Bilejer med hånden på rattet i en Volvo

Her kan du få styr på styretøjet - Volvo

21 april 2020, 14:48

Både styretøjet og affjedringssystemet på en Volvo er med til at mindske effekten af ujævnheder og bump på vejen. Komforten ved at køre i din Volvo, og trafiksikkerheden ude på vejene afhænger meget af, at styretøjet ikke er slidt eller defekt.

For at finde ud af om styretøjet på din Volvo fungerer 100 pct., så kræver det, at du får det kontrolleret på et værksted. Mange værksteder anbefaler, at der bliver foretaget en styretøjsudmåling mindst én gang om året eller hver gang bilen har kørt 15.000 km.

Oplever du som bilejer uregelmæssigheder under kørsel, så kan det være at der er fejl på bilens styretøj. Det kan være, at der høres en mærkelig lyd, når rattet drejes eller måske oplever man en klonklyd, når bilen kører hen over et hul i vejen. I alle tilfælde bør du få bilen undersøgt på et værksted.

Hvis du skal have bilen på værksted for at få undersøgt styretøjet, så har vi nedenfor beregnet gennemsnitsprisen på både afbalancering, en styretøjsudmåling inklusive en sporing samt en 4-hjulsudmåling.

Prisen dækker over de tilbud, som værkstederne har afgivet til Volvo-ejere, på tværs af alle årgange og modeller. Det betyder, at de tilbud, som du modtager i visse tilfælde godt kan afvige fra den viste pris, men vores beregning giver dig en ide om, hvad det koster at få undersøgt styretøjet på en Volvo.

Spar i gennemsnit*
847 kr. / 22%

Alle som bruger autobutler.dk får indenfor 24 timer automatisk tilsendt skriftlige tilbud fra kvalitetsværksteder. Typisk ligger besparelsen på op mod 60%* på hver enkelt bilreparation.

Autobutler tilbyder også prismatch. Så finder man et billigere tilbud end det billigste tilbud på Autobutler, så matcher vi prisen. Det er brugernes garanti for, at man altid får de laveste værkstedspriser.

Endelig så er der for brugerne af autobutler.dk også 3 års garanti på alt værkstedsarbejde udført via autobutler.dk. Alle autoværksteder, som samarbejder med autobutler.dk, er FDM-kvalitetskontrollerede og lever derfor op til FDM's reparationsaftale.

Enhver fejl på bilens styretøj skal straks undersøges

Mistænkelige knirkelyde under kørsel, dæk der tydeligvis slides uensartet og smårystelser i rattet under kørsel. Hvad er der galt med min Volvo?

Fejl eller slitage på bilens styretøj kan bl.a. medføre, at dækkene slides uregelmæssigt og levetiden dermed reduceres med op til 10%. Hvis dækkene slides skævt, så forringes bremseevnen. Den længere bremselængde er en alvorlig trussel mod trafiksikkerheden. I værste fald kan det få katastrofale følger. Selv ved kørsel med lav hastighed.

Som sagt, så kan dit lokale værksted fortælle dig om der er fejl og i så fald hvilke fejl, der er på bilens styretøj. På værkstedet udmåler mekanikeren styretøjet ved brug af computerudstyr. Findes der nogle fejl eller unøjagtigheder i eksempelvis afbalanceringen af hjulene, så vil disse blive rettet.

Har du mistanke om at bilen har et slidt hjulleje eller der er ratslør, så er det to ting, som du selv kan kontrollere.

Et slidt hjulleje vil betyde, at hjulet kan rokke en smule frem og tilbage, hvis man tager fat i toppen af hjulet og skubber det ind og ud. Bevæger det sig, så er hjullejet slidt eller skal efterspændes.

Er der mistanke om ratslør, så kan du også selv kontrollere det. Ratslør defineres som det stykke rattet kan drejes fra side til side uden at hjulene følger med.

Start med at tænde motoren, hvis bilen har servostyring. Ellers kan du ikke dreje rattet. Sæt bilen i frigear og træk håndbremsen. Rul sideruden ned og stil dig udenfor bilen, så du kan se venstre forhjul. Prøv nu at dreje rattet og hold øje med om forhjulet bevæger sig. Drejer hjulet ikke med det samme, når du bevæger rattet, så er det tegn på ratslør.

Opdager du dette har din Volvo brug for en styretøjsudmåling

Fejl på styretøjet bør altid tages alvorligt. De fleste erfaringer viser nemlig, at fejl på bilens styretøj meget hurtigt kan føre til ulykker i trafikken. Opdager man derfor fejl på styretøjet er det en absolut god ide at få sin mekaniker til at kontrollere eventuelle fejl.

Fem tips til, hvad du skal holde øje med omkring bilens styretøj:

  • Bilen må ikke trække ud til siden under kørsel. Gør den det, er det tegn på det man kalder for manglende retningsstabilitet. Det kan skyldes, at hjulene ikke er korrekt indstillet
  • Bilens styretøj skal være selvoprettende. Det betyder, at hjulene skal søge tilbage til en ligeud position, når rattet slippes
  • Bilen ligger ustabilt på vejen, og det føles som om at din Volvo nemt ’sejler’ fra side til side
  • Der fornemmes rystelser i rattet under kørsel
  • Et eller flere af bilens dæk slides ujævnt på enten inder- eller ydersiden

Få tilbud og sammenlign priser på styretøj

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16815 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 272 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.