For at give dig den bedste oplevelse hos Autobutler bruger vi cookies. Ved at klikke rundt på sitet accepterer du brugen af cookies. Læs mere
Reparation af affjedring i BMW

Reparation af affjedringen i en BMW

31 juli 2019, 09:50

Slidte støddæmpere er ikke bare ubehagelige at køre rundt med. De kan også være farlige. I gamle dage havde biler stort set intet affjedringssystem, og det satte sit præg på kørslen.

Efterhånden som biler kunne køre hurtigere og hurtigere blev der behov for at udvikle avancerede affjedringssystemer. Det betyder, at alle moderne biler i dag har et affjedringssystem, som absorberer hjulets bevægelser, når der køres over bump. Dette er med til at gøre kørslen mere behagelig og mere sikker.

Med tiden bliver støddæmperne slidt og dermed forringes både komfort og trafiksikkerhed. Producenterne af støddæmpere anbefaler, at man får støddæmperne kontrolleret for hver 20.000 km.

Nedenfor har vi beregnet gennemsnitsprisen på, hvad det koster at få skiftet støddæmpere på en BMW. Den anførte pris er beregnet som en gennemsnitspris ud fra alle de tilbud på skift af støddæmpere, som værkstederne har afgivet til BMW-ejere, uanset model og årgang.

Gennemsnitlig pris
Få 3 tilbud 3.191 kr.
Spar 28%

Priserne er baseret på alle tilbud givet via Autobutler, der dog kan indeholde fejl eller udsving. Opret en opgave, hvis du ønsker et specifikt tilbud til din bil.

Hver gang du opretter en opgave på Autobutler, får du tilsendt 3 tilbud. Samtlige tilbud fremsendes på skrift, hvilket gør det nemt at sammenligne pris og indhold i de enkelte tilbud.

Og når det gælder udskiftningen af støddæmpere, så skal man regne med, at de højst har en levetid på mellem 80.000 – 100.000 km., inden de skal udskiftes.

Hvad det koster at få skiftet støddæmpere på en BMW afhænger bl.a. af, hvilken bilmodel og årgang man kører rundt i. Og samtidig afhænger prisen af, hvilket mærke man vælger. Blandt de mest gængse mærker til BMW er Monroe, KYB, Sachs og Bilstein.

Sådan tjekker du, om affjedringen er i orden

Kører du bilen til service vil affjedringssystemet altid blive kontrolleret af værkstedsmekanikeren. Men da der sagtens kan forekomme slitage eller fejl på bilens støddæmpere mellem to værkstedsbesøg er det en god ide, at der holdes øje med både støddæmpere og affjedring.

Nedenfor ser du eksempler på nogle af de ting, som kan være galt med både støddæmpere og affjedring. Oplever du nogle af nedenstående misforhold er det tid til at køre bilen på værksted.

  • Bilen ser skæv ud i den ene side eller hænger lidt i et af hjørnerne. Dette kan tyde på, at der er en fejl på affjedringssystemet.
  • Det bumper og føles ubehageligt, når bilen kører hen over et bump på vejen.
  • Foretages der en kraftig opbremsning føles bilen meget livlig.
  • Det kan være svært at opdage, når støddæmperne lækker olie. Men ved at lyse med en lygte ind bag hjulet vil man kunne se om der er synlige tegn på oliespild, enten på støddæmper eller fjeder.
  • En høj rasle eller klonklyd fra undervognen høres, hver gang bilen kører over et bump eller en ujævnhed på vejen.
  • Du konstaterer, at dækkene slides uens.

Er du i tvivl om, hvorvidt støddæmperne er slidte eller ej? Så foretag det som kaldes for ’vippetesten’. Brug din kropsvægt til at presse ned på bilens hjørner et efter et. Når du slipper, må bilen ikke stå at hoppe op og ned. Derimod skal den straks falde til ro i sit udgangspunkt. Hopper den derimod flere gange op og ned er det tegn på, at støddæmperen er slidt.

Fjedre og støddæmpere skal skiftes parvis

Bilens affjedringssystem vil altid blive gennemgået af værkstedet, når bilen køres til service. Og da det jo gælder trafiksikkerheden, vil det også være et punkt på synshallens liste, når bilen køres til syn.

Hvis det konstateres, at støddæmperne er slidte, så vil man altid skulle skifte dem parvis. Altså i begge sider af bilen, men ikke nødvendigvis både for og bagende.

Dette skyldes, at selvom støddæmperne ikke nødvendigvis er i stykker både i højre og venstre side, så vil den støddæmper som ikke umiddelbart har nogen fejl formentligt alligevel snart stå foran en udskiftning.

Og udskiftes kun den defekte reservedel i den ene side vil bilen blive skæv og dermed også køre skævt.

Det er derfor, at værkstederne anbefaler, at man får skiftet fjedrene og støddæmperne parvis.


Få 3 tilbud og sammenlign priser på støddæmpere og affjedring

Få 3 tilbud » Få 3 tilbud »

Fordele med Autobutler

  • Få 3 tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar 20-40 %
  • 3 års fuld garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
God 8.5 / 11897 anmeldelser

Få 3 tilbud nær dig

Vi har 283 kvalitetsværksteder klar til at hjælpe.

Få 3 tilbud

Alle bilreparationer