Pris på airconditionservice til Fiat

Service af din Fiats airconditionanlæg forlænger levetiden

Uanset om Fiat bil er udstyret med et aircondition- eller et klimanlæg, så kræver det service og vedligeholdelse. Køleanlægget, hvis vi skal kalde det det, taber nemlig årligt 8-10 pct. af kølemidlet, og når kølemidlet forsvinder, skal kompressoren arbejde hårdere for at opnå den ønskede effekt. Med for lidt kølemiddel på systemet vil du langsomt men sikkert opleve, at systemet giver en dårligere køleevne.

Derfor anbefales det, at du mindst én gang om året får anlægget i din Fiat efterset og mindst én gang hvert andet år får det serviceret.

Aircondition service til rekord-pris

Din Fiat aircondition taber løbende kølemiddel. Hvis der er for lidt kølemiddel, risikerer du at anlægget bliver nedslidt, eller går i stykker. Få aircondition service til rekord-pris.

Få tilbud på aircondition service

Spar i gennemsnit 51%* på aircondition service

Prisen dækker over alle Fiat-modeller, og derfor kan prisen til netop din Fiat godt variere en smule i forhold til den viste pris. Opret en sag på Autobutler og få automatisk tilsendt tilbud, skræddersyet til netop dig. Alle tilbud sendes på skrift, så det er nemt at sammenligne både pris og indhold.

Vælger du en bil med et mere avanceret fuldautomatisk klimaanlæg, som både kan nedkøle og opvarme luften, så medfører det en række fordele. Den mest oplagte er, at anlægget hele tiden sørger for, at der holdes en konstant temperatur i kabinen, også selvom temperaturen udenfor skulle ændre sig.

Et airconditionanlæg eller klimaanlæg giver god kørekomfort om sommeren, og om vinteren er klimaanlægget bl.a. med til at kontrollere luftfugtigheden i bilen, så ruderne ikke dugger til.

Brug airconditionanlægget året rundt

I dag sælges næsten alle nye biler med minimum et halvautomatisk køleanlæg, det vil sige et airconditionanlæg, og det gælder også Fiat-modeller.

Anlægget består af en kompressor, der nedkøler og udtørrer den luft, der sendes ind i bilen, og dermed er du sikret, at der altid er behageligt køligt i bilens kabine, uanset hvad temperaturen er udenfor.

Et klima- eller airconditionanlæg er en fantastisk opfindelse, som man især har glæde af på varme sommerdage, når man holder i kø på motorvejen eller i byen. Men airconditionanlægget eller klimaanlægget i din Fiat skal faktisk ikke kun bruges om sommeren, for hvis du nøjes med det, så risikerer du, at anlægget ikke virker, når du har behov for det.

Bilens aircondition- eller klimaanlæg er et lukket system, hvor der inde i systemet flyder en olie, som er med til at smøre pakninger og stempler. En kompressor søger for at holde gang i systemet, og når kompressoren ikke kører, vil olien ikke blive cirkuleret. Dermed vil bl.a. pakningerne udtørre, og systemet bliver utæt.

To slags anlæg

Uanset om din Fiat er udstyret med et airconditionanlæg eller et klimaanlæg, så fungerer begge anlæg altså ved, at en kompressor nedkøler og tørrer den luft, som trækkes ind gennem et luftfilter og sendes ind i bilens kabine.

Klimaanlægget er det mest avancerede og kan meget præcist styre temperaturen inde i kabinen. Ved hjælp af følere registrerer systemet, om temperaturen ændrer sig, og når det sker, vil anlægget automatisk justere mængden af enten kold eller varm luft. Dermed sikres det, at den ønskede temperatur fastholdes.

Et klimaanlæg kan fås i flere varianter og findes i udgaver med enten 2, 3 eller 4-zoners individuel styring af luften. De opdelte zoner gør det muligt at justere temperaturen individuelt både i fører- og passagersiden og for og bag i kabinen.

Et airconditionanlæg er knap så avanceret. Der er tale om en basisløsning, hvor du udelukkende kan ændre temperaturen manuelt ved at skrue op eller ned for enten blæser og temperaturknappen.

Servicering af aircondition- eller klimaanlæg

Det er både muligt og også tilladt selv at rense bilens aircondition- eller klimaanlæg. Hvordan du gør det, kan du læse i næste afsnit, men skal du have udskiftet kølervæsken, så er det nødvendigt, at du kører bilen på et værksted.

Ifølge lovgivningen kræver det nemlig særlige kvalifikationer at håndtere kølemidlet miljømæssigt forsvarligt. Derfor har det siden 2010 været et lovkrav, at værksteder, som arbejder med service af A/C-anlæg og klimaanlæg, skal bruge særligt uddannet arbejdskraft til at løse opgaven. Forklaringen er, at det kølemiddel, der bruges, rent faktisk forurener mere end eksempelvis CO2.

Kører du din Fiat på værksted for at få foretaget et service af køleanlægget, vil følgende blive gennemgået punkt for punkt:

  • Indledningsvis kontrolleres det, at anlæggets forskellige funktioner fungerer som de skal.
  • Pollenfilteret, systemets tørrer og mikrofilteret i fordamperen udskiftes. Er pollenfilteret tilstoppet kan det ødelægge kompressoren, og samtidig give et ubehageligt indeklima i bilen.
  • Fordamperen rengøres og desinficeres (vakuumtest) for at fjerne ubehagelig lugt, mug, skimmelsvamp og andre bakterier.
  • Nu renses anlægget for gammel kompressorolie og ny olie påfyldes.
  • Anlægget tryktestes for at kontrollere, at der ikke er nogen utætheder.
  • Nyt kølemiddel påfyldes.

Duften af ny bil - sådan vedligeholder du selv bilens airconditionanlæg

Selvom der tages alle mulige forholdsregler, så er det næsten en umulig opgave helt at undgå, at der udvikles bakterier og dårligt lugt i bilens A/C-anlæg.

Derfor er det også en god ide, at man selv, ind imellem det egentlige airconditionservice på værkstedet, fortager en ’Gør-det-selv’ rensning af systemet. Det kan du gøre på følgende to måder.

1) I de fleste butikker, der handler med biltilbehør kan du købe en specialspray, som er beregnet til at sprøjte direkte på A/C-anlæggets fordamper.

Først skal du afmontere pollenfilteret, der sidder under instrumentbordet. Dernæst tænder du for motoren og skruer helt op for kabineblæseren. Lige inden du forlader bilen tømmer du dåsen med rensespray ind i hullet, hvor pollenfilteret har siddet.

Lad ventilationsdyserne stå åbne, imens ventilationsanlægget recirkulerer luften.

Efter en halv time er systemet renset igennem, og du kan montere et nyt pollenfilter.

2) En anden måde at få renset A/C-systemet på er ved at bruge en såkaldt ’granat’. Løsningen anbefales især, hvis bilens A/C-anlæg kun i en mild grad er ’angrebet’ af bakterier.

Igen starter du med at afmontere pollenfilteret og starte motoren samtidig med, at der tændes op for fuld udblæsning på kabineblæseren.

Anlægget indstilles til at recirkulere og samtidig aktiveres spray-granaten, så der sprøjtes rensemiddel ud i kabinen. Granaten skal stå på gulvet ved de forreste sæder.

Bilen fyldes nu med en tåge af rensemiddel. Du befinder dig selvfølgelig udenfor bilen, og det er vigtigt at du sørger for at samtlige døre og vinduer holdes lukket.

Efter en halv time kan du åbne dørene, montere et nyt pollenfilter og glæde dig over den friske duft i bilens kabine.

Få tilbud på aircondition service

Spar i gennemsnit 51%* på aircondition service

Mere om aircondition og klimaanlæg

Få tilbud og sammenlign priser på aircondition

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 60%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16371 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 200 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.