Bilejerne ser mest på værkstedsudgifterne

Skrevet af Autobutler.dk d. 17. december 2012, 11:29

Halvdelen af de danske bilejere ser mest på værkstedsudgifterne, når de køber bil. Det vigtigste for bilkøbet er, at bilen er billig i drift og vedligeholdelse, viser en helt ny undersøgelse fra Bilbasen. De går også oftere på nettet for at finde de billige værkstedsydelser. Antallet af forespørgsler fra bilejerne til værkstederne på autobutler.dk er firedoblet i år i forhold til 2011.

Flest kører i Peugeot

De fleste danskere kører i en brugt bil, og det er mærkerne Peugeot og VW, som er de mest foretrukne, viser en ny undersøgelse foretaget af BilBasen og YouGov. Ejere af Peugeot-biler er også da også de mest flittige til at bruge autobutler.dk, der oftest I undersøgelsen svarer 56 pct. af samtlige adspurgte, at de kører i en bil, der er købt brugt.

Ud af i alt 32 forskellige mærker, svarer flest, at de kører Peugeot, mens næstflest kører VW. Ford og Toyota er med en tredje og fjerdeplads også populære brugtbilvalg.

»Selvom danskerne køber nye biler som aldrig før, er der, ikke overraskende flest, der køber brugt. Det er ofte billigere, i forhold til hvor meget bil man får for pengene, og så har man som bilkøber flere muligheder, hvis man ønsker motorkraft, rummelighed og udstyr,« mener direktør for BilBasen og Bilinfo, Morten Heuing.

Med 67 pct. er danskernes foretrukne drivmiddel benzin, mens 31 pct. kører diesel.

Autobutler.dk værkstedsportal - 3 tilbud på din bilreparation

Helst billig i drift og forsikring

Selvom mærket har betydning for danskernes bilkøb, er drift og vedligeholdelse mindst lige så afgørende. Faktisk svarer halvdelen, at det vigtigste for bilkøbet er, at bilen er billig i drift og vedligeholdelse.

Vigtigheden i et billigt bilbudget viser sig også i, at 74 pct. forsøger at spare på bilbudgettet. Herunder forsøger 51 pct. at spare ved at køre langt på literen, mens 50 pct. sparer ved at købe en billig bilforsikring.

»Bilen som forbrugsgode er en væsentlig udgiftspost for danskerne, der betaler den højeste beskatning på biler i verden. Det gælder om at spare, hvor man kan, og hvor der er flest penge at spare, som ved netop forsikring og udgifter til brændstof,« forklarer Morten Heuing.

Snusfornuften råder

Jesper Nyholm, der er økonom hos Spar Nord bank, støtter op omkring danskernes sparementalitet og siger:
»Jeg tror, at udviklingen er et udtryk for, at snusfornuften – både af lyst og af nød – er vendt tilbage til de danske husholdninger ovenpå den forbrugsbonanza, der kendetegnede perioden op til finanskrisen. Både beskæftigelsen og reallønnen er faldet oven på finanskrisen, og købekraften er simpelthen blevet mindre,« forklarer han.

Autobutler.dk værkstedportal - spar op til 40% på værkstedsregningen

Glade bilejere

Selvom det er dyrt at have bil, og op mod 54 pct. af danskerne ikke mener, at de kører rundt i drømmebilen, fortæller hele 89 pct. stadig, at de er glade og tilfredse med deres bil. Faktisk vil 78 pct. anbefale andre at købe samme bil.

Ifølge Jesper Nyholm, er stoltheden et udtryk for, at mange danskere ser en stor signalværdi i deres bil, og den pris de betaler for den – især krisen taget i betragtning:
”Biler er ekstremt dyre i Danmark, men er samtidig også et statussymbol, der viser, at man har styr på sin økonomi. Og lige nu er det måske særligt vigtigt at vise pga. den økonomiske krise”, slutter Jesper Nyholm.

Fakta om undersøgelsen

»Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1017 CAWI-interview med danske bilejere i alderen 18-74 år, i august/september 2012«.

  • Drift og vedligeholdelse vigtigst ved køb af bil: 50 pct.
  • Forsøger at spare på bilbudget: 74 pct.
  • Købte sidste bil brugt: 56 pct.
  • Glade og tilfredse bilejere: 89 pct.
  • Anbefaler at købe samme bil: 78 pct.
  • Drivmiddel: 67 pct. benzin, 31 pct. diesel
  • Kører ikke drømmebilen: 54 pct.
  • Køber billig forsikring: 50 pct.


Kun ved at vælge via autobutler.dk får du:

Med Autobutler får du 2 års fuld garanti

<p>Garantien gælder, med nedenstående undtagelser, både det udførte arbejde og de anvendte reservedele.</p> <li>Garantien gælder uden km begrænsning.</li> <li>Garantien gælder alene den del af arbejdet som er formidlet og udført gennem Autobutler.dk.</li> <li>Garantien ydes udelukkende af dét værksted, som har udført arbejdet og er derfor et forhold mellem kunden og værkstedet.</li> <li>Garantien gælder i to år fra fakturadato. Det er derfor vigtigt både at gemme det bekræftede tilbud formidlet gennem Autobutler.dk og værkstedsfakturaen, da disse to dokumenter tilsammen udgør garantibeviset.</li> <p>Garantien omfatter ikke:</p> <li>Skader / behov for udskiftning som skyldes almindelig slitage</li> <li>Skader som skyldes brug af forkert brændstof, olie og andre væsker</li> <li>Skader som skyldes færdselsuheld</li> <li>Skader som følger af manglende eller mangelfuld service og vedligeholdelse</li> <li>Skader som følger af unormal brug / misbrug af bilen</li> <li>Skader som følger af deltagelse i motorløb</li> <li>Skader som følger af andre værksteders eller egen reparation, montering af ekstraudstyr, eller ombygning af bilen</li> <li>Brugte og renoverede dele</li> <li>Egne reservedele</li> <li>Dæk</li> <li>Rustbeskyttelse</li> <li>Justeringer, sporinger og indstillinger (hjul, døre m.v.)</li> <p>Reklamation over garantidækkede skader skal ske til det værksted som har udført reparationen senest på toårsdagen for udskrivelsen af fakturaen.</p>

Alle værksteder kvalitetskontrolleres af FDM

<p>FDM foretager på vegne af Autobutler stikprøvekontrol af det arbejde, som vores tilmeldte værksteder udfører. Som uvildig stikprøvekontrollant er FDM med til at kontrollere det arbejde, som du har fået udført, lige som vores brugere efter hvert enkelt værkstedsbesøg bedømmer værkstederne. Tilsammen er det din sikkerhed for, at kvaliteten af arbejdet altid er i orden.</p> <p>Ved FDMs stikprøvekontrol undersøges det bl.a., om værkstedet har fulgt FDMs reparationsaftale, for at sikre dig at arbejdet er udført som aftalt. </p> <p>Alle værksteder på autobutler.dk er underlagt FDMs stikprøvekontrol og kontrolleres løbende.</p> <p>Det betyder at: <ul> <li>Kvaliteten af det udførte arbejde kontrolleres</li> <li>Kunden skal have mulighed for at se de udskiftede reservedele</li> <li>Værksteder kan ekskluderes, hvis de ikke lever op til FDMs og Autobutlers krav</li> </ul> </p> <p>Alt sammen for at garantere dig en god oplevelse og en service, der beror på høje kvalitetskrav til vores tilknyttede værksteder.</p>

Autobutler.dks prisgaranti

<p>Hvis du får et tilbud hos et lokalt værksted, der er bedre end det, du kan opnå på autobutler.dk, kan du gøre brug af Autobutlers prisgaranti. Så vil vi matche prisen ved at sørge for, at du kan få opgaven løst til samme pris hos et af de bilværksteder, som har budt på opgaven. Du vælger selv hvilket. Hvis ingen af de værksteder, der har budt på opgaven, ønsker at udføre arbejdet til den pris, der skal matches, kan du få arbejdet udført på et værksted i det samme geografiske område. Vi sørger for, at du aldrig kommer til at betale mere, end det bedste tilbud lyder på!</p>

Lige nu siger andre bilejere

4,5
55704 bedømmelser
Ford Fiesta – 2014
Cele Auto
2750 Ballerup
Ford Fiesta – 2009
BH Car Service Osted - Teknicar
4320 Lejre
Skoda Fabia – 2007
meget fin service hjælpsom en positiv oplevelse
TS Autoteknik I/S - Teknicar
2400 København NV
Ford Fiesta – 2014
Cele Auto
2750 Ballerup
Ford Fiesta – 2009
BH Car Service Osted - Teknicar
4320 Lejre
Opret en opgave nu