For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere
Pris på ny kobling på MINI Cooper

Hvornår skal koblingen på en MINI skiftes?

02 februar 2018, 14:51

Er koblingen slidt, skal den skiftes. En MINI Cooper kan sagtens køre flere hundrede tusinde kilometer, førend koblingen skal udskiftes.

Er din bil af ældre årgang, og er koblingen aldrig blevet skiftet, så er der stor sandsynlighed for, at den vil være så slidt, at den skal skiftes. Nedenfor kan du læse om, hvordan du opdager, at koblingen på din MINI Cooper er slidt.

Men først giver vi dig et overblik over, hvad det koster at få skiftet koblingen på en MINI.

Autobutler har undersøgt prislejet på alle de tilbud på koblingsskift, som værkstederne har afgivet til MINI-ejere – på tværs af årgange og modeller.

Gennemsnitsprisen på et koblingsskift til MINI er beregnet til:

Gennemsnitlig pris
6.566 kr.
Spar 26%

Priserne er baseret på alle tilbud givet via Autobutler, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Når du bruger vores værkstedsportal er du blandt andet sikret FDM’s stikprøvekontrol og 24 måneders reparationsgaranti. Autobutler skaber tryghed og gennemsigtighed i dit værkstedsvalg.

Kobling eller automatgear?

Når du skal have ny bil, er der mange ting at forholde sig til. Når først du har lagt dig fast på mærke, model og farve, så skal du også tage stilling til om bilen eksempelvis skal leveres med automatgear eller ej.

Vælger du en bil med automatgear/automatkobling, så er koblingen noget, som er indbygget i gearkassen. Det betyder, at du slipper for at skulle skifte gear manuelt og de fleste oplever, at en bil med automatgear er lig med mere kørekomfort.

Dette blogindlæg handler om, når du skal have skiftet kobling på din bil, og har du valgt en bil med automatgear, har du tilmed den fordel, at koblingen slides minimalt, så det ikke rigtig er noget, som du skal bekymre dig om. Det skal dog retfærdigvis siges, at en automatgearkasse, der skal repareres, godt kan ende i en større udskrivning, som er væsentligt dyrere, end hvis blot man skal have skiftet koblingen på en bil med manuel gearkasse.

Har du valgt en bil med koblingspedal og manuel gearkasse, så har du bl.a. valgt en mere brændstoføkonomisk løsning. Det er knap så afslappende at køre med som med automatgear, og så skal koblingen altså skiftes med jævne mellemrum.

Hvorfor udskiftes koblingen?

Det korte svar er, at koblingen skal skiftes, fordi den bliver slidt.

Koblingen fungerer som bindeled mellem motoren og gearkassen, og den gør det muligt at skifte gear, når du har trådt koblingspedalen i bund.

For når motoren ikke har forbindelse til gearkassen, kan du skifte gear, hvis vel og mærke gearkasse og koblingen fungerer efter hensigten. Når gearstangen flyttes til et nyt gear, presses en statisk skiftemekanisme inde i gearkassen op af et roterende tandhjul, som derefter klikker sig sammen med det valgte gear.

Det bliver måske lidt teknisk, men budskabet er helt enkelt, at gearkassen består af mekaniske dele, som slides, når du kører i bilen.

Hver gang koblingspedalen aktiveres, slides koblingen en lille smule. En slidt kobling kan bl.a. mærkes ved, at koblingen laver små ryk, når du træder på pedalen. Der kan også forekomme en skurrende lyd, hver gang der skiftes gear.

Lad værkstedet skifte koblingen

Vil du have gode råd til, hvordan du selv kan skifte koblingen på din MINI Cooper, så klik her for at læse mere

Du skal være klar over, at det at skifte kobling på en bil som oftest er en tidskrævende opgave. Det kræver både det rigtige værktøj og viden om, hvordan man skiller dele af motoren ad. Det er da også forklaringen på, at de fleste bilejere vælger at køre bilen på værksted, når koblingen skal skiftes.

Har du svært ved at beslutte dig for, hvilket værksted du skal vælge, så er der heldigvis hjælp at hente. På Autobutler kan du læse anmeldelser fra andre brugere.

5 sikre tegn på, at koblingen er slidt

  1. Motoren tager ikke rigtig ’ved’, når du træder på speederen for at accelerere farten. I stedet føles det som om, koblingen ’fedter’, og du kommer kun langsomt op i fart.
  2. Når du træder på koblingspedalen, kommer der en mistænkelig mislyd, som om, at gearkassen ’skærer tænder’. Oplever du det, er det et sikkert tegn på, at bilen skal på værksted, så koblingen kan blive efterset.
  3. Det er det også, hvis du har svært ved at få bilen i gear. Hvis ikke gearstangen kan flyttes problemfrit og gnidningsfrit rundt i gearkassen, når du har trådt på koblingen, så er det er varsel om, at noget er galt.
  4. Det samme er tilfældet, hvis der drypper olie fra gearkassen
  5. du oplever, at bilen hopper ud af gear under kørsel.

Lyt til bilens signaler og kør straks på værksted, hvis du oplever en eller flere af ovenævnte forhold. Ellers risikerer du at beskadige både gearkasse og motor.

Sådan undgår du for meget slid på koblingen

For alle bilister gælder det, at nogle af vores kørevaner er bedre end andre.

Når du kører i din bil, har du formentlig også nogle uhensigtsmæssige vaner, som slider mere på bilen, end godt er. Det kan vi ændre på ved at bryde vores mønstre og adfærd, så der går længere tid mellem, at bilen skal på værksted.

Vil du skåne bilens gearkasse og kobling mest muligt, så giver vi dig her 5 gode råd til, hvad du skal være opmærksom på.

  • Ved stop for rødt lys bør du altid sætte bilen i frigear. Det slider nemlig mindre på koblingssystemet end, hvis du vælger at holde i 1. gear med koblingen i bund.
  • Start altid bilen i 1. gear og brug ikke koblingen som ’hjælpespeeder’. Starter du eksempelvis bilen i 2. gear, giver det både et stort slid på kobling, svinghjul, motor og gearkasse.
  • Husk at flytte hånden fra gearstangen, når du ikke skal skifte gear. Du udsætter skiftemekanismen i den manuelle gearkasse for unødvendigt slid ved at hvile hånden på gearstangen, fordi du nemt risikerer, at de mekaniske dele inde i gearkassen bliver presset op mod det roterende tandhjul.
  • Sæt bilen i frigear og træk håndbremsen, hver gang du parkerer. På den måde undgår du, at koblingssystemet står spændt. En bil vil altid stå og bevæge sig en smule, når det blæser, og selvom man måske ikke skulle tro det, så slider det faktisk på koblingen. Det slid undgås altså ved at holde i frigear under parkering.
  • Vær forudseende og skift altid gear med omtanke. Hvis trafikken stopper længere fremme, så skift ikke gear for at sætte farten op. Slip i stedet speederen og rul frem mod det sted, hvor trafikken stopper.

Mere om bilens kobling

Få 3 tilbud og sammenlign priser på koblingsarbejde

Få 3 tilbud » Få 3 tilbud »

Fordele med Autobutler

  • Få 3 tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar 20-40 %
  • 3 års fuld garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
God 8.5 / 11828 anmeldelser

Få 3 tilbud nær dig

Vi har 283 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer