Overblik over motoren i en BMW

Hvad er prisen for en motorreparation til en BMW?

29 april 2020, 14:22

BMW er kendt for at udvikle højteknologiske motorer. Men selvom BMW sender stribevis af nye flotte modeller på gaden med toptunede motorer, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke kan opstå fejl på motoren.

Opstår der fejl på motoren, så vil det som regel kræve, at bilen kommer på værksted, så mekanikeren kan foretage en fejsøgning og fejlretning.

På nye, moderne biler foregår de fleste motorreparationer i dag ved hjælp af moderne computerudstyr. Men det er dog ikke alt, der er styret af computerteknologi.

Derfor er det som bilejer altid en god ide at holde øje med motoren, for selvom der ikke lyser nogen røde advarselslamper i instrumentbrættet, så kan der godt være noget galt.

Hold øje med, at der ikke høres mislyde, når der køres i bilen, og hold samtidig øje med, at der hverken kommer røg fra motorrummet eller at der observeres underlige lugte.

Er der bare den mindste mistanke om, at der er fejl på motoren, så anbefaler vi, at man kører bilen på værksted og får det undersøgt.

Men førend der laves en aftale med et værksted, så kan det være rart at have en ide om, hvad prisniveauet er på forskellige motorreparationer.

For at du kan få et hurtigt overblik over de forskellige priser, så har autobutler.dk beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en BMW. Det gælder bl.a. udskiftning af defekt turbolader samt reparation af utæt toppakning.

Hvordan har vi beregnet priserne på motorreparationer?
Prisen på nedenstående motorreparationer til din BMW er beregnet ud fra alle de tilbud, som vores mere end 300 samarbejdspartnere – værksteder over hele landet - har sendt til BMW-ejere.

Prisen er en gennemsnitspris, hvilket betyder, at den viste pris godt kan variere fra den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.

Spar i gennemsnit*
2.741 kr. / 23%

Er du på udkig efter et kvalitetsværksted, så er nemt at indhente tilbud på autobutler.dk. Efter at du har modtaget dine tilbud, kan du sammenligne de enkelte tilbud og finde det værksted, der passer bedst til dig. Prisen på en motorreparation kan variere, og derfor er det altid en god ide at undersøge forskellige priser, inden der takkes ja til et tilbud.

Sådan kan der opstå fejl på bilens turbolader

Opstår der fejl på bilens motor, så kan det være alt lige fra en utæt toppakning til en slidt EGR-ventil.

Men det kan også være turboladeren som pludselig strejker. En turbolader er i dag standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer af en vis størrelse. Turboladerens funktion er at øge ydelsen i forbrændingsprocessen, som finder sted, når brændstof og luft blandes.

Vil du vide mere, så læs mere på vores side om bilens turbolader.

Det er dog sjældent, at bilens turbolader går i stykker, og hvis det sker, så skyldes det som regel, at bilens serviceeftersyn ikke er blevet overholdt. Til et serviceeftersyn vil mekanikeren rense turbinen og kompressoren for skidt. Det er med til at skidtet ikke havner inde i turboladeren. Samtidig er det vigtigt, at man overholder tidsintervallerne for olieskift. Kører man rundt med gammel motorolie, som er fyldt med skidt, så risikerer man, at skidtet samler sig inde i turboladeren, som dermed bliver beskadiget.

Er bilens toppakning utæt?

Toppakingen på din BMW sidder mellem topstykke og motorblok. Selvom pakningen er lavet ud af særdeles holdbare kompositmaterialer, så hænder det at den bliver slidt, og selve motoren dermed bliver utæt.

Er toppakningen blevet utæt, så kan det betyde, at olie eller kølervæske lækker ind i motorens cylindre. Det kan bl.a. føre til tilsmudsede tændrør og at motorens ydeevne dermed forringes.

Dette kan du gøre for at kontrollere om toppakningen er utæt:

  • Kontroller, at tændrørene er rene og uden tilsmudsning
  • Start motoren og se efter, at der ikke kommer udstødningsgasser ud mellem topstykke og motorblok
  • Når motoren er afkølet, så skal du tjekke kølervæsken. Den skal være grønlig eller blålig, og væsken skal se klar ud. Hvis kølervæsken er brunlig kan det tyde på, at den er blevet blandet med motorolien
  • Kontroller også oliepinden. Ses der skum på oliepinden, så skyldes det at olien er blevet blandet med kølervæsken
  • Tjek røgen fra udstødningsrøret. Er røgen blålig og lugter den olieagtig, så er det tegn på at olien er løbet ind i motorens cylindre. Røgen kan også være helt hvid, hvilket formentlig skyldes, at kølervæsken er lækket ind i cylindrene, forårsaget af en utæt toppakning.

Er du i tvivl om, hvorvidt toppakningen på din BMW er utæt, så bestil tilbud på autobutler.dk og få bilen kørt på værksted.

Få tilbud og sammenlign priser på motorarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 70%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16437 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 193 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.