For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere

Det koster en synstest af din Hyundai

23 januar 2018, 11:20

Da mange biler rent faktisk dumper til det periodiske syn, så er det de færreste bilejere, som er vilde med at køre bilen til syn. Men du kan ret let minimere risikoen for at dumpe til syn. Det eneste du skal gøre er, at køre bilen til en synstest eller et før-synstjek, hvor dit lokale værksted tjekker om bilen overholder alle minimumsstandarder.

Det er faktisk ikke særlig dyrt at få syntjekket sin Hyundai. Som regel kan vi her hos Autobutler ved andre reparationer tjekke gennemsnitsprisen på bilmærker, på tværs af årgange og modeller. Men ved et synstjek er det ikke helt så simpelt, da det jo er værkstedets opgave at finde fejl og mangler, der kan udbedres inden et syn – om det så er en pære, der skal skiftes eller en slidt tandrem. Disse små eller store reparationer kommer oveni prisen for selve synstjekket, og derfor giver en gennemsnitspris ikke helt mening, da den i så fald vil inkludere alle ekstrareparationer på bilen.

Igennem Autobutler kan du dog få en fast, lav pris på synstjek til 349 kroner. Ud over den faste lave pris får du selvfølgelig også alle de andre fordele ved at booke din værkstedstid gennem autobutler.dk: 3 års garanti, prisgaranti, FDM reparationsaftale og mulighed for at se andre bilejeres bedømmelser af hvert værksted.

Modtag alle tilbud på skrift, når du får tilbud via Autobutler. Det gør det let at sammenligne både pris og indhold, og du kan nemt finde det bedste værksted til en fornuftig og fair pris.

Brug Autobutler – vi har gjort det nemt for dig at være bilejer.

Klargøring til syn

I Danmark skal alle personbiler til syn hvert andet år, når de er mere end fire år gamle.

Når du kører din Hyundai til et periodisk syn, så vil køretøjet blive kontrolleret på en række forskellige punkter for at se, om bilen lever op til kravene for miljø- og trafiksikkerhed. De regelmæssige syn er med til at fjerne de ældste og mest slidte biler fra vejene, og en positiv effekt af det er, at bilpakken bliver nyere, mere sikker og mere miljøvenlig.

Til det periodiske syn bliver bilens styreapparat, bremser, dæk, lygter, signalhorn og bærende dele, herunder hjulophæng og støddæmpere set efter, og din Hyundai vil desuden også blive testet for om røg-, kulilte- og støjudledningen ligger inden for den tilladte grænse.

Når du modtager indkaldelsen til syn, så skal du sørge for at få bilen synet før den dato, som er oplyst. Du vil typisk modtage indkaldelsen 8 uger inden fristen. Overskrides tidsfristen, så overtræder du loven om godkendelse og syn af køretøjer. Det betyder, at du vil modtage et bødeforlæg på 2.000 kr., og samtidig risikerer du at få klippet nummerpladerne, hvis politiet stopper dig.

Du kan frit vælge i hvilken synshal, du vil have din bil synet. Her på Færdselsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over alle landets synshaller.

Ved afslutningen af det periodiske syn får du udleveret en rapport med synsresultatet. Rapporten viser, om bilen er godkendt, kan godkendes efter omsyn eller ikke godkendt. Tidligere kunne man også få resultatet "betinget godkendt", men efter maj 2018 er dette lavet om grundet nye EU-regler, og denne kategori er altså ikke længere til stede.

Bliver din bil godkendt, betyder det, at den er sikkerhedsmæssigt i orden og ikke sviner miljøet mere end de tilladte grænseværdier. Du kan altid finde synsrapporten på Trafikstyrelsens hjemmeside og i øvrigt også tjekke andre biler, hvis blot du har bilens registreringsnummer. Det kan være en god ide, hvis du er ved at købe en brugt bil, for af synsrapporten vil det fremgå, om der var fejl på bilen, sidst den blev synet.

Er du så uheldig, at bilen skal til et omsyn, så skal det finde sted senest 4 uger efter. Af synsrapporten vil det fremgå, hvilke fejl og mangler, som skal udbedres, inden du kan køre bilen til et omsyn.

Din egen tjekliste før et syn

Måske ikke så overraskende, så klarer nyere biler sig ofte lettere gennem det periodiske syn, men selv nyere biler kan have fejl, som gør, at de dumper til syn. De hyppigste fejl er fejl på bremser eller lygter og forurening fra udstødningen.

Derfor bør du som minimum tjekke disse ting på din bil, inden du kører den til syn, og vil du forberede dig så godt som muligt, så skal du også gå disse punkter igennem:

  • Det er forkert, hvis nogen siger til dig, at der ikke må være rusthuller i eksempelvis bilens døre eller klapper. Det vigtigste er, at der ikke er nogen skarpe kanter, og så må der ikke være rustangreb i bilens bærende dele og slet ikke på vangerne eller ved styretøjet eller fjedrene. Du må godt reparere huller i dørene med en form for plastmateriale, men visse steder på bilen er det påkrævet, at hullerne bliver svejset. Er du i tvivl, så spørg på dit lokale værksted – her kender de reglerne til bunds.
  • Motoren må godt ’svede’ olie, men ikke spilde olie. Det er to forskellige ting, og motorrummet skal meget gerne fremstå pænt og rent. Få eventuelt foretaget en motorvask, inden bilen køres til syn.
  • Der må godt komme røg, i form af vanddamp, fra udstødningen. Men ’blå’ eller decideret sort røg er ikke tilladt. Ser røgen mistænkelig ud, så kør bilen på værksted og få målt, om røgen indeholder en for høj værdi af skadelige stoffer.
  • Når du kører i bilen, svinger eller kører over et bump på vejen, så må der ikke komme ’klonklyd’. Det kan betyde, at der er fejl eller slitage på bærekuglerne.
  • Styrekuglerne skal være uden slør. Det kontrollerer du ved at dreje rattet, når motoren er i gang. Rattet må kun kunne drejes 3-5 cm til hver side.
  • Støddæmperne skal være 100 pct. i orden og må eksempelvis ikke lække olie.
  • Al lys skal virke, og lygterne fortil skal være indstillet korrekt.
  • Når motoren tændes, så skal alle bilens advarselslamper i instrumentbrættet slukke.
  • Samtlige seler skal virke, dvs. låse når der trækkes kraftigt i dem.
  • Håndbremsen skal kunne klare en stigning på 18 procent.

Få bilen klargjort til syn – lad værkstedet stå for opgaven

Der er nok at holde øje med og huske på, når bilen skal til det periodiske syn, og derfor vælger mange bilejere da også at lade fagfolk stå for opgaven med at klargøre bilen før syn.

Har du valgt at køre din bil til et før-synstjek, så skal du sikre dig, at værkstedet som minimum tjekker disse punkter:

Nummerplader – begge bilens nummerplader skal være synlige og samtidig være monteret, som loven foreskriver. Nummerpladelyset skal virke.

Styretøj, støddæmpere og hjulophæng – styretøj, støddæmpere og hjulophæng gennemmåles for uregelmæssigheder og unøjagtige indstillinger. Findes der fejl, skal disse udbedres, da slitage eller defekter giver nedsatte køregenskaber og øget bremselængde.

Tjek af bremser – bremseskiver og bremsebelægninger ses efter for slid og eventuel rustdannelse. Bremsesystemet, herunder bremserør og slanger, ses ligeledes efter for rustangreb, mørhed eller utætheder. Til sidst foretages en bremsetest, som både viser bremseeffekten og afslører, hvis bilen bremser skævt.

Test af horn – bilens horn skal fremkomme med en høj og klar lyd, når det aktiveres.

Lygter – værkstedet ser efter, at alle lygter lyser. Det kontrolleres, om forlygterne er indstillet korrekt, og at lyset i instrumentbrættet også virker, som det skal. Lygteglas og lygter gennemgås for defekter eller misfarvning.

Motorrummet – motorrummet skal generelt være pænt og rent. Værkstedet tjekker, om der sidder nogle løse slanger, og om der er tegn på oliespild. Endelig ses der efter, om batteriet er ordentligt fastspændt. Ligesom oliespild kan forårsage brand i bilen, så kan et løst batteri også være katastrofalt, hvis man er involveret i en ulykke.

Karosseri, undervogn og bærende dele – det er vigtigt, at der ikke er alvorlige rustskader eller gennemtæringer i de bærende dele, såsom vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene. Konstateres det, skal sådanne skader udbedres, før bilen kan bestå det periodiske syn.

Udstødning – det gælder om at have en motor, der er justeret korrekt. Derved sikres det, at der er en minimal forurening samt et lavere brændstofforbrug. Derfor foretages der en måling af udstødningssystemet, hvor det kontrolleres, at motorens forbrænding ikke indeholder et for højt indhold af skadelige gasser. Modsat ældre biler, så bør nyere biler med katalysator ikke have problemer på dette punkt.

Efter at værkstedet har gennemgået bilen, udleveres der en detaljeret oversigt over, hvad der måtte skulle laves på bilen, førend den kan gå igennem det periodiske syn.

Når du ved, hvad der skal repareres, så er det en god ide at indhente 3 tilbud på Autobutler.

Få 3 tilbud og sammenlign priser på klargøring til syn

Få 3 tilbud » Få 3 tilbud »

Fordele med Autobutler

  • Få 3 tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar 20-40 %
  • 3 års fuld garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
God 8.6 / 11827 anmeldelser

Få 3 tilbud fra værksteder nær dig

Vi har 294 kvalitetsværksteder klar til at tage imod din bil.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer