Overblik over motoren i en Dacia

Hvad er prisen for en motorreparation til en Dacia?

29 april 2020, 14:40

Køber man en Dacia, så får man stor værdi for pengene. Sådan brander Dacia sig overfor nye kunder. Den rumænske bilproducent, der er et datterselskab under franske Renault, vil gerne være kendt for at lave biler, hvor høj kvalitet for små penge er nøgleordet.

Men selv på biler af høj kvalitet kan der med tiden opstå motorfejl, som kræver en motorreparation. Det man være en utæt toppakning eller en slidt EGR-ventil.

Eventuelle fejl motoren vil for nyere Dacia-modeller kræve, at bilen køres på værksted, så mekanikeren kan foretage en fejlsøgning og fejlretning.

Ved hjælp af moderne måleudstyr foretages der en diagnosticering og eventuelle fejlkoder nulstilles.

Men det er også sandsynligt, at der kan opstå fejl på motoren, som ikke kan afhjælpes blot ved en nulstilling af fejlkoder. Her taler vi om mere mekaniske fejl man som bilejer selv kan holde øje med.

Har man mistanke om, at der er opstået fejl på motoren, eksempelvis en defekt turbolader eller en utæt toppakning, så vil det være fornuftigt at få bilen kørt på værksted.

Men inden bilen svinges ind gennem værkstedsporten kan det være rart at vide lidt om, hvad prisniveauet er på de mest udbredte motorreparationer til en Dacia.

Autobutler.dk har beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en Dacia. Udregningerne giver dig et hurtigt overblik over, hvad du kan forvente, at de forskellige reparationer kommer til at koste.

Sådan er priserne beregnet
Prisen nedenfor er kalkuleret ud fra samtlige tilbud, som vores mere end 300 værkstedssamarbejdspartnere har sendt til Dacia-ejere.

Da der er tale om en gennemsnitspris kan den godt variere fra den pris, som værkstederne oplyser, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.

Spar i gennemsnit*
1.689 kr. / 23%

Skal du bruge et kvalitetsværksted, så bed om tilbud her på autobutler.dk. Efter at have modtaget dine tilbud kan du nemt sammenligne hvert enkelt tilbud og finde det værksted, som du mener er bedst. Da priserne på en motorreparation som nævnt godt kan godt variere er det altid en god ide at undersøge forskellige priser, inden der takkes ja til et tilbud.

Undgå at der opstår fejl på bilens turbolader

Listes alle de fejl op, som kan opstå på en motor, så vil listen bl.a. omfatte utæt toppakning, slidt EGR-ventil og fejl på turboladeren.

En turbolader er i dag standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer. Turboladeren øger ydelsen i den forbrændingsproces, som finder sted, når brændstof og luft blandes.

Opstår der fejl på turboladeren vil man bl.a. kunne opdage det ved, at der opstår en fløjten eller hyletone, når speederen slippes hurtigt. Samtidig vil man kunne opleve, at bilens trækkraft er mindre end normalt. Begge dele kan skyldes en defekt turboladning.

Turboladeren er beregnet til at holde i hele bilens levetid. Hvis det endelig sker, at den går i stykker, så skyldes det som regel, at de anbefalede serviceeftersyn ikke er overholdt. Når bilen er til serviceeftersyn, så vil turboladeren blive efterset og mekanikeren vil sørge for at rense turbinen og kompressoren for skidt samt måle olietryk og tjekke olieforsyningen til turboen.

Turboladeren arbejder med en enorm kraft og med op til 250.000 omdrejninger i minuttet, så selv den mindste lille genstand, som kommer ind i turboladeren, eksempelvis gennem et beskadiget luftfilter, kan forårsage store skader på både turbineaksel og lejer.

Turboladeren roterer i en tynd film af olie. Manglende olietilførsel eller gammel forurenet olie og olie, der er nedbrudt på grund af høje temperaturer, kan beskadige turboladeren. Derfor bør man altid bruge den bedste kvalitetsolie og sørge for at skifte oliefilter samt overholde alle serviceintervaller.

En gammel motorolie er fyldt med skidt, og skidtet kan risikere at samle sig inde i turboladeren, som dermed bliver beskadiget. Derfor bør motorolien samt oliefilter blive skiftet for hver 15.000 km. eller en gang om året.

Kontroller at der ikke er fejl på EGR-ventilen

Kører du rundt i en Dacia med dieselmotor, så er denne formentlig udstyret med en særlig EGR-ventil. EGR står for ’Exhaust Gas Recirculation’, og EGR-ventilen sørger for at genanvende udstødningsgasserne fra dieselmotoren. Den beskidte udstødningsgas sendes tilbage ind gennem indsugningen, så gassen kan blive forbrændt på ny.

Hvis EGR-ventilen er defekt vil motorens advarselslampe lyse i instrumentbrættet og samtidig vil du formentlig opleve, at motoren kører uregelmæssigt:

  • Effekttab – din Dacia kører trægt og er tung i optrækket
  • Motoren har en ujævn tomgang
  • Der kommer sort røg fra udstødningen

Opdages der fejl på motorens EGR-ventil, så bør man straks køre bilen på værksted.

Mekanikeren vil sandsynligvis starte med en ventilrens og se om det afhjælper problemet. Men gør det ikke det, så bør du nok overveje at få EGR-ventilen udskiftet.

En udskiftning af EGR-ventilen er ikke helt billig. Derfor kan du med fordel indhente tilbud via autobutler.dk, så du lettere kan vælge det bedste værksted for dig.

Få tilbud og sammenlign priser på motorarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16761 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 270 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.