Vinteren på vores breddegrader er lig med fugt og masser af vejsalt, som strøges ud på vejene over hele landet. Kombinationen af vejsalt og fugt får bilerne til at begynde at ruste.
Rust opstår nemlig som en kemisk forbindelse, når jern og jernholdige materialer kommer i forbindelse med vand og ilt. Og når processen tilsættes lidt salt, så går det bare ekstra stærkt med rustangrebene.
Udskiftning eller reparation af bilens udstødning er en opgave for autoværkstedet. For at give dig en ide om, hvad det koster at få udskiftet udstødningen på en Hyundai har Autobutler undersøgt prisen.
Vores prisberegning har vi baseret på samtlige tilbud som vores samarbejdspartnere, autoværkstederne, har sendt til Hyundai-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
710 kr. | 15% | |
Spar i gennemsnit* | ||
710 kr. / 15% |
Få tilbud på ny udstødning
Det er især karosseri og undervogn, som er mest udsat. Neden under bilen sidder også udstødningssystemet, og netop rust er den hyppigste årsag til, at udstødningssystemet eller dele af udstødningssystemet på din Hyundai skal skiftes med jævne mellemrum.
Rustangrebene æder metallet op og resulterer i revner eller huller i udstødningen. Når det sker, så skal udstødningen enten repareres eller helt udskiftes.
For en hullet udstødning fører nemlig til for meget motorstøj under kørsel, og samtidig risikerer man, at de farlige udstødningsgasser siver fra udstødningen og ind i bilens kabine.
Skal bilen på værksted så brug Autobutler til at indhente tilbud på opgaven. Efter at du har udfyldt formularen, så modtager du skriftlige tilbud på email. Jo mere præcist du kan beskrive opgaven, jo nemmere er det for værkstederne at komme med det mest realistiske tilbud.
Mere end 100.000 bilejere har bedømt autoværkstederne her på Autobutler. Ved at læse andre brugeres bedømmelser bliver det forhåbentligt lettere for dig at vælge værksted, uanset om du fokuserer på pris, kvalitet eller geografisk nærhed.
Hvilke dele består bilens udstødning af?
Udstødningssystemet på en Hyundai starter oppe ved udstødningsmanifolden.
Via udstødningsmanifolden, der er monteret på selve motorblokken, ledes udstødningsgasserne fra motorens cylindre ind i den øverste del af udstødningsrøret.
Her sidder katalysatoren, som er et kemisk filter. Katalysatoren sørger for, at de skadelige udstødningsgasser, kvælstofoxid, kulilte og kulbrinter, filtreres, så de resterende gasser der ledes videre ud gennem udstødningsrøret er knap så skadelige.
Ved katalysatoren finder man lambda-sonderne, der måler mængden af luft i udstødningen, sådan at mængden af benzin til motoren afstemmes hele tiden.
Udstødningsrøret fortsætter ned under bilen fra for- til bagende. Røgen sendes videre gennem en eller flere lydpotter, som er med til at reducere motorstøjen. På den sidste del af udstødningssystemet sidder den bagerste lydpotte. Som afslutning findes det som kaldes for rørhalen.
Opstår der rustgennemtæringer på udstødningssystemet, dvs. lydpotter, udstødningsrør m.m. kan de enkelte dele som oftest udskiftes enkeltvis, hvis ikke at udstødningen er helt og aldeles rustet sammen.
Man behøver altså ikke at købe en helt ny og komplet udstødning, hvis der konstateres et hul eksempelvis på den midterste del af udstødningsrøret.
Hvis der opstår hul på udstødningen, og det er oppe før katalysatoren kan det være en alvorlig sag. De farlige ufiltrerede udstødningsgasser risikerer nemlig at sive ind i kabinen, og gasserne er giftige både for mennesker og miljø.
Opdages der et hul på udstødningen, så skal man altså sørge for at få bilen på værksted og få repareret fejlen.