Undervognsbehandling af Suzuki

Skal man virkelig få undervognsbehandlet sin nye Suzuki?

På visse værksteder gives der mange års rustgaranti – helt op til 30 år – hvis man får sin nye bil behandlet inden for de første 12 måneder og herefter holder behandlingen ved lige hvert tredje år.

Hvad du skal betale for at få din Suzuki undervognsbehandlet afhænger bl.a. af behandlingsform og hvilket tidspunkt på året, du vælger at få det gjort. Du kan være heldig at finde ekstra gode tilbud på de tidspunkter af året, hvor færrest vælger at få bilen undervognsbehandlet.

Autobutler har undersøgt prisen for en undervognsbehandling af en Suzuki. Der er tale om en gennemsnitspris, der dækker over alle modeller og forskellige typer af behandlinger.

Spar i gennemsnit*
7 kr. / 0%

*Det er en gennemsnitspris, der dækker over hele året. Det betyder, at du i forårs- og sommermåneder formentlig kan være heldig at finde et rustcenter, der tilbyder en endnu lavere pris.

Gør som mere end 400.000 andre bilejere har gjort før dig. Bestil tilbud på Autobutler. Gennem vores værkstedsportal bliver du godt hjulet på vej, når din Suzuki skal undervognsbehandles. Du modtager tilbud på skrift, og du får bl.a. 3 års reparationsgaranti. Autobutler giver dig gennemsigtighed i dine aftaler, og du er sikret, at alle reparationer og værkstedsbesøg fås til en fair pris.

Hvorfor er undervognsbehandling vigtigt?

De fleste bilejere ved godt, at det er en god ide at give undervognen en gang rustbeskyttelse. Så holdes rusten i skak, og man undgår dyre værkstedsregninger, fordi undersiden af bilen er blevet angrebet af rust, som truer med at gennemtære vanger, skærme, døre m.m.

Har du købt en ny Suzuki, så er undervognsbehandling måske ikke lige det første, man tænker på. For bilen er vel blevet rustbeskyttet, inden den kørte ud fra fabrikken?

Her er det imidlertid nødvendigt at komme med en advarsel til alle bilister, som lever i den tro. For godt nok bliver de fleste bilmærker i dag behandlet mod rust, inden de sendes ud i handlen, men desværre er faktum det, at Danmark har et af verdens mest rustfremkaldende klimaer. Det betyder, at undervognsbehandlingen, som måske rækker fint i visse lande, ofte ikke vil leve op til de krav, der stilles om rustbeskyttelse i det danske klima.

Derfor er et godt råd, at man altid bør få sin bil undervognsbehandlet. Også helt nye biler. Det gælder ikke mindst, hvis du er ejer af en af de populære minibiler. En undersøgelse foretaget afFDM viser, at rustbeskyttelsen ofte er mangelfuld på netop denne kategori af biler. De biler, som var med i undersøgelsen, manglede generelt den fornødne rustbeskyttelse ved både døre, vanger, for- og bagbro, undervogn og hulrum.

Bilerne havde fået det, som bilproducenterne kalder for en standard undervognsbehandling, dvs. rustbeskyttelse påført ved hjælp af en sprøjterobot. Svagheden ved en sådan behandling er, at den ikke kommer ind i alle hjørner og alle hulrum. Samtidig er behandlingen almindeligvis ikke kraftig nok til at beskytte bilerne effektivt mod vinteren og saltningen på de danske veje.

Selvfølgelig koster det lidt at få bilen rustbeskyttet på et professionelt værksted eller rustbeskyttelsescenter, og har du i forvejen købt en helt ny bil, så synes du sikkert, at du har brugt penge nok. Men det er ikke på rustbeskyttelsen, at du skal spare. Så må du hellere undlade at købe det sidste ekstraudstyr, som du går og overvejer at bruge penge på.

Vælger du at spare på rustbeskyttelsen, selv af helt nye biler, kan det vise sig at blive en besparelse med omvendt fortegn. Dels taber bilen, som ikke er rustbeskyttet, forholdsmæssigt mere i værdi, og dels vil der i løbet af et par år opstå fordyrende reparationer, når rusten begynder at titte frem.

Rustbeskyttelse skåner bilens undervogn og hulrum mod rust og gennemtæringer

Bilens undervogn er i den grad udsat for fugt og stenslag, og vinterens vejsalt nærmest klæber til vanger og sætter sig i alle hulrum.

Især rust, som opstår i bilens hulrum opdages som regel først, når det er for sent. En professionel undervognsbehandling vil kunne forebygge sådanne rustangreb, og når behandlingen gentages hvert andet år, så kan du holde rusten i skak.
Autobutler anbefaler, at du minimum hvert andet år får din Suzuki rustbeskyttet. Bliver bilen korrekt rustbehandlet i undervogn, inderskærme, paneler, hulrum og andre udsatte steder, kan du forebygge alvorlige rustskader.

Vælg et af de anerkendte værksteder, som er underlagt kontrol fra eksempelvis Autobutler. Vores værkstedsportal samarbejder desuden med FDM, som tager stikkontrol af værkstedernes udførte arbejde. Kontrollen er således din garanti for, at arbejdet bliver udført som lovet.

Undervognscentrene tilbyder forskellige behandlinger. En førstegangsbehandling omfatter typisk 2-lag rustbeskyttelse, mens en efterbehandling vedligeholder den tidligere dobbeltbehandling.

Sådan foregår en undervognsbehandling

  • Bundplader og diverse plastdele, herunder inderskærme, afmonteres
  • Undervognen vaskes og trykluftrenses, så al snavs og løstsiddende partikler fjernes
  • Undervognen varmlufttørres
  • Undervognen kontrolleres for begyndende rust
  • Bilen rustbeskyttes i alle hulrum (vanger, paneler, klapper og døre)
  • Bundplader og hjulkasser rustbeskyttes
  • Overskydende rustbeskyttelse fjernes fra lak og paneler
  • Sprøjtehuller proppes, og bilen stilles til afdrypning

Efterfølgende skal din Suzuki fremover blot have en vedligeholdelsesbehandling cirka hvert andet år.

Mere om undervognsbehandling og rustbeskyttelse

Få tilbud og sammenlign priser på undervognsbehandling

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 70%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16437 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 193 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.