For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere
Pris på ny kobling på Alfa Romeo

Få et godt tilbud, når koblingen på din Alfa Romeo skal skiftes

02 februar 2018, 14:33

Lyder din Alfa Romeo anderledes, end den plejer, når du skifter gear, så kan det være en god ide at køre bilen på værksted, hvor mekanikeren hurtigt kan afgøre, om koblingen er slidt og bør skiftes.

En Alfa Romeo kan normalt uden problemer køre flere hundredetusinde kilometer, førend koblingen skal udskiftes.

Men når bilen når en vis alder, og samtidig har kørt mange kilometer, så er der en vis chance for, at koblingen er slidt og skal skiftes.

Autobutler har beregnet en gennemsnitspris for, hvad det koster at få udskiftet et komplet koblingssæt på en Alfa Romeo. Det har vi gjort ud fra alle de tilbud på koblingsskift, som værkstederne har afgivet til Alfa Romeo-ejere – på tværs af modeller og årgange.

Gennemsnitsprisen på et koblingsskift til Alfa Romeo er beregnet til:

Gennemsnitlig pris
6.443 kr.
Spar 29%

Priserne er baseret på alle tilbud givet via Autobutler, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Opret en sag på Autobutler og få tilsendt 3 tilbud. Hver gang du bruger et værksted, som samarbejder med os, er du sikret FDM’s stikprøvekontrol, 24 måneders reparationsgaranti og vores særlige prisgarantiaftale.

Autobutler skaber gennemsigtighed og hjælper dig med at foretage det rigtige værkstedsvalg.

Udskift den slidte kobling

Der findes dele på din bil, som helst skal skiftes med bestemte intervaller for ikke at komme til at skade eksempelvis motoren. Det gælder dog ikke for koblingen, som slides langsomt og blot skal udskiftes, når du opdager det.

For at kunne starte din Alfa Romeo, sætte den i gear og begynde at køre, er det nødvendigt at have en velfungerende kobling og gearkasse.

Det er nemlig koblingen, som er bindeleddet mellem motoren og gearkassen. Koblingen fungerer ved, at den fjerner forbindelsen til bilens motor, når koblingspedalen trædes i bund, hvilket både gør dig i stand til at holde stille med motoren i gang samt til at skifte gear under kørsel.

Koblingen består grundlæggende af to dele; en koblingsplade og et drivhjul.

Når din fod ikke træder på koblingspedalen, er der et sæt fjedre, som sørger for, at trykpladen presses op mod koblingspladen. Når koblingspladen får dette tryk, bliver pladen og drivhjulet presset sammen. Det betyder, at kraften overføres fra motoren til hjulene, der drejer rundt.

Når du træder på koblingspedalen, stopper gearkassen med at give drivkraft til hjulene. Og så længe der ikke er forbindelse til gearkassen, kan du skifte gear. Ved at skubbe gearstangen til et nyt gear, presses en statisk skiftemekanisme op ad et roterende tandhjul, som klikker sig sammen med det valgte gear, inde i gearkassen.

Man kan nemt forestille sig, hvordan kobling og gearkassens mekaniske dele udsættes for slid under kørsel. Slitage opstår især, når du kører i byen eller holder i kø på motorvejen, hvor koblingen for alvor kommer på overarbejde.

Hver gang koblingspedalen trædes i bund, slider det på systemet. Du vil kunne opleve en slidt kobling ved, at der forekommer små ryk, når du træder på pedalen, og måske kan du også høre en skurrende lyd, hver gang der skiftes gear.

Sådan vælger du det rigtige værksted

De fleste bilejere vælger at køre bilen på værksted, når koblingen skal skiftes.

Vælger du selv at skifte den, så anbefaler vi, at du køber et komplet koblingssæt. Det gør vi af den simple årsag, at hvis blot én af koblingsdelene er slidt, så vil resten formentligt også være det eller blive det kort efter, at du har udskiftet nogle af delene.

Har du ’mekaniker-snilde’ og overvejer du selv at gå i krig med opgaven, så klik her og få et par gode tips til, hvordan du selv kan skifte koblingen på din Alfa Romeo.

Har du allerede besluttet dig at køre din Alfa Romeo på værksted, men er du i tvivl om, hvilket værksted du skal vælge, så finder du her på sitet anmeldelser fra andre brugere. Ved at læse andre bilejeres anbefalinger har du de bedste forudsætninger for at finde dit foretrukne værksted.

Kør bilen på værksted, hvis du oplever disse fejl

Det er altid en god ide at lytte til bilens signaler. Har du mistanke om, at noget ikke er, som det skal være, så gør du bedst i at køre bilen på værksted, så du ikke risikerer at beskadige dele af motoren eller gearkassen.

Nedenfor fortæller vi dig om en række fejl, som bør få dig til straks at kontakte nærmeste værksted.

  • Bilen har svært ved at komme op i fart, når du træder på speederen. Kun langsomt sker der noget, og det føles som om, at koblingen ’fedter’.

  • Du tør næsten ikke træde på koblingspedalen, for hver gang lyder der en ubehagelig lyd som om, at gearkassen ’skærer tænder’.

  • Bilen kan være svær at få i gear, og det føles som om, at koblingen laver små hak, som takker på en sav.

  • Du oplever, at bilen pludselig uden varsel hopper ud af gear, selvom du ikke rører ved koblingen.

  • Der drypper olie fra gearkassen.

5 tips til, hvordan du slider mindre på koblingen

Tænk over dine kørevaner, så du slider mindst muligt på bilens kobling. Vi giver dig her 5 gode råd til, hvordan du med en smule omtanke kan skåne kobling og gearkasse mest muligt.

  1. Undgå ved længere tids stop at holde i 1. gear med koblingen i bund. Sæt i stedet bilen i frigear, da det slider mindre på koblingssystemet.

  2. Øv dig i at finde koblingspunktet og kør på en måde, hvor du ikke filer på koblingen eller bruger den som hjælpespeeder.

  3. Hvil ikke hånden på gearstangen, efter at du har skiftet gear. Du risikerer nemlig, at skiftemekanismen i det manuelle gear udsættes for unødvendigt slid.

  4. Den bedste måde at parkere bilen på er ved at sætte den i frigear og trække håndbremsen. På den måde undgår du nemlig, at koblingssystemet står spændt. Når det blæser, kommer bilen nemt til at stå og rokke en smule frem og tilbage. De små bevægelser slider faktisk på koblingen, om man tror det eller ej.

  5. Gearskifte skal helst ske med omtanke, for på den måde skåner du koblingen mest muligt. Hver gang der skiftes gear slides koblingen. Derfor gælder det om at være forudseende og eksempelvis ikke skifte gear, hvis du kan se, at trafikken stopper længere fremme. I stedet bør du i sådan en situation flytte foden fra speederen, koble ud og blot lade bilen rulle frem mod det sted, hvor trafikken stopper.

Mere om bilens kobling

Få 3 tilbud og sammenlign priser på koblingsarbejde

Få 3 tilbud » Få 3 tilbud »

Fordele med Autobutler

  • Få 3 tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar 20-40 %
  • 3 års fuld garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
God 8.5 / 11828 anmeldelser

Få 3 tilbud nær dig

Vi har 283 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer