Udstødningsrør med røg på Opel

Opel – hvad koster det at få udstødningen skiftet?

26 september 2019, 11:38

Det fugtige danske vintervejr med masser af salt på vejen er som bekendt gift for bilerne.

Rusten angriber alle steder, hvor det er muligt og det går bl.a. ud over udstødningssystemet på din Opel.

Langt størstedelen af alle danske bilejere vælger dog at køre bilen på værksted, når der konstateres fejl på udstødningen. Derfor har Autobutler undersøgt, hvad det koster at få udskiftet udstødningen på en Opel.

Prisberegningen er baseret på samtlige tilbud som værkstederne, tilknyttet Autobutler, har afgivet til Opel-ejere, uanset model og årgang, har givet følgende resultat:

Spar i gennemsnit*
1.136 kr. / 17%

Hver gang du opretter en forespørgsel på autobutler.dk bør du forsøge at beskrive problemets omfang så detaljeret som muligt. Kan du vedhæfte billeder af fejlen, så vil det som oftest være endnu lettere for værkstederne at komme med det mest præcise tilbud.

Hvad er mulighederne for at reparere udstødningen?

For at forlænge udstødningens levetid vælger nogle bilejere at få det helt nye udstødningsrør pulverlakeret, eller man anskaffer sig slet og ret et udstødningssystem i rustfrit stål. Begge løsninger er med til at forlænge udstødningens levetid.

Udstødningssystemet på din Opel er opbygget af flere sammensættelige dele, herunder udstødningsmanifold, katalysator og en eller flere lydpotter.

Udstødningen sørger for, at de farlige udstødningsgasser fra motoren ledes væk fra bilen og ud i det fri. Hvis der opstår huller på udstødningsrøret, vil det kunne opleves ved, at bilen støjer kraftigt under kørsel.

Det er ikke tilladt at køre rundt med en defekt udstødning. Det skyldes for det første at en udstødning med huller eller revner larmer mere end de tilladte grænseværdier. For det andet risikerer man, at der siver giftige udstødningsgasser fra udstødningen og ind i kabinen.

En utæt udstødning skal enten repareres eller udskiftes. Begge dele er noget man selv kan klare. Det eneste som det kræver er, at man har det nødvendige værktøj og har fået købt de forskellige reservedele i en autodelshop.

Hvordan er udstødningen opbygget?

Udstødningssystemet på din Opel starter oppe ved motoren, hvor udstødningsmanifolden sørger for at lede udstødningsgasserne fra cylindrene ind i den øverste del af udstødningsrøret.

Herfra ledes gasser gennem katalysatoren, der nedbryder de farlige partikler. Efter nedbrydningen ledes de tilbageværende knap så miljøskadelige gasser videre ud gennem udstødningssystemet.

Fra manifolden løber udstødningsrøret ned og ind under bilen. Bagude, lige før rørhaleafslutningen, sidder den bagerste lydpotte. Denne og eventuelt også en midterste lydpotte har til opgave at dæmpe støjen fra motoren.

Det komplette udstødningssystem er delt op i flere dele, heriblandt forrør og mellemrør. Delene kan udskiftes enkeltvis, hvis der opstår rustgennemtæringer. Er samlingerne rustet sammen kræver det, at de skæres fra hinanden ved hjælp af en vinkelsliber.

I sådanne tilfælde vil det være en god ide at køre bilen på værksted og få mekanikeren til at løse opgaven.

Sådan opdager du fejl på udstødningen

Der må ikke være hverken fejl (huller) eller defekter på bilens udstødning. Hvis der eksempelvis er et hul eller revne i udstødningen vil motoren ikke yde det maksimale, og brændstoføkonomien vil blive forringet.

Derfor anbefales det, at man løbende får kontrolleret bilens udstødning og får den repareret eller udskiftet, hvis der konstateres fejl.

Nedenfor får du 3 tips til, hvad du skal holde øje med, når det gælder udstødningen på din Opel.

Motorstøj: Oplever du, at bilen støjer mere end normalt, når du eksempelvis speeder op, så kan det være tegn på, at der er en utæthed eller måske ligefrem et større hul et sted på udstødningen.

Bankende lyde: Høres der bankende lyde neden under bilen, så kan det være at et eller flere af udstødningens ophæng er defekte. Det vil typisk resultere i, at udstødningsrøret banker op mod bunden af bilen. Det er ikke farligt at køre rundt med, nok snare ubehageligt pga. lyden. Kør bilen på værksted og få udskiftet de defekte gummiophæng.

Visuel kontrol: Sørg for, når bilen er på værksted, at få gennemgået udstødningssystemet for rustangreb. Mindre, begyndende rustangreb på udstødningsrøret kan fjernes og levetiden af udstødningssystemet dermed også forlænges. Konstateres der deciderede huller på udstødningen kan disse muligvis lappes ved brug af Gun Gum og reparationsbandage. Få råd og vejledning hos din lokale mekaniker.

Få tilbud og sammenlign priser på udstødningen

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 70%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16437 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 193 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.