Pris på synstest på KIA

Hvad koster et synstjek til en KIA?

24 januar 2018, 08:43

Det kan faktisk godt betale sig at få din Kia synstestet inden det periodiske syn, for når værkstedet har gennemgået bilen for de samme punkter, som gennemgås til det periodiske syn, så er du næsten sikker på, at din Kia går gennem synet.

Hvad koster et synstjek til en KIA så? Ved andre reparationer kan vi hos Autobutler gå ind og tjekke gennemsnitsprisen på bilmærker, på tværs af årgange og modeller. Men ved et synstjek er det lidt sværere, da det jo netop er værkstedets opgave at finde fejl og mangler, der kan udbedres inden et syn – om det så er en pære, der skal skiftes eller en slidt tandrem. Derfor giver en gennemsnitspris ikke helt mening, da den i så fald vil inkludere alle ekstrareparationer på bilen.

Gennemsnitspris* Sammenlign og spar* Du sparer i gennemsnit*
DKK 850 DKK 381 22%

Men hos Autobutler tilbyder vi en, lav fra pris på synstjek, når du booker gennem os. Du får selvfølgelig også alle de andre fordele ved at booke din værkstedstid gennem autobutler.dk: 3 års garanti, prismatch, FDM reparationsaftale og mulighed for at se andre bilejeres bedømmelser af hvert værksted.

På Autobutler får du alle tilbud på skrift. Dermed har du let ved at sammenligne både pris og indhold og kan let finde det bedste værksted til en fornuftig og fair pris.

Brug Autobutler – vi har gjort det nemt for dig at være bilejer.

Klargøring af din Kia til syn

Når du kører din Kia til et periodisk syn, så vil køretøjet blive kontrolleret på en række forskellige punkter for at se, om bilen lever op til kravene for miljø- og trafiksikkerhed.

Bilens styreapparat, bremser, dæk, lygter, signalhorn og bærende dele, herunder hjulophæng og støddæmpere bliver set efter, og din Kia vil desuden også blive testet for, om røg-, kulilte- og støjudledningen ligger inden for den tilladte grænse.

I Danmark indkaldes alle personbiler til et periodisk syn fire år efter første indregistrering. Herefter skal personbiler til syn hvert andet år.

Når du modtager indkaldelsen til syn, så er det dit eget ansvar at få bilen synet inden for tidsfristen. Gør du ikke det, så overtræder du loven om godkendelse og syn af køretøjer og vil modtage et bødeforlæg på 2.000 kr. Samtidig risikerer du at få nummerpladerne konfiskeret, hvis politiet stopper dig.

Det periodiske syn finder sted i en synshal, og det er dig frit for at vælge den synshal, som du ønsker at benytte. På Færdselsstyrelsens hjemmeside findes en oversigt over alle landets synshaller.

Ved afslutningen af det periodiske syn får du udleveret en rapport med synsresultatet. Rapporten viser, om din Kia er godkendt, kan godkendes efter omsyn eller ikke godkendt.

Hvis bilen skal til et omsyn, så skal det finde sted senest 4 uger efter, og rapporten vil fortælle dig, hvilke fejl og mangler, som skal udbedres inden du kan køre bilen til et omsyn.

Mange bilejere er ikke særlig begejstrerede for at skulle køre bilen til et periodisk syn. Det skyldes måske, at mange biler rent faktisk dumper til syn. Men det kan du undgå ved at køre bilen til et før-synstjek, hvor dit lokale værksted tjekker, om bilen overholder alle minimumsstandarder.

Din egen tjekliste før et syn

Fejl på bremser eller lygter er den hyppigst forekommende årsag til, at en bil dumper eller får anmærkninger til det periodiske syn.

Derfor gør du også klogt i altid at tjekke, om disse punkter er i orden. Men du skal ikke nøjes med det.

Derfor får du nedenfor autobutler’s tjekliste til, hvad du skal få kontrolleret, inden du kører bilen til syn.

  • Modsat hvad mange tror, så er det faktisk tilladt at have rusthuller i eksempelvis både døre og klapper. Til gengæld må der ikke være rustangreb tæt på styretøj eller fjedrene. Visse steder på bilen er det tilladt at reparere hullerne med forskellige former for plastmateriale, mens det andre steder vil det kræve, at hullerne bliver svejset. Hvis du er i tvivl, så kontakt vores dygtige support på 77 34 32 21.
  • Bilens motor må godt ’svede’ olie, men der må ikke være synligt oliespild. Motorrummet skal helst fremstå pænt og rent, så få eventuelt foretaget en motorvask, inden bilen køres til syn.
  • Der må godt komme røg fra udstødningen, hvis det bare er vanddamp. ’Blå’ eller sort røg er ikke tilladt. Ser røgen mistænkelig ud, så kør bilen på værksted for at finde årsagen til røgudslippet.
  • Få ikke skiftet bremseskiver eller klodser lige før et syn. Man plejer at sige, at en bil skal have kørt i hvert fald 500 km, førend bremserne er slidt til. Du risikerer, at synshallen, efter at have målt bremserne, dumper din bil, selvom skiver eller bremser er helt nye.
  • Der må ikke lyde en ’klonklyd’ fra bærekuglerne, når du drejer rattet. Og samtidig skal styrekuglerne være uden slør. Det sidste kontrolleres ved, at du starter motoren. Rattet må nu ikke kunne drejes mere end 3-5 cm til hver side.
  • Det er vigtigt, at støddæmperne er 100 pct. i orden. Hvis det ser ud som om, at de lækker olie, så er det tegn på, at de er slidte eller defekte.
  • Lygter og lys skal virke, og lygterne fortil skal være indstillet korrekt.
  • Se efter, at der kun er overfladerust på bremserørene.
  • Advarselslamperne i instrumentbrættet, for eksempel airbag- og motorlampe, må ikke lyse, når motoren er tændt.
  • Samtlige seler skal låse, når der trækkes kraftigt i dem, eller når der foretages en hård opbremsning.
  • Håndbremsen skal kunne klare en stigning på 18 procent.

Før-synstjek – disse punkter tjekker værkstedet

Der er rigtig mange ting at forholde sig til, når bilen skal til et periodisk syn. Derfor en del bilejere da også at overlade opgaven til fagfolk ved at køre bilen til et før-synstjek, hvor en mekaniker gennemgår alle de punkter, som også synshallen kontrollerer.

Kører du din bil til et før-synstjek, så er det en god ide at sikre dig, at værkstedet, som minimum kontrollerer disse punkter:

Nummerplader – nummerpladerne både foran og bag skal være synlige og samtidig være monteret, som loven foreskriver.

Styretøj, støddæmpere og hjulophæng – alt lige fra hjulindstilling til styretøj gennemmåles for uregelmæssigheder og unøjagtige indstillinger. Både støddæmpere og fjedre kontrolleres. Støddæmperne må hverken være utætte eller helt defekte, da det giver nedsatte køregenskaber og øget bremselængde.

Tjek af bremser – både bremseskiver og bremsetromler ses efter og måles for slid. Bremsebelægningerne tjekkes og bremsesystemet, herunder bremserør og slanger, ses efter for rustangreb, mørhed eller utætheder. En bremsetest vil vise bremseeffekten og endelig, så kontrolleres bremsevæsken for indholdet af vand.

Test af horn – straks hornet aktiveres skal der fremkomme en høj og klar lyd.

Lygter – mekanikeren tjekker, at alle lygter lyser, og lyser så kraftigt som de skal. Endvidere tjekkes det om forlygterne er indstillet korrekt, og om lyset i instrumentbrættet også virker som det skal. Lygteglas og lygter efterses for defekter eller misfarvning.

Motorrummet – det kontrolleres om batteriet er ordentligt fastspændt, så det ikke kan rykke sig løst ved et eventuelt uheld. Det kan nemlig forårsage brand i bilen.

Karosseri, undervogn og bærende dele – bilen kan ikke gå gennem et syn, hvis der konstateres alvorlige rustskader eller gennemtæringer i de bærende dele, såsom vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene.

Udstødning – der foretages en måling af udstødningssystemet, så eventuelle utætheder identificeres. Samtidig kontrolleres det, at motorens forbrænding ikke indeholder et for højt indhold af skadelige gasser.
Når værkstedet har gennemgået bilen vil du få en detaljeret oversigt over, hvad der måtte skulle laves på bilen, førend den kan gå igennem det periodiske syn.

Husk at bede om at få et prisoverslag på, hvad det vil koste at få fejl og mangler udbedret eller få tilbud på Autobutler.

Disse fejl betød tidligere, at din Kia kunne blive betinget godkendt

Tidligere var der en række fejl, der betød, at en bil kunne blive betinget godkendt, så den kunne undgå et omsyn. Men man skulle stadig få fejlene udbredt, før at bilen rent faktisk var lovlig at køre i. Men i maj 2018 blev reglerne lavet om, grundet nye EU-regler, og derfor betyder følgende fejl nu, at din Kia skal til omsyn:

  • Nummerplade(r) er defekt(e) eller mangler.
  • Et eller flere dæk har under 1,6 mm slidbane.
  • Defekte lygter eller sprungne pærer.
  • Udstødningssystemet er utæt.
  • Vinduesviskerne for eller bag er defekte eller flosset.
  • Hornet virker ikke.

Hvornår skal din Kia til omsyn?

Hvis synshallen finder alvorlige fejl på bilen, som påvirker enten sikkerheden eller miljøet, så vil bilen dumpe, og du vil skulle til et omsyn.

Nedenfor kan du se de typiske årsager til, at en bil dumper til det periodiske syn.

  • I førerens synsfelt i forruden er der større stenslag eller ligefrem revner.
  • Bilens bremser fungerer med nedsat kraft eller der konstateres fejl på bremserne i form af rustne eller tyndslidte bremseskiver, dårlige klodser eller kalibre.
  • Parkeringsbremsen virker ikke.
  • Bilens bærende konstruktioner er angrebet af rust.

Få tilbud og sammenlign priser på klargøring til syn

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 70%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16453 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 193 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.