Husk at tjekke din Chevrolets bremser

02 februar 2018, 09:41

Hvor ofte du skal have udskiftet bremseklodser og eventuelt bremseskiver på din Chevrolet, afhænger bl.a. af din kørestil og dit kørselsmønster. Bremserne slides mest ved bykørsel, eller andre steder hvor der konstant er behov for, at du tilpasser farten til forankørende bilister ved at foretage korte opbremsninger.

Her har vi beregnet en gennemsnitspris på, hvad det koster at få skiftet bremser på en Chevrolet.

Spar i gennemsnit*
726 kr. / 25%

De fleste nyere biler har en bremseindikator, som vil aktivere en advarselslampe i instrumentbrættet, når bremseklodserne er slidt næsten helt ned. Den fortæller dig, at det er tid til at få udskiftet bremseklodserne.

Men selv bremseklodser, der ikke er slidt helt ned, kan være i en forfatning, hvor det kan være nødvendigt at få et værksted til at efterse bremserne.

Skal din Chevrolet på værksted for at få foretaget et bremseskift, så kan det jo være meget rart på forhånd at have en ide om, hvad regningen kommer til at lyde på.

Autobutler.dk har tidligere foretaget en undersøgelse, som viste, at der kan spares helt op til 30 pct. på værkstedregningen, hvis man vælger sit værksted med omhu.

Der er dog langt fra sikkert, at det billigste værksted også er det bedste. Derfor opfordres du til at læse, hvad andre brugere har sagt og skrevet om de værksteder, som du overvejer at benytte. Det kan du gøre her på sitet. Anbefalinger fra andre bilejere kan være med til, at du i sidste ende får valgt det rigtige værksted, når du skal have skiftet bremserne på din Chevrolet.

Prisen dækker over alle de tilbud på bremseskift, som via vores værkstedsportal er sendt til ejerne af en Chevrolet.

Hvordan fungerer bilens bremser?

Nyere biler er i dag udstyret med ABS-bremser (Anti-Blokerings-System), som er et avanceret computersyret bremsesystem, der styrer, hvor meget pres der er på bremserne.

I tilfælde af at der opstår en farlig situation, hvor hjulet ellers ville blokere ved en hård opbremsning, vil trykket på bremseskiven automatisk blive mindsket i et kort sekund, så hjulene forbliver blokeringsfrie.

Processen gentages igen og igen i løbet af nogle få splitsekunder, sådan at hjulet lige præcis fastholder den maksimale bremseeffekt uden at blokere.

ABS-bremsesystemet har derfor også den fordel, at det både medvirker til, at bremselængden ved en katastrofeopbremsning bliver kortere, fordi hjulene ikke blokerer, og at føreren er i stand til at styre bilen, som ikke skrider ud til siden med hvinende bremser.

Fordelene er mange, og ulemperne stort set ingen. ABS-systemet redder hvert år mange menneskeliv og er altså særdeles effektivt. Men det virker selvfølgelig kun, hvis bilens bremser i øvrigt er i en ordentlig forfatning.

Derfor skal du også huske at få din Chevrolet til service med fastlagte intervaller, og hver gang være opmærksom på, at værkstedet kontrollerer bilens bremser.

Disse 5 fejl må du ikke opleve på bilens bremser

Der er nogle helt enkle ting, som du selv kan gøre for at kontrollere, om dine bremser er i god nok stand. Næste gang du skal ud og køre, prøv da at kontrollere tykkelsen af bremseskiverne. Som regel kan du se det ved blot at kigge ind gennem hjulet og hvis ikke, så husk at tjekke det, næste gang du skifter fra sommer til vinterdæk. Tjek samtidig også om der er rust på bremseskiverne og kontroller så endelig, at bremsevæskebeholderen i motorrummet indeholder den rigtige mængde.

Selvom alt ser ud til at være i skønneste orden, så er der nogle ting, som du kan holde øje med, og som vil fortælle dig, at det er tid til at få bilen på værksted for at få bremserne efterset.

  • Når du drejer til højre eller venstre larmer bilens bremser. Højst sandsynligt skyldes det, at bremseskiven og bremsekaliberen ikke sidder, som de skal i forhold til hinanden.
  • Der høres en underlig skurrende lyd, når du bremser. Formentlig er der rust på bremseskiverne. Kører bilen ikke hver dag, kan rusten få så meget fat, at skiverne på et tidspunkt er så hårdt angrebet, at de skal skiftes. Normalt vil et par opbremsninger få rusten til at forsvinde, men fortsætter lyden med at være der, skal du overveje at køre bilen på værksted.
  • Trækker bilen til siden ved opbremsning, skyldes det formentlig, at bremseklodserne er slidt skæve.
  • Kan du træde bremsepedalen næsten helt i bund, så mangler bremsesystemet højst sandsynligt bremsevæske. I disse tilfælde bør du overveje, om det overhovedet er sikkert at køre videre. Tjek mængden af bremsevæske og tilkald eventuelt vejhjælp.
  • Der kan være opstået en fejl på ABS-bremsesystemet, hvis bremsepedalen vibrerer underligt, når du træder på den.

Sådan forlænges levetiden på bilens bremser

Din kørestil og antal kørte kilometer er med til at afgøre, hvor ofte bremseklodser og skiver skal udskiftes på din Chevrolet. Kører du som bilist altid frisk til og foretager sidste øjebliks (hårde) opbremsninger, så slider du bilens bremser mere, end det er nødvendigt.

Du kan, ved at tilpasse farten og flytte foden væk fra speederen i tide, med fordel foretage blødere opbremsninger. Det slider nemlig meget mindre på bremserne.

På samme måde er langvarige opbremsninger heller ikke noget, som bremsesystemet har godt af. Bremserne kan blive overophedet, hvis du ved kørsel ned ad en bakke konstant har foden på bremsen, og samtidig vil det slide på bremsebakkerne. I stedet bør du bruge motoren til at bremse farten. Det gør du ved at geare ned til et lavere gear.

Alt om bilens bremser

Få tilbud og sammenlign priser på bremser

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16761 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 270 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.