Mekaniker udfører diagnosticering af VW's elektronik

Få tilbud på fejlsøgning af din Volkswagen

29 juli 2019, 12:56

Moderne biler er i dag fyldt med elektronik og elektriske komponenter, og fejler teknikken kan det være en kompliceret opgave at fikse problemerne på egen hånd.

Nedenfor har vi listet en række priser på forskellige reparationer af elektrisk arbejde til VW. Priserne er udregnet som et gennemsnit af alle tilbud, som autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler, har givet til VW-ejere.

Prisen på dine reparationer kan dog variere i forhold til model og årgang.

Gns. pris Sammenlign og spar Potentiel besparelse i %
DKK 1.583 DKK 826 34 %

Måske er elruderne holdt op med at virke – eller også er det viskermotoren, det elektriske soltag eller bilens navigationsanlæg som ikke virker.

En del af udstyrspakken i nyere biler inkluderer også kameraudstyr både for og bag og sågar kamera, der overvåger føreren inde i bilen. Også her kan der opstå fejl.

Og så er selve motoren i din VW koblet op på en computer, hvor værkstedet kan aflæse en lang række ting omkring motortemperatur, manifoldtryk, omdrejninger og lignende.

Hvis der opstår en elektronisk fejl, så ender det højst sandsynligt med, at man er nødt til at få bilen på værksted. Og her kan det være vanskeligt at give et præcist bud på, hvad det koster, at få den elektroniske fejl rettet.

Det vil naturligvis afhænge meget af, hvad der er galt, men er det muligt at identificere fejlen på forhånd, så er man som bilejer godt på vej. For så er det nemlig muligt at indhente flere tilbud og sammenligne indhold og pris fra hvert enkelt værksted.

Benytter du et af de autoværksteder, der er tilknyttet værkstedsportalen Autobutler, så kan du stole på, at det elarbejde, som bilværkstedets mekanikere udfører, er lig med kvalitetsarbejde.

Lysende advarselslamper – hvad er der galt?

Mange nyere biler kan have helt op til 30 forskellige advarselslamper. Disse er både med til at øge trafiksikkerheden og samtidig også med til at fortælle bilejeren, hvis noget er galt med bilen eller motoren.

Blandt de vigtigste advarselslamper er lamperne for motortemperatur, motorolie og bremsesystem. Lyser en af disse skal man reagere og i mange tilfælde helst stoppe bilen, førend det er for sent.

Det behøver ikke være alvorligt blot fordi en advarselslampe lyser, men det kan blive alvorligt, hvis man ignorerer advarslen og kører videre uden at få undersøgt hvad fejlen er.

Bilens advarselslamper kan enten lyse grønt, gult eller rødt. Nedenfor kan du se, hvordan du skal forholde dig til de forskellige advarsler.

Grøn: Bruges til informationer og påkræver ingen handling fra chaufførens side.
Gul: Her er en handling påkrævet. Stop bilen og sluk motoren. Følg vejledningen i instruktionsbogen - du vil i mange tilfælde kunne køre til nærmeste værksted.
Rød: Stop bilen hurtigst muligt og sluk motoren. Følg vejledningen i instruktionsbogen. Er det enten motorlampen eller olielampen, der lyser rødt, skal du ikke fortsætte kørslen, men derimod straks tilkalde autohjælp. Er det en af de øvrige lamper, som lyser rødt og er du i tvivl, så tilkald assistance for en sikkerheds skyld.

Læs vores blogpost om advarselslamperne i bilen her

Så avancerede bliver fremtidens biler

Fremtidens intelligente bil er en computer på hjul. Og vi lever allerede midt i fremtiden.
Det elektroniske sikkerhedsudstyr i moderne biler kan både forudse trafikken, undgå ulykker og advare, hvis bilen kører over midterstriben eller hvis chaufføren virker ukoncentreret og måske er ved at falde i søvn bag rattet.

Bilproducenterne leverer hele tiden opdateringer til bilens computer, og hver gang bilen kommer til service vil værkstedet sørge for, at den nyeste opdatering installeres.

Det avancerede sikkerheds- og styresystem har altså sit hjerte i bilens centrale computer, og modsat tidligere bliver det dermed også, for den almindelige bilejer, mere og mere kompliceret at reparere bilen, når den kunstige intelligens siger fra.

I fremtiden vil bilernes fejlsikringssystemer blive udviklet i en retning, hvor både bilproducenterne og værkstederne er koblet op på samme system. Via fjernservice vil det gøre det muligt for særlige eksperter at kunne hjælpe værkstederne med at løse mere komplicerede fejl på bilen. En af de bilproducenter som allerede har et sådanne system er VW i Tyskland.

Sådanne effektive fejlrettelsessystemer vil være med til at sikre, at kun de nødvendige reservedele bliver udskiftet, og det vil altså i sidste ende kunne spare bilejeren for unødvendige udgifter til reservedele.

Og kigges der endnu dybere i krystalkuglen, så forudser eksperterne, at den trådløse teknologi i fremtiden vil betyde, at bilens computersystem selv kan indrapportere fejl til værkstedet, som på den måde på distance kan følge med i bilens tilstand. Og hvem ved måske en dag vil værkstederne kunne rette fejl uden at bilen behøver komme på værksted.

Få tilbud og sammenlign priser på elektrisk arbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 70%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16450 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 193 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.