For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere
Hvad koster et synstjek til Ford?

Spar tid og penge – kør din Ford til et synstjek

19 december 2017, 08:59

Når din Ford er ældre end 4 år fra første indregistreringsdato, så skal den synes hvert andet år.

Du får automatisk en indkaldelse fra Færdselsstyrelsen, og når du så efterfølgende kører bilen til en autoriseret synshal, så vil den blive tjekket på en lang række punkter. At din Ford overhovedet skal synes, er for at sikre, at den lever op til minimumsstandarderne for sikkerhed og samtidig skåner miljøet mest muligt. Finder synsfolkene graverende fejl, så vil du blive bedt om at få dem udbedret og komme til et omsyn senest 4 uger efter.

Det kan du dog undgå og dermed spare dig selv for en masse tid og besvær ved at køre bilen til et før-synstjek.

Men hvad skal sådan en synstest til en Ford egentligt koste? Hos Autobutler har vi altid muligheden for at se på gennemsnitsprisen for, hvad de forskellige reparationer mm., koster på tværs af bilmærker, modeller og årgange. Men når det kommer til synstjek, er det ikke helt så ligetil. Når du kører din Ford til synstjek, sker det nemlig, at mekanikeren finder yderligere ting, der skal laves, og derfor ender prisen ofte med at blive noget højere end blot for selve tjekket. Det kan være alt fra en baglygte, der skal have ny pære, til en slidt tandrem der skal skiftes. Derfor er det umuligt at give en gennemsnitspris, der afspejler en realistisk pris på netop dit synstjek.

Hos Autobutler tilbyder vi dog en fast, lav pris for selve synstjekket på 349 kroner, når du booker gennem os. Ud over den faste lave pris får du selvfølgelig også alle de andre fordele ved at booke din værkstedstid gennem autobutler.dk: 2 års garanti, prisgaranti, FDM reparationsaftale og mulighed for at se andre bilejeres bedømmelser af hvert værksted.

Et før-synstjek foregår hos din lokale automekaniker. Her vil værkstedsfolkene tjekke, om din Ford-model overholder alle minimumsstandarder.

Det er derfor, at du med stor sandsynlighed kan forvente, at bilen går direkte gennem et syn, hvis du har haft bilen til et før-synstjek. Finder værkstedet nogle fejl ved bilen, så kan du få dem udbedret, inden bilen skal til syn.

Tjekliste – disse punkter kan du selv tjekke før syn

Kører du ikke bilen til et før-synstjek, så er der nogle ting ved din Ford, som du helt sikkert selv bør tjekke. For at hjælpe dig har vi oplistet dem nedenfor.

Stenslag i forruden er no-go

I det som kaldes for førerens synsfelt må der ikke være stenslag. Der er tale om det felt, hvor vinduesviskerne bevæger sig. Stenslag kan starte med blot at være en lille prik, men kan over tid udvikle sig til en lang revne. Derfor er det også altid en god ide at få stenslag repareret med det samme. Mange bilejere har i dag en særlig ordning enten gennem deres forsikringsselskab eller via et vejhjælps-abonnement, som gør, at man kan få ruden repareret uden beregning.

Vinduesvisker og sprinkler

En vinduesvisker har den funktion, at den skal kunne holde forruden ordentligt ren. Det handler mest af alt om trafiksikkerhed, og ikke mindst om vinteren, hvor sne, is og sjap kan få gummiet til at stivne, er det vigtigt, at bilens vinduesvisker fungerer, som den skal. Når du tjekker vinduesviskeren, så efterse samtidig, om beholderen med sprinklervæske er fyldt, og at sprinklerens dyser ikke er tilstoppet.

Slidmønster og dæktryk

Nedslidte dæk betyder reduceret vejgreb og svigtende bremsevne. Tjek derfor, at dybden på dækmønsteret lever op til lovkravene, der foreskriver, at der skal være minimum 1,6 mm slidbanemønster. På dækket ses en slidindikator, som viser, hvor meget dækkene er slidt. Gennemgå også dækkene for revner eller synlige skader og kontroller, at dækkene har det rigtige dæktryk.

Håndbremse (parkeringsbremse)

Håndbremsen, eller parkeringsbremsen som den også kaldes, skal kunne få bilen til at holde stille i frigear. Også når du holder på en stejl bakke.

Kontrol af lygter

Bilens lygter skal virke og samtidig lyse tilstrækkeligt kraftigt. Få hjælp til at tjekke, om baklyset, bremselyset og blinklyset virker, som det skal. Overse ikke nummerpladelyset og se så endelig efter, at der ikke er stenslag eller revner i lygteglassene.

Motorrummet

Det er vigtigt, at motorrummet ikke ligner en svinesti. Det betyder bl.a., at der ikke må være tegn på oliespild. Få eventuelt foretaget en motorvask, inden bilen synes.

Bestå bilsynet første gang

Vi synes, at det er smart at få bilen klargjort til syn, og har du bare én gang prøvet at køre bilen til syn og opleve, at den dumpede med et brag, så er du sikkert enig. Det kan faktisk bedst betale sig at køre bilen til et synstjek, også selvom at et omsyn ikke koster alverden. Det er bare ikke den slags, man gider bruge sin tid på.

Du skal være klar over, at man ikke kan udsætte et forestående syn. Derfor skal du, straks du får indkaldelsen, køre bilen på værkstedet og få foretaget synstesten. Hvornår bilen skal til syn, kan du læse mere om i SKATs Motorregister.

Til synstesten vil værkstedet bl.a. tjekke nedenstående punkter:

  • Nummerplader – bilens nummerplader skal både være synlige og være skruet rigtigt på.
  • Styretøj, støddæmpere og fjedre – affjedring og hjulophæng m.m. kontrolleres. Opdager værkstedet, at bilen eksempelvis trækker ud til siden, eller der lyder en ’dunk-lyd’, når der drejes under kørsel, så er der med stor sandsynlighed fejl på styretøjet.
  • Bremsetjek – både bremseklodser og skiver kontrolleres visuelt. Desuden foretager der en test, som afslører, hvis bilen bremser skævt. Endelig så kontrolleres det, at bremserørene ikke er gennemtæret. Det kan nemlig i værste fald føre til et bremsesvigt.
  • Test af horn – når hornet aktiveres, skal der øjeblikkeligt fremkomme en høj og klar lyd.
  • Lygter – alle lygter gås efter. Ved en kontrol af lygterne vil mekanikeren også sørge for, at forlygterne er indstillet korrekt, og at lys og lamper i instrumentbrættet fungerer, som de skal.
  • Motorrummet – motorhjelmen skal let kunne åbnes. Værkstedet vil se efter, at batteriet er ordentligt fastspændt, og at der ikke er oliespild i motorrummet.
  • Karosseri, undervogn og bærende dele – alvorlige rustskader eller gennemtæringer i de bærende dele, såsom vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene må ikke forekomme.
  • Udstødning – udstødningssystemet ses efter for utætheder, og det kontrolleres ved hjælp af en måling, at motorens forbrænding ikke indeholder et for højt indhold af skadelige gasser. Kører bilen rundt med gammel motorolie, kan det forurene uhensigtsmæssigt meget. Derfor kan du risikere, at værkstedet fortæller dig, at det er nødvendigt med et motorolieskift, inden bilen synes.

Som afslutning på synstjekket får du udleveret en detaljeret oversigt over, hvad der måtte skulle laves på bilen, førend den kan gå igennem det periodiske syn.

Bed værkstedet om at lave et prisoverslag på, hvad det vil koste at få fejl og mangler udbedret eller få 3 tilbud på Autobutler.

Få 3 tilbud og sammenlign priser på klargøring til syn

Få 3 tilbud » Få 3 tilbud »

Fordele med Autobutler

  • Få 3 tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar 20-40 %
  • 2 års fuld garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
God 8.7 / 11806 anmeldelser

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 294 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer