer
  • Kun kontrollerede kvalitetsværksteder
3 års garanti på din bilreparation
3 års garanti

Din sikkerhed for kvalitetsarbejde
Læs mere

Prisgaranti på alle opgaver
Prisgaranti på alle opgaver

Fundet det billigere? Vi matcher prisen
Læs mere

Sådan fungerer bilens kobling

Bilens gearkasse og dermed også koblingspedalen er en af de ting i bilen, som konstant bruges under kørsel.

Koblingen forbinder motor og gearkasse, og når koblingspedalen trædes i bund skubbes to tandhjul fra hinanden. Dermed stopper gearkassen med at give drivkraft til bilens hjul, og føreren er i stand til at skifte gear.

Især ved bykørsel eller ved kødannelser skiftes der hele tiden mellem bilens forskellige gear. Hver gang, der trædes på koblingen, så slides den en lille smule.

Det er vigtigt, at koblingen fungerer gnidningsfrit. Oplever man, at det er vanskeligt at få gearstangen skubbet hen i et nyt gear eller høres der ligefrem lyde som om, at gearkassen skærer tænder, så er det tid til at få bilens gearkasse samt koblingskabel efterset på et autoværksted.

Priser på koblingsreparationer

På autobutler tror vi på gennemsigtighed og rimelige priser. Derfor kan du se gennemsnitspriser for bilmærker og hvad du kan spare på at sammenligne tilbud.

Bilmærke Gns. pris Fra - til
Citroën 5.859 kr. 4.508 kr. - 7.783 kr. Få tilbud
Fiat 4.606 kr. 3.820 kr. - 6.022 kr. Få tilbud
Ford 6.650 kr. 5.053 kr. - 8.504 kr. Få tilbud
Hyundai 4.616 kr. 3.751 kr. - 5.539 kr. Få tilbud
Kia 4.865 kr. 4.046 kr. - 5.598 kr. Få tilbud
Peugeot 5.512 kr. 4.262 kr. - 7.164 kr. Få tilbud
Skoda 6.692 kr. 5.367 kr. - 9.026 kr. Få tilbud
Suzuki 4.752 kr. 4.148 kr. - 5.513 kr. Få tilbud
Toyota 5.311 kr. 4.205 kr. - 7.601 kr. Få tilbud
Volkswagen 7.448 kr. 5.798 kr. - 9.611 kr. Få tilbud

Priserne er baseret på alle tilbud givet via autobutler.dk, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Slitage på koblingskablet

Bilens koblingskabel er et stålflettet kabel, som er omgivet af en plastkappe. Kablet forbinder koblingspedalen inde i førerkabinen med gearkassen i motorrummet. Ved aktivering af koblingspedalen (pedalen trædes ned), trækker koblingskablet på koblingsbøjlen for at frigøre koblingen. Når det sker kan der foretages det, som kaldes for en gnidningsfri transmission.

Hver gang der trædes på koblingen, for at skifte gear, sker der en belastning af koblingskablet. Og selvom kablet er fremstillet af stål, så betyder den konstante belastning, at kablet slides over tid.

Når koblingskablet slides kan der opstå en række symptomer, som giver en advarsel om, at der er noget galt. Dels kan man opleve, at bilen springer ud af gear under kørsel, og dels kan kablet sætte sig i klemme, så pedalen bliver svær (hård) at træde i bund.

Endelig så kan det ske, at koblingspedalen synker ned. Årsagen kan være, at kablet er slidt eller at tilbagetrækningsfjederen i pedalen skal udskiftes. Det er fjederen, der så at sige får pedalen tilbage til sin oprindelige position, når den har været aktiveret.

Hvordan udskiftes koblingskablet?

Opstår der fejl på koblingskablet, som ikke blot kræver en justering eller mindre reparation, så skal kablet udskiftes.

En udskiftning af bilens koblingskabel er ikke en svær opgave, men man skal selvfølgelig vide nøjagtigt, hvordan det gøres for, at det nye kabel bliver monteret korrekt.

  • Start med at afmontere kablet ude på udrykkerarmen på gearkassen. Der findes typisk en form for justéranordning, som der kan slækkes af.
  • Herefter afmonteres kablet inde på selve koblingspedalen.
  • Kablet trækkes ud af bilen. Det skal trækkes ud gennem motorrummet.
  • Nu kan det nye kabel monteres. Det er vigtigt, at kablet kommer til at sidde rigtigt i gummimuffen ind til kabinen. Monteres kablet ikke korrekt, så forbindelsen mellem motor og kabine ikke bliver helt tæt, så vil der komme støj og skidt fra motorrummet ind i kabinen.
  • Start med at montere kablet inde på pedalen. På nogle bilmodeller sidder der en lille clips, som kablet monteres i. Clipsen kan også blive slidt, så udskift clipsen samtidig med kablet.
  • Til sidst monteres kablet ude på udrykkerarmen. Sidder der en justéranordning på kablet, justeres koblingen op, så koblingspunktet er omtrent midt på pedalens vandring.

På nyere biler findes der dog ingen justérmuligheder, da kablet er selvjusterende. Det kan man se ved, at der sidder en lille "kasse" midt på kablet, hvori selvjusteringen sidder.


Alle bilreparationer